Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag när jag jobbade så var en supersöt hund ute i snön med matte. En amstaffliknande unghund/valp. Den var SÅ glad och all snö var jätterolig, min moped var rolig, att jag tittade på den var roligt :p

Jag kunde inte låta bli utan frågade matte om det var ok att hälsa, och det var det. Lilla hunden blev om möjligt ännu mer glad och var så strålande av lycka att jag log stort långt efter att vi sedan skiljts åt. Vilken underbar glädjespridare den var! :heart
 
Idag när jag jobbade så var en supersöt hund ute i snön med matte. En amstaffliknande unghund/valp. Den var SÅ glad och all snö var jätterolig, min moped var rolig, att jag tittade på den var roligt :p

Jag kunde inte låta bli utan frågade matte om det var ok att hälsa, och det var det. Lilla hunden blev om möjligt ännu mer glad och var så strålande av lycka att jag log stort långt efter att vi sedan skiljts åt. Vilken underbar glädjespridare den var! :heart
När jag träffat Amstaffs har de ofta varit några av de mest överdådigt lyckliga hundar jag någonsin träffat :rofl:

Tyvärr allt för ofta enbart mot människor, och är det inte andra djur som är problemet så är det allergier :( Himla synd.
 
När jag träffat Amstaffs har de ofta varit några av de mest överdådigt lyckliga hundar jag någonsin träffat :rofl:

Tyvärr allt för ofta enbart mot människor, och är det inte andra djur som är problemet så är det allergier :( Himla synd.
Jag tycker att dom flesta amstaff jag träffat varit trevliga förutom en som jagade Alvin långt, långt tills Alvin kom hem och jag fick tag på amstaffen. Annars har dom flesta varit hur coola som helst även när Alvin och Milou varit osäkra och hetsat upp sig. Lugnare än mina små.

Dock skrämde amstaffen Alvin så mycket att hans rädsla hänger i fortfarande och det är det som stressar honom. Det var liksom ingen bus jagning utan på liv och död.

Håller med om att det är tråkigt med dom problem som följer med rasen, jag tycker dom är så otroligt fina rent utseende mässigt och som sagt trevliga mot människor.
 
När jag träffat Amstaffs har de ofta varit några av de mest överdådigt lyckliga hundar jag någonsin träffat :rofl:

Tyvärr allt för ofta enbart mot människor, och är det inte andra djur som är problemet så är det allergier :( Himla synd.
De amstaffs jag känner funkar bra med andra djur, det är bara andra hundar som kan vara bekymmer men som dobermann ägare ser jag inga problem med det tbh.
Allergierna är ju däremot ett stort problem.
 
Långpromenad med storasyster och mormor. I regn, grus, is och slask. Alvin var inte överlycklig, traskade på snällt som alltid så man inte känner av honom alls. På ett stort fält fick Milou springa lös och han var full av bus och sprang runt i full fart, vid ett tillfälle hoppade han över hela Alvin :rofl: Han gör så ibland men Alvin är snäll och tar det med ro.
 
Varje år brukar jag klippa ihop henns år i bildkollage till uppfödaren(som fött upp henne och mina 2 förra tjejer) och den fd ägaren(Kenneln som hon bodde hos i 4 år). I år blev det sent iom mkt jobb och att jag inte ville skrämma upp dem genom att berätta om att hon skadat sig när vi inte visste hur illa det skulle bli.
Såg i bilderna stor skillnad mot tidigare års kollage. Då har vi varit på semestrar, hos folk, med hundkompisar, haft gäster, varit ute och ätit etc. Nu är det mest vi själva hemma, i skogen etc.

Men nu är det iaf gjort och jag är så glad över den fina relationen vi fortfarande har efter många år. Så glad att fd ägaren valde att låta mig få ta över den här underbara kompisen!
Hon ser nu nästan helt normal ut och verkar känna sig hyfsat normal iom viljan att fräsa runt som vanligt. Hon lever ju sitt liv i fart och fläkt annars. Skönt ändå med en hund som är van vid aktivitet och ändå kan ha påtvingad vila utan att må så värst dåligt av det och inte stöka till det. Eller.. jaa.. Hon är mer needy nu och stör mig då jag jobbar för att söka kontakt. Men det är alltid så milt gjort allt hon gör. Så är det det värsta är man ju lyckligt lottad! :laugh:
Bästa vovvi! :heart
 
Wooop! Nu är min bil kittad och klar med kåpan. Det är ju inte snyggt alltså, men jag tror det kommer bli toppen rent funktionsmässigt. Så skönt att kunna få med alla hundar, utan att behöva ha några av dem i bilen!
På lördag behöver jag ha med hela flocken och dessutom packning för både fågel- och klövviltsjakt, och det ska bli så jäkla skönt att kunna åka utan att se ut som Cirkus AraSlei :laugh:
 
Vissa personer alltså..
La ut frågan i en privat grupp på FB som är kopplad till området där vi har köpt en andelsvecka.
Frågade om det fanns någon inhägnad att släppa hundar i eller en angiven plats för det.
Vet ni vad en person svarade?
”Ta med lite godis så kommer säkert hunden till dig”
:angel: :meh:
 
Vissa personer alltså..
La ut frågan i en privat grupp på FB som är kopplad till området där vi har köpt en andelsvecka.
Frågade om det fanns någon inhägnad att släppa hundar i eller en angiven plats för det.
Vet ni vad en person svarade?
”Ta med lite godis så kommer säkert hunden till dig”
:angel: :meh:
Men suck. Säkert en sån där som själv släpper sin hund och säger "den kommer alltid tillbaka förr eller senare, när den sprungit klart"... :meh:
 
Snart helg och nästa vecka börjar äntligen period med kort schema på jobbet. Herregud vad jag längtar efter att kunna gå långpromenader med damerna innan det blir helt mörkt osv! Idag blev det ingen långpromenad alls. Vi gick några kilometer visserligen, men det gick snabbt eftersom Aysu var väldigt mån om att komma hem så snabbt som möjligt... Snön smälter bort och överallt är det is med vatten ovanpå. Så otroligt mysigt :cautious:
 
Ska man skratta? 🤔

Kommunfolket ska komma hit och inspektera igen (so far, so good) så på onsdag kommer de att ringa när de är på väg eftersom de vill att jag ska släppa ut hundarna i hundgården så att de får se hur de bemöter främmande människor (relevans?) och höra hur mycket de skäller när det kommer folk hit. Vilket det typ nästan aldrig gör :D

Har faktiskt lite svårt att förstå hur det ska ge något svar på hur en normal dags skällande ser ut och hur hundarna är med främmande folk är väl ändå rätt irrelevant kan jag tycka, när frågan gäller just hur mycket de skäller på ett dygn.

Terriern älskar allt och alla, fauven är tämligen ointresserad av att umgås med främlingar, så ingen av dem lär ju bete sig illa så det bekymrar mig inte ens en smula, men vad har det för betydelse i sammanhanget?
 
Ska man skratta? 🤔

Kommunfolket ska komma hit och inspektera igen (so far, so good) så på onsdag kommer de att ringa när de är på väg eftersom de vill att jag ska släppa ut hundarna i hundgården så att de får se hur de bemöter främmande människor (relevans?) och höra hur mycket de skäller när det kommer folk hit. Vilket det typ nästan aldrig gör :D

Har faktiskt lite svårt att förstå hur det ska ge något svar på hur en normal dags skällande ser ut och hur hundarna är med främmande folk är väl ändå rätt irrelevant kan jag tycka, när frågan gäller just hur mycket de skäller på ett dygn.

Terriern älskar allt och alla, fauven är tämligen ointresserad av att umgås med främlingar, så ingen av dem lär ju bete sig illa så det bekymrar mig inte ens en smula, men vad har det för betydelse i sammanhanget?
Förmodligen i syfte att säkerställa att hundarna inte skäller så mycket som klagande gör gällande. Inspektören behöver kunna visa att denne utrett ärendet och då behöver hundarna vara utomhus så att inspektören kan göra en bedömning och sedan avsluta ärendet. Jag arbetade tidigare i en kommun på just den förvaltningen som handlade ärenden som rörde miljöbalken (klagomål på skällande hundar hör hit). I regel sa inspektörerna att 9 av 10 klagomål var obefogade. Det krävs ordentliga upprepade störningar för att man ska klassa hundskall som en olägenhet för hälsan som man inte är av ringa omfattning och som därför ej ska behöva tålas (juridiska definitionen i miljöbalken lyder ungefär så), se MB 9 kap §3

Kan garantera dig att de flesta miljöinspektörer i våra kommuner är urless på att åka ut på ärenden som rör skällande hundar :up:
 
Senast ändrad:
Förmodligen i syfte att säkerställa att hundarna inte skäller så mycket som klagande gör gällande. Inspektören behöver kunna visa att denne utrett ärendet och då behöver hundarna vara utomhus så att inspektören kan göra en bedömning och sedan avsluta ärendet. Jag arbetade tidigare i en kommun på just den förvaltningen som handlade ärenden som rörde miljöbalken (klagomål på skällande hundar hör hit). I regel sa inspektörerna att 9 av 10 klagomål var obefogade. Det krävs ordentliga upprepade störningar för att man ska klassa hundskall som en olägenhet för hälsan som man inte är av ringa omfattning och som därför ej ska behöva tålas (juridiska definitionen i miljöbalken lyder ungefär så), se MB 9 kap §3

Kan garantera dig att de flesta miljöinspektörer i våra kommuner är urless på att åka ut på ärenden som rör skällande hundar :up:
Ja alltså jag är inte öht bekymrad över utgången, men de trakasserande grannarna påstår att hundarna skäller 24/7/365 (fatta vilja unika stämband mina tjejer har 😲) och som värst klockan 03 på natten när de alltså sover som bäst inne i köket så jag hade ju helt klart föredragit flera oannonserade besök på lite olika tider för att ge en mer korrekt bild mot som nu, ett besök som är förplanerat i syfte att hundarna ska skälla ;)
 
Ja alltså jag är inte öht bekymrad över utgången, men de trakasserande grannarna påstår att hundarna skäller 24/7/365 (fatta vilja unika stämband mina tjejer har 😲) och som värst klockan 03 på natten när de alltså sover som bäst inne i köket så jag hade ju helt klart föredragit flera oannonserade besök på lite olika tider för att ge en mer korrekt bild mot som nu, ett besök som är förplanerat i syfte att hundarna ska skälla ;)
Skulle det vara så att de tycker skallen låter (för) högt, så kommer de säkert göra oannonserade besök också, för att se ifall frekvensen stämmer med grannens klagomål :)

(Också miljöinspektör på liknande avdelning)
 
Ja alltså jag är inte öht bekymrad över utgången, men de trakasserande grannarna påstår att hundarna skäller 24/7/365 (fatta vilja unika stämband mina tjejer har 😲) och som värst klockan 03 på natten när de alltså sover som bäst inne i köket så jag hade ju helt klart föredragit flera oannonserade besök på lite olika tider för att ge en mer korrekt bild mot som nu, ett besök som är förplanerat i syfte att hundarna ska skälla ;)
Dina hundar har helt klart unika stämband, och du är tveklöst döv! Detsamma gäller förövrigt för alla eventuella andra människor som besöker ditt hem en lite längre stund, tex sover över eller så :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
806
· Visningar
49 152
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 894
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 179
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp