Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
En helt vanlig kväll:
"NEJ! Jag tänker inte gå ut! Inte en chans! Dumma matte! Dumma Ebrah! Dumma allt! Dumma väder! NEJ! Ok, fine, jag får väl gå med till närmsta gräsplätt så Ebrah kan kissa... NEJ! Jag vill INTE gå upp på gräset själv! Men fan... vad är det för hund som tror att den äger min gräsplätt?! Nä nu, jag måste visa att det är min gräsplätt! Hm... Kanske ska jag kolla närmsta området också för säkerhets skull..? Aha! Här tror en annan hund att den får vara! Jag ska minsann visa att jag varit här och äger universum... Sådär! Nu matte kan vi gå in! Snabbare! Nu!"

Några minuter senare när sur hund äntligen fått torkade tassar så flög hon upp i sängen, ville bli nedbäddad under täcket och tyckte därefter att jag skulle klia henne på huvudet. Och ja, hon morrade hela vägen från sängen till hissen i början, helt klart arg över att behöva gå ut för första gången på 6 timmar :p Det var så mycket skönare när det var snö istället för blött, för då följde hon glatt med... Just blött är det värsta hon vet. Hon kollar ut i fönstret när hon hör att jag börjar göra mig i ordning och ser det inte kul ut så försöker hon gömma sig i sängen. Självklart tar jag med henne ut ändå, men det är inte utan protester.
 
Agilityträning igår, Tey fick följa med då det ska börjas i tid (eller mest pga ingen valpvakt). Alla hundarna sprang bra, syrrans kille kom utan hund och sprang några varv med Nessie och Nike och kom runt riktigt bra. Nano var lite ofokuserad i starterna men när hon väl var igång så gick det bra.
Imorgon blir det vallning 😊.

IMG_20210122_165011.jpg
 
Är så himla imponerad över min valp (snart 11 månader gammal... :angel:). När Vilja började löpa så fick hon flytta hem till min mamma, som också har löptik just nu. Tänkte att det blir mycket lugnare för Igor, och passar bra nu när han är nyopererad och har burvila. Lättare för honom att koppla av utan löptik i hemmet. Men på grund av lite oförutsedda händelser så var jag för några dagar sen tvungen att hämta hem inte bara Vilja, utan även mammas tik. Båda mitt i höglöp... Och här hemma har jag en hemskt understimulerad Igor som är jättekär i båda tikarna och är ordinerad strikt vila... :crazy: Alla mina vänner har intakta hanhundar så ingen som kan ta emot löptikar, och jag vågar inte lämna bort en nyopererad Igor som fick med sig flera A4-sidor med restriktioner och hemgångsråd från veterinären...

Hade räknat med att ha en unghund som piper dygnet runt och inte få sova någonting om nätterna, men det har verkligen gått över förväntan. Utomhus är han helt galen, att försöka hålla honom till att bara skritta är helt omöjligt när minsta lilla vindpust, ljud eller regndroppe resulterar i pumiryck... Men inomhus ligger han lugnt och stilla i sin bur, och det har gått så bra att jag till och med har vågat ha honom i en lite större komposthage under uppsikt. Värre är det med löptikarna, dom är sååå förälskade i varandra just nu. Tror jag ska hålla mig till hanhundar i fortsättningen. :meh:
 
En förnärmad Milou klättrade upp på soffkuddarna med rumpan hängandes ner lite igår, såg väldigt roligt ut. Han tyckte att matte var dum och oartig som inte ville ha honom 5 cm från munnen när hon åt nosandes på varje tugga av smörgåsen...:rofl:

Jag buffade undan honom, en rutin vi gör ganska ofta för han är som en gås. Allt rinner av. Men efter en stund där uppe kom han krypandes i det lilla utrymmet mellan mig och soffan och sträckte fram sin lilla nos under min ena arm och lutade nosen mot den andra. Han fick mattes hjärta att smälta.

Skickade ett kort till min kompis som sa att hon aldrig sett Milou vara stilla utan att det brukar vara hopp och spring i benen och full fart:D Sa att han mellan galenskaperna är en soffpotatis av rang :heart
 
Jo just det, trimmade Alvin idag. Från nos till svans. Tar 40-60 minuter beroende på vad pojken är på för humör dvs är stilla och på hur mycket pälsen växt, trimmar var tredje vecka, och hur noga jag är. Nu på vintern gör jag det så klart noga ändå men med täcke på sig hela tiden är det bara jag och någon gång ibland någon nära som ser honom utan så varje detalj behöver inte vara lika perfekt.

Fast idag blev han väldigt stilig, stod i princip helt stilla i 45-50 minuter och låg fint på rygg när jag fixade mage och ljumskarna. Duktig Alvin.


När man är klar med trimmningen känns det som efter en storstädning eller rensning i en garderob. :D
 
Senast ändrad:
Jo just det, trimmade Alvin idag. Från nos till svans. Tar 40-60 minuter beroende på vad pojken är på för humör dvs är stilla och på hur mycket pälsen växt och hur noga jag är. Nu på vintern gör jag det så klart noga ändå men med täcke på sig hela tiden är det bara jag och någon gång ibland någon nära som ser honom utan så varje detalj behöver inte vara lika perfekt.

Fast idag blev han väldigt stilig, stod i princip helt stilla i 45-50 minuter och låg fint på rygg när jag fixade mage och ljumskarna. Duktig Alvin.

Det är lite jobb med en puff, trimmar hans ansikte 1g/vecka, trimmar hela honom var tredje vecka och borstar lugg och svans varje dag. Är han fullpälsad tar det 20-30 minuter att borsta varje dag, ibland mer. Tror jag har puffen med mest päls i hela världen.. Så lägger hellre 40-60 träliga minuter minuter var tredje vecka än borstar 30 minuter varje dag vilket är ännu tråkigare.
Vad menar du med trimmar? Klipper du ner honom? :) Jag hade mer än gärna haft en puffpäls att bada och borsta :love:

Jag klippte min flat i förrgår och idag badade och fönade jag henne. Älskar att bada, föna, borsta så det skulle jag gärna göra mer än en flatpäls kräver, men skulle gärna slippa klippa :D
 
Vad menar du med trimmar? Klipper du ner honom? :) Jag hade mer än gärna haft en puffpäls att bada och borsta :love:

Jag klippte min flat i förrgår och idag badade och fönade jag henne. Älskar att bada, föna, borsta så det skulle jag gärna göra mer än en flatpäls kräver, men skulle gärna slippa klippa :D
Vad klipper du, mer än öronen?

För hundra år sedan när jag ställde ut var det "dödssynd" att klippa annat än öron och att runda svanstippen, samt från has till tass på bakbenen. . Är det annorlunda numera?
 
Vad klipper du, mer än öronen?

För hundra år sedan när jag ställde ut var det "dödssynd" att klippa annat än öron och att runda svanstippen, samt från has till tass på bakbenen. . Är det annorlunda numera?
Öronen, halsen, tassarna, haserna och svansen :) Vi har haft flattar sen -87, den första ställdes inte dock utan började nog ställa runt -00 och sen dess har iallafall alla flattar klippts så. När ställde du? :)
6FCCBBF3-2C33-4B15-8486-D4EC1C4E4E0C.jpeg
 
Så fin! :love:

Jag ställde på slutet av 70-talet och början av 80. Sedan fick jag en valp med bettfel och den var det ju inte aktuellt att ställa. Så det rann liksom ut i sanden i kombo med att vi hade så pass omfattande uppfödning att hästarna tog all vaken tid.

Men jag tro nog att vi sparade mer hår på "min tid" ;)
Tycker att din är väldigt snyggt profilerad med klippningen.

Åh så flat-sjuk jag blir. Rasen i mitt hjärta.
 
Så fin! :love:

Jag ställde på slutet av 70-talet och början av 80. Sedan fick jag en valp med bettfel och den var det ju inte aktuellt att ställa. Så det rann liksom ut i sanden i kombo med att vi hade så pass omfattande uppfödning att hästarna tog all vaken tid.

Men jag tro nog att vi sparade mer hår på "min tid" ;)
Tycker att din är väldigt snyggt profilerad med klippningen.

Åh så flat-sjuk jag blir. Rasen i mitt hjärta.
Ja, det var ju några år innan oss då :D När vi skaffade första flatten trodde alla att det var en blandras, de var ju inte lika vanliga då. Han blev nog aldrig trimmad över huvud taget tror jag :p sen började vi köpa Almanza-hundar o då kom utställningsintresset på köpet.

Känns dock som det börjar bli modernt med lite mer päls igen, många klipper ”slarvigare” nu än vad man gjorde för typ 10 år sedan, då formklipptes det ännu mer.

Nu hoppas jag att utställningarna drar igång igen, så hon kan få komma ut och visa vad hon går för :love:

Flattarna kommer alltid finnas i mitt hjärta med :heart även om jag tyvärr tycker att de börjar bli lite urvattnade och uppdelade mer o mer likt golden o labrador:cry:
 
Ja, detta med pälsvård.

Min pappis är håröm och har stor kroppslig integritet. Så våra stunder med karda, kam och borste är helt olika dem jag tidigare haft. Hittills har alla mina tidigare hundar njutit av att bli pysslade med.

Ikväll har han legat på golvet mellan mina ben och gnytt ömkligt. Jag har tröstat och ibland rutit när han ballat ur och börjat bita och morra. Sakta och försiktigt har jag kammat och trasslat ur tovor.

Hade man bara lyssnat till hur det låter så hade jag nog blivit anmält för djurplågeri. Han tycker så erbarmligt synd om sig själv och är så fruktansvärt ynklig när han måste stå ut med sådan tortyr som det innebär att bli varsamt borstad..... Och som sagt, ibland brister tålamodet och han morrar på allvar.
Inte lätt att vara pälsdjur när man inte står ut med pälsvård. :heart
 
Ja, detta med pälsvård.

Min pappis är håröm och har stor kroppslig integritet. Så våra stunder med karda, kam och borste är helt olika dem jag tidigare haft. Hittills har alla mina hundar njutit av att bli pysslade med.

Ikväll har han legat på golvet mellan mina ben och gnytt ömkligt. Jag har tröstat och ibland rutit när han ballat ur och börjat bita och morra. Sakta och försiktigt har jag kammat och trasslat ur tovor.

Hade man bara lyssnat till hur det låter så hade jag nog blivit anmält för djurplågeri. Han tycker så erbarmligt synd om sig själv och är så fruktansvärt ynklig när han måste stå ut med sådan tortyr som det innebär att bli varsamt borstad..... Och som sagt, ibland brister tålamodet och han morrar på allvar.
Inte lätt att vara pälsdjur när man inte står ut med pälsvård. :heart
Har du testat med att smeta nått gott på en sån där slick-matta? Tänker att de borde vara lugnande och distraherande för honom? Då behöver han visserligen stå upp, men det kanske inte gör det våtare för dig? Har sett flera använda sådana när de badar/duschar sina djur, med bra resultat :)
 
Har du testat med att smeta nått gott på en sån där slick-matta? Tänker att de borde vara lugnande och distraherande för honom? Då behöver han visserligen stå upp, men det kanske inte gör det våtare för dig? Har sett flera använda sådana när de badar/duschar sina djur, med bra resultat :)
Nja? Vet inte?

För att alls stå ut behöver han vara inramad. Så han är i ett "bo" i min famn, mellan mina ben.
Jag gav upp att försöka göra något med honom stående redan för länge sedan. han är kvick som en iller. Snor runt, vänder, sticker iväg, biter.
Så jag håller om honom. Smeker och lugnar och försöker skapa mys-stämning i den mån det går.
Kombon med att inte vara så intresserad av godis ställer också tilll det.
 
Nja? Vet inte?

För att alls stå ut behöver han vara inramad. Så han är i ett "bo" i min famn, mellan mina ben.
Jag gav upp att försöka göra något med honom stående redan för länge sedan. han är kvick som en iller. Snor runt, vänder, sticker iväg, biter.
Så jag håller om honom. Smeker och lugnar och försöker skapa mys-stämning i den mån det går.
Kombon med att inte vara så intresserad av godis ställer också tilll det.
Bara spånar vidare, tänker om han är inramad i kombination med mattan? Och du kan ju testa dig fram (om du vill så klart) kanske är det jordnötssmör, leverpastej eller kattmat som råkar vara tillräckligt gott för att stå ut? Det låter ju liksom asjobbigt för er båda att det ska vara ett tvång, så ett måste men med mindre tvång hade väl varit bonus tänker jag... :)
 
Bara spånar vidare, tänker om han är inramad i kombination med mattan? Och du kan ju testa dig fram (om du vill så klart) kanske är det jordnötssmör, leverpastej eller kattmat som råkar vara tillräckligt gott för att stå ut? Det låter ju liksom asjobbigt för er båda att det ska vara ett tvång, så ett måste men med mindre tvång hade väl varit bonus tänker jag... :)
Jag tror inte tvånget skulle minska av en slickmatta? Det är ju fortfarande samma pälsvård i kombo med att äta något. I stress är hans aptit på ätbart inte så stor.

Min hittillsvarande strategi har varit att göra det så njutbart som möjligt. Smeka och klia på sköna ställen och så dra ett tag med borsten samtidigt. Pilla i pälsen de få stunder vi gosar.
Målet är att få det till en ren gos-stund.

Jag HAR ju kommit så långt att jag kan klia honom på magen och ryggen när han ligger ner och han njuter av det. Det är ett framsteg jag är glad över. När han kom var ju bus den enda närhet han accepterade.
 
Sex månader idag. Mina tidigare hundar har jag tagit uppställda bilder på varje månad under uppväxten, men för en vettig bild behövs en medhjälpare och så var det ju det där med pandemin.

När vi var ute och gick idag ställde Rhiannon upp sig själv och kollade på något. Så då fick det bli en sexmånadersbild med oborstad hund iförd sele och långlina. Men i alla fall.
 

Bifogade filer

  • 5D293B19-5482-4F3F-A25A-7F2D4B01DB6F.jpeg
    5D293B19-5482-4F3F-A25A-7F2D4B01DB6F.jpeg
    943 KB · Visningar: 44
Nu är jag hundlös :cry: Och hjälp så dåligt jag mår. På en gång. Men jag läser på om olika raser och kollar på Hundar utan hem regelbundet. Vi har tittat på den brittiska serien Första hunddejten och dottern tycker att vi borde ha en begagnad hund, som hon sa ;) hittade en omplacering som checkade av alla våra önskemål förutom att det är en terrier och den finns i Skåne. Men hoppet för att hitta vår perfekta nya kompis finns!
 
Nu är jag hundlös :cry: Och hjälp så dåligt jag mår. På en gång. Men jag läser på om olika raser och kollar på Hundar utan hem regelbundet. Vi har tittat på den brittiska serien Första hunddejten och dottern tycker att vi borde ha en begagnad hund, som hon sa ;) hittade en omplacering som checkade av alla våra önskemål förutom att det är en terrier och den finns i Skåne. Men hoppet för att hitta vår perfekta nya kompis finns!
Vad tråkigt att matten valde av avsluta studierna, har varit roligt att få se lite uppdateringar från dig här och i bildtråden! Hoppas att du och dottern hittar en ny kompis snart :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
53 54 55
Svar
1 092
· Visningar
69 144
Senast: Vassi
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 964
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 914
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp