Uppdateringstråd

20240403_142810.jpg

En liten bild på besten 🦄
 
Red ut helt ensam i dag och det var ett litet bakslag på så sätt att han inte ville gå fram (utan synbar anledning) och därför backade om jag ville påverka. :bag:

Hoppade av första gången och då traskade han på som ingenting, hoppade upp igen och han gick typ 30 meter innan han stannade igen och slog i backen.

Fick efter lite diskussion fram honom och då gick han på, så då vände vi efter några minuter och gick hemåt igen. Känner mig lite nedstämd över att det skedde men ändå "nöjd" att vi kom ur det. Får välja dagar med omsorg framöver där jag inte har en tid och passa (hade jag inte i dag heller) och nöja mig med korta bitar.
 
Onsdagens "dåliga" lilla uterittsrunda gick i dag jättebra. Inget tvek alls på de ställen som var problem i onsdags :up: Får skynda långsamt :)
 
I förmiddags var jag på en skogsbrukskörningsdag i en grannby (utan häst). Det var väldigt roligt att få se riktiga proffs i skogen. Blev sjukt imponerad av både hästar och kuskar.
Ett gäng hade med sig hästar och fick prova på. Nordsvenskar, ardenner, russ, shetlandsponnys och en fjordhäst var representerade :)

På eftermiddagen blev det ett pass på grannens ridbana med min häst. Vi fokuserade på galoppfattningar. Höger är bra, vänster börjar lossna den också. Målet är att rida pay and ride i slutet av månaden. Hittills har det blivit två pass på ridbanan (sen vi satte igång efter den långa vintervilan alltså) 😅
 
Visa bifogad fil 142761

Jag är hyffsat säker på det nog gömmer sig en häst därunder nånstans 🤔

Mitt nya projekt 🥰 Kom i ganska så undermåligt skick stackarn, så mkt jobb och tid innan hon kommer vara fit for fight som tantvallare. Underbart temperament dock, kallblodstravare är verkligen fantastiska 😍

Fick du ta bort din andra dam? eller hur har det gått med skadan?

Ditt nya projekt ser spännande ut!
 
I går fikk ponnien behandling av equiterapaut. Hun fant spenninger i muskler og bindevev i nakken. 2 timer med forsiktig manipulasjon for å få løsnet hele veien ned til underste laget.... Hun sa, ponnien din har vært så spennt på høyre siden at hun nok har hatt problemer med å kjenne bakparten sin på den siden. Ofte blir de mindre ufokuserte/fokuserte på ting rundt dem, og mer fokusert på sin egen kropp og på deg når det løsner.
Fast forward til i dag, ponnien har da hatt 2 dager fri og pleier være umulig å få til å skritte på tur, mest hopping sidelengs og tripping..
I dag kunne jeg ri på tur på halvlang tøyle, hun kikket fornøyd rundt seg og var ikke skvetten i det hele tatt :jawdrop: Jeg er så utrolig glad for at jeg prøvde denne terapauten. En annen ting som var forskjell var hvordan hun behandlet meg. Den siste tiden har hun hatt en del attitude, litt for mye små biting, hingstete oppførsel. I dag var hun så forsiktig med meg, og hun kom og la mulen inntill kinnet mitt flere ganger. Jeg kunne grått av glede :love:

Det eneste som ødela dagen i dag, var når jeg hoppet av henne på hjemveien så datt mobilen min ut av lommen, og jeg merket det ikke. Når jeg oppdaget at den ikke var der så gikk jeg for å finne den, og den hadde da blitt kjørt over av mer enn 1 bil... så den er ødelagt. Klarer ikke lese av sim kortet mitt, så byebye mobilen.
 
Fick du ta bort din andra dam? eller hur har det gått med skadan?

Ditt nya projekt ser spännande ut!

Ja det gick inte vägen tyvärr, hon var helt slut i bakbenen så hon fick vandra vidare 😔

Tack! Hon är rar, men måste upp sisådär 50-100 kg i vikt inkl muskler innan det blir aktuellt med att slänga på en sadel och hovarna ska vi inte ens tala om 🫣 Så verkligen ett projekt med stort "P", men tror det kommer bli alla tiders när jag väl får ordning på henne 🥰
 
Ja det gick inte vägen tyvärr, hon var helt slut i bakbenen så hon fick vandra vidare 😔

Tack! Hon är rar, men måste upp sisådär 50-100 kg i vikt inkl muskler innan det blir aktuellt med att slänga på en sadel och hovarna ska vi inte ens tala om 🫣 Så verkligen ett projekt med stort "P", men tror det kommer bli alla tiders när jag väl får ordning på henne 🥰
Men stackars dig. Du har verkligen haft sån otur ❤️ låter spännande med den nya. Du dela lite mer bilder och så sen :) skall bli kul att följa er
 
Idag skulle jag och Elsa tömköra på banan i det fina vädret, men den var upptagen när vi kört upp dit. Tänkte att vårkänslo-Elsa med bettlöst kanske skulle vilja välja riktning och tempo ändå mot de snygga hästarna som hoppade på banan men vi lyckades tömköra förbi även om hon kände sig lockad. Ryttaren sa faktiskt "åh, där är den söta!" så ni förstår ju att det tog hela Elsas viljestyrka till att inte gå in dit och tigga godis. Vi styrde istället in i lilla skogen istället precis förbi banan och tränade slalom, back och halt mellan alla träd och det gick över förväntan med tanke på att jag trodde hennes huvud skulle vara kvar vid ridbanan.

När vi vände hemåt igen var banan ledig och då kunde vi gå in och kolla på nya hinder samt trava över med mig springandes bakom, lätt svettigt i värmen. Det var liksom snö för en vecka sedan? 😅
 
Blev uteritt idag, så fint väder. Donna har fått vila en vecka, och blir lite vila igen nu för matte skall iväg med jobb grejor denna veckan, sen igen nästa vecka och sen bortrest veckan efter det med jobb. Känns jobbigt att lämna hästen, men är tyvärr tvungen :meh:
 
Idag var det blåsigt men fint väder och eftersom det visar regnprognos framöver tänkte jag att vi får premiära en tur på travslingorna nästgårds. Jag har dealat till mig tillgång dit utanför deras träningstider och det är ju drömmen för lite roligt konditionsarbete.

Tyvärr är det ju ganska lerig stig dit vilket är Elsas mardröm, hon vill gärna springa genom det äckliga och jag vill gärna inte bryta benen så det blev lite dragkamp och VM i gångtrav där när hagkompisarna dessutom var inom hörselavstånd på vägen hem.

För att vara en helt ny runda så var hon superduktig, lite tittig fram och tillbaka mot sidorna men absolut med och positiv ändå. Tre stora lanbruksvagnar fulla med svarta sopsäckar kunde hon gå fram och lukta på också efter att först varit skraj och velat backa vid dem. Och väldigt roligt att galoppera på typ ändlösa banor i perfekt underlag, även om vi mest tog en mindre tur idag.

20240410_185346.jpg
 
Tömkörning idag, fick hjälp!
Idag galopperade vi på töm på fyrkanten! I samlad galopp! 🤩 nästan så jag bitvis sprang för fort! Det gick verkligen över förväntan. Vi fick lite hjälp med bjudningen nåra gånger för jag kommer inte riktigt åt henne hela tiden och är lite långsam i mina hjälper men det tar sig! Vill smacka hela tiden, som att kompensera för min drivning i sätet som inte finns på töm.
Även trampat lite 🤩
Har bytt tömmarna mot longerlinor pga så mycket lättare att hålla rätt på, men saknar tömmens tyngd och materialet mot handskarna. Behöver väl träna för att bli bättre men blir så irriterad när jag måste lägga 50% fokus på att hålla rätt på tömmarna 🫣

Vi var och löshoppa för nån vecka sen också! Superkul! Blir ju aldrig av eftersom hon är vuxen men nu var det dags. Nästa gång blir det min tvåårings tur, Haflingerns dotter som ju har hoppstammad pappa. Ska bli spännande 😃

IMG_8323.png
 
Hade nästan glömt bort hur det är att ha en kallblodstravare. Blev påmind idag när brunnslocket plötsligt tinat fram på vägen till hagarna. Fröken körde " glo intensivt, spärra upp näsborrarna och vända ut och in på sig som en ostbåge medan hon gick förbi" istället för på halvblodsmanèr " sätta sig på bakbenen, glo, fnorka som en drake och börja sparka bakut på en millisekund"

Väldigt glad i min lilla häst 🥰
 
Idag fick det bli lite träning från mark i repgrimma och det märktes att vi inte gjort det på ett tag 😅 Elsa blir gärna lite för på i min zon och behöver klara ramar och besked i att man inte får gå på matte. Det blir lite hennes go to när hon inte riktigt förstår eller vill vänta på mina signaler och det är väldigt god träning för mig att hålla huvudet coolt och konsekvent i vad jag menar och förväntar mig av henne. Rent instinktivt blir man liksom lite mindre och darrig och flyttar sig när ett ånglok kommer mot en. Hon känner ju av när jag blir osäker och speglar det direkt så markträning blir nästan lite introspektiv träning med energi, andning, timing.

Polletten trillade ner efterhand på hur jag menade med sidförande signal utan tryck mot mig så då avrundade vi och matchade steg hemåt. Ska nog försöka lägga in mer liknande träning framöver.
 
Jag fick sitta upp och skritta på bästa gammelman igår 🥺❤️

(Han är enbart pensionär pga han ganska tydligt visar att han inte vill och vet har inte kunnat hitta något fel så de senaste åren har han helt enkelt fått den pensionen han velat ha, hade inte räknat med att någonsin få sitta upp igen 🥺)
 
Lasttränat i går. Inte för att min häst är speciellt svår utan för att mitt mål är att han ska gå på och av själv så man kan åka iväg ensam :) Gå på och av med mig var inga problem men han var lite spänd och vill inte stanna på "mitten" när jag backade, då gick det gärna lite snabbt bakåt, så det får vi öva på också :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 893
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp