Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hade vi så varmt att Milou inte ville träna ens för godis, vi hade visserligen kört ett pass lite tidigare som gick bra och skulle bara repetera några saker men ingen av grabbarna reagerade sen fast jag skramlade med godisburken. Då vet man att Milou är trött. Har nog aldrig hänt förut.

Insåg också att jag i träning inför tävling måste gå på det JAG vill och inte vad andra trots att jag älskar inspiration och tips men nu så känns det bra att allt är byggt på mig.

Trots värmen skulle Milou in under täcket igår kväll som vanligt. Jag har ett ringtäcke som väger 10 kg, vikten är ju utdelad över hela täcket men ändå mycket tyngre än vanliga men båda grabbarna tycker om det ändå. Båda visar på samma sätt att dom vill under, dom krafsar jätte försiktigt med framtassen på mig men det går inte att missta vad dom vill.


Vi tränade 5 minuter nu på förmiddagen och ska träna 5 minuter till sen. Alvin kan det vi gör och älskar att få glänsa, han ser mycket stolt ut :laugh: Milou är nybörjare men det gick bätte och bättre och jag tror att Alvins stöd hjälper när han kan titta på hur Alvin gör.

Upptäckte också igår att vi kan mer än jag tror.

Alvin må vara en gubbe på 11 år men att visa upp sig och få uppmärksamhet och träna är ju fortfarande en fest. Han är väldigt ivrig att vara med när jag tränar med Milou.

Hans favorit trick nu förtiden är ”vila”, ligga på sidan. Han slänger sig ner och rullar till sidan och där ligger han tills han får ett varsågod, jag kan fixa med Milou och gå runt men Alvin ligger lugnt där. Kanske är ett pensionärs trick att bara behöva ligga ner och få godis för det :rofl::D
 
Stora flyttdagen idag. Avkomman flyttar in i sitt nya boende.

Torsten har varit arbetsledare. Alternativt ett arbetsmiljöproblem :D
Folk som bär saker, bilar som kommer och åker. Alltså mycket att hålla reda på för en liten pappishjärna. Men han har skött uppdraget med den äran och fått beröm för sina insatser.

Lär ha en trött vovve ikväll.
Men jag är övertygad om att det varit nyttigt för honom. Det är slut på coronaisoleringen och han behöver den sociala träningen.
 
Har tävlat rally idag, avancerad klass. Gick inte så bra, vilket var lite synd då vi faktiskt hade chansen då ingen av banorna hade frestelse.

Första banan var det något konstigt uppe i skogen, flera hundar som tittade dit. Så hon var inte riktigt med mig och sedan glömde hon plötsligt hur man backade och den skylten var med två gånger. Missade också ett sidbyte. Blev bara 56 poäng.

Andra klassen kändes hon bra på uppvärmningen men precis när vi skulle stanna vid startskylten blåste det till och något välte i närheten. Så hon blev överraskad och satte sig inte. Och hon var trött så jag fick henne inte riktigt med mig direkt. Vi tog det som en träningsrunda och när hon lyssnade igen tog vi ett par lyckade skyltar och bröt sedan och lekte.

Märks att hon inte längre är van att åka långt och vara på nytt ställe, men det blir nog bra framöver. Tyvärr väldigt få tävlingar i avancerad klass inom rimligt avstånd i sommar.
 
Både jag och hund är lite slaka idag. Två dagar med aktiviteter är ovant. Dels för att jag är sjuk och inte orkar så mycket,och för att vi varit i corona-isolering i ett år.

Gårdagen blev lång och han hade saker att kolla och göra i stort sett hela tiden och en massa folk att hälsa på.

Morgonpromenaden blev just en ...promenad. Han går lös i skogen och brukar vara nyfiken och springa runt för att lukta och undersöka. Nu traskade han lugnt på stigen och stannade knappt ens och luktade. :)

Vi stannade och pratade med sharpei-matte en stund och normalt försöker han leka med de anda hundarna genom staketet. Nu satt han och tittade eller la sig ner och vilade. Noll intresse att ta kontakt.

Jag tolkar det som att han är rätt nöjd :D
 
Hälsade på farfar igår, han är väldigt förtjust i hundar så Alvin och Milou möts alltid av mycket kärlek och han vill att dom är hos honom hela tiden när vi ses och det är lika viktigt att hälsa på dom som på mig.:D

Han plockade upp Milou i knät och fast han tyckte att Milou var lite stor att ha i knät så ville han ha kvar honom så Milou gosade ner sig i farfars famn och var väldigt nöjd. Farfar såg lika nöjd ut. :heart

Det är fint hur hundar kan sprida värme och glädje.
 
Veckan som har gått har jag tränat apportering med utgångspunkt från soffan (för det funkar bäst) samt utställningsträning. Det sistnämnda med fokus på att hunden ska stå stilla. Idag for vi iväg på en ringträning som jag fått tips av från Rhiannons uppfödare. Vi var där förra veckan också och jag tyckte det var jättebra.

Jag kunde konstatera att det gått framåt på en vecka. Även om den stackars "domaren" fortfarande blir överfallen av en überglad cockertjej så GÅR det nu faktiskt att lugna ner hunden - i alla fall stundtals och på bordet. På marken är en senare fråga tror jag...

Alltså, jag kan inte minnas att jag någonsin tränat mina tidigare hundar i att stå still när de blir genomgångna på bord. De har liksom bara gjort det! Där var det fokus på att stå snyggt och avslappnat. Det har jag och Rhiannon inte kommit till ännu för hon måste fortfarande lära sig att inte vifta på hela kroppen så fort någon närmar sig. Att springa går mycket bättre och stundtals bra. Hon börjar tycka att det är kul.
 
Himmel så dåligt det gick på kursen idag.

Trodde att hunden skulle vara talbar eftersom han fick så mycket hjärngympa igår. Istället så lekte han dammsugare och gick med nosen parkerad i gräset. Jag hade ursvårt att få kontakt. Inte ens godiset var intressant.

Inte blev de bättre av att jag är trött i huvudet och inte såsnabb i reaktionen som jag borde vara.
Nåväl. Nya tag. Vi har en gång kvar.
 
Ibland är det bra att hunden snabbt lär sig en ny rutin.
Direkt efter vi kommit in från kvällspromenaden tyckte hon vi skulle gå ut via altanen. Först ignorerade jag henne men kom sedan på att jag ju skulle vattna blomlandet, som jag gjort nästan varje kväll i över en vecka. Och hunden brukar övervaka.
 
Nä jag vet. Men beskrivningen låter som en hund för oss ändå. Överväger att skicka en intresseanmälan så ser vi vad som händer.
En gammal elev har en sån mix. Den är underbar!
Men hon är duktig med djur öht och har mkt bra förstärkt det bra och dämpat det dåliga som han fötts med.
Honom skulle jag kunnat ta hem direkt. Andra ur samma kull är väl inte riktigt lika balanserade och enkla.
 
Skit också. Aysu verkar må dåligt :( Hon var seg efter promenaden igår och tänkte att hon bara var trött, det blev en lång promenad. Nu var hon seg även på morgonrastning (normalt sett har hon bråttom in för att få frukost), direkt efter rastningen gick hon och drack vatten (har nog aldrig hänt innan) och la sig sedan på soffan istället för att rusa ut i köket. När Ebrah fick lite frukost så var hon lugn istället för att försöka klämma sig före... Lite hög temp också, 39,1 istället för max 38, tog dock tempen efter morgonrastningen men det var verkligen ingen lång runda. Håller på och gör vätskeersättning nu, ska ringa veterinär när de öppnar :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 468
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 647
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
606
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
58 59 60
Svar
1 189
· Visningar
44 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp