Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Milou älskar min surfplatta, vi har en liten intern familjekris om vem som har rätt till till den (självklart jag om man är helt allvarlig, lyfter bort honom ibland om det behövs). Men i första hand buffar undan honom för han kliver på den, nosar på den och lägger sig på den. Tur att han är liten.

Han kan också skicka meddelanden på den. Igår skrev och skickade han ett väldigt innehållsrikt meddelande till en kompis som löd så här ,........ ,.

Väldigt klokt av honom 😅
 
IMG_20210109_125155_624.jpg

När anledningen till att man måste tvätta är att man har slut på rena hundhalsband.
 
Tycker synd om Asni. Hon är en hund som verkligen inte bryr sig om ljud, det skulle kunna sprängas en bomb bredvid henne och hon skulle knappt titta dit. Men ser hon toppen av en människas huvud över några buskar så reser hon ragg och börjar morra. Hon är så extremt känslig när det kommer till visuella intryck. Inte om det är typ en handfull människor, men en, två, tre? Nej, det är hemskt och ska morras på eller skällas ut. Måste vara jobbigt att bli så osäker av så lite.
 
Nu ha Torsten och jag gjort vår första promenad i snöoväder. Han var förtjust.

Mitt i skogen mötte vi återigen Speja ute på jakt. Hon blir glad att se oss och kommer fram för att hälsa. Det är jag tacksam för eftersom jag då kan fånga in Torsten så de inte slår följe.

Tyvärr så visar det sig att han samlar snöklumpar i mängd. Han hade massor av hårda klumpar med snö på benen, i svansen och under magen. Jag försökte lösa upp en del med varmt vatten och klämma sönder andra. Det gick sådär. Stackaren ligger nu och gnager snö från pälsen och ser inte alls ut att vara bekväm. Bara att konstatera att papillon och snö inte är nån bra kombo. I alla fall om pappisen är ett pälsmonster.

Efter att vi varit till veterinär imorgon ska jag nog nagga lite längd med saxen.
 
Nu ha Torsten och jag gjort vår första promenad i snöoväder. Han var förtjust.

Mitt i skogen mötte vi återigen Speja ute på jakt. Hon blir glad att se oss och kommer fram för att hälsa. Det är jag tacksam för eftersom jag då kan fånga in Torsten så de inte slår följe.

Tyvärr så visar det sig att han samlar snöklumpar i mängd. Han hade massor av hårda klumpar med snö på benen, i svansen och under magen. Jag försökte lösa upp en del med varmt vatten och klämma sönder andra. Det gick sådär. Stackaren ligger nu och gnager snö från pälsen och ser inte alls ut att vara bekväm. Bara att konstatera att papillon och snö inte är nån bra kombo. I alla fall om pappisen är ett pälsmonster.

Efter att vi varit till veterinär imorgon ska jag nog nagga lite längd med saxen.

Torsten har skaffat flickvän :D
 
Nu ha Torsten och jag gjort vår första promenad i snöoväder. Han var förtjust.

Mitt i skogen mötte vi återigen Speja ute på jakt. Hon blir glad att se oss och kommer fram för att hälsa. Det är jag tacksam för eftersom jag då kan fånga in Torsten så de inte slår följe.

Tyvärr så visar det sig att han samlar snöklumpar i mängd. Han hade massor av hårda klumpar med snö på benen, i svansen och under magen. Jag försökte lösa upp en del med varmt vatten och klämma sönder andra. Det gick sådär. Stackaren ligger nu och gnager snö från pälsen och ser inte alls ut att vara bekväm. Bara att konstatera att papillon och snö inte är nån bra kombo. I alla fall om pappisen är ett pälsmonster.

Efter att vi varit till veterinär imorgon ska jag nog nagga lite längd med saxen.

Rekommenderar spraybalsam om pälsen är mjuk och lätt trasslar sig.
 
Aha!
Gäller att hitta nåt bra märke då.

Den K9 jag har gör varken till eller från, trots att jag fick rekommendationer från flera håll.
Har ju fått rekommendationer om Chris Christenssen, få se vad det kan vara.
Föredrar silkesdroppar mot snöklumpande. CC Silk Spirits tex. Spraybalsam tycker jag är bättre för att förebygga tovbildning än snöklumpande. CC Ice on Ice Ultra är bra för att reda ut redan befintliga tovor.
 
Jag tar en karda och drar igenom benen där det fastnar snöklumpar. Tycker det är det absolut mest effektiva och snabba sättet om man inte orkar duscha av med varmt vatten varje gång. Har testat spraybalsam men nä, fungerar inte direkt.
Kardan gör jobbet snabbt! Borst, borst så är klumparna borta.
 
Jag tar en karda och drar igenom benen där det fastnar snöklumpar. Tycker det är det absolut mest effektiva och snabba sättet om man inte orkar duscha av med varmt vatten varje gång. Har testat spraybalsam men nä, fungerar inte direkt.
Kardan gör jobbet snabbt! Borst, borst så är klumparna borta.
Det skulle jag gjort på varenda en av mina tidigare hundar.

Den här är HYSTERISKT håröm. :cry:
 
Det blir saxen för Nike (eller trimmer) för hon kommer annars också in med stora snökokor i pälsen. Har testat lite spray och sånt men att hålla henne nerklippt är absolut effektivast.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
38 39 40
Svar
788
· Visningar
48 293
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 893
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 111
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp