Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde att man bara fick godkänt eller icke-godkänt på en exteriörbeskrivning.
Åtminstone var det så när min blev beskriven (inför Korning).
Exteriörbeskrivning och exteriörbedömning är 2 skilda saker. Som @Maniac123 skriver är exteriörbedömning SKKs påhitt i brist på utställningar och hunden prissätts som på utställning men rangordnas inte och CERT delas inte ut. Exterörbeskrivning är fortfarande sammankopplad till korningen.
 
Ah, ja jag har varit rädd för förbud mot hundar på gården. Vi har en fantastisk gård,en oas i stan och under varmare tider är jag där varje dag. Kopplade hundar, rastade innan, dom är vänliga mot andra där vi sitter även om vi oftast är där själva osv. Vi stör verkligen inte någon.Men vet att vissa i förra styrelsen inte ville ha hundar på gården,men det vore så himla dumt om jag inte skulle kunna vara där för en hund som rastas där och har attackerat och bitit folk när mina är totalt ofarliga.

Om du har rätt så vore det mycket lättare att säga till. Men jag vet inte vad ägarna heter eller i vilken trappuppgång de bor eller rasen på hunden. Helt tydligt en kamphund men någon mix för den har drag av flera, mest lik en pitbull. Vet ju i alla fall att den är brun med vita tecken.
Jag förstår. Om du bor i hyresrätt och är medlem i hyresgästföreningen så kan du ju fråga hyresgästföreningen vad som gäller/vad hyresvärden kan förbjuda.
 
Exteriörbedömningarna borde ju annars hyllas av utställningskritiker eftersom vi ju då kommer bort konkurrensbedömningen som just brukar vara det som problematiseras och också ofta ses som anledningen till extremare och extremare utseendeavel. Själv tycker jag att det är en god idé som för all del kan få fortsätta framöver.
 
Exteriörbeskrivning och exteriörbedömning är 2 skilda saker. Som @Maniac123 skriver är exteriörbedömning SKKs påhitt i brist på utställningar och hunden prissätts som på utställning men rangordnas inte och CERT delas inte ut. Exterörbeskrivning är fortfarande sammankopplad till korningen.
Ja jag har förstått det nu! Dock väldigt lika benämningar så inte så konstigt att det blir fel :p
De skulle ju lika gärna kunna ha exteriörbeskrivningar dock.
 
Exteriörbedömningarna borde ju annars hyllas av utställningskritiker eftersom vi ju då kommer bort konkurrensbedömningen som just brukar vara det som problematiseras och också ofta ses som anledningen till extremare och extremare utseendeavel. Själv tycker jag att det är en god idé som för all del kan få fortsätta framöver.
Jag skulle föredra exteriörbeskrivningar istället för utställningar så som de ser ut idag (innan pandemin).
Det skulle då också vara lättare att komma åt väldigt ohälsosamma raser.
 
Börjar överväga om jag ska boka in BPH i Örkelljunga istället för att vänta på att Lund släpper nya tider. Det står på deras hemsida att "nya tider kommer i början på nästa år" men det har inte kommit upp något nytt än. Örkelljunga har en hel del tillfällen i sin kalender däremot. Det enda som är lite segt är körningen på 1½ timme enkel väg upp dit.
Kan fråga runt om hur planerna ser ut för fler BPH om inte @Milosari kan säga något.
Lund är ju min hemmaklubb så!
 
Idag blev årets första cykeltur av, så skönt att äntligen kunna variera träningen mer med hundarna! :heart Det var också Theos första cykeltur kopplad. Jag cyklade med honom lös kortare sträckor i höstas men det blir ju inte samma sak som att springa kopplad bredvid cykel. Han skötte sig ganska bra och sprang bara några gånger in i cykeln. Vad som var lite värre var att han reagerade på bilar men det kommer säkert försvinna när vi kan börja cykla ordentligt!
Fred börjar tyvärr känna av artros så han var inte så road av cyklingen så han kommer i fortsättningen bara få följa med om vi tar kortare turer.
157241873_4052023204847887_506178271354680919_o.jpg
 
Börjar överväga om jag ska boka in BPH i Örkelljunga istället för att vänta på att Lund släpper nya tider. Det står på deras hemsida att "nya tider kommer i början på nästa år" men det har inte kommit upp något nytt än. Örkelljunga har en hel del tillfällen i sin kalender däremot. Det enda som är lite segt är körningen på 1½ timme enkel väg upp dit.
Tiderna är spikade, maila klubben och hör om/när det är lediga tider. Tyvärr är det stort manfall på funktionärssidan. Jag kan tänka mig att beskriva mycket mer men har inte tillräckligt med testledare eller figuranter. Terrierklubben i Örkelljunga har mindre problem där och det är nog lättare att få plats.

Ska tilläggas att om vi får tillbaka den testledare som varit i karantän pga corona så kan vi nog trolla fram ytterligare tillfällen i Lund. Jag är också testledare och ska försöka deala med andra beskrivare. Men i och med att allt är så osäkert just nu så dröjer det nog till hösten innan vi får ordentlig snurr på verksamheten.
 
Tiderna är spikade, maila klubben och hör om/när det är lediga tider. Tyvärr är det stort manfall på funktionärssidan. Jag kan tänka mig att beskriva mycket mer men har inte tillräckligt med testledare eller figuranter. Terrierklubben i Örkelljunga har mindre problem där och det är nog lättare att få plats.

Ska tilläggas att om vi får tillbaka den testledare som varit i karantän pga corona så kan vi nog trolla fram ytterligare tillfällen i Lund. Jag är också testledare och ska försöka deala med andra beskrivare. Men i och med att allt är så osäkert just nu så dröjer det nog till hösten innan vi får ordentlig snurr på verksamheten.
Ja Örkelljunga hade bokningsbara platser i oktober men jag chansar lite och väntar på att någon ska hoppa av så att man kan få plats tidigare.
 
Jahopp, då planerar Noras uppfödare att para på kommande löp om cirka en månad. Tycker det är för tidigt, hon kommer vara 23 månader då, men det är ju inte min sak att avgöra. Känns bara så surt att hon kommer vara borta hela sommaren om det tar sig 😭
 
Jahopp, då planerar Noras uppfödare att para på kommande löp om cirka en månad. Tycker det är för tidigt, hon kommer vara 23 månader då, men det är ju inte min sak att avgöra. Känns bara så surt att hon kommer vara borta hela sommaren om det tar sig 😭

Fast ju snabbare kullarna är avklarade desto fortare är hon din tänker jag (försöker vara positiv men förstår att det jobbigt)..
 
Major ("min" träningshund) har blivit halt så nu har jag lånat hans syster istället. Hon kan i stort sett inget att mer än att gå någorlunda bra i koppel (med mig, inte min mamma), sitt och ligg.

Nu har vi tränat lite på fot och att hon ska vara uppmärksam på kommandon. Även lite fotträning på högersidan så att det inte ska bli några större problem sen.
Det som är svårast är att slappna av hyfsat och bara gå lugnt i kopplet utan att tigga godis, men det verkade funka ganska bra efter ett tag. Hundmöten går bra, blir ju ett lite annat tänk än med Major som är reaktiv. Hon vill gärna titta på mötande hunden och om jag inte pratar med henne kan hon gnissla lite, men det blir nog inte svårt att få bort med mer träning. :)
 

Bifogade filer

  • 20210305_124219.jpg
    20210305_124219.jpg
    636 KB · Visningar: 22
Fast ju snabbare kullarna är avklarade desto fortare är hon din tänker jag (försöker vara positiv men förstår att det jobbigt)..

Ja så är det ju absolut. Men är risken för komplikationer större ju yngre hunden är? Är rädd att hon inte kommer vara mogen liksom, varken kroppsligt eller mentalt 😔
 
@Bapelsin som Migo säger ovan.
Jag kan tycka att det kan vara värt att para ganska tidigt för att utvärdera kullen innan man gör nästa så att säga men det gäller i raser där det inte finns sjukdomar som ofta debuterar sent.
 
Det är nog ingen större risk. Är väl mest för att få mer tid för utvärdering av förälderns egenskaper som man vill vänta till 3 års ålder.
@Bapelsin som Migo säger ovan.
Jag kan tycka att det kan vara värt att para ganska tidigt för att utvärdera kullen innan man gör nästa så att säga men det gäller i raser där det inte finns sjukdomar som ofta debuterar sent.

Okej, vad bra. Då behöver jag iaf inte oroa mig för det 😊

Staffens största bekymmer är ju allergier och det brukar visa sig rätt tidigt tror jag. Iaf alla jag vet som har allergiska hundar har allergin debuterat före året.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 156
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
600
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 136
· Visningar
42 520
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp