Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Yes! Tror det är 40-65 cm i mankhöjd som gäller numera, tror att det är för att att stora hundar är otroligt otympliga att ha att göra med om dom skadar sig.
Jag har fattat det som att det har att göra med hur de transporteras. Att burarna är för små om de är över 65 cm men jag är inte säker.

Jag kan förstå om du upplever hoffarna som långsamma men det beror på linjer. Det finns nättare, riktigt kvicka små hoffar idag som jag kan tipsa om via pm om du vill kika. Men som ras skiljer de ju sig absolut från vallhundar.
 
På tal om hundschampo - min mamma hade under min uppväxt hundar med väldigt krävande pälsvård. Hon hittade ett schampo som hon gillade, som hon köpte i dunkar. Den sista hunden i den rasen avlivades när jag var 18 år.

Tio år (!) senare har jag fortfarande kvar det schampot i en dunk, som nu tyvärr börjar sina..
Använder det när jag vårbadar min mastiff. Efter ett bad med det schampot fäller han KOPIÖST mycket i ett par dagar och sedan är det en period där han knappt fäller alls. Lär få sörja när schampot en dag tar slut, för jag älskar verkligen effekten det ger!
 
Gick upp i skogen med Torsten och där möte vi grannen med ett par av hennes sharpeis. De hundarna är inte vana att träffa andra hundar så jag föreslog att vi skulle slå följe runt stora åkern så hennes fick chans att lugna sig och min fick socialträning.

det blev en trevlig timme där i skogen. Hennes killar lugnade sig och alla fick en bra promenad.

Men det är lite pulshöjande ändå. Om nån av hennes hade kommit lös hade ett slag med tassen knäckt ryggen på min pappis. De har hälsat med staket mellan sig så de känner varann. Men de är glada och ivriga
 
Finns även på Ica
Inte på mitt ica :( kollade där och de hade två schampon. Ett för hundar med klåda, ett för att hjälpa till med pälsfällning... Meeeen nu precis har jag badat hundarna, blev med mitt schampo ändå. Kom på att det är 1 1/2 år sen de badades så ville inte dra ut på det mer :p
 
Svårt med schampo och balsam, jag vill inte ha en massa doftämnen och tillsatser, så naturligt som möjligt.

Har provat mängder av olika sorter och det är ganska stor skillnad,speciellt när Alvin var långpälsad med 10-15 cm päls som en pälsbollar nu när den är kortare spelar det inte lika stor roll men Milous crest behöver bra produkter för att inte bli torr.

Köper aldrig i butik utan på sidor för pälshundar eller större internetbutiker med stort urval. Det gör verkligen skillnad.

Människoschampo har ju fel pH värde jämtemot hundars hud så det är inte optimalt men är det någon gång det gäller så kan det kanske inte spela någon roll om hunden inte är känslig. Olika där och hur ofta antar jag.
 
Svårt med schampo och balsam, jag vill inte ha en massa doftämnen och tillsatser, så naturligt som möjligt.

Har provat mängder av olika sorter och det är ganska stor skillnad,speciellt när Alvin var långpälsad med 10-15 cm päls som en pälsbollar nu när den är kortare spelar det inte lika stor roll men Milous crest behöver bra produkter för att inte bli torr.

Köper aldrig i butik utan på sidor för pälshundar eller större internetbutiker med stort urval. Det gör verkligen skillnad.

Människoschampo har ju fel pH värde jämtemot hundars hud så det är inte optimalt men är det någon gång det gäller så kan det kanske inte spela någon roll om hunden inte är känslig. Olika där och hur ofta antar jag.
Hade jag badat mina oftare så hade jag absolut köpt hundschampo igen, nu tänker jag inte köpa vilket som "bara för att", det lär väl dröja ett år innan nästa bad så... :cautious: Men, råkar jag springa på mitt favoritschampo i någon butik så köper jag två flaskor för säkerhets skull. Idag blev det människoprodukter, väldigt utspätt schampo och noga(!) avspolning med duschen innan vi var klara.

Passade på att kamma öronen på båda nu när de var blöta och med nytt balsam också. Alltså. Jösses vad fina de är nu! Hoppas att det syns när jag fotograferar dem sedan vid nästa långpromenad.
 
Börjar bli mycket veterinär för pudeltant nu. Senaste halvåret har vi nog kommit upp i fem besök av olika allvarlig grad, det var allt från akuttid för jag trodde hon hade pyo till ultraljud till cellprov på knöl och nu vill jag boka tid för att kika på tänder och en till knöl. Är det helt orimligt att vara rädd för att de som jobbar på kliniken ska döma mig för att jag kommer dit hela tiden med min "sjuka" hund? O_o

Hade jag hört att någon behövt kolla så många grejer och sätta in nya mediciner hade jag ju tänkt att hunden är jättedålig, men min tant är precis lika pigg som vanligt, eventuellt piggare nu än i vintras.
 
Börjar bli mycket veterinär för pudeltant nu. Senaste halvåret har vi nog kommit upp i fem besök av olika allvarlig grad, det var allt från akuttid för jag trodde hon hade pyo till ultraljud till cellprov på knöl och nu vill jag boka tid för att kika på tänder och en till knöl. Är det helt orimligt att vara rädd för att de som jobbar på kliniken ska döma mig för att jag kommer dit hela tiden med min "sjuka" hund? O_o

Hade jag hört att någon behövt kolla så många grejer och sätta in nya mediciner hade jag ju tänkt att hunden är jättedålig, men min tant är precis lika pigg som vanligt, eventuellt piggare nu än i vintras.
Veterinärerna kommer nog snarare vara glad för att du är noga med din hund. Min Aysu opererades 4 gånger på mindre än ett halvår förra våren, veterinärerna var mest imponerade av att hon överlevde allt.
 
Hade jag badat mina oftare så hade jag absolut köpt hundschampo igen, nu tänker jag inte köpa vilket som "bara för att", det lär väl dröja ett år innan nästa bad så... :cautious: Men, råkar jag springa på mitt favoritschampo i någon butik så köper jag två flaskor för säkerhets skull. Idag blev det människoprodukter, väldigt utspätt schampo och noga(!) avspolning med duschen innan vi var klara.

Passade på att kamma öronen på båda nu när de var blöta och med nytt balsam också. Alltså. Jösses vad fina de är nu! Hoppas att det syns när jag fotograferar dem sedan vid nästa långpromenad.
Förstår dig
 
Börjar bli mycket veterinär för pudeltant nu. Senaste halvåret har vi nog kommit upp i fem besök av olika allvarlig grad, det var allt från akuttid för jag trodde hon hade pyo till ultraljud till cellprov på knöl och nu vill jag boka tid för att kika på tänder och en till knöl. Är det helt orimligt att vara rädd för att de som jobbar på kliniken ska döma mig för att jag kommer dit hela tiden med min "sjuka" hund? O_o

Hade jag hört att någon behövt kolla så många grejer och sätta in nya mediciner hade jag ju tänkt att hunden är jättedålig, men min tant är precis lika pigg som vanligt, eventuellt piggare nu än i vintras.
Tycker inte du är orimlig och tror inte dom på veterinärkliniker heller tänker så. Du tar ju ansvar och gör det bästa för din lilla tant.
 
Hur farligt är egentligen ängsbräsma? :angel: Hundjäkel som äter allt hon ser har tydligen fått upp aptiten för dessa små rosa blommor som täcker alla gräsplättar i sikte runt om oss nu.

(och ja, jag försöker ju såklart hindra henne, men vips så har hon repat några blommor när jag plockar upp skit osv)
 
Hur farligt är egentligen ängsbräsma? :angel: Hundjäkel som äter allt hon ser har tydligen fått upp aptiten för dessa små rosa blommor som täcker alla gräsplättar i sikte runt om oss nu.

(och ja, jag försöker ju såklart hindra henne, men vips så har hon repat några blommor när jag plockar upp skit osv)
Hittar den inte på några av de mest omfattande listorna. Blombladen är dessutom ätbara för människor så det lär vara lugnt :)
 
Blev inspirerad så nu är både Alvin och Milou nybadade och borstade, var tre månader sen så var ganska lagom att göra det nu. Håller inte koll på exakt när jag duschar men vill ha lite ruljans på det.

Vi kör löpande bandet här :D In på rad in i badrummet, på rad in i duschen, duschade tillsammans och sen en ut först för torkning, den andra väntar i duschen till det är dags att torkas av själv. Väldigt smidigt och inget gnäll eller krångel. Bara att min arbetsställning är väldigt obekväm så jag får ont.
 
Blev inspirerad så nu är både Alvin och Milou nybadade och borstade, var tre månader sen så var ganska lagom att göra det nu. Håller inte koll på exakt när jag duschar men vill ha lite ruljans på det.

Vi kör löpande bandet här :D In på rad in i badrummet, på rad in i duschen, duschade tillsammans och sen en ut först för torkning, den andra väntar i duschen till det är dags att torkas av själv. Väldigt smidigt och inget gnäll eller krångel. Bara att min arbetsställning är väldigt obekväm så jag får ont.
Jag sitter på knä i duschen när jag duschar mina (utan kläder, jag blir så blöt att det inte är någon idé :cautious: ). Hade jag inte suttit på knä, då skulle min rygg dö på en gång.
 
Vi åkte iväg på ett uppdrag vid lunch. Vägen dit visade sig vara osedvanligt kurvig och backig. Stackars Torsten spydde flera gånger.

Det var länge sedan han var bilsjuk så jag tänkte inte på det utan körde ganska normalt.
Hade jag tänkt mig för hade han fått en åksjuketablett men han har inte lidit av bilfärder på länge.
Lille vän, att ha en så klantig matte.
 
Vi kör löpande bandet här :D In på rad in i badrummet, på rad in i duschen, duschade tillsammans och sen en ut först för torkning, den andra väntar i duschen till det är dags att torkas av själv. Väldigt smidigt och inget gnäll eller krångel. Bara att min arbetsställning är väldigt obekväm så jag får ont.
Haha. Testa att vara gammal, stel och duscha en papillon. Min rygg och mina knän är inte nådiga efter att han schamponerats. :D:D
 
Blev inspirerad så nu är både Alvin och Milou nybadade och borstade, var tre månader sen så var ganska lagom att göra det nu. Håller inte koll på exakt när jag duschar men vill ha lite ruljans på det.

Vi kör löpande bandet här :D In på rad in i badrummet, på rad in i duschen, duschade tillsammans och sen en ut först för torkning, den andra väntar i duschen till det är dags att torkas av själv. Väldigt smidigt och inget gnäll eller krångel. Bara att min arbetsställning är väldigt obekväm så jag får ont.
Jag har en badrumspall modell högre och sitter på. :) Perfekt arbetsställning men blöt blir man. 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 280
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
548
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 086
· Visningar
40 552
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp