Vilken fruktansvärd eftermiddag!
Sitter ute och helt plötsligt ser jag halvblodsstoet ramla i hop i hagen, reser sig upp, skrapar med hoven och ser ostadig ut innan hon lägger sig ramlar i hop igen.
Skyndar mig dit och försöker få upp henne men det går inte. Hon ligger helt på sidan, blundar och flåsar och svettas.
Tillslut får jag upp henne och hon vinglar runt och håller på ramla på mig när hon dråsar ihop igen. Det ser ut som att hon ska dö vilken sekund som helst.
Är själv hemma så jag ringer sambon i panik och han ringer en granne som har bultpistol.
Just innan han kommer ser det ut som att hon ska ta sina sista andetag, men när han kör upp bilen alldeles bredvid hagen där hon ligger så tittar hon upp och han som bara har erfarenhet av kor tycker att ”hon ser ju pigg ut i ögonen” och börjar försöka knuffa upp henne. Efter mycket om och men reser hon sig faktiskt och går vinglande medan han stöttar. Hon är blöt i svett och ser plågad ut och jag säger att jag inte vill att hon ska lida mer.
Men han envisas med att släpa runt på henne i hagen och efter ett tag upptäcker hon att kompisarna är inne och börjar gnägga och ser sakta men säkert piggare ut.
Efter att ha promenerat runt hagen en tag så släpper jag henne och hon galopperar då iväg runt till framsidan av stallet för att få kontakt med kompisarna som står inne.
Var tvungen ta in valacken hon delar hage med då han försökte göra allt han kunde för att få upp henne. Han skrapade på henne, bet henne i öronen, tjöt och stegrade och buffade på henne
Nu ser hon helt okej ut, lite trött i blicken men visar inga tecken på att ha ont och äter både hö och gräs och morot med god aptit.
Nu strosar de runt i en mindre hage då jag kan ha koll. Håller alla tummar för att det aldrig händer igen, så fruktansvärt otäckt!
Hon är 22 år och har en del andra små krämpor så blir hon dålig igen ska hon få somna in direkt.
Pratade med vet och de kunde så klart inte säga vad som orsakade detta, men gissar på gaskolik. Eftersom hon nu verkar symptomfri så avvaktar vi och hoppas hon håller sig pigg.
Hon bajsade flera gånger både före och efter ”anfallet” och har druckit som vanligt.