Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är jävligt nära att ge upp nu faktiskt. Sonic hade ett epilepsianfall idag, drygt tre år gammal. I morse var problemet att jag hade för många intressanta kullar på G, plötsligt står jag helt utan föryngring. Självklart stoppar jag min linje här.

Det värsta är, att jag vet fan ingen annan jag vill ha heller.
Åh nej! Beklagar :( Hoppas att han ändå kan leva utan några större bekymmer...
 
Jag är jävligt nära att ge upp nu faktiskt. Sonic hade ett epilepsianfall idag, drygt tre år gammal. I morse var problemet att jag hade för många intressanta kullar på G, plötsligt står jag helt utan föryngring. Självklart stoppar jag min linje här.

Det värsta är, att jag vet fan ingen annan jag vill ha heller.

Usch, vilken tragedi - naturligtvis sorgligt för den enskilda hunden men där kanske man ändå har tur och hunden kan leva ett bra liv trots sjukdomen, men framför allt riktigt tråkigt när det kommer i en linje med riktigt bra arbetshundar. Så himla ledsamt. :(
 
Orkar inte riktigt ta in. Det var ett kort anfall och han var sig själv rätt snabbt efteråt, så han kanske kan leva ett bra liv... men denna fantastiska linje arbetshundar 😭😭
Fy fan vad jobbigt. :( Min spontana är ju att leta halmstrån, är det verkligen ep och inte något annat som ser ut som ep men samtidigt så är det verkligen halmstrån så klart. Jag kan liksom inte ens komma på något som skulle kunna se ut som ep men vara något annat.
 
Fy fan vad jobbigt. :( Min spontana är ju att leta halmstrån, är det verkligen ep och inte något annat som ser ut som ep men samtidigt så är det verkligen halmstrån så klart. Jag kan liksom inte ens komma på något som skulle kunna se ut som ep men vara något annat.
Inga mediciner, inga avmaskade djur han kan ha ätit avföring från, inga fästingmedel, inga trauman, ingen förgiftning... nä, tyvärr är det med stor sannolikhet idiopatiskt. :(
 
För övrigt är hundfolk verkligen galna. Igår körde jag 40 mil t o r på små krokiga skogsvägar för att hänga ett par timmar med en uppfödare och en hanhundsägare. Vi pratade nonstop i ca 5 h och sen var jag tvungen att köra hem igen. Glömde till och med äta middag. Jag var hemma runt 00 inatt (att köra på skogsvägar mitt i natten i dimma var faktiskt ingen höjdare) och jobbar som vanligt idag. Joråsåatt. 🙈 Men ruskigt trevligt var det!
 
Har fått hjälp att köra hem hundmat. Tyckte att jag beställde massor, nu känns det som lite för lite... Menmen, ett tag räcker det iaf!
20201001_175414.jpg
 
Har fått hjälp att köra hem hundmat. Tyckte att jag beställde massor, nu känns det som lite för lite... Menmen, ett tag räcker det iaf!
Visa bifogad fil 57948
Är deras vilt bra ?
oerhört lnge sedan jag provade Fodax - över 15 år sedan och då varande hundar gillade inte och inte jag heller då man hittade både klor och ibland även delar av näbbar i käket :cautious: och en hel del från fjädrar. Nu har jag hört att Mush köpt upp Fodax och at det blivit bättre kvalite, så undrar om det stämmer :)
Fodax vilt intresserar mig innehållsmäsigt och priset är bra. Men då jag har svårt att köpa pga fel ände av stan, svårt passa deras utlämningstider pga ingen egen bil så funderar jag på att köpa lite större mängd på en gång :) Så är det bra ? :)
 
Är deras vilt bra ?
oerhört lnge sedan jag provade Fodax - över 15 år sedan och då varande hundar gillade inte och inte jag heller då man hittade både klor och ibland även delar av näbbar i käket :cautious: och en hel del från fjädrar. Nu har jag hört att Mush köpt upp Fodax och at det blivit bättre kvalite, så undrar om det stämmer :)
Fodax vilt intresserar mig innehållsmäsigt och priset är bra. Men då jag har svårt att köpa pga fel ände av stan, svårt passa deras utlämningstider pga ingen egen bil så funderar jag på att köpa lite större mängd på en gång :) Så är det bra ? :)
Fodret ser betydligt trevligare ut iaf, men så har ju priset höjts ganska mycket med..
Men ffa så har ju alla bitar blivit lika stora till skillnad mot innan ;)
 
Är deras vilt bra ?
oerhört lnge sedan jag provade Fodax - över 15 år sedan och då varande hundar gillade inte och inte jag heller då man hittade både klor och ibland även delar av näbbar i käket :cautious: och en hel del från fjädrar. Nu har jag hört att Mush köpt upp Fodax och at det blivit bättre kvalite, så undrar om det stämmer :)
Fodax vilt intresserar mig innehållsmäsigt och priset är bra. Men då jag har svårt att köpa pga fel ände av stan, svårt passa deras utlämningstider pga ingen egen bil så funderar jag på att köpa lite större mängd på en gång :) Så är det bra ? :)
Vet inte om det är mush som köpt upp dem, men innehållet har klart ändrats sedan tidigare ja! Om jag inte minns helt galet så var det just fodax som mina hundars uppfödare körde med för ett gäng år sedan, någon "standard-variant" och det var inte ett dugg imponerande...

Jag gjorde också så nu att jag köpte större mängd pga ingen egen bil, stod mitt i natten nu och akutpackade om frysen eftersom den reservfrys jag sparkat igång inte verkade fungera riktigt som den skulle... :cautious: Nåväl. Jag har bara testat två förpackningar (20kg) tidigare, men var så nöjd att jag nu då köpte betydligt mer. I dagsläget är det den fodersort jag är absolut mest nöjd med av de färdiga foder som finns. Visst, mush är också bra, men prislappen...

I övrigt har jag testat vom og hundemat, real, pondus, emmzo, nordic (bara spannmålsfri) och klass.
För mina hundar har emmzos barfkorvar varit jättebra, men de har nu blivit så vansinnigt dyra att jag inte köper dem längre. Mush blå fungerar de också bra på, men samma där med prislappen. Pondus och Klass fungerade inte öht, de mådde direkt dåligt av det och då provade jag ändå lite olika sorter. Nordic spannmålsfri fungerade bra, men resulterade i stora skithögar så det kändes som om det var lite väl mycket utfyllnad där (främsta anledningen till att jag inte köper är dock att det är krångligt att få tag på här). Real och Vom og hundemat fungerar hyfsat, men jag märker att pälsarna lätt blir lite tråkiga och får känslan av att det inte är så bra kvalitet på innehållet. Ger det därför helst inte som enda foder.

Min förhoppning är att fodax ska fungera så bra att jag kan ge det som "huvudfoder" och sedan blanda ut med lite annat kul när jag kommer över något bra.
 
Hmm, Fodax kanske man skulle testa. Ger ju MUSH, men det kostar ju som sagt en del. Breeze och Winter äter ca 1.5 kg om dagen, så 10kg räcker i ca 6 dagar.

Tillägg: Tyckte de nya frystorkade fodret från MUSH och som även Fodax har en variant av såg smidigt ut till resor. Fast en stor hund äter en hel påse om dagen så det funkar ju verkligen inte!
 
Min äldre hund Alvin provade jag att ge färskfoder för ett par år sedan för att så många sa att alla hundar gillar det, gav Vom og hundmat, men han ville inte äta den och han åt så lite att vi aldrig lyckades göra slut på en fryst matkorv i tid. Nu däremot äter han sin veterinärkost med enorm aptit. Det är helt galet, aldrig sett honom äta så mycket på 10 år. Fortfarande smal men frågade veterinären som sa att han är bra i hull och att jag inte behöver oroa mig men jag tycker han är lite för smal, ifall han skulle åka på magsjuka igen så vill jag ha några resurser. Bara några hekton upp.

Milou äter typ allt, även på tal om saker han förstört så hittar han alltid något att bita sönder, får stänga till sovrummet och försöka Milousäkra vardagsrummet men han hittar alltid något och han öppnar syltburkar i glas med hårt åtskruvat aluminium lock, öppnar dörrar, lådor, skåp, äter ur fickor på kläder i hallen som jag fått tömma, flyttar på tunga saker för att komma in i lådor jag försökt säkra. Han hittar alltid något. Och då får han ändå promenera minst 1 mil per dag, oftast mer, han får ett par träningspass per dag, han har Alvin som sällskap, jag är nästan alltid hemma, lämnar dom ibland för att handla eller gå på möten men det är så korta stunder. Han har liksom ingen anledning att förstöra.
 
Det går bra med Milous träning. Betar av fortsättningsklassen i rally och vi är snart klara. Sidostegen sitter, svängar och stanna och snurra och lämna och det mesta går bra. Det är liksom inga problem för han behöver inte lära sig alla momenten utantill för han är så uppmärksam att han fattar direkt vad jag vill så räcker med något/några pass. Men vissa moment får vi träna mer på så klart. Nu tränar jag sitt, stå, gå runt. Blir lite extra svårt för Alvim vill vara med ibland så då ställer jag båda och kör ett varv runt båda och så får ingen av dom röra sig.

Freestyle går bra, varvar lite gamla saker för underhåll och nya för att komma framåt. Han är sjukt lättlärd.
 
Igår var sambon iväg på vardagslydnad med Trolla.
Gick jättebra men vet inte riktigt vem utav dem som hade mest nytta av kursen. Han gav alldels för stora bitar av köttbullen så efter halva passet var Trolla mätt :eek: (hur man nu lyckas med detta med tanke på mina Bostons) Roligt att se sambon få lite kontakt.
Hade det bara varit jag som gått hade jag varit lite besviken.
 
Hmm, Fodax kanske man skulle testa. Ger ju MUSH, men det kostar ju som sagt en del. Breeze och Winter äter ca 1.5 kg om dagen, så 10kg räcker i ca 6 dagar.

Tillägg: Tyckte de nya frystorkade fodret från MUSH och som även Fodax har en variant av såg smidigt ut till resor. Fast en stor hund äter en hel påse om dagen så det funkar ju verkligen inte!
Jäääklar vad pengar du måste lägga på Mush :eek: (Jag tycker det blir dyrt när Ebrah äter ca 500g per dag av det...)
 
Jäääklar vad pengar du måste lägga på Mush :eek: (Jag tycker det blir dyrt när Ebrah äter ca 500g per dag av det...)

Ja, man vill inte precis räkna efter. 🙈 När det var som "värst" (dvs när Winter växte som mest) åt Winter 1 kg om dan och Breeze 750 gram. Man skulle behöva bli uppfödare och få uppfödarrabatt. ;)
 
Ja, man vill inte precis räkna efter. 🙈 När det var som "värst" (dvs när Winter växte som mest) åt Winter 1 kg om dan och Breeze 750 gram. Man skulle behöva bli uppfödare och få uppfödarrabatt. ;)
Haha, fy! Jag hoppas att nästa hund blir en liten en (men det verkar inte som det...).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
63 64 65
Svar
1 294
· Visningar
83 891
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 040
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 474
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
924
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp