Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
30+ idag IGEN :arghh:! För de som gillar ”sommarvärme” och att sola är det säkert toppen, men för mig som är värmekänslig och typ avlider när det är över 25 grader så är det katastrof. Låg hela dagen i soffan igår med huvudvärk och kunde knappt röra mig.

Men nu har jag gått in i hundhuset, satt luftvärmepumpen på kylning till härliga 19 grader och ger hundarna skrittpass på löpbandet :up:! Och nu verkar de ÄNTLIGEN lova svalare väder hos oss här i veckan, tur att man har 2 v semester kvar så man kanske ska kunna orka göra något vettigt :D!
 
Är så otroligt stolt över min 1-åring. Han kom till mig när han var 6,5 månader och kunde inget och vi kunde aldrig gå kurs för det fanns inga just då och i våras hade jag Corona. Vi har istället tränat på egen hand. Trickträning och rallyklassserna nybörjare, fortsättning och håller på med avancerad. Började freestyle kurs i lördags och ojoj vad duktig han är.

Instruktören gav oss utmaningar jag aldrig trodde vi skulle kunna och nu har jag tränat lite och redan är det stora, stora framsteg. Han är busig och hittar på hyss men det går att använda och vända till positivt i träningen. Lovande hund sa instruktören.

Så just nu är det fokus på freestyle, backa på olika sätt till exempel. Som att stå framför mig på bakbenen med ryggen mot mig och så backar vi tillsammans. Eller står framför och backar framifrån bak mellan mina ben och sen ska vi fortsätta med backa runt hela mig och att skicka iväg honom backande framifrån. Han kan backa om jag går framåt men nu ska han backa själv.
 
Lydnadstävling i förrgår där Nessie lekte clown, målet var att hon skulle fixa rutan och runda kon och vi nådde väl hälften. Rutan tog hon superbra (jag gav dock både handtecken och kommando för att vara extra tydlig). Runda kon sprang hon fram till konen och välte ner den med nosen?? Sen hittade hon på lite hyss i de andra momenten med. Hon är klockren på träning och hon vet vad hon ska göra så jag förstår inte varför hon måste spexa till det på tävling 😝. Nano strök jag då hon varit lite hängig och det skulle vara supervarmt så jag kände inte för en heldag.
Igår var det heldag vallning med Masar, Nano var duktig men hon tar slut fort. Himla roligt att se att många av dem faktiskt var väldigt lovande i vallningen. Nessie var också med och man kan inte vara annat än stolt över henne, efter lunchen fick hon hämta fåren i skogsdunge och trots värme, kupering och ovilliga får så fick hon loss dom efter lite trixande. Vi fållade sen in fem i varje fålla och lämnade resten ute. Ska nämna att ena instruktören skulle hämta samma får i samma dunge med sin lilla hund på morgonen och efter en bra stund så hade de inte kommit nånvart så E fick skicka dit sina bc s för att få loss dom. Syster var också med med Qila men fick prova valla en omgång med Nessie och fick en Wow upplevelse. Nu är hon anmäld till valllägret för corgis i höst och ska få låna med sig Nessie att varva med Qila då hon är så ung fortfarande 😁. Även E körde en vända med Nessie och visade hur hon börjar vissla in en hund, nu gäller det att jag får till det där med visslan så jag kan börja nån gång..
Idag körde vi lite agility med alla hundarna på förmiddagen och imorgon ska vi åka bort nån natt utan hundar så de får ta det lugnt nån dag.

Nano igår
received_2029209190572856~2.jpeg
 
Hade ärende till apoteket och väl där så frågde jag om de hade något receptfritt till en hund med stresskänslig mage.

Torsten äter ju dåligt. Senaste dagarna har det inte ens gått att leka i honom speciellt mycket. Igår var det total matvägran.
Kom hem med en förpackning FortiFlora probiotika. Få se om det gör någon skillnad.
Tillsammans med lite creme fraiche så åt han det i alla fall.
 
20200817_185321.jpg

Svårt att se på bilderna men vad tror ni om detta? Han har varit lite småkliig ett tag men jag har trott att det berott på att han fäller. Nu ikväll så märkte jag att han börjar bli tunnhårig på sidan av bröstkorgen och det är lite mjälligt/småskorpigt. Min första tanke är skabb. Vad tror ni? Ska konsultera veterinär såklart men inte på jourtid om vi säger så... Han kliar sig inte hysteriskt och det är bara på ett område ganska precis mitt på bröstkorgen sett från sidan. Gissningsvis har det uppkommit under de senaste 2-3 veckorna ungefär om det nu är pga detta som han varit lite kliig. Det har inte synts något i pälsen förrän nu och hittar inget någon annanstans på kroppen.
 
Visa bifogad fil 55896
Svårt att se på bilderna men vad tror ni om detta? Han har varit lite småkliig ett tag men jag har trott att det berott på att han fäller. Nu ikväll så märkte jag att han börjar bli tunnhårig på sidan av bröstkorgen och det är lite mjälligt/småskorpigt. Min första tanke är skabb. Vad tror ni? Ska konsultera veterinär såklart men inte på jourtid om vi säger så... Han kliar sig inte hysteriskt och det är bara på ett område ganska precis mitt på bröstkorgen sett från sidan. Gissningsvis har det uppkommit under de senaste 2-3 veckorna ungefär om det nu är pga detta som han varit lite kliig. Det har inte synts något i pälsen förrän nu och hittar inget någon annanstans på kroppen.
Rävskabb ger kraftig klåda. Vid håravfall och endast lätt eller ingen klåda samt ung hund tänker jag i första hand på demodex om det inte bara är en vanlig infektion i hud/hårsäckar.
 
Rävskabb ger kraftig klåda. Vid håravfall och endast lätt eller ingen klåda samt ung hund tänker jag i första hand på demodex om det inte bara är en vanlig infektion i hud/hårsäckar.
Ska ringa den lokala veterinären imorgon så får vi komma in och göra lite hudskrap. Vill ta mig an det innan det blir värre. Hur är det med demodex, är det en "bestående" sjukdom som man får vara beredd att hålla efter livet ut eller är det en tillfällig variant? Blir inte klokare av att googla...
 
Ska ringa den lokala veterinären imorgon så får vi komma in och göra lite hudskrap. Vill ta mig an det innan det blir värre. Hur är det med demodex, är det en "bestående" sjukdom som man får vara beredd att hålla efter livet ut eller är det en tillfällig variant? Blir inte klokare av att googla...
Det beror på vilken form av demodex det är. Eftersom det bara är en hårlös fläck så är det sannolikt den som är lättare att behandla dvs lokal demodikos. Får din hund fästingtabletter? Vissa används i behandling av skabb och demodex.
 
Det beror på vilken form av demodex det är. Eftersom det bara är en hårlös fläck så är det sannolikt den som är lättare att behandla dvs lokal demodikos. Får din hund fästingtabletter? Vissa används i behandling av skabb och demodex.
Inte tabletter utan Seresto Vet halsband som han haft sen han kom hit i maj.
 
Nakenfisen är dålig i magen, dag 2 idag, får springa ut på nätterna och hinner inte alltid att ta på mig kläderna innan olyckan är framme. 4 olyckor på min helt nya yogamatta, mindre roligt men han var ju desperat. Är inte orolig utan känner igen symtomen från honom och gammelhunden. Han är glupsk och äter allt han hittar. Blir det inte bättre kommer jag dock prata med veterinär men nu finns inget att göra förutom att ge honom något skonsamt att äta och jag fick råd sist jag pratade med en veterinär om samma sak.
 
Nakenfisen är dålig i magen, dag 2 idag, får springa ut på nätterna och hinner inte alltid att ta på mig kläderna innan olyckan är framme. 4 olyckor på min helt nya yogamatta, mindre roligt men han var ju desperat. Är inte orolig utan känner igen symtomen från honom och gammelhunden. Han är glupsk och äter allt han hittar. Blir det inte bättre kommer jag dock prata med veterinär men nu finns inget att göra förutom att ge honom något skonsamt att äta och jag fick råd sist jag pratade med en veterinär om samma sak.
Har du probiotika? Annars köp på närmaste apotek. Canikur eller Prokolin eller Diarsanyl fungerar både uppstoppande och innehåller probiotika. Fortiflora är också bra men verkar inte uppstoppande.
 
Har du probiotika? Annars köp på närmaste apotek. Canikur eller Prokolin eller Diarsanyl fungerar både uppstoppande och innehåller probiotika. Fortiflora är också bra men verkar inte uppstoppande.
Japp,har alltid Canikur hemma. Försöker också komma på var min förpackning med Fortiflora är. Min äldre hund har en tarmsjukdom så jag har kämpat med mag och tarmproblem i 10 år. Jag har genom åren testat alla foder som ska hjälpa känsliga magar och nu har jag hittat rätt tror jag. Canikur är riktigt bra och kokta grova grönsaker eller grönsakspure för fibrer och kokt fisk/kokt kyckling för mild proteinkälla i några dagar i små portioner. Kanske lite ris om han vill ha.

Det är så otroligt jobbigt att springa ut 3 ggr per natt när man är super trött. Har haft det så med gammelhunden med jämna mellanrum. Gammelhunden ville inte med ut i natt så han fick vara kvar hemma.
 
Är det någon som vet om det finns någon "träningsdagbok" att ladda ner till mobilen? Skulle vilja ha en där jag kan skriva ner hur långa promenader hundarna fått, när de fått springa lösa och om något påverkat hur mycket motion de fått. Vill samtidigt ha det lättöverskådligt så att jag snabbt kan se hur det varit senaste tiden för dem. Runkeeper och liknande är inte intressant, jag vill inte logga mina promenader så utan bara skriva ner dem i efterhand.
 
Trimmat båda hundarna, (trimmar hela nakenhunden 3ggr/vecka, puffens ansikte 2 ggr/vecka och hela puffen var tredje vecka, mycket trimm :D :p).

Dom är så vana att bli trimmade, nakenfisen bara står still och man kan göra precis vad som helst med honom, idag la sig puffen lugnt på sidan och vilade när jag trimmade ansiktet, myste lite.

Nakenfisen fortfarande lös i magen, går på ris och kyckling diet så när han skulle få sin kyckling passade jag på att träna lite och åh vad han är duktig. Pratat med veterinär och hon sa att jag ska fortsätta som jag gjort med några små ändringar och vad jag ska vara extra uppmärksam på.
 
Trimmat båda hundarna, (trimmar hela nakenhunden 3ggr/vecka, puffens ansikte 2 ggr/vecka och hela puffen var tredje vecka, mycket trimm :D :p).

Dom är så vana att bli trimmade, nakenfisen bara står still och man kan göra precis vad som helst med honom, idag la sig puffen lugnt på sidan och vilade när jag trimmade ansiktet, myste lite.

Nakenfisen fortfarande lös i magen, går på ris och kyckling diet så när han skulle få sin kyckling passade jag på att träna lite och åh vad han är duktig. Pratat med veterinär och hon sa att jag ska fortsätta som jag gjort med några små ändringar och vad jag ska vara extra uppmärksam på.

Men va? Maskinklippning varannan dag? :D
 
Veterinären tyckte inte det var typiskt för demodex, inte ens begynnande demodex. Hon tyckte vi skulle avvakta och eventuellt återfukta extra med fiskolja och se hur det utvecklar sig. Blir det ingen förändring eller det blir värre så får vi ta en ny omgång och eventuellt ta prover.
 
Vi har varit iväg en sväng och semestrat utan hund, sovit borta två nätter och det kändes skönt att komma hem till pälsklingarna idag ❤. Blev en cykeltur för Nessie och Nano, skönt att det var lite svalare idag, medans husse tog en egen promenad med lilla Nike. Nessie var snabb ner i sin pool efter cykelturen, hon älskar vatten 😁.
Imorgon ska vi åka och träna agility, eller jag ska bara titta på/coacha så får syrrans kille träna Nessie. Har mitt vänstra knä som inte alls vill vara med och jag får ofta ta värktabletter på kvällen för att somna så jag ska definitivt inte springa på det just nu.
På lördag åker jag med Nessie och gör officiellt vallanlagstest, det ska bli spännande 😁.

Nessie
IMG_20200820_172523.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
55 56 57
Svar
1 133
· Visningar
72 445
Senast: Migo
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 973
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 387
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp