Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fyra helt utslagna hundar här hemma. Vi har varit barnvakt åt mitt 5,5 år gamla gudbarn i ett dygn :laugh:
Jisses vad hon har grejat med dem. Sitt, ligg, kom hit, följ med här, sitt, Floyd, sitt, Ladda, kom, Louie hämta benet, Finn sluta slicka på mig osv. Ständiga ljud och rörelser :laugh:
Är glatt förvånad över Finn, som normalt är en hund med integritet, som har gått efter denna lilla unge hela tiden och låtit henne göra precis vad som helst. Han har haft riktig dyrkan i blicken!
Är också imponerad av Louie, som trots allt stim och stoj, mest suttit på sin lilla rumpa mitt i köket och lugnt tittat på kaoset. Han är verkligen en otroligt trygg hund!

Floyd lyckades få in en pinne i en baktass på kvällspromenaden i torsdags. Jag gick med en kompis och hennes tre hundar, och i början av prommisen skrek han till och haltade några steg, men sedan var det full fart igen. Förmodligen hade han väl så fullt upp att hålla koll på alla hundar att han inte hann känna efter, för jag upptäckte såret först när han kom haltandes igår morse 👎🏼
Typ 2 cm djupt, rakt in mellan två tår. Som tur var fanns där inget främmande föremål i och senorna verkar hela, så det är strumpa och tratt som gäller i en vecka innan återbesök.
Skulle aldrig hända med den reaktionen med pinnen här. Alvin stannar och lyfter på tassen och tittar på mig med hundögon vid minsta lilla på tassarna och när det är kallt ute och snö på vintern stannar han med jämna mellanrum och så måste jag massera. Men det känns ändå rimligt med hans små söta tassar. Milou beter sig som om han är döende om han har ett grässtrå på undersidan av tassen. Fjantisar :D

Sitter strumpan fast bra? Hoppas han blir bra snart
 
Är så stolt över Milou, jag har haft honom i 1 år och 2 månader ganska exakt. Jag gick all in på att träna in en bra inkallning när han kom och det känns bra.

Nu 14 månader senare har Milou ALDRIG ignorerat en inkallning, aldrig sprungit fram till varken människor eller spännande andra hundar i skogen,inte hittat på orsaker att inte komma eller busat iväg på egen hand, han håller sig inom synhåll hela tiden för jag har en ganska liten cirkel han ska hålla sig inom när han är lös. Han är 100% på inkallning hittills. Inte ens i riktig unghundstid var det ett problem. Håller tummarna för fortsättning på samma sätt.

Det känns så bra och tryggt. Vågar ha honom lös och vet att han kommer. Däremot måste jag hålla koll för man vet ju inte hur andra hundar man möter är så han får aldrig gå fram. Brukar koppla när vi ser hundar, dumt med risker. Även när vi möter människor förutom i speciella sammanhang där man får kontakt med personen så kopplar jag honom eller går åt sidan typ ut i skogen så dom inte blir rädda även om jag litar på honom.

Idag blir det lyxbelöning i skogen, har fixat köttbullar. Länge sen nu.

Haha, kanske är det en självklarhet att dom kommer 100% av gångerna och håller sig sig så nära hela tiden så det kanske inte är så spännande för andra som för mig
 
Senast ändrad:
Är så stolt över Milou, jag har haft honom i 1 år och 2 månader ganska exakt. Jag gick all in på att träna in en bra inkallning när han kom och det känns bra.

Nu 14 månader senare har Milou ALDRIG ignorerat en inkallning, aldrig sprungit fram till varken människor eller spännande andra hundar i skogen,inte hittat på orsaker att inte komma eller busat iväg på egen hand, han håller sig inom synhåll hela tiden för jag har en ganska liten cirkel han ska hålla sig inom när han är lös. Han är 100% på inkallning hittills. Inte ens i riktig unghundstid var det ett problem. Håller tummarna för fortsättning på samma sätt.

Det känns så bra och tryggt. Vågar ha honom lös och vet att han kommer. Däremot måste jag hålla koll för man vet ju inte hur andra hundar man möter är så han får aldrig gå fram. Brukar koppla när vi ser hundar, dumt med risker. Även när vi möter människor förutom i speciella sammanhang där man får kontakt med personen så kopplar jag honom eller går åt sidan typ ut i skogen så dom inte blir rädda även om jag litar på honom.

Idag blir det lyxbelöning i skogen, har fixat köttbullar. Länge sen nu.

Haha, kanske är det en självklarhet att dom kommer 100% av gångerna och håller sig sig så nära hela tiden så det kanske inte är så spännande för andra som för mig

Nora är precis likadan och jag känner mig precis lika stolt. Det är en sådan lyx för både matte och hund att hunden kan springa fritt.

Sen att hon ser ut såhär :confused: när vi ska gå in efter att vi busat ute på gården, det är en annan femma, haha.
 
Nora är precis likadan och jag känner mig precis lika stolt. Det är en sådan lyx för både matte och hund att hunden kan springa fritt.

Sen att hon ser ut såhär :confused: när vi ska gå in efter att vi busat ute på gården, det är en annan femma, haha.
Eter att ha skaffat en hund som inte knutit an till mig som jag är van vid - detär en lyx att de kommer på inkallning. I alla fall om det är samtliga gånger.
Torsten komer ...oftast. Och han funderar ofta en stund innan han lyder. :D
 
Eter att ha skaffat en hund som inte knutit an till mig som jag är van vid - detär en lyx att de kommer på inkallning. I alla fall om det är samtliga gånger.
Torsten komer ...oftast. Och han funderar ofta en stund innan han lyder. :D
Haha, ja det är nog ganska lyxigt. Bor i stan men även i skogarna är det mycket med folk och hundar så utan inkallning kommer man inte långt. Ja Milou springer tillbaka, vänder på en femöring och kommer i full fart. Jätte söt.
 
Nora är precis likadan och jag känner mig precis lika stolt. Det är en sådan lyx för både matte och hund att hunden kan springa fritt.

Sen att hon ser ut såhär :confused: när vi ska gå in efter att vi busat ute på gården, det är en annan femma, haha.
Ja det ger ju en extra positiv puff i hundlivet för både hund och ägare som du skriver när dom kan springa lösa. Även om man inte bor ute på landet.
 
Idag fick Ila valla älghund 🤣

grannens hund smet och gick inte att få fast så fick skicka ut Ila för att locka in han i hundgården. Tog några svängar med att skicka ut henne innan han glömde bort att han kunde bli fast i hundgården och följde med henne in.

Herregud vad jag hade blivit tokig av en hund som höll sig minst 5m ifrån en för att inte bli fast. Tur att ingen av mina blivit så 🙏🏻

(hänger såklart ihop med träning, grannen är inte så engagerad i vardagsträning. Men en slynglig ung älghundshane är nog inte det lättaste...)
 
Jag tröttnade på att leta efter färdiga hundbäddar på ben till ett överkomligt pris så jag gjorde en egen. Spillvirke från takbytet, gamla sängben jag dumpster diveat från en skrotkontainer på jobbet för 3 år sedan och två möbeldynor i ett påslakan. Verkligen inget finsnickeri eller öht snyggt byggt men det fyller sin funktion och får godkänt av slutkund.

20201122_155422.jpg
 
Jag tröttnade på att leta efter färdiga hundbäddar på ben till ett överkomligt pris så jag gjorde en egen. Spillvirke från takbytet, gamla sängben jag dumpster diveat från en skrotkontainer på jobbet för 3 år sedan och två möbeldynor i ett påslakan. Verkligen inget finsnickeri eller öht snyggt byggt men det fyller sin funktion och får godkänt av slutkund.

Visa bifogad fil 60430
Alltså de ögonen :love:

Jättefin säng också!
 
Skulle aldrig hända med den reaktionen med pinnen här. Alvin stannar och lyfter på tassen och tittar på mig med hundögon vid minsta lilla på tassarna och när det är kallt ute och snö på vintern stannar han med jämna mellanrum och så måste jag massera. Men det känns ändå rimligt med hans små söta tassar. Milou beter sig som om han är döende om han har ett grässtrå på undersidan av tassen. Fjantisar :D

Sitter strumpan fast bra? Hoppas han blir bra snart

Haha, ja, Floyd brukar kunna vara lite mjäkig också, men inte denna gången tydligen😬

Ja tack, än så länge fungerar det bra :heart
 
Efter ett par dagars dåligt väder är Pysslingen tokig. Han ska ut.

I morse gick vi (ca 2-3 km) och sedan direkt till klubben, vidare till en kompis, tränade och promenerade (ca 5 km), hem och jobbade ett par timmar, sedan gick vi (ca 3-4 km), jobbade och gick (ca 3-4 km). Men vi borde visst gå mer O_o eller träna... han har också jagat råttor, varit på kafé och åkt tunnelbana (sällsynt nu i corona-tider).

Hur kan en så försynt och lugn liten herre ha en så redig diesel-motor?
 
Maken har kört Nessie en del i agilityn och hon har sprungit riktigt bra på lite svårare banor. Nike är Nike och Nano får ta det lite lugnt på träningarna och kör mest lek.
Igår tränade vi heelwork /freestyle på klubben men rätt ostrukturerat då jag försökte hitta en bra julåt att köra uppvisning till med Nessie. Har lyckats slarva bort pappret jag skissat upp mitt heelwork program på också 🙈.
Idag blir det vallning, imorgon coachgrupp i heelwork /freestyle och på torsdag blir det vallning igen och fredagar har vi agilityträning. Funderar på om man ska ha lite uppehåll från vallningen över december och framåt, är det kallt är jag orolig för onödiga skador om man inte värmer ordentligt och det behöver inte komma mycket snö för att det ska bli tungt för Nessie att ta sig fram. Fast det var ju barmark hela förra vintern och inte särskilt kallt, det beror ju på hur det blir..

Nessie
IMG_20201121_084309_686.jpg
 
Nu på morgonen och förmiddagen hade jag fönstret öppet en längre tid tills jag upptäckte att dom frös i soffan. Det har jag inte reagerat på innan att dom gör. Får vädra kortare.

Jag slipper blöta hundar pga täckena dom behöver och har ingen päls här hemma för dom fäller ju inte. Men ibland känns det tradigt med alla täcken som ska av och på. Gång på gång.
 
Nu har min ACD varit i full träning i en dryg vecka sedan den ofrivilliga pausen pga skada.
Hon var superladdad och helt galet pigg vid de två sökträningarna vi hunnit med efter vilan. Det där med att bara skalla när man hittat figge...hon började skalla redan när jag plockade ut henne från bilen i sökskogen. Men det lugnade sig fort, nu är vi tillbaka där vi var innan skadan.
Rapporten och lydnaden märktes ingen skillnad på alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
59 60 61
Svar
1 206
· Visningar
76 519
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 981
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 786
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
888
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp