Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Roy är anmäld till KM nästa helg
😱

Han är ju inte riktigt redo men det är ju mest en rolig grej att testa och se. Men insåg att han har ju aldrig fållat in får så igår tränade vi på det. Han var faktiskt riktigt duktig och vi fick in baggarna i fållan flera gånger trots att baggarna aldrig har fållats in tidigare
😍

Idag fick han träna på delningar men det har han ju gjort tidigare så det var inga större problem.
122003226_3675912599125618_8627669234314254463_o.jpg
 
Är det någon här som har hööks nya, orangea regntäcke och kan säga något om vilken hundtyp det passar? Jag gillar att ha orange till Ebrah, så jag är lite sugen på att köpa det :p
 
Tävlat på KM idag, kallt och blåsigt och en helt fantastisk Nessie! Började med Startklass med Nano som inte alls var med mig, blev fel innan start då jag trodde att det var en till före mig 😋. Hon gjorde en bättre runda med husse sen i fortsättningsklassen i rally och kom på tredje plats.
Nessie och jag gör en bra runda i rally avancerad, dock tycker jag att hon svävar ut lite i fotgåendet men det är helt mitt eget fel då jag råkade trampa på henne på tassen i uppvärmningen 🙈. De avdrag vi får är dock helt mitt fel och vi vinner faktiskt klassen!
Sen blir det lydnad klass ett med Nessie och vi gör vår absolut bästa tävling nånsin, 294 poäng. Hamnar på andra plats och är sååå nöjd! Många som säger att hon gick fantastiskt bra men det gjorde i princip alla hundar i klassen, det var inte många missar bland ekipagen och hög nivå. Väldigt nöjd idag, det känns som om vi går från klarhet till klarhet ❤️.
Nike tävlade också fortsättningsklass i rally med husse men diskade sig då de placerat ut hennes favvo leksak i frestelsen men förutom det gick hon fint och hade framförallt roligt 😁.

Nike
IMG_20201015_121505.jpg
 
Tävlat på KM idag, kallt och blåsigt och en helt fantastisk Nessie! Började med Startklass med Nano som inte alls var med mig, blev fel innan start då jag trodde att det var en till före mig 😋. Hon gjorde en bättre runda med husse sen i fortsättningsklassen i rally och kom på tredje plats.
Nessie och jag gör en bra runda i rally avancerad, dock tycker jag att hon svävar ut lite i fotgåendet men det är helt mitt eget fel då jag råkade trampa på henne på tassen i uppvärmningen 🙈. De avdrag vi får är dock helt mitt fel och vi vinner faktiskt klassen!
Sen blir det lydnad klass ett med Nessie och vi gör vår absolut bästa tävling nånsin, 294 poäng. Hamnar på andra plats och är sååå nöjd! Många som säger att hon gick fantastiskt bra men det gjorde i princip alla hundar i klassen, det var inte många missar bland ekipagen och hög nivå. Väldigt nöjd idag, det känns som om vi går från klarhet till klarhet ❤.
Nike tävlade också fortsättningsklass i rally med husse men diskade sig då de placerat ut hennes favvo leksak i frestelsen men förutom det gick hon fint och hade framförallt roligt 😁.

Nike
Visa bifogad fil 58816
gud så söt, vad är det för ras?
 
Idag kört drygt tre timmar enkel resa för en heelworktävling där jag var på plan sammanlagt ca 5,5 minuter. Och inte blev det uppflyttningspoäng. Lite småtokig är man nog.

Men det var kul. Det gick bättre än förra gången. Godkänt i två av tre kategorier. Vi behöver, som vanligt, träna på hundens koncentration. Så till vårens tävlingar ska vi försöka träna på massa nya ställen.
 
Här går det år tuggbeni hög fart.
Han får småben som jag köper i storpack Nyss fick han ett och har redan gnagt i sig den ena knuten på benet.

På onsdag ska han få vara ensam hemma medan jag är på ett längre möte. Ska köpa hem lite större och matigare tuggben så han har något att göra. Han har en förmåga att vara lite väl påhittig annars.
Funderar på att kontakta lokala slakteriet och be att få köpa revben
 
Här går det år tuggbeni hög fart.
Han får småben som jag köper i storpack Nyss fick han ett och har redan gnagt i sig den ena knuten på benet.

På onsdag ska han få vara ensam hemma medan jag är på ett längre möte. Ska köpa hem lite större och matigare tuggben så han har något att göra. Han har en förmåga att vara lite väl påhittig annars.
Funderar på att kontakta lokala slakteriet och be att få köpa revben
I all välmening så vill jag varna lite för tuggben med knutor (misstänker att det är såna råhudsben med knutor du menar). Det finns en stor risk för kvävning när tuggbenet nästan är slut så det bara är en knuta kvar och hunden eventuellt försöker svälja knuten hel.

Det finns pressade råhudsben utan knutor med olika sorters fyllning, tjurmuskel, vom osv.
 
I all välmening så vill jag varna lite för tuggben med knutor (misstänker att det är såna råhudsben med knutor du menar). Det finns en stor risk för kvävning när tuggbenet nästan är slut så det bara är en knuta kvar och hunden eventuellt försöker svälja knuten hel.

Det finns pressade råhudsben utan knutor med olika sorters fyllning, tjurmuskel, vom osv.
Jag har fått den varningen från flera håll.
Nu är min hund inte alls glupsk och vägrar äta större bitar. Köttbullar måste delas i minst fyra delar, annars äter han inte.
Han sväljer inte bitar. Eller (peppar, peppar) inte svalt något än. Han tuggar små delar som tuggummi tills de är pyttesmå. .
 
Tinja har varit spänd i buken de senaste två-tre dagarna. Hon har muskler i ryggen som är spända och gör ont så det kan vara en bidragande faktor; det är något vi jobbar på med fysion.
Men jag blir fundersam över att hon verkar bli bredare om buken, och idag visade hon obehag när jag palperade (om än väldigt djupt) vilket hon inte gjorde igår.
Beter sig precis som vanligt (kanske till och med ännu piggare..), inga flytningar, luktar inte illa, ingen feber. Har inte ätit något konstigt.
Det känns ungefär som när hon ätit ett skrovmål, fast hon äter samma mängd som vanligt.

Någon som har några idéer? Eller är jag bara paranoid?
 
Tinja har varit spänd i buken de senaste två-tre dagarna. Hon har muskler i ryggen som är spända och gör ont så det kan vara en bidragande faktor; det är något vi jobbar på med fysion.
Men jag blir fundersam över att hon verkar bli bredare om buken, och idag visade hon obehag när jag palperade (om än väldigt djupt) vilket hon inte gjorde igår.
Beter sig precis som vanligt (kanske till och med ännu piggare..), inga flytningar, luktar inte illa, ingen feber. Har inte ätit något konstigt.
Det känns ungefär som när hon ätit ett skrovmål, fast hon äter samma mängd som vanligt.

Någon som har några idéer? Eller är jag bara paranoid?

Minn har kronisk gastrit och blir ofta svullen om magen. Hon får även ont i ryggen när hon spänner sig kring diafragman när hon har ont i magen.
 
Minn har kronisk gastrit och blir ofta svullen om magen. Hon får även ont i ryggen när hon spänner sig kring diafragman när hon har ont i magen.
Ont i ryggmuskulaturen hade hon innan hon började kännas spänd om magen. Och det ska sägas att det inte är någon extrem problematik; fysion kunde bara få fram en reaktion när hon tryckte så djupt hon bara kunde, och inte ens alla gånger fick hon fram en reaktion.

Ont i magen skulle ju iförsig kunna vara möjligt.. Undrar om hon kanske råkat få i sig en del av luddet från en leksak hon vann för någon vecka sen? Hon har ryckt ut mer och mer ludd, men hon är inte direkt den som ligger och gnager på det.
 
Ont i ryggmuskulaturen hade hon innan hon började kännas spänd om magen. Och det ska sägas att det inte är någon extrem problematik; fysion kunde bara få fram en reaktion när hon tryckte så djupt hon bara kunde, och inte ens alla gånger fick hon fram en reaktion.

Ont i magen skulle ju iförsig kunna vara möjligt.. Undrar om hon kanske råkat få i sig en del av luddet från en leksak hon vann för någon vecka sen? Hon har ryckt ut mer och mer ludd, men hon är inte direkt den som ligger och gnager på det.

Hoppas det är nått som är snabbt övergående med Tinja, ont i magen kan man ju få utan att man vet nån direkt orsak.
 
Hoppas det är nått som är snabbt övergående med Tinja, ont i magen kan man ju få utan att man vet nån direkt orsak.
Ja, det hoppas jag. Det är inte likt henne att bli spänd i buken såhär, enda gången hon haft magproblem var när hon blev förstoppad en gång. Helt mitt fel, jag hade gett för mycket råa ben.

Men vi har veterinärtid för vaccinering på onsdag, så då kommer jag fråga dem angående det här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
51 52 53
Svar
1 046
· Visningar
65 360
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 944
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
14 826
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp