Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Anmält mig till sommarläger :bump: Blir tredje året på samma ställe, och kan inte bli annat än bra :D Någon mer som ska på läger med sina hundar iår?

Jäklar vad det sålde slut snabbt 😁 kul!!

För mig blir det eventuellt ett Noseworkläger nu i januari. Oklart om det blir av dock, men inte hört något annat än 😝

Och brukscamp hos Game on puppy i maj. Orimligt taggad!

Och Noseworkläger i juli också tror jag. Minst ett 🙈😂
 
Jäklar vad det sålde slut snabbt 😁 kul!!

För mig blir det eventuellt ett Noseworkläger nu i januari. Oklart om det blir av dock, men inte hört något annat än 😝

Och brukscamp hos Game on puppy i maj. Orimligt taggad!

Och Noseworkläger i juli också tror jag. Minst ett 🙈😂
Är det hos Hubbes i januari? För dit ska jag :D
 
Måste säga att jag att jag är så impad av Daisy som har tagit fem dagars totalvila åtminstone ganska bra. Hon är såklart tokig när vi är ute men fanns sig ändå att bli buren bort till kisstället av husse i tre dagar.
Nu är hon ohalt så vi ska försöka smyga igång så försiktigt.
Gissar på att det var en sträckning.
 
Nej, dit ska ju maken 😂😁
Men alltså, inte hört varken om det blir av eller ej heller? Borde ju betalas in 😅

Adam Hubinette i Vänersborg är det i januari för mig 😁
Jodå, jag har fått betalningskrav på den, så det ska nog bli av som planerat! Kom i mitten av december :)

Åh va kul med AH! Har hört mycket gott om honom :D
 
Inte mitt hundliv men en okänd ortsbo. ;)

Grannen har en åtelkamera en gammal grusgrop för att kolla hur det går med de nyplanterade tallplantorna.
Kameran sänder bilder stup i kvarten. En kvinna har hittat dit och tränar sina hundar. Så istället för att se älgar och rådjur ser de en kvinna i varselväst, med två hundar som går fram och tillbaka :rofl:
 
Jag fortsätter titta efter uppfödare, även av de raser jag är mer neutral inför, men fler och fler faller bort. Ännu en la precis upp på hemsidan att de inte tar emot fler intresseanmälningar pga det stora trycket på kullarna. Måtte coronatrycket bli mättat snart, för det här är ju hopplöst. :(
Är det alltså så svårt att få tag på uppfödare och valpar nu? Om det är ett så stort tryck hoppas jag dom väljer noga vilka dom säljer till.

Det var iof svårt att hitta en serös uppfödare som planerade en kull även 2019 när jag skulle köpa valp. Hade i och för sig en tydlig bild av vad jag ville ha så var ju en jakt på den perfekta hunden.

Blev en liten Milou på 6,5 månader istället för en super liten sak på 8 veckor som jag egentligen ville ha men efter noga övervägande och att det kändes tryggt eftersom det är Alvins uppfödare också så jag tog honom då han förutom åldern uppfyllde alla kriterier. Åldern har inte visat sig vara negativ eller ett problem någon gång.

Har du också många kriterier du vill att hunden ska uppfylla?

Vad tråkigt att du inte får tag på någon uppfödare och valp. Har du redan en hund?
 
Senast ändrad:
Min äldsta hund ska imorgon göra en gastroendoskopi. Därför behöver han svältas två dagar innan. Får inte göra annat än dricka vatten. Riktigt jobbigt att inte ge sin hund mat :( Han åt sista måltiden i tisdags kväll.

Vill bara att hans krånglande mage ska bli bra :heart
 
Är det alltså så svårt att få tag på uppfödare och valpar nu? Om det är ett så stort tryck hoppas jag dom väljer noga vilka dom säljer till.

Det var iof svårt att hitta en serös uppfödare som planerade en kull även 2019 när jag skulle köpa valp. Hade i och för sig en tydlig bild av vad jag ville ha så var ju en jakt på den perfekta hunden.

Blev en liten Milou på 6,5 månader istället för en super liten sak på 8 veckor som jag egentligen ville ha men efter noga övervägande och att det kändes tryggt eftersom det är Alvins uppfödare också så jag tog honom då han förutom åldern uppfyllde alla kriterier. Åldern har inte visat sig vara negativ eller ett problem någon gång.

Har du också många kriterier du vill att hunden ska uppfylla?

Vad tråkigt att du inte får tag på någon uppfödare och valp. Har du redan en hund?

Ja, det är fortfarande jättestort tryck på uppfödarna och kanske speciellt på grupp 9 som ju ska vara lättsamma familjehundar. Positivt i den bemärkelsen att folk tydligen gör research och väljer raser som passar dem, men tråkigt för många som också är nyfikna på samma raser och inte hinner in på intressentlistan. Och ännu mer för mig som är begränsad till länet jag bor i och möjligen angränsande län eftersom jag inte klarar längre resor utan att klappa ihop fullständigt.

Jag har en del kriterier ja, bland annat att den ska ha minimal ljudnivå (skällande ger mig ångestpåslag, tack autism :wtf:) och inte vara benägen att jaga katter, och bara där så faller en del raser bort som säkert annars skulle passa in. Gärna lättskött päls också men där är jag lite mer villig att kompromissa, det går ju att klippa ner de som är mycket lurviga. I övrigt så någorlunda lättlärd, okomplicerad med andra hundar, och klarar varierande aktivitetsnivå utan att bli alltför stökig. Iom mitt NPF så har jag dippar ibland och även om jag tror att en hund lär ha en positiv inverkan på dem så känns det säkrast att välja något som inte är så krävande.

Jag har inga andra hundar, det är min allra första jag letar efter nu. Det gör mig väl också mindre attraktiv som köpare, det luddiga begreppet hundvana är något som inte sällan efterfrågas, speciellt på omplaceringar. Jag har ju viss djurvana i övrigt iom att jag har haft katt större delen av livet och tidigare praoat i stall ett antal år, men jag vet inte om det är något att komma med? Valp eller omplacering är egentligen inte så noga, förutom att jag tror det är lättare för katten att vänja sig vid en valp, och så är det svårt att få tag i vettiga omplaceringar om man inte redan har kontakter.
 
Ser fram emot när Rhiannon, aka skitungen nu 5,5 månader, blir vuxen. Och förhoppningsvis välartad, vilket mina tidigare hundar har varit. Just nu är djuret ett hår av hin. Skäller, biter på (fel) saker, drar i koppel, kommer inte alltid på inkallning osv. Min förra cocker (Myrten) var en extremt känslig typ. Hade jag höjt rösten åt henne som jag gör åt Rhiannon hade hon legat på rygg på två röda sekunder. Sa jag nej en gång så var det så. Rhiannon tar inte alls åt sig på samma sätt och ibland blir det ganska burdus gränsdragning för att hon ska inse att nej verkligen betyder NEJ. När Myrten var valp hade jag i början svårt med hennes känslighet, att det krävdes så otroligt lite. Mina tidigare cockrar, inklusive Myrtens livskamrat som gick bort 2019, hade inte varit sådana. Nu inser jag att jag blivit van vid känsligheten och uppskattat den mycket.

Men mitt i allt detta märker jag att Rhiannon börjar få lite bättre fokuseringsförmåga. Snart kan vi nog introducera sitt-stanna kvar. Hittills har det varit meningslöst, för hon har inte kunnat fokusera tillräckligt bra för att det ska bli lyckad träning av det. Valptänderna är borta, bettet ser just nu ut att bli korrekt (peppar, peppar!) och även om hon fortfarande biter på allt möjligt är piraya-tiden slut. Hon kan vara ensam hemma en timme och verkar tycka det är helt ok. Rumsrenheten närmar sig. Även om inkallningen ska snäppas upp (långlina är på väg i posten) så är hon ganska följsam när vi tränar och hon är lös. Och hon är i princip alltid glad och pigg. Som en cocker ska vara.
 
Sitter på Blå Stjärnan med äldsta hunden. Han är inne på dag 2 av svält pga gastroendoskopi men vill inte dricka och är allmänt slö och inte sig själv. Är orolig för att han är uttorkad efter gårdagens lavemang. Får se vad vetten säger. Trist är det hur som :(
 
Sitter på Blå Stjärnan med äldsta hunden. Han är inne på dag 2 av svält pga gastroendoskopi men vill inte dricka och är allmänt slö och inte sig själv. Är orolig för att han är uttorkad efter gårdagens lavemang. Får se vad vetten säger. Trist är det hur som :(
Åh, va jobbigt! Hoppas ni inte behöver vänta allt för länge och att det går bra :heart
 
Haha, på väg in i vår trappuppgång mötte jag en rysk dam som blev överförtjust när hon såg Alvin och Milou. Hon sa att dom var så otroligt söta, jag förklarade att det var nakenhundar (större delen av kroppen syns ju inte pga täcken ) för att jag vill få bort fördomar om att nakenhundar är fula och lite obehagliga. Hon sa då att det var hennes favorit ras

Sen kom det roliga, hon berättade att hon aldrig sett en nakenhund innan hon kom till Sverige och att hon första gången hade blivit så ledsen för hur sjuk hunden måste vara som tappat all päls. Samma sak nästa gång, vad har hänt tänkte hon, den beter sig friskt men måste ju vara jätte sjuk om den tappar all päls. Så till slut frågade hon om det och fick veta att dom ska se ut så Ingen döende hund i sikte :rofl:

Men nu tycker hon dom är jätte fina. Förstår dock hennes första reaktion om man inte vet att det finns nakenhundar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
74 640
Senast: geting
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 978
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 589
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp