Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen snö hos oss! Så trött på lera överallt.
Idag åkte vi och promenerade i ett naturreservat och maken till folk ute har jag sällan skådat, om det nåt som varit positivt med covid så är det nog att jag aldrig sett så mycket folk ute i naturen som senaste året.
Vi har annars röjt undan här hemma och börjat valpsäkra hemmet, om allt går enligt plan så har vi vår nya familjemedlem här hemma om en vecka. Går och håller andan lite tills vet. besiktningen är avklarad..

Vovvar i snön.
IMG_20210110_135215.jpg
 
Tog en stadspromenad i Åhus idag med Indigo och Dunit, för att låta valpen få lite stadsmiljöträning eftersom vi bor på landet. Han är tack och lov en stabil grabb och tar det mesta med en klackspark. Väldigt nyfiken på mötande hundar och människor, men på ett trevligt och inte speciellt stressat sätt. Indigo är som vanligt supercool att ha med sig, han älskar att utforska nya miljöer.

Sen blev Dunit väldigt häpen när vi mötte en hund som var precis som han... :D
Han försökte få igång lite bus men tyckte det var lite konstigt att den där andra hunden inte luktade något alls. ;)

PXL_20210110_131945050.jpg
 
De senaste två nätterna har Emiron krafsat på väggen bakom sin bädd så man knappt kunnat sova. Han sover på rygg ibland och lägger då upp tassarna mot väggen, sen håller han på och vevar där så det skrapar och har sig. Måste försöka flytta hans bädd på något sätt så han inte kommer åt väggen...
 
,
Sådär. Patellaundersökning avklarad och förstås UA.

Han skötte sig utmärkt i väntrummet och låg stilla på min tillsägelse. Sedan charmade han veterinären som följde oss till dörren för att säga hejdå. :D

Däremot kände han av sin åksjuka. Bilen gick väl lite ostadigt på dåligt plogade spåriga gator och det räckte för att han skulle bli låg.
 
Milou var så duktig igår. Han gick runt på ett fält och nosade och sprang och allt som hundar göra, hela tiden nära. Han hittade ett hål i marken som han tyckte var spännande, plötsligt springer han till mig och duttar till mig med ena tassen på benet och visar att något hände vid hålet. Det visade sig att det var 2 råttor som kom ut ur hålet.

Så skönt att han hittills har visat noll jaktintresse, råttorna sprang ju förbi med bara några centimeters avstånd och sen vidare och han valde mig istället för att springa efter dom.

Och fascinerande att skvallerträningen vi gjort inom andra områden verkar fungera även här i en situation som vi sällan eller aldrig befinner oss i och att han sprang till mig och visade att något hände istället för att följa efter.

Duktiga Milou :heart
 
Milou var så duktig igår. Han gick runt på ett fält och nosade och sprang och allt som hundar göra, hela tiden nära. Han hittade ett hål i marken som han tyckte var spännande, plötsligt springer han till mig och duttar till mig med ena tassen på benet och visar att något hände vid hålet. Det visade sig att det var 2 råttor som kom ut ur hålet.

Så skönt att han hittills har visat noll jaktintresse, råttorna sprang ju förbi med bara några centimeters avstånd och sen vidare och han valde mig istället för att springa efter dom.

Och fascinerande att skvallerträningen vi gjort inom andra områden verkar fungera även här i en situation som vi sällan eller aldrig befinner oss i och att han sprang till mig och visade att något hände istället för att följa efter.

Duktiga Milou :heart

Själv har jag råkat lära min att jaga kråkor och skator 🙈. Det var väldigt lätt att lära honom det. Däremot kanske inte helt bra 😅.
 
Har det blivit ett problem för er?
Nej, inte något jobbigt problem i alla fall. Kan bli lite överraskad om jag inte uppmärksammat fåglarna och Frej plötsligt far ut i kopplet och stormskäller. Men jag tänker inte förstärka det något mer. Är nog bättre att försöka lära honom skvallra fint som din hund :)
 
Här hemma är det inget som stämmer för mig efter Breezes hastiga bortgång. Den värsta chocken har lagt sig, men allt gick så fort att det ändå känns helt overkligt. Jag kan inte förstå att han inte finns där längre. Jag saknar honom och jag saknar att ha två hundar så att jag blir galen av båda delarna. Och överallt påminns jag av honom, har hans foton som användarbild, har hans syskons ägare på FB, och så mycket annat.

En sån hund får jag aldrig igen. En del skulle nog säga "tur det" men allt slitet med honom förde oss så himla nära varandra de sista två åren.
 
Nej, inte något jobbigt problem i alla fall. Kan bli lite överraskad om jag inte uppmärksammat fåglarna och Frej plötsligt far ut i kopplet och stormskäller. Men jag tänker inte förstärka det något mer. Är nog bättre att försöka lära honom skvallra fint som din hund :)
Ja skvallerträning är suveränt, har tränat så med både Alvin och Milou. Väldigt användbart i många sammanhang.
 
Tycker det är lite komiskt hur olika hundars personligheter kan vara trots att de är samma ras.
Jag kliver upp 6:30 varje morgon och valpen vaknar så fort jag kliver ur sängen och vill helst ha mat serverad samma sekund (trots att hon får ett sent kvällsmål). Men den stora hunden ligger alltid kvar. Brukar rasta valpen, klä mig, ge barnen frukost och sedan ropa på den stora hunden. Jag hör honom sucka varje gång :rofl:
Sen går han motvilligt ner till mig. När jag serverar frukosten viftar valpen så mycket på svansen att hon nästan välter medan stora hunden tittar på mig med blicken ”redan frukost?”.
Efter ha ätit går han och lägger sig i soffan. Om jag vill att han ska ut och morgonkissa tittar han på med mig med ovilja.

Allt före Kl 9 är tidigt för honom. Får han välja ligger han kvar på övervåningen och sover :angel:
 
Tycker det är lite komiskt hur olika hundars personligheter kan vara trots att de är samma ras.
Jag kliver upp 6:30 varje morgon och valpen vaknar så fort jag kliver ur sängen och vill helst ha mat serverad samma sekund (trots att hon får ett sent kvällsmål). Men den stora hunden ligger alltid kvar. Brukar rasta valpen, klä mig, ge barnen frukost och sedan ropa på den stora hunden. Jag hör honom sucka varje gång :rofl:
Sen går han motvilligt ner till mig. När jag serverar frukosten viftar valpen så mycket på svansen att hon nästan välter medan stora hunden tittar på mig med blicken ”redan frukost?”.
Efter ha ätit går han och lägger sig i soffan. Om jag vill att han ska ut och morgonkissa tittar han på med mig med ovilja.

Allt före Kl 9 är tidigt för honom. Får han välja ligger han kvar på övervåningen och sover :angel:
Ja nu när jag är tillbaka på jobbet och sambon är vinterledig från asfalten så lyfter Hella inte ens på örat när jag går upp vid 6. Icke att hon ska upp om hon inte måste :D
 
Mina grabbar ligger kvar i sängen i princip hur länge som helst på morgonen om det inte är något särskilt, typ ovanlig kissnödighet eller bajsnödighet. Men det händer så otroligt sällan. Vi går upp lite olika tider varje dag men inom ett visst tidsintervall så ungefär samma.

Jag går upp, gör iordning mig och dom ligger kvar till jag går på sista toabesöket innan vi ska ut och då vill dom gosa samtidigt som jag vill kissa :p alternativt att jag hämtar dom i sängen med tillhörande gos.

Mycket gos på morgonen är viktigt. Kanske en omgång av lek och bus när dom väl gått upp. Ingen morgonstress här.

Frukost efter morgonpromenaden. Super glad att Alvin sen foderbytet har aptit på morgonen och kvällen. Men jag skulle kunna glömma maten utan att dom säger till.

Innan jag skaffade hund sa alla att jag aldrig mer skulle kunna ha sovmorgon igen men det stämmer definitivt inte.
 
Tycker det är lite komiskt hur olika hundars personligheter kan vara trots att de är samma ras.
Jag kliver upp 6:30 varje morgon och valpen vaknar så fort jag kliver ur sängen och vill helst ha mat serverad samma sekund (trots att hon får ett sent kvällsmål). Men den stora hunden ligger alltid kvar. Brukar rasta valpen, klä mig, ge barnen frukost och sedan ropa på den stora hunden. Jag hör honom sucka varje gång :rofl:
Sen går han motvilligt ner till mig. När jag serverar frukosten viftar valpen så mycket på svansen att hon nästan välter medan stora hunden tittar på mig med blicken ”redan frukost?”.
Efter ha ätit går han och lägger sig i soffan. Om jag vill att han ska ut och morgonkissa tittar han på med mig med ovilja.

Allt före Kl 9 är tidigt för honom. Får han välja ligger han kvar på övervåningen och sover :angel:
Kanske blir valpen inte lika morgonpigg när hon blir äldre? Båda mina har förlängt sovtiden och tiden att vänta i sängen med flera timmar när dom växt upp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
804
· Visningar
48 780
Senast: tanten
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 894
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 130
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp