Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är så stolt över Milou, jag har haft honom i 1 år och 2 månader ganska exakt. Jag gick all in på att träna in en bra inkallning när han kom och det känns bra.

Nu 14 månader senare har Milou ALDRIG ignorerat en inkallning, aldrig sprungit fram till varken människor eller spännande andra hundar i skogen,inte hittat på orsaker att inte komma eller busat iväg på egen hand, han håller sig inom synhåll hela tiden för jag har en ganska liten cirkel han ska hålla sig inom när han är lös. Han är 100% på inkallning hittills. Inte ens i riktig unghundstid var det ett problem. Håller tummarna för fortsättning på samma sätt.

Det känns så bra och tryggt. Vågar ha honom lös och vet att han kommer. Däremot måste jag hålla koll för man vet ju inte hur andra hundar man möter är så han får aldrig gå fram. Brukar koppla när vi ser hundar, dumt med risker. Även när vi möter människor förutom i speciella sammanhang där man får kontakt med personen så kopplar jag honom eller går åt sidan typ ut i skogen så dom inte blir rädda även om jag litar på honom.

Idag blir det lyxbelöning i skogen, har fixat köttbullar. Länge sen nu.

Haha, kanske är det en självklarhet att dom kommer 100% av gångerna och håller sig sig så nära hela tiden så det kanske inte är så spännande för andra som för mig
Det låter underbart :D Själv är jag fortfarande lycklig varje gång mina kommer, trots att jag tar för givet att Aysu kommer och bara släpper Ebrah när det känns säkert (märker på henne redan innan jag släpper om hon tänker lyssna eller inte och kopplar så fort hon visar tendens till att bli disträ). Jag klurar fortfarande på olika sätt för att göra det roligare att komma till mig. Hade varit enklare om båda hundarna älskat samma belöning, men det gör de såklart inte.
 
Har fått reda på att det planeras en mycket intressant salukikull till nästa sommar... Det var tänkt att jag skulle köpa från den uppfödaren tidigare, men det var strul kring löp, blev aldrig någon parning osv. Nu har uppfödaren importerat en ny tik och planerat en till synes mycket trevlig hane. Skrev till uppfödaren och frågade lite och fick till svar att hon hade tänkt kontakta mig ang kullen, så tja :p Hoppas att jag är lika pepp på den när jag får veta mer om hundarna, har inte superbra koll på de linjerna mer än att jag vet att de är av "min typ" och extremt ovanliga.
 
Tog bara med Nessie på vallningen idag, syster kom också med Qila så det kändes lagom. Passet började med praktiskt arbete nämligen att få ut ett gäng motvilliga får ur lösdriften och in i andra hagen. Det var svettigt, särskilt att lyckas få med sig bara fem får som ogärna ville iväg och träna 😅. Syster hade Qila i lina idag och det gick riktigt bra för dom, just nu ska hon mest tycka att det lajbans med får och lära sig stanna också.
Nessie tränade jag korta hämt med, jättebra åt höger så vi fokuserade på vänster där hon snävare in och det blev ett riktigt bra på slutet.
Talade om för E att vi börjat fundera på bc och hon skulle hålla ögonen öppna, det ett bra betyg för hon tvekar inte att säga sin väldigt ärliga åsikt om det så att hon tycker att man tar sig vatten över huvudet 😁.
Maken hade dessutom varit i kontakt och pratat med nån som hade en kull på G, det hade låtit positivt och på bild såg tiken väldigt trevlig ut men mycket mer än så har jag inte hunnit kolla än.

På torsdag blir det vallning igen för P, ska bli så kul!

En nöjd Nessie
IMG_20201122_193338.jpg
 
Vi ska på stadspromenad med andra hundar idag. Köpte ett enkelt reflextäcke för det. Här hemma promenerar vi bara i dagsljus så det har inte behövts tidigare.

Torsten blev så sur! Han morrade när jag satte på täcket och han försökte bita bort det när jag lät honom ha det på en stund. Morrade så fort jag tog i täcket för att ta av det.
Misstänkte reaktion för han avskyr att ha något över sig. Få se hur det går på promenaden ;)
 
Det låter underbart :D Själv är jag fortfarande lycklig varje gång mina kommer, trots att jag tar för givet att Aysu kommer och bara släpper Ebrah när det känns säkert (märker på henne redan innan jag släpper om hon tänker lyssna eller inte och kopplar så fort hon visar tendens till att bli disträ). Jag klurar fortfarande på olika sätt för att göra det roligare att komma till mig. Hade varit enklare om båda hundarna älskat samma belöning, men det gör de såklart inte.
Det är jätte skönt, han är en busig och lekfull och påhittig ung hund som gör en massa hyss men när det är träning eller allvar blir han mogen och pålitlig och fokuserad.
 
Då är mitt livs första stadspromenad avverkad.

12 hundar med ägare knatade runt tillsammans i halvannna timme. Var jättebra. Vi mötte en MAS som vi gått valpkurs med och det var bra för både den och oss. De kände direkt igen varann.
Lite skälligt i starten men snart gick alla hundarna lugnt och fint. Torsten skällde inte en enda gång.

Torsten gjode som han brukar när det blir mycket intryck. Han blev stilla och avvaktande. Han liksom kopplar ifrån. Men efter en stund började han närma sig de andra och försöka nosa i baken och eller gå nära. Tror han sover ovaggad inatt. :D
 
Om trappan. Jag förstår honom. Han har lite taskig kroppskotroll och väldigt hala tassar. När han står eller sitter på golvet, utan matta så glider tassarna hela tiden. Han får trampa om för att han glider iväg.

Han hoppar up på stenar och stubbar i skogen, men inomhus där underlaget är halkigt så hoppa han inte upp i möblerna. Trappan är öppen mellan stegen och stegen är smala. Så att den är läskig är inte konstigt. Han vill varken gå ner eller upp. Även en del personer tycker den är lite läskig.
Visa bifogad fil 59889
Vi har haft en sån trappa och samtliga valpar har kunnat gå både upp och ner när dom kommit förbi tultstadiet,jag har små pudlar.
 
Kan de få flera spökåldrar?

Jag trodde allt lugnat ner sig efer att han var väldigt hormontinn ett tag.

Men senaste veckan har han gjort inne flera gånger, senast kissade han på badrumsmattan medan jag var i badrummeet. Han skäller på det mesta. Han morrade seriöst på grannen när vi stannade för att prata. I morse bet han mig på allvar när jag skulle borsta honom. Han morrar och nafsar i luften när jag lyfter honom för att gå upp till övervåningen.

Tränade lite inkallning uppe i skogen och han skiter totalt i mig. Jag lockar med godis och han tittar bara på mig och vänder åt andra hållet. Han drar i kopplet åt alla håll. Framåt, kastar sig åt sidan ner i diket och tvärnitar för att lukta.

11 månader nu - när blir han en normal hund?
:crazy::crazy::crazy:
Säger som dom andra,att bita efter dig har inget med spökåldern att göra ju :/
 
Fick meddelande från kenneln jag har kontakt med gällande eventuell valp att tiken löper nu :) Många är intresserade av den kullen så jag hoppas ju på att det finns en till oss, men är ändå inställd på att det inte blir så utan vi får kolla efter nån annan bra kombo efter nyår. Men jag tänkte att vi väntar in den här så får vi se sen.
 
Näst-nästa helg ska Emiron få bekanta sig med två nya lekkamrater. Det är verkligen en pina att hitta lekkamrater till sin hund när den är så stor, men nu har vi hittat en tjej som också har 2 borzoihanar i ungefär samma ålder, ca 1-1,5 år gamla. Han är alldeles för brötig och bufflig med sambons labbe för att det ska fungera på ett bra sätt så deras lek är satt på lite mer permanent paus tills han blir mer vuxen och lär sig veta hut...
 
Jösses, gos överfallen av Milou :D

Det står i rasstandarden att kineser vill vara fysiskt nära och är mycket sociala. Det kan man lugnt säga. Båda vill ligga på mig i soffan och vara nära, nära så det inte är något mellan oss. Tur dom är så små. Samma i sängen, ligga på kudden, ligga tätt intill och ligga undet täcket, det gillar båda.

Milou är mest gosig, det ska pussas, han brukar "krama" mina armar med tassarna när vi ligger i soffan för att komm ännu närmare och vill ligga så nära det bara går. Man kan klappa och gosa hur länge som helst utan att han tröttnar. Alvin flyttar sig när man ska lägga sig i sängen eller soffan om han ligger där. Milou slänger sig på rygg och vill gosa och klia mage och pussa på nosen. Han är ofta i vägen men det är det värt för han är så mysig. Brukar knuffa bort honom ibland och han finner sig ju i det.

Läst att avsaknaden av päls gör att dom vill vara extra nära för värmen.
 
Hundskrälle!
Aysu var ovanligt seg när vi var ut på cykeltur efter jobbet idag. Sedan när vi kom in så upptäckte jag att hon hittat den torrfoderpåse som finns här (köpte en för att se om det skulle fungera när vi vandrade) och plundrat den när jag var på jobbet. Jag vet inte hur mycket hon ätit, men hon fick lite middag ändå och nu är hon som en jäkla boll om magen. Hade jag sett det innan så hade jag inte ens gett någon middag. Lite morot fick hon på maten och hon som alltid brukar sluka sådant lämnade sin morot :grin:

Nu ligger en mycket mätt och nöjd saluki i soffan. Hon drack lite efter middagen också trots att jag hade på massor av vatten på maten, så hon åt nog ganska mycket...
 
Ja, jag har hört det från flera. Är mycket tveksam till tre salukis, skulle nog inte vilja ha dem lösa på icke-inhägnat område då eftersom det skulle vara så svårt att verkligen ha koll på dem. Däremot om jag skaffar annan ras som är betydligt lättare att ha lös, då kanske det blir en annan sak. Tänker också att jag då lättare kan tex ta separata promenader med hundarna för att träna på olika saker. Då är det alltid två tillsammans hemma. Inte som nu när jag går ut med Aysu och Ebrah blir den mest ensamma och övergivna i hela universum (enligt henne själv).
Tycker hoppet från 3 till 4 är större faktiskt :D främst när det gäller koppelpromenader. 3 kan man ha lite koll på hur dom går, 4 tar upp hela gångbanan....:cautious: och sicket trassel.
Lösa är mycket mer att hålla reda på.....vi får se när vi är där. Just nu får alla 4 bara hänga med på kvälls/mörkerpromenader ihop. Under morgonen/dagen går jag med dom 2 och 2 för att försöka få lite vett i ungarna :rofl:
 
Någon här inne som möjligtvis vet hur länge det tar innan man får svar på ens hunds obduktion?
Väntan på Fennas svar tar typ kol på mig.
 
Jag gick upp klockan 8 idag. Skulle plugga på morgonen men fastnade vid internet. Främst Buke. Det är fan dags att komma igång med dagen nu!!

Men istället ägnade jag mig åt en liten uträkning.

Om man kollar forum i snitt 1h / dag blir det ju 365h / år.
En arbetsvecka är 40h.

365 / 40 = ca 9.

Har jag gjort något allvarligt fel i den här beräkningen eller innebär 1h om dan på forum NIO ARBETSVECKOR OM ÅRET???

Jag tror inte jag kommer upp i 1h/dag i snitt på just Buke om man ser till ett helt år, men lägger man ihop allt jag gör på forum på nätet så blir det nog så. NIO ARBETSVECKOR??

Alltså MER ÄN TVÅ ARBETSMÅNADER??

Jag behöver nog ändra mina surfvanor eller uppdatera min självbild. Inget av det verkar speciellt lockande. Hoppas jag bara är värdelös på matte. :angel:

(Alltså, klart att Buke är värt lite tid. Men jag hade inte fattat hur omfattande det var. Typ så.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
53 54 55
Svar
1 090
· Visningar
68 854
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 961
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 872
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp