Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortsättning på Daisys veterinärbesök: det var inte UVI, vilket föranledde att vi var åter där idag för att ultraljuda och ta ett sterilt urinprov. Inget konstigt på ultraljudet men fortsatt höga proteiner i urinprovet vilket gjorde att vi tog ett blodprov, som visade höga lever- och njurvärden. Nu är blodet skickat på vidare analys och så får vi ta det därifrån. Jag är givetvis lite orolig, men försöker att hålla mig lugn i förvirringen. Men också tacksam för fantastiskt mjuk veterinär och personal som ändå gjorde det till en okej upplevelse för Daisy.
 
Fortsättning på Daisys veterinärbesök: det var inte UVI, vilket föranledde att vi var åter där idag för att ultraljuda och ta ett sterilt urinprov. Inget konstigt på ultraljudet men fortsatt höga proteiner i urinprovet vilket gjorde att vi tog ett blodprov, som visade höga lever- och njurvärden. Nu är blodet skickat på vidare analys och så får vi ta det därifrån. Jag är givetvis lite orolig, men försöker att hålla mig lugn i förvirringen. Men också tacksam för fantastiskt mjuk veterinär och personal som ändå gjorde det till en okej upplevelse för Daisy.
Är hon vaccinerad mot lepto?
 
Nej, hon är ju inte det. Hur ställs sådan diagnos?
Edit: det vore inte heeelt osannolikt heller. Vi hade två fall av leptospiros i området förra året.
Finns väldigt mycket råttor i området också.
Och nu när jag skriver det så kanske det ser oansvarigt ut att inte ha vaccinerat henne, men en av klinikerna i området gick ut med att inte var att betrakta som ett utbrott och att det inte var nödvändigt, så vi lyssnade på dem helt enkelt.
 
Nej, hon är ju inte det. Hur ställs sådan diagnos?
Edit: det vore inte heeelt osannolikt heller. Vi hade två fall av leptospiros i området förra året.
Finns väldigt mycket råttor i området också.
Man behöver skicka iväg både blod och urin för PCR-analys samt antikroppstest. Sen behöver det upprepas minst ett antikroppstest efter två veckor (sk parprov). Proverna ska tas så tidigt som möjligt i sjukdomsskedet, framförallt viktigt då det kan smitta till människor.
Nu vet jag ju inga detaljer kring din hund och har inte varit med och undersökt, kan ju vara så att misstanken är låg, men det var det första som kom upp. Kan vara värt att höra om de tror det kan vara sannolikt och i sådana fall beställa de analyserna med (när man nu tog både blod och urin från henne idag).
Lepto finns tyvärr även i sverige, om än inte lika vanligt som i varmare länder. Men det kommer mer och mer även här pga klimatförändringarna. Det är vanligare på tidig höst då det regnar mycket, är mycket fukt i markerna men fortfarande ganska varmt.
Vi har flera fall per år där jag jobbar (stockholm). Vaccination skyddar inte till 100% men dödligheten och sjukdomsförloppet är lindrigare hos vaccinerade.
Jag tror att det kommer bli allt vanligare med vaccination av våra svenska hundar och så småningom kommer det säkert ingå i ”valpvaccinationerna” precis som det ofta gör i övriga Europa.
 
Samma här! Bara valpkurser överallt, eller typ nybörjarkurser i andra grenar men det har jag ju redan gått med mina stora i det mesta.
Hoopers har jag också sett hos flera.
Samma här. Jag går och väntar på fortsättningskurs i agility, men allt som kommer är nybörjarkurser (och även om vi inte är vana vid agility så tyckte instruktören att vi är för duktiga för sådan). Jag hoppas att det kommer en fortsättningskurs så fort nybörjarkursen är klar...
 
Känner mig privilegierad som kunnat gå/går två kurser i april och maj. Balansbollskurs och agility! Är jättenöjd med bägge kurserna. På grund av min hunds skadehistorik så kommer vi nog inte hålla på så mycket med agility men oj, då roligt det är redan efter två pass!
 
Värmen har slagit till ordentligt och den dagliga skogsrundan på ynka 3,6 km vi går varje kväll när vi inte är iväg och gör annat räcker för att båda hundarna ska vara helt färdiga när vi kommer hem.

Har införskaffat mig ett sånt träningsbälte som är lite som en kjol med stora fickor. Asskönt nu när värmen kommer och man inte orkar med verken jacka eller väst men ändå behöver få med sig en massa saker. Förstår inte hur jag överlevt utan tills nu.
 
Igår var jag iväg på nötvallningskurs med Theo och Roy. Alltid roligt även om det åskade lite väl mkt i början för min smak.
Roy har gjort stora framsteg och vågar stå på sig mkt mer nu än i fjol. Dock blev han jagad av en kviga två gånger men han ger sig inte för det, utan när kvigan vänder tillbaka så fortsätter han valla vilket han aldrig hade gjort innan. Skulle önska att han vågade stå kvar lite längre för då skulle han inte bli jagad men det är också det målet jag tränar mot och han blir tuffare för varje gång! Tyvärr har jag ju inte så många möjligheter att träna på nöt så det får ta den tid det tar! Men det märks att han verkligen har taggat till på nöt och han tycker det är jätteroligt!
💖


Theo var också duktig. Jobbar på samma sätt med honom som Roy för båda är osäkra. Skillnaden mellan dem är att Roy flyr fältet och Theo blir utåtagerande och gör utfall istället när han tycker det är obehagligt. Frågade tränaren om hen tycker Theo är riktigt tänd då jag upplever hans vallningsintresse som väldigt varierande, men hen tyckte att Theo har ett stort intresse för det men att han är väldigt osäker på vad som förväntas av honom och en osäkerhet runt djuren så det blir att fortsätta gå i koppel och stärka hans självförtroende!
💖
Tränaren tyckte även att jag behöver bli lite strängare åt honom så jag har väl curlat både honom och Roy lite väl mkt så ska försöka ändra mig där!
🙈
🤪
💖

Theo blev så trött i värmen att han låg och blundade men han vägrade lägga ner huvudet för då kan man ju missa ngt viktigt! :love:
185429976_4248623398521199_6081535140781632973_n.jpg
 
Skrället har åkt lådcykel hem från jobbet idag, det har tydligen hörts väldigt väl första 7 minutrarna. Han berättar högt och ljudligt när något är konstigt! :D
Vi har bott i hus snart två månader, och det är så härligt att se honom traska (eller tokrusa) runt i trädgården. Ikväll kunde vi ta en lång kvällspromenad och sen tre snabba skick på alléslalomet på väg in. Dessutom pendlar jag inte 35 mil varannan vecka längre, vilken skillnad det gör för träningen. Så himla bekvämt och enkelt hundliv just nu :love:
 
Man behöver skicka iväg både blod och urin för PCR-analys samt antikroppstest. Sen behöver det upprepas minst ett antikroppstest efter två veckor (sk parprov). Proverna ska tas så tidigt som möjligt i sjukdomsskedet, framförallt viktigt då det kan smitta till människor.
Nu vet jag ju inga detaljer kring din hund och har inte varit med och undersökt, kan ju vara så att misstanken är låg, men det var det första som kom upp. Kan vara värt att höra om de tror det kan vara sannolikt och i sådana fall beställa de analyserna med (när man nu tog både blod och urin från henne idag).
Lepto finns tyvärr även i sverige, om än inte lika vanligt som i varmare länder. Men det kommer mer och mer även här pga klimatförändringarna. Det är vanligare på tidig höst då det regnar mycket, är mycket fukt i markerna men fortfarande ganska varmt.
Vi har flera fall per år där jag jobbar (stockholm). Vaccination skyddar inte till 100% men dödligheten och sjukdomsförloppet är lindrigare hos vaccinerade.
Jag tror att det kommer bli allt vanligare med vaccination av våra svenska hundar och så småningom kommer det säkert ingå i ”valpvaccinationerna” precis som det ofta gör i övriga Europa.
Tack för svar! Jag pratade med veterinären nu på morgonen och de hade beställt de analyserna också.
Och om det nu inte är det så ska jag definitivt fundera på att be om inkludera det i vaccinationspaketet i sommar.
 
Idag träffade Milou den första gravida kvinnan i hans liv och han reagerade starkt, höll avstånd, backade bort och var tydligt förvirrad. Tog ett tag innan han vande sig. Men sen gick det bra.

Han har varit djupt upprörd och fört ett fasligt liv här, sprang till köksön, till mig i soffan och gnällde, pep och skällde för att jag micrat korv till vår agilityträning. Korv är gott, gott säger Milou.

Nu har han gett upp hoppet om att få korv när matte totalt ignorerar honom.
 
Påminnelse från moderator:
Jag bryter ut extremt mycket diskussioner från denna tråd, tänk på att den heter uppdateringstråd och ska bara handla om vardagliga uppdateringar kring hundarna/hundlivet.

Inlägg innehållandes frågor eller med syfte att skapa diskussion (eller om du tror det sannolikt drar igång en diskussion) ska inte skrivas här utan bör få en egen tråd.


Tänk gärna på det innan ni postar här, så blir jag jätteglad.
/Mod
 
Man behöver skicka iväg både blod och urin för PCR-analys samt antikroppstest. Sen behöver det upprepas minst ett antikroppstest efter två veckor (sk parprov). Proverna ska tas så tidigt som möjligt i sjukdomsskedet, framförallt viktigt då det kan smitta till människor.
Nu vet jag ju inga detaljer kring din hund och har inte varit med och undersökt, kan ju vara så att misstanken är låg, men det var det första som kom upp. Kan vara värt att höra om de tror det kan vara sannolikt och i sådana fall beställa de analyserna med (när man nu tog både blod och urin från henne idag).
Lepto finns tyvärr även i sverige, om än inte lika vanligt som i varmare länder. Men det kommer mer och mer även här pga klimatförändringarna. Det är vanligare på tidig höst då det regnar mycket, är mycket fukt i markerna men fortfarande ganska varmt.
Vi har flera fall per år där jag jobbar (stockholm). Vaccination skyddar inte till 100% men dödligheten och sjukdomsförloppet är lindrigare hos vaccinerade.
Jag tror att det kommer bli allt vanligare med vaccination av våra svenska hundar och så småningom kommer det säkert ingå i ”valpvaccinationerna” precis som det ofta gör i övriga Europa.
Om du orkar svara, på en generell basis, tycker du man bör vaccinera mot lepto om man bor i sthlm? Har inte tänkt på det innan...
 
Skrället har åkt lådcykel hem från jobbet idag, det har tydligen hörts väldigt väl första 7 minutrarna. Han berättar högt och ljudligt när något är konstigt! :D
Vi har bott i hus snart två månader, och det är så härligt att se honom traska (eller tokrusa) runt i trädgården. Ikväll kunde vi ta en lång kvällspromenad och sen tre snabba skick på alléslalomet på väg in. Dessutom pendlar jag inte 35 mil varannan vecka längre, vilken skillnad det gör för träningen. Så himla bekvämt och enkelt hundliv just nu :love:
Skrället tyckte mitt lugna och bekväma hundliv behövde lite mer spänning, så när husse inte hade koll käkade han upp en halv ponduskorv med plast och allt :meh: Provade ringa jouren för att hörde om de tyckte att jag skulle komma och kräka, men dom är upptagna (garanterat av mycket mer akuta fall så det klagar jag inte på!). Det borde ju komma ut naturliga vägen, men ibland känns det som att få saker tar den enkla vägen när det gäller lille herr måndagsexemplars hälsa. Har utvecklat sekundär hypokondri sen vi började hänga ihop tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 868
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
52 53 54
Svar
1 072
· Visningar
39 772
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 489
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
360
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp