Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
RIP lilla Kotten. Nu får du växa dig stor på "andra sidan" :heart
IMG_6862.jpeg
 
Teståkte med sele istället för bur idag och det gick utmärkt.

For int ill vänenn tapetserar3en för tt kolla om hon hade något bra tyg att lägga på bilsätet. Det hade hon. En rulle med nån form av galon/konstläder som var gammal och därför inte säljbar. Hon misstänkte att den skulle spricka om hon sydde något med den. Så jag fick den!
Så nu ska jag försöka mäta ut en lagom bit att lägga i bilen. Lyxigt
 
Jahapp. Testade med att ta bort maten tidigt på eftermiddagen.
Resultat - både kiss och bajs under natten.

Nu blir det kompostgaller. Basta!

Han är hormonstormig just nu tror jag. Kiossade i djurbutiken och kissade omedelbart när vi var in till komisens verksta. Jag tordes inte släppa kopplet och hade björnkoll för han tassade runt och var sugen på att lyfta benet.

Har aldrig haft en så hormonstinn hane förr (endast haft hanhundar) så jag känner mig lite uppgiven.
Måtte han bli vuxen snabbt.
 
Jahapp. Testade med att ta bort maten tidigt på eftermiddagen.
Resultat - både kiss och bajs under natten.

Nu blir det kompostgaller. Basta!

Han är hormonstormig just nu tror jag. Kiossade i djurbutiken och kissade omedelbart när vi var in till komisens verksta. Jag tordes inte släppa kopplet och hade björnkoll för han tassade runt och var sugen på att lyfta benet.

Har aldrig haft en så hormonstinn hane förr (endast haft hanhundar) så jag känner mig lite uppgiven.
Måtte han bli vuxen snabbt.
Är han kastrerad eller har du planer för det någon gång framöver? Det kanske skulle hjälpa. Spånar också hej vilt. Kan ju vara en förklaring till kissandet och när han kissar på ställen som en djuraffär. Bajsade har jag ingen aning om.
 
Tinjas buk är mjuk och fin igen, så hon var väl bara gasig eller något. Typiskt mig att bli så nojig 🙈

Jag vart likadan igår. På vippen att ringa till veterinär då båda mina var rejält stinna.

Dock utmynnade mitt i att kollegorna matat mina hundar rejält under dagen. Var hos tandläkaren och hundarna var kvar på kontoret. Tog 3h totalt och kollegorna hade gett dem varsin lunch, ben, godis ja så fort de gick förbi.

Nu är det stopp på att ge mia hundar någonting alls om nte jag är på plats och ser.
 
På torsdag ska jag på hundkurs vardagslydnad med Trolla igen.

Jag vart ju inte alls nöjd eller kände mig ganska omotiverad efter första gången. Sambon är helt lyrisk dock och tycker det gå jättebra och får massor av tips. Lite osäker på om det är hunden eller sambon som tränas på dessa tillfällen. Nu är sambon bortrest så det blir jag som åker.

Ska bli kul och se om jag får någon guidning alls eller om det blev som förra gången
 
På torsdag ska jag på hundkurs vardagslydnad med Trolla igen.

Jag vart ju inte alls nöjd eller kände mig ganska omotiverad efter första gången. Sambon är helt lyrisk dock och tycker det gå jättebra och får massor av tips. Lite osäker på om det är hunden eller sambon som tränas på dessa tillfällen. Nu är sambon bortrest så det blir jag som åker.

Ska bli kul och se om jag får någon guidning alls eller om det blev som förra gången

Hur blev det förra gången? Går både du och din sambo kursen?
 
Här blir det inga valpar gjorda. Tiken flög på honom både igår och i förrgår. Verkar inte ligga rätt till i löpet. Ägaren får hämta henne idag och helst göra ett prog-test innan vi försöker igen.

Suck. Detta avelsår alltså. Det är andra parningstiken för Lasse som krånglar. Båda har varit äldre förstagångstikar med ovana ägare.
 
Hur blev det förra gången? Går både du och din sambo kursen?

Jag gick bara första gången för sambon inte kunde. (han vart ivägskickad i jobb i annan stad) Det var meningen att han skulle gå kursen med hunden och jag tänkte vara med och titta på för att se så vi gör samma hemma sen. Men bara att jag skulle vara med som åskådare. Nu har det inte blivit så utan han har fått åka själv.

Första gången tyckte jag vart riktigt seg. 9 hundar 1 instruktör och momenten vi skulle göra så fick vi en snabb genomgång på sen var det bara tuta och köra. Under passet på 2 h fick jag 0 instruktioner. 1 gång sa instruktören att - Nu verkar hon ha fattat.

Vid ett annat moment så skulle vi gå med hunden förbi en annan hund stanna mitt på plan och lägga hunden. (ligg kommando) när jag sa att vi aldrig någonsin har gjort liggkommande fick jag bara att då får hon lära sig det nu. Sen inget mer

Kändes rätt avslaget för mig att hålla motivationen uppe. Hunden var jätteduktig under kursen absolut men jag vart ganska frustrerad det sista. Kändes som om jag kunde hitta på egna övningar skulle ju inte märkas om jag gjorde något annat ändå typ.

Så vi får se om det ger någonting imorgon.

Men som sagt sambon vart supernöjd och tyckte han fick mycket guidning när han varit där så skillnad har det ju gjort. :)
 
Är han kastrerad eller har du planer för det någon gång framöver? Det kanske skulle hjälpa. Spånar också hej vilt. Kan ju vara en förklaring till kissandet och när han kissar på ställen som en djuraffär. Bajsade har jag ingen aning om.
Han är inte kastrerad och är bara tio månader.

Har inte planerat att kastrera men blir det inte nån ordning så kanske jag kastrerar kemiskt så smånngom. Har haft en hund som jag sprutade och det fungerade riktigt bra. Nu gör man det med chip men det har jag ingen erfarenhet av. (det var så enkelt när jag fick sprutor av min veterinärkompis och sprutade själv......)

Min teori är att han är såhär pga att han är i "tonåren". Hoppas och tror att han kommer att lugna sig när han mognar.
 
Jag går håglöst igenom beståndet av uppfödare inom farbar transportsträcka för mig men det går... obra, om man säger så. Väldigt många som vill att man ska ringa som första kontakt, för de tror att man inte är tillräckligt intresserad annars. Såklart sållar jag bort dem, men det är inte utan att känna mig lite tilltufsad för att jag råkar ha en funktionsvariant som gör sånt där andra tar för givet jävligt svårt eller omöjligt... :down:
 
Jag går håglöst igenom beståndet av uppfödare inom farbar transportsträcka för mig men det går... obra, om man säger så. Väldigt många som vill att man ska ringa som första kontakt, för de tror att man inte är tillräckligt intresserad annars. Såklart sållar jag bort dem, men det är inte utan att känna mig lite tilltufsad för att jag råkar ha en funktionsvariant som gör sånt där andra tar för givet jävligt svårt eller omöjligt... :down:
Kanske kan du be någon ringa åt dig? Känns ju synd om en sådan relativt liten sak skulle stå i vägen menar jag :)
 
Han är inte kastrerad och är bara tio månader.

Har inte planerat att kastrera men blir det inte nån ordning så kanske jag kastrerar kemiskt så smånngom. Har haft en hund som jag sprutade och det fungerade riktigt bra. Nu gör man det med chip men det har jag ingen erfarenhet av. (det var så enkelt när jag fick sprutor av min veterinärkompis och sprutade själv......)

Min teori är att han är såhär pga att han är i "tonåren". Hoppas och tror att han kommer att lugna sig när han mognar.

Jag skulle vänta med kastrering tills han är färdigvuxen fysiskt och mentalt, speciellt med tanke på att han är lite av en orolig själ. Har man otur kan det göra problembeteenden ännu värre att kastrera.
 
Jag skulle vänta med kastrering tills han är färdigvuxen fysiskt och mentalt, speciellt med tanke på att han är lite av en orolig själ. Har man otur kan det göra problembeteenden ännu värre att kastrera.
Absolut. Inte kastrerar jag en hund innan han är färdig och vuxen!

Helst kastrerar jag inte alls. Men får se till våren när han är äldre hur det ser ut då. Jag har bara en hund och inga tikar i närheten i byarna så han har ingen sådan stress.
 
Kanske kan du be någon ringa åt dig? Känns ju synd om en sådan relativt liten sak skulle stå i vägen menar jag :)

Har ingen som helst hundintresserad eller -kunnig i min närhet som jag skulle kunna outsourca det till, nej. Dessutom tror jag att grundproblemet skulle kvarstå, att jag skulle upplevas som mindre seriös för att jag inte ringer själv. "Vad fan är det här för tomte", typ.
 
Har ingen som helst hundintresserad eller -kunnig i min närhet som jag skulle kunna outsourca det till, nej. Dessutom tror jag att grundproblemet skulle kvarstå, att jag skulle upplevas som mindre seriös för att jag inte ringer själv. "Vad fan är det här för tomte", typ.

Jag hade testat att skicka ett mail ändå, även om de skriver att de vill ha samtal. Börja mailet med att förklara att du läst deras önskemål och förklara varför du ändå mailar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
806
· Visningar
49 188
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 894
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 189
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp