Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lämnade Humla hos föräldrarna ikväll, för tidigt imorgon bär det av mot Stockholm för att hälsa på uppfödaren och min blivande valp :love: :bump:
Fick napp av en vän som hänger på, superkul och enklare att köra så långt fram och tillbaka samma dag när man kan ha trevligt längs vägen :)
 
I eftermiddags träffade Frej och jag en av våra favoriter, en jättegullig japansk spetstik med sin husse.

Hussen har vid några tillfällen, både i höstas och de senaste gångerna vi träffats, kommenterat att det inte blir så långa promenader med hunden. Jag är lite sugen på att erbjuda mig att ta med henne ett par gånger i veckan när jag ändå går med Frej. Behöver komma på hur jag ska fråga på ett bra sätt bara :). Han kanske ändå tackar nej, men det skulle kunna vara uppskattat också.
 
Förutom Torsten så lever här en skygg katt. Den kommer från katthem, fångades vild som halvårsgammal och har aldrig blivit klapp-tam. Men den lever tillsammans med mig, håller mig i herrans tukt och förmaning och går att muta med Dreamies.

Den har varit försiktig runt Torsten hela tiden. Hunden har försökt närma sig men katten har snabbt retirerat. Men det går bättre och bättre. Numera kan katten äta med ett stycke hund i rumpan eller sittandes ett par dm från matskålen

Idag blev katten övermodig när jag satt på golvet mellan dem. Han gick fram och skulle stryka sig mot Torsten. Torsten blev ÖVERLYCKLIG och hoppade upp med ett skall. Varpå katten försvann fortare än blixten.
Det är ett jätteframsteg! Modig katt och läraktig hund. Få se vart det leder.
 
Förutom Torsten så lever här en skygg katt. Den kommer från katthem, fångades vild som halvårsgammal och har aldrig blivit klapp-tam. Men den lever tillsammans med mig, håller mig i herrans tukt och förmaning och går att muta med Dreamies.

Den har varit försiktig runt Torsten hela tiden. Hunden har försökt närma sig men katten har snabbt retirerat. Men det går bättre och bättre. Numera kan katten äta med ett stycke hund i rumpan eller sittandes ett par dm från matskålen

Idag blev katten övermodig när jag satt på golvet mellan dem. Han gick fram och skulle stryka sig mot Torsten. Torsten blev ÖVERLYCKLIG och hoppade upp med ett skall. Varpå katten försvann fortare än blixten.
Det är ett jätteframsteg! Modig katt och läraktig hund. Få se vart det leder.
Så kul att det går framåt! Kommer ihåg hur panikslagen min katt blev första gången hon såg salukis (som förvisso försökte äta upp katten...). Senare en gång så låg saluki och sov i soffan. Katt smyger in i vardagsrummet, kollar upp över bordskanten, smyyyyger runt bordet, kollar noga, sätter sig rakt under saluki, jamar jättehögt(!) och skuttar därifrån. Sedan tittar katt tillbaka, noterar att hund fortfarande sover, suckar och lufsar bedrövat därifrån :D
 
@Red_Chili - jag hade en katt som urskillningslöst älskade borzoier. Lite scary när det någon gång kom borzoi och hälsade på, men den lilla kattan måste haft en jäkla pondus på något sätt för samtliga utsatta (sic!) hundar reagerade "öööh, ok en katt som vill umgås... jag håller låg profil". Övriga hundar kollade hon in noga, men borzoier - de var bara FANTASTISKA enligt henne.

Idag har vår lilla träningsgrupp i spanielarbete samlats och vi fick trevligt besök av @Ninnurur med dotter i projektet "klappa cocker". Rhiannon var inte riktigt fokuserade i sökarbetet utan stannade och rotade en del. Jag valde att ta henne bland de sista och med flera hundar på plats varav en var en helt ny bekantskap tror jag det blev overload i den lilla hjärnan. Hon kollar verkligen på ALLT vilket innebär att hon blir mentalt trött rätt fort. Istället fick hon testa att apportera utomhus, nu med en dummy av mindre storlek och jag satte en spårlina i den för att dels få ett bättre upptag, dels kunna styra hunden lite. Inomhus apporterar hon spontant och lämnar fint i hand, men ute är det inte lika bra. Men när jag ryckte undan dummyn när hon kom fram blev den genast mer intressant så jag är faktiskt kanonnöjd! Snön gör att dummyn var kall och äcklig, men hon tog den ändå och kom sedan hyfsat nära mig så jag kunde ta dummyn. Så nu ska vi ska köra med lina i dummyn ett tag och få fart på apportering även utomhus. Måste bara köpa en bra lina.
 
Nu har vi varit ute och lekt med lurcher :D Redan när vi möttes så bestämde sig Aysu för att lurcher var jättejätterolig, så under den 2,5km långa promenaden till hagen så hoppade Aysu stundtals baklänges framför lurchern för att göra lekinviter. Väl lösa i hagen så sprang de, massor! Herregud vilken fart det var :D Och lurchern som inte är van vid lika fina och bra hagar var helt utom sig av lycka, for runt massor och strålade så mycket av ren och skär livsglädje att jag och matte bara skrattade åt henne.

Mot slutet sedan kom det in en dobbis. Jag var lite skeptisk men den verkade snäll. Slutade med att dobbis och lurcher sprang runt som dårar, och så Aysu efter dem. Det var nog jättenyttigt för mina damer också att få umgås lite med en helt annan typ av hund, och matte var så trevlig att vi bestämde oss för att bli vänner på facebook för att kunna ses mer för hundlek.

När vi kom till stationen som lurcher skulle åka hem från så var alla hundar så trötta att de såg ut att somna ståendes, men vi provade ändå lite kläder på Aysu och nu vet jag precis vilken storlek jag ska beställa åt henne. Blir nog hur bra som helst det här. Och ja, vi kommer träffa lurcher många fler gånger. Herregud så kul vi hade :banana:
 
Nu har vi varit ute och lekt med lurcher :D Redan när vi möttes så bestämde sig Aysu för att lurcher var jättejätterolig, så under den 2,5km långa promenaden till hagen så hoppade Aysu stundtals baklänges framför lurchern för att göra lekinviter. Väl lösa i hagen så sprang de, massor! Herregud vilken fart det var :D Och lurchern som inte är van vid lika fina och bra hagar var helt utom sig av lycka, for runt massor och strålade så mycket av ren och skär livsglädje att jag och matte bara skrattade åt henne.

Mot slutet sedan kom det in en dobbis. Jag var lite skeptisk men den verkade snäll. Slutade med att dobbis och lurcher sprang runt som dårar, och så Aysu efter dem. Det var nog jättenyttigt för mina damer också att få umgås lite med en helt annan typ av hund, och matte var så trevlig att vi bestämde oss för att bli vänner på facebook för att kunna ses mer för hundlek.

När vi kom till stationen som lurcher skulle åka hem från så var alla hundar så trötta att de såg ut att somna ståendes, men vi provade ändå lite kläder på Aysu och nu vet jag precis vilken storlek jag ska beställa åt henne. Blir nog hur bra som helst det här. Och ja, vi kommer träffa lurcher många fler gånger. Herregud så kul vi hade :banana:
Vad var det för dobbis? 😁
 
Misstänkte att du skulle fråga! :D Vet inte vad den hette, bara att den var svart och 10 månader gammal. Hade en något äldre kompis som kom sedan också. Kan säkert få reda på mer senare. Mycket glad och trevlig med andra hundar.
Hane eller tik? 😊
Kul med dobbiskompis!!
 
Idag blev det "snöhögs-nosework". Det var ca ett år sedan sist men hunden kom ihåg och tycker det är superkul! Så det måste vi passa på att göra fler gånger medan snön ligger kvar.

Jag har snusdosa med godis i och en möbeltass utanpå som jag droppar doft på. Och sedan gömmer jag dem i snöhögarna som plogats upp runt parkeringen. Och när hon hittar öppnar jag och ger henne godiset. Hon bara älskar att få klättra och leta. Hon markerar med att krafsa istället för att frysmarkera med nosen som hon gör annars, men det är ok. Vi satsar inte på någon tävlingskarriär i just nosework och jag tror inte att en gömma i en snöhög skulle dyka upp på tävling ändå.
 
Idag var en av mina systrar på besök, med sina båda hundar. En Tollare, som är ungefär jämnstor med min 6 månaders labrador, och så en Papillon. Tollaren är förstås min hunds favorit, de sprang runt och jagade varandra och en boll i två timmar. Kortare stunder när Tollaren hade fullt upp med bollen lekte min hund med Papillonen istället, och det funkar väl i nödfall. Hade det bara varit den skulle det säkert varit jättekul.
Tollaren har tuffat till sig sedan sist, och röt nu ifrån när min ganska ettriga valp blev för jobbig. Och det tog skruv, den lekte riktigt fint efter det. Har länge önskat en äldre hund som kan sätta gränser, alla vi träffar är antingen helt likgiltiga inför lekinviterna, eller så leker dom men kan inte säga ifrån när det börjar bli jobbigt. Som grannens Golden-Labb-Schäfer, den är så snäll att den inte ens säger ifrån om min valp biter sig fast i öronen på den. Fast den tycker det är kul ändå, den har blivit som en valp på nytt vid tre års ålder.
Min valp har i princip sovit sen syrran med hundar åkte vid 12-tiden. Bara kortare avbrott för att äta lite eller gå med ut en sväng. Hon blev helt utmattad.
 
Alvin och Milou charmade butikspersonalen och fick massor av godis och när vi gick ut sa en annan kund "Jägarns vilka söta hundar" :D Stolt matte.

I skogen mötte vi en hund modell större, såg ut typ som en brun bearded collie ,som inte hade goda avsikter utan den var rent av hotfull och ägaren kunde inte få den att följa med bort från oss och hon var ganska upprörd och ropade på sina vänner att dom var tvungna att komma tillbaka för att hon inte klarade av hunden. Till slut fick dom bort hunden från oss.

Alvin och Milou sa inget, dom var jätte duktiga. Väntade snällt. Jag hade precis börjat vända om och gå bort där vi kom ifrån för att hjälpa kvinnan men just då började dom röra sig bort

Nu hände inget men kan tänka att om man inte kan hantera sin hund utan en eller två andra människor så kanske man inte ska ha den hunden?
 
Alvin och Milou charmade butikspersonalen och fick massor av godis och när vi gick ut sa en annan kund "Jägarns vilka söta hundar" :D Stolt matte.

I skogen mötte vi en hund modell större, såg ut typ som en brun bearded collie ,som inte hade goda avsikter utan den var rent av hotfull och ägaren kunde inte få den att följa med bort från oss och hon var ganska upprörd och ropade på sina vänner att dom var tvungna att komma tillbaka för att hon inte klarade av hunden. Till slut fick dom bort hunden från oss.

Alvin och Milou sa inget, dom var jätte duktiga. Väntade snällt. Jag hade precis börjat vända om och gå bort där vi kom ifrån för att hjälpa kvinnan men just då började dom röra sig bort

Nu hände inget men kan tänka att om man inte kan hantera sin hund utan en eller två andra människor så kanske man inte ska ha den hunden?
Fy så obehagligt med sådant hundmöte... Är helt inne på din linje att de inte borde ha den hunden. Tur att det gick bra den här gången.
 
Fy så obehagligt med sådant hundmöte... Är helt inne på din linje att de inte borde ha den hunden. Tur att det gick bra den här gången.
Ja och sen när man dessutom hör att ägaren är i panik och desperat blir man ju inte lugnare, det var en eller kanske till och med båda relativt stora männen som hjälpte till att i princip släpa hunden efter sig.
 
71EF9EC5-E149-4DF4-8898-862F6E9D37C3.jpeg

Fröken är lite frusen. Inte lätt att vara liten! Men skorna är guds gåva till henne, hon är SÅ glad att äntligen kunna gå utan att få ont i tassarna. Nu plöjer hon runt i högsnön som ingenting. Tack för tipset från bukefalisten med den lilla svarta pudeln :love: (minns ej nicket nu, den som vet vem jag menar får gärna tagga:D)
Min hane fryser inte direkt, får köldkramp i en tass om han står en stund i högsnö men det hjälper att värma tassen lite o ta ut honom på den plogade gångbanan.
Flatten har det också tufft, tyvärr. Inte för att hon fryser, det gör hon inte, men snön fastnar mellan tårna trots att jag klippt bort så mycket päls jag kunnat, och igår skar snön sönder huden så snöklumparna var alldeles blodröda. Det var knappt så vi tog oss hem från promenaden, hon ville inte alls gå :(
 
Visa bifogad fil 64085
Fröken är lite frusen. Inte lätt att vara liten! Men skorna är guds gåva till henne, hon är SÅ glad att äntligen kunna gå utan att få ont i tassarna. Nu plöjer hon runt i högsnön som ingenting. Tack för tipset från bukefalisten med den lilla svarta pudeln :love: (minns ej nicket nu, den som vet vem jag menar får gärna tagga:D)
Min hane fryser inte direkt, får köldkramp i en tass om han står en stund i högsnö men det hjälper att värma tassen lite o ta ut honom på den plogade gångbanan.
Flatten har det också tufft, tyvärr. Inte för att hon fryser, det gör hon inte, men snön fastnar mellan tårna trots att jag klippt bort så mycket päls jag kunnat, och igår skar snön sönder huden så snöklumparna var alldeles blodröda. Det var knappt så vi tog oss hem från promenaden, hon ville inte alls gå :(
Gissar att du tänker på @pepp :) Så kul att skorna fungerar!
 
Jag har börjat få en massa reklam på Facebook på sistone från USA och England om hundkurser online som lovar både det ena och det andra resultatet med sin hund om man bara signar upp sig på deras fantastiska (dyra) kurser.

Gemensamma nämnaren för att lyckas med sin hundträning verkar vara att äga border collie, sett till hundarna de använder i annonserna. :D
 
Även Aysu har fått gå med skor nu. Vi tog en tidig långpromenad i ca 10 minusgrader och skorna som köptes i fredags fick invigas nu.

För första gången på länge gick Aysu med glada steg även på vägen ut mot skogen och väl där viftade hon på svansen och var tydligt jätteglad. När vi kom in efter två timmar var tassarna visserligen svala, men inte kalla, och de var torra. Klart godkänt!
20210131_092253_009_01-01.jpeg
 
Visa bifogad fil 64085
Fröken är lite frusen. Inte lätt att vara liten! Men skorna är guds gåva till henne, hon är SÅ glad att äntligen kunna gå utan att få ont i tassarna. Nu plöjer hon runt i högsnön som ingenting. Tack för tipset från bukefalisten med den lilla svarta pudeln :love: (minns ej nicket nu, den som vet vem jag menar får gärna tagga:D)
Min hane fryser inte direkt, får köldkramp i en tass om han står en stund i högsnö men det hjälper att värma tassen lite o ta ut honom på den plogade gångbanan.
Flatten har det också tufft, tyvärr. Inte för att hon fryser, det gör hon inte, men snön fastnar mellan tårna trots att jag klippt bort så mycket päls jag kunnat, och igår skar snön sönder huden så snöklumparna var alldeles blodröda. Det var knappt så vi tog oss hem från promenaden, hon ville inte alls gå :(

Ja det var nog jag! Kul att dom funkar ❤
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 172
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
600
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 139
· Visningar
42 590
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp