Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, detta med pälsvård.

Min pappis är håröm och har stor kroppslig integritet. Så våra stunder med karda, kam och borste är helt olika dem jag tidigare haft. Hittills har alla mina tidigare hundar njutit av att bli pysslade med.

Ikväll har han legat på golvet mellan mina ben och gnytt ömkligt. Jag har tröstat och ibland rutit när han ballat ur och börjat bita och morra. Sakta och försiktigt har jag kammat och trasslat ur tovor.

Hade man bara lyssnat till hur det låter så hade jag nog blivit anmält för djurplågeri. Han tycker så erbarmligt synd om sig själv och är så fruktansvärt ynklig när han måste stå ut med sådan tortyr som det innebär att bli varsamt borstad..... Och som sagt, ibland brister tålamodet och han morrar på allvar.
Inte lätt att vara pälsdjur när man inte står ut med pälsvård. :heart
Har du bra borstar osv? Jag har ju inte så mycket pälsvård på mina damer, men märker trots det stor skillnad på hur lätt/svårt det är beroende på vad jag använder för kam. Den absolut enklaste och bästa jag har är en stålkam med tätare mellan piggarna på ena sidan och betydligt mer glest på andra sidan. Använder den till mitt egna hår också :angel:
 
Vad menar du med trimmar? Klipper du ner honom? :) Jag hade mer än gärna haft en puffpäls att bada och borsta :love:

Jag klippte min flat i förrgår och idag badade och fönade jag henne. Älskar att bada, föna, borsta så det skulle jag gärna göra mer än en flatpäls kräver, men skulle gärna slippa klippa :D
Jag säger nog fel enligt hundmännniskor men jag rakar dom med trimmer så då säger jag att jag trimmar dom. Mest logiskt i mitt huvud. Dock har jag en del att borsta varje dag, på huvudet och svansen och på Milou även tassarna. Fast det är det lilla.

Haha, om du bor nära skulle jag kunna ha Alvin fullpälsad så kan du komma och borsta 20-30 minuter per dag :D Han är underbart vacker med lång päls men fantastisk som korthårig också. Men jag tröttnade på all borstning. Till skillnad från dig är det något jag bara gör. Absolut värt det för att ha en puff och en nakenhund som kräver en del han med, men det är inget jag brinner för.:p
 
Den där Aysu alltså :D
Igår när vi skulle gå långpromenad så låg hon i sängen och såg ut som att hon i vanlig ordning inte tänkte gå ut. Men så drog jag upp persiennen och in kom sol! I takt med att jag drog upp den så såg jag hur hennes ögon blev större och större, till sist såg de ut att nästan ploppa ur skallen på henne. Raskt reste hon sig upp, tittade ut genom fönstret och när jag frågade om hon ville gå promenad så började hon vifta som en tok på svansen :rofl: Sedan var hon bara glad, glad och ännu mer glad.

Även idag har hon varit jätteglad, och vädret har varit hur skönt som helst. Något kallare, så det är äntligen torrt igen, dimma (som jag älskar) och lite sol som försök kämpa sig fram. Vi gick i skogen till en hage där de kunde vara lösa och kameran var med. Tror jag fick några jättebra bilder och båda hundarna busade rejält. Nu ligger de här i soffan och sover, tydligt nöjda med dagen.

Och justja, jag passade på att kamma öron och klippa klor innan promenaden också. När jag skulle klippa Ebrahs klor så valde jag att idag börja med baktassarna. Brukar annars alltid börja med framtassarna och så fort man lyfter första tassen så skriiiiiker hon som om man skulle hugga av tassen. Idag lyfte jag framtassarna utan att klippa, gick bak, klippte där och tog framtassarna efter det. Den tass jag brukar börja med tog jag sist. Resultatet? Hon stod helt lugnt och sa inte ett pip under hela tiden. Det var väldigt skönt! Tror att hon ofta skriker för att hon tror att det ska bli hemskt, för hon brukar sluta när jag väl börjar klippa, så det är nog värt att göra lite olika varje gång för att minska på de negativa förväntningarna.
 
Nu är jag hundlös :cry: Och hjälp så dåligt jag mår. På en gång. Men jag läser på om olika raser och kollar på Hundar utan hem regelbundet. Vi har tittat på den brittiska serien Första hunddejten och dottern tycker att vi borde ha en begagnad hund, som hon sa ;) hittade en omplacering som checkade av alla våra önskemål förutom att det är en terrier och den finns i Skåne. Men hoppet för att hitta vår perfekta nya kompis finns!
Skicka PM om ni vill träffa glad unghund i södra delarna av stan. Vi jobbar hemifrån nu så har lättare att planera promenadtid lite mer flexibelt.
 
Var och vallade igår med Nano och Nessie (och syster och Qila), Nano är väldigt taggad på fåren numera så får ha tummen i ögat på fröken. Nessie fick gå en del med syster också och skötte sig bra.
Idag var jag iväg och tränade på klubben med Nessie och Nano, det var inte alls bra underlag och parkeringen var som en skridskobana, broddade skor är guld! Hittade nån dräglig yta där vi körde lite rutan och lite apport, väldigt glada vovvar.
På kvällen hälsade vi på syster med valp och Nessie, full rulle med corgisarna 😁. Nessie blev kvar där då syster ska åka och valla imorgon, det börjar nästan kännas som man har delad vårdnad.. 🤣

Nessie
IMG_20210123_120741.jpg
 
@Bulldoozer Vallar alla dina hundar på samma sätt?

Dom är kroppsvallare så ungefär, corgisarna går dock gärna nära vilket kan bero på att de är heelers men kan också vara för att de inverkar inte på fåren lika mycket som Nano (masen) och därför också hamnar närmare.
Valpen är bc och blir ju förmodligen hund som vallar med eye så där blir det ju lite annorlunda.
 
Jag skrev ju av mig förra veckan efter en sisådär-nosework-kursstart; igår var vi iväg igen och jag är helnöjd med både instruktör och med Daisy. Hon var mycket lugnare på väg dit igår, kanske för att jag jobbade stenhårt med mitt eget känsloliv och vad jag förmedlade. Vi jobbade med betydligt fler "nya" och spännande uppgifter vilket gjorde henne SUPERTAGGAD. Så taggad att hon både skällde så alla stackars närvarande antagligen blev lomhörda, och även att hon drog som en torped tillbaka in till kurslokalen efter kisspaus. Instruktören bemötte oss och Daisys all over the place-känslor så himla bra och både människa och hund var supernöjda och supertrötta när vi åkte därifrån. Och taggade, för gud vad kul det är.
 
Pudeltant på 10 år med följande symptom: ingen aptit på tre dagar, dricker inte, allmänt låg och verkar ha ont + ojämna löp det senaste halvåret. Låter ju precis som pyo och sånt går fort och är allmänt otrevligt, så jag har inte kunnat sova på två dygn och tänkt att nu är det kört, nu dör hunden liksom. SJÄLVKLART tar man med henne till veterinären, akuttid dessutom, och tar blodprov och röntgar livmodern, över 5k går hela kalaset på.

Diagnosen?
Magsjuka :angel:
 
Dom är kroppsvallare så ungefär, corgisarna går dock gärna nära vilket kan bero på att de är heelers men kan också vara för att de inverkar inte på fåren lika mycket som Nano (masen) och därför också hamnar närmare.
Valpen är bc och blir ju förmodligen hund som vallar med eye så där blir det ju lite annorlunda.
Oj, då blir det mycket att hålla koll på, har alla samma kommandon? Men ytterligare en dum fråga, blir inte fåren lite rädda eller bekommer det dom inte så mycket? Inte insatt i hur samspelet mellan hund och får ser ut så bara nyfikenhet.
 
Hade lite ärenden på förmiddagen men kom hem och då började jag känna mig dålig. Ända sen Coronan och lunginflammationen i mars till maj återkommer febern, ibland över dagen ibland upp till 9 veckor som nyss.

Har ändå promenerat 2,5 timmar med grabbarna idag på ren envishet, trimmat och borstat hela Milou och sen lekt och tränat. Lite freestyle med Milou och några moment som passar dom båda. Jag är så nöjd med mina och Milous sidosteg både bort från mig och följa med mig åt sidan, alla backmoment sitter, lite för mycket energi där, får lugna honom annars tippar han nästan över. Sen lekmoment med träningsinslag.

Vi lekte med fotbollen, att båda står tillsammans med tassarna på bollen. Brukar ibland bli att dom till viss del får stå på varandras tassar för att få plats men det bekommer dom inte och efter en stund brukar dom lyckas hitta en egen plats men en boll är ju inte så stor.

Vi tränar att dom ska sparka på bollen och Milou har jag lite smått tränat att han ska putta bollen framför sig. Idag verkade det ha gått upp ett ljus för honom, jösses vad han jagade och puffade på bollen :rofl: Genom hela vardagsrummet och köket och ut i hallen. Han liksom springer med öppen mun och puttar så, det ser verkligen knäppt ut.

Efter allt tänker man att nu borde väl hundarna vara lugna, nej då. Farbror Alvin drar igång en brottningsmatch och jaktlek och båda får fnatt.

Nåja, en dålig sjukdomsdag men en jätte fin hunddag:heart
 
Oj, då blir det mycket att hålla koll på, har alla samma kommandon? Men ytterligare en dum fråga, blir inte fåren lite rädda eller bekommer det dom inte så mycket? Inte insatt i hur samspelet mellan hund och får ser ut så bara nyfikenhet.

Dom är på lite olika nivå, systers Qila går på kroppsspråket, Nano likaså och Nessie går på röstkommandon och vi jobbar på att hon ska gå på bara röstkommando oavsett vad jag gör och inte titta på kroppsspråket. Nessie skulle egentligen visslas in nu men jag har inte fått ordning på visslandet.
I all annan träning så har jag samma kommandon på hundarna för enkelhetens skull men ska man jobba praktiskt med flera vallhundar så är det bättre att varje hund har egna kommandon som jag förstått det.
De får vi vallar på är väl invallade och vana så de blir inte stressade, sen handlar det också om att hunden uppför sig bra mot fåren.
 
Nessie kommer inte hem idag, syster behåller henne tills imorgon och hon ska få följa på agilityträning på morgonen.
Känns tomt hemma utan henne trots valp och två vuxna hundar ❤️. Hon hade tydligen varit väldigt nöjd hos syster och sovit typ hela tiden inne, kanske skönt att vila upp sig lite efter att ha varit valpvakt i en vecka 😁.

Tey
IMG_20210121_093738.jpg
 
Jag som tycker att det är så fult! :laugh: men man vänjer väl sig. Det blir en Navara med en WT-kåpa. 3 boxar och 1 förvaringsfack med plats för vapen osv, och så en släde på flaket. Två av boxarna är rejäla, så jag bör kunna ha två hundar i en utan större problem, de få gånger jag har med mig alla fyra. Den lilla boxen är fortfarande större än ett fack i min nuvarande bur, så jag tror det blir en bra lösning!
Får man fråga varför valet föll på WT? Vi är själva lite sugna på kåpa, men vet inte vilken kåpa som är bäst? De i jaktlaget har Vallakåpan, men de känns så höga
 
Får man fråga varför valet föll på WT? Vi är själva lite sugna på kåpa, men vet inte vilken kåpa som är bäst? De i jaktlaget har Vallakåpan, men de känns så höga

Frågade runt lite bland folk som har olika, och jag tror egentligen inte att det är någon större skillnad. För oss blev det WT dels för att de är otroligt rejält gjorda och för att de hade en lämplig i lager :)
Har använt den ”på riktigt” för första gången nu i helgen och är jättenöjd!
 
Pudeltant på 10 år med följande symptom: ingen aptit på tre dagar, dricker inte, allmänt låg och verkar ha ont + ojämna löp det senaste halvåret. Låter ju precis som pyo och sånt går fort och är allmänt otrevligt, så jag har inte kunnat sova på två dygn och tänkt att nu är det kört, nu dör hunden liksom. SJÄLVKLART tar man med henne till veterinären, akuttid dessutom, och tar blodprov och röntgar livmodern, över 5k går hela kalaset på.

Diagnosen?
Magsjuka :angel:
Man gör ju det man tror är bäst för hunden, träligt med pengar men skönt i sinnet att man tar hand om dom.

Sist Alvin hade öroninflammation såg/luktade jag ju själv att det var det och bad om kortison salva som han haft tidigare (Betnovat) men rekommenderades att besöka veterinären iaf för säkerhets skull, INGEN veterinären här hade tid inom två veckor och jag höll på att bryta ihop och så till sist på 7e kliniken fick jag tag på en som hade tid men som innebar ca 5 timmar i bilen. Veterinären där frågade om vi hade åkt så långt för ett öra, lite chockad. Men vad gör man inte? Såg inget alternativ.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
53 54 55
Svar
1 092
· Visningar
69 130
Senast: Vassi
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 964
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 903
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp