Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tanten kom på en sak gällande hans foder. Mush är ju färdig barf, det vill säga innehåller benbitar som magen skall smälta, 8-10% i de flesta av deras sorter. Många hundar har svårt att pendla mellan barf och torrfoder. När man barfar ställer magen om sig till en surare miljö, som ska främja bensmältning. Att pendla mellan torrfoder och barf kan bara det göra att man får magproblem på en del hundar. Hade nog gjort ett försök med antingen eller. Vom funkar dock, innehåller inte ben.
Det var nyheter för mig!

Han får två köttbullar Mush och resten torrfoder. jag matar flera gånger om dagen.
Menar du att växlingen kan ställa till det trots att han äter mush dagligen?
 
@tanten kom på en sak gällande hans foder. Mush är ju färdig barf, det vill säga innehåller benbitar som magen skall smälta, 8-10% i de flesta av deras sorter. Många hundar har svårt att pendla mellan barf och torrfoder. När man barfar ställer magen om sig till en surare miljö, som ska främja bensmältning. Att pendla mellan torrfoder och barf kan bara det göra att man får magproblem på en del hundar. Hade nog gjort ett försök med antingen eller. Vom funkar dock, innehåller inte ben.
@tanten Enligt länken nedan är det en myt:
https://canine.care/nutrition/raw-feeding-myths-can-you-mix-with-kibble-and-raw

Den hänvisar till en studie på hundmagars pH-värde, som visade att även hundar som äter torrfoder har lågt (normalt) pH-värde i matsituationer. Det är alltså inga problem för de flesta hundar att äta både torrfoder och barf, det är en gammal regel baserad på antaganden som inte kunnat styrkas vetenskapligt :) Hur @tanten bör utfodra sin känsliga hund låter jag dock vara osagt, det får jag anta att veterinären har bättre koll på. Att torrfoder skulle sabba surheten i magen som behövs för mushbollarna är dock inte troligt.
 
@Valptass Jag skrev att en del hundar kan få problem, inte alla. Och givetvis är det @tanten som skall avgöra vad hon vill fodra sin hund med.

Skribenten i länken avslutar också med att fritt översatt "med vetskapen vi nu har säger att det är okej att växla mellan torrfoder och rå föda på friska hundar". Torsten är inte vad jag skulle säga frisk, vad det gäller mage och ätande. Och kanske har detta en negativ inverkan på honom, kanske inte. Om jag hade en sjuk hund hade jag undvikit sådant som jag misstänkte kunde ge problem tills jag hade fått ordning på magen en längre tid.
Jag ger själv barf, men har just Acana grass feed lamb som godis ibland, utan problem för min hund.
 
@Valptass Jag skrev att en del hundar kan få problem, inte alla. Och givetvis är det @tanten som skall avgöra vad hon vill fodra sin hund med.

Skribenten i länken avslutar också med att fritt översatt "med vetskapen vi nu har säger att det är okej att växla mellan torrfoder och rå föda på friska hundar". Torsten är inte vad jag skulle säga frisk, vad det gäller mage och ätande. Och kanske har detta en negativ inverkan på honom, kanske inte. Om jag hade en sjuk hund hade jag undvikit sådant som jag misstänkte kunde ge problem tills jag hade fått ordning på magen en längre tid.
Jag ger själv barf, men har just Acana grass feed lamb som godis ibland, utan problem för min hund.
Det du skrev var dock att barf gör magen surare, och att detta var problematiskt ihop med torrfoder (varför?), vilket alltså inte är korrekt :)

Jag gissar att logiken har varit ungefär såhär:
Hundar har lågt gastriskt pH-värde då de är anpassade till en köttrik diet > Hundar med en köttrik diet har lågt gastriskt pH-värde > Hundar som äter torrfoder har då tvärtom högt gastriskt pH-värde > Att blanda torrfoder och råfoder gör att hunden inte kan smälta råfodret ordentligt då torrfodret höjer pH-värdet

Det som stämmer av ovan är det första påståendet, att hundar har lågt pH-värde i magen när de intar eller ska inta föda därför att de har en historik av att äta kött och ben. Resten är felaktiga logiska antaganden utifrån det. Även hundar som äter torrfoder har lågt pH-värde i magen, och kan smälta kött och ben.

Det stämmer att Torsten inte verkar helt kry i magen, varför jag avsade mig några rekommendationer i det specifika fallet – jag bemötte bara ditt påstående om att blanda torrfoder och barf :)
 
Hjärtat i halsgropen ikväll, minst sagt.
Tog en sväng på tomten efter kvällspromenaden. Rätt som det är går Sigge helt vingligt på tre ben. Hinner flyga 3 scenarion genom huvudet
1) benet ur led.
2) epilepsi eller nåt
3) fastnat i nåt
Hittade inget runt benen som fastnat vilket såklart bara spädde på oron.

Bevisligen överreaktion från min sida men tja. Han gick jättekonstigt.
Hittade sen en taggig kvist under magen :angel:
 
20200914_193414.jpg

Här tuggas ben så blodet rinner :crazy:.
Jag trodde först blodet kom från benet men inser att det är orimligt.

Får bli en munundersökning för att se om alla tänder är kvar.

Edit: var nog benet som blödde ändå.
 
Var iväg på valldag med Nessie förra veckan men blev väldigt besviken då upplägget var mycket sämre än veckan innan (samma kurs och samma kursledare). Teorin var bra men sen fick man en genomgång var och skulle träna på egen hand medans kursledaren var iväg hos det erfarnare gänget utom syn och hörhåll. Vissa hade behövt mer stöd och jag tycker det trist för jag tycker jag lär mig minst lika mycket om inte mer när jag ser andra valla och hör feedbacken de får.

Imorgon ska jag tävla lydnad med Nessie och Nano, hade ett superbra pass med Nessie idag och vet inte om det är bra eller dåligt.. Nano är Nano så det blir som det blir, hon har ju inte gått att träna heller sen hon började löpa 🙈.

Smidigt att träna på sitt i grupp när man har flera hundar 😁
IMG_20200914_095321.jpg
 
Hemskt jobbschema även den här veckan, men har precis cyklat lite med damerna iaf. 5km cykeltur blev det och de är helt klart nöjda nu. Imorgon blir det rastgård och längre rastningsrunda, sedan cykel på onsdag och förhoppningsvis kan vi sluta så tidigt på torsdag att vi hinner till favorithagen för lite ordentligt spring. Då fyller Aysu år och det måste ju firas!
 
Alltså. Här på buke har jag nu börjat få reklam där det står "Närmare Halmstad BK" och tankarna som far igenom mitt huvud blir då "Halmstad? Där kan jag inte träna. Varför får jag reklam för det och inte för någon av klubbarna i Sthlm?". Sedan ser jag att det i reklamen står något om att man ska titta på nätet och något om "Superettan". Det har ju inget alls att göra med brukshundklubb då! Det måste ju vara något sportrelaterat! Så otroligt förvirrande. Framförallt förstår jag inte varför reklamen dyker upp här när sport på tv/internet är ungefär det sista som känns intressant...
 
Nu är även maken inne på att valp runt vår/försommar kanske kan passa! Han är inte jättesvårövertalad när det gäller att skaffa mer djur. Han måste älska mig väldigt mycket :D Jag hade tänkt att jag kanske kunde få igenom valp till om typ ett år, alltså nästa höst, så detta är nästan lite för bra för att vara sant. Han till och med sa själv att han kan ringa uppfödaren vi är intresserade av och kolla läget med planerade kullar och säga att vi är intresserade :)
 
Nu är även maken inne på att valp runt vår/försommar kanske kan passa! Han är inte jättesvårövertalad när det gäller att skaffa mer djur. Han måste älska mig väldigt mycket :D Jag hade tänkt att jag kanske kunde få igenom valp till om typ ett år, alltså nästa höst, så detta är nästan lite för bra för att vara sant. Han till och med sa själv att han kan ringa uppfödaren vi är intresserade av och kolla läget med planerade kullar och säga att vi är intresserade :)
Har han en bror? 🤣
 
Varit på agilitykurs ikväll. Vi fick testa på en hel bana, fast med att bryta och belöna ett par gånger. Hunden började med att dra iväg och kolla ett buskage en bit bort, men när vi väl kom igång var hon riktigt duktig (bara matte styr rätt).
Lite irriterande att hon börjat sticka under träning. Inte långt och inte fram till andra hundar, men hon bara "måste" springa. Även om hon är välmotionerad.
 
Dagens lärdom. Ha inte för stora lager med tuggben och annat gott hemma till vovven och döttrarnas hundar. Inte öppnade förpackningar. Och inte många dyra Rauh ben i samma kartong. För när det kryper runt i kartongen är det inte bra, tuggben skall liksom vara döda och ligga still.
2 kartonger med ben utrensade till hälften, bara oöppnade förpackningar som är hermetiskt förslutna får vara kvar. Just nu står de på altanen. Garderoben är tömd, dammsugad och skurad.
 
Dagens lärdom. Ha inte för stora lager med tuggben och annat gott hemma till vovven och döttrarnas hundar. Inte öppnade förpackningar. Och inte många dyra Rauh ben i samma kartong. För när det kryper runt i kartongen är det inte bra, tuggben skall liksom vara döda och ligga still.
2 kartonger med ben utrensade till hälften, bara oöppnade förpackningar som är hermetiskt förslutna får vara kvar. Just nu står de på altanen. Garderoben är tömd, dammsugad och skurad.
Äh lägg in allt i påsar i frysen, ta ut efter nåt dygn och skaka väck ev döda kryp ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
805
· Visningar
49 020
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 894
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 141
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp