Uppdateringstråd

Åh vad kär jag var i min cob idag :love:
Tog ett pass i paddocken. På vägen dit och hem (600 meter) var hon lite halvkajko och drakade sig mot kossor, skördetröskor och annat som störde hennes sinnesfrid, men så fort hon gick in i paddocken var det som att det tändes en liten lampa i huvudet och allt det där blev oviktigt. Varmt som tusan men både hon och jag kämpade på bra tycker jag allt!

Video: https://www.instagram.com/p/ChultJXK601/
 
lowri260822.jpg

Partisk men alltså min fina lilla häst :love:
 
Igår kom min hovisvän ut och verkade Elsa, rötan var bra behandlad enligt henne och inte så farlig längre 👍 Idag provade vi scootbootsen som kommit (på gången med handduk under då jag vill kunna nyttja öppet köp). Provskalen med strl 6 fick jag knappt på tidigare i sommar och de tryckte då en massa. Dessa i strl 7 lade sig bra vid ballarna men gick att snurra eftersom trakten är lite lång vid själva hovkontakten, suck. Funderar på att prova evo-boots istället så att man kan justera mer själv. Plus att evo går att brodda.

Jag har ju ingen stress, Elsa har bra barfotahovar och rids inte men vill mest ha något som skyddar när vi är ute på promenad/tömkörning vid grusvägarna.
 
Igår kom min hovisvän ut och verkade Elsa, rötan var bra behandlad enligt henne och inte så farlig längre 👍 Idag provade vi scootbootsen som kommit (på gången med handduk under då jag vill kunna nyttja öppet köp). Provskalen med strl 6 fick jag knappt på tidigare i sommar och de tryckte då en massa. Dessa i strl 7 lade sig bra vid ballarna men gick att snurra eftersom trakten är lite lång vid själva hovkontakten, suck. Funderar på att prova evo-boots istället så att man kan justera mer själv. Plus att evo går att brodda.

Jag har ju ingen stress, Elsa har bra barfotahovar och rids inte men vill mest ha något som skyddar när vi är ute på promenad/tömkörning vid grusvägarna.
Nu vet jag inte hur Elsas hovar ser ut men jag är väldigt nöjd med mina Easyboot Epic till B. Vissa säger att de ska vara så svåra att få på och spänna men det tycker jag inte.
 
Nu vet jag inte hur Elsas hovar ser ut men jag är väldigt nöjd med mina Easyboot Epic till B. Vissa säger att de ska vara så svåra att få på och spänna men det tycker jag inte.
Ska kolla in! Hon har egentligen inte några superkonstiga hovar men just med scoot verkar det inte funka eftersom den inte går att ställa in något. På denna otroligt suddiga bild täckt av hovskägg ser man lite vad problemet är. Här sitter den alltså bra i bredd och över ballarna, men bakre delen rundar av mycket tidigare än booten.

IMG20220826190355__01.jpg
 
Ska kolla in! Hon har egentligen inte några superkonstiga hovar men just med scoot verkar det inte funka eftersom den inte går att ställa in något. På denna otroligt suddiga bild täckt av hovskägg ser man lite vad problemet är. Här sitter den alltså bra i bredd och över ballarna, men bakre delen rundar av mycket tidigare än booten.

Visa bifogad fil 98725
Ps. Jag har inte spänt framtill dock så ska prova det i helgen men tror inte det påverkar såpass. Men jag blir gärna motbevisad 😅
 
Ps. Jag har inte spänt framtill dock så ska prova det i helgen men tror inte det påverkar såpass. Men jag blir gärna motbevisad 😅
Utprovaren testade Scoot på B när hon var här men de satt inte bra. Jag gillar EB Epics vajer som spänner över hoven och sen den extra strumpan upp runt karleden som en extra säkerhet. Visst om man är ute i extremt tuff terräng så kan det ju vara att spännet till vajern skulle kunna tryckas upp om man har otur men det känns som en stabil konstruktion. Jag gillar att själva mekanismen som håller fast bootsen på hovarna enbart sitter runt den hårda hoven och inte stramar eller trycker upp runt ballarna och kronranden som det gör på vissa modeller.
 
Ridit två dagar denhär veckan och haflingern känns så fin. Vi tränar mycket övergångar skritt-trav. Nu behöver jag bara tänka trav, spänner skinkorna lite bara. Om jag tycker jag gjort för lite och förstärker sätet skjuter hon iväg 🙈
Det stramar lite i höger bak, försöker stretcha det.
Fortfarande korta pass med mkt skritt. Och matpaus 😌😍


D6C55285-F6FA-412F-99B3-2ED96168CDE9.jpeg
 
I torsdags red vi Lätt C:2 för att slippa rida i regnet under helgen. Ena galoppen strulade tyvärr men den andra var bästa någonsin tror jag :love:

Pivon skötte sig rätt bra, följde inte smidigt hela tiden men tappade aldrig hästen. Sista linjen med uppridning zoomade den inte, men så himla smidigt att kunna filma själv ändå!

Av någon anledning brukar jag rida programmet 2,5 gånger också eftersom en gång alltid ballar ur :rofl:
 
I torsdags red vi Lätt C:2 för att slippa rida i regnet under helgen. Ena galoppen strulade tyvärr men den andra var bästa någonsin tror jag :love:

Pivon skötte sig rätt bra, följde inte smidigt hela tiden men tappade aldrig hästen. Sista linjen med uppridning zoomade den inte, men så himla smidigt att kunna filma själv ändå!

Av någon anledning brukar jag rida programmet 2,5 gånger också eftersom en gång alltid ballar ur :rofl:
Jag funderar ibland på att skaffa en pivo men är så tudelad. Jag står på stor anläggning så kan ju aldrig räkna med att vara ensam i ridhuset (även om jag ofta rider på tider då det är väldigt lugnt) och har förstått att den kan förväxla ekipagen..
Men nu får jag aldrig film på mig själv så att kunna använda pivo ibland vore ju ändå en förbättring👍
 
Jag funderar ibland på att skaffa en pivo men är så tudelad. Jag står på stor anläggning så kan ju aldrig räkna med att vara ensam i ridhuset (även om jag ofta rider på tider då det är väldigt lugnt) och har förstått att den kan förväxla ekipagen..
Men nu får jag aldrig film på mig själv så att kunna använda pivo ibland vore ju ändå en förbättring👍
Ja, den följer bara formen av en häst och om någon rider förbi kan den byta fokus. De håller dock på och utvecklar en "lås" funktion om jag fattat saken rätt. Idag finns det på människa, så du kan låsa pivon att bara följa en viss person även om andra dyker upp.

Jag är faktiskt nöjd med min och borde nog släpa ut den oftare.. har dock köpt en speciell telefon som jag bara använder till pivon, man ska helst ha på flight mode när man filmar tex.
 
Äntligen regnar det och vi klagar inte. Märren brunstar och är hoppig och tramsig så jag låter sadeln hänga med gott samvete. Istället fick hon lite välbehövlig frisering och pedikyr. Betet börjar tryta vilket märks på aptiten när hon får sin dagshink med lusern och mineraler. Det slinker ned med betydligt större aptit än det gjorde tidigare i somras när gräset var godare.

20220827_112744.jpg
 
Gick ut och tömkörde shettisen nu på morgonen. Köpte ett par tömmar åt henne för inte så länge sedan och kunde äntligen pröva dem. Superbekvämt! Shettisen gick på som att hon aldrig gjort annat och var lika nöjd som jag :D
 
Jag har råkat ut för en allvarlig olycka där jag blivit sparkad eller trampad i ansiktet, oklart av vilken häst då det skedde i hagen och jag har inget minne av olyckan alls.
Har två frakturer i pannan och ser ut som Frankensteins monster. Operation väntar i veckan, sen en längre sjukskrivning.
Ingen ridning för mig under en lång tid framöver.
Just nu är jag inte säker på om jag vill fortsätta med hästar alls, det var lite för nära ögat denna gång, bokstavligt talat.
 
Jag har råkat ut för en allvarlig olycka där jag blivit sparkad eller trampad i ansiktet, oklart av vilken häst då det skedde i hagen och jag har inget minne av olyckan alls.
Har två frakturer i pannan och ser ut som Frankensteins monster. Operation väntar i veckan, sen en längre sjukskrivning.
Ingen ridning för mig under en lång tid framöver.
Just nu är jag inte säker på om jag vill fortsätta med hästar alls, det var lite för nära ögat denna gång, bokstavligt talat.
Herregud, vilken pärs! Hoppas allt går bra ❤️
 
Jag har råkat ut för en allvarlig olycka där jag blivit sparkad eller trampad i ansiktet, oklart av vilken häst då det skedde i hagen och jag har inget minne av olyckan alls.
Har två frakturer i pannan och ser ut som Frankensteins monster. Operation väntar i veckan, sen en längre sjukskrivning.
Ingen ridning för mig under en lång tid framöver.
Just nu är jag inte säker på om jag vill fortsätta med hästar alls, det var lite för nära ögat denna gång, bokstavligt talat.
Oj, fyfan vad otäckt. ❤️
 
Jag har råkat ut för en allvarlig olycka där jag blivit sparkad eller trampad i ansiktet, oklart av vilken häst då det skedde i hagen och jag har inget minne av olyckan alls.
Har två frakturer i pannan och ser ut som Frankensteins monster. Operation väntar i veckan, sen en längre sjukskrivning.
Ingen ridning för mig under en lång tid framöver.
Just nu är jag inte säker på om jag vill fortsätta med hästar alls, det var lite för nära ögat denna gång, bokstavligt talat.
Men gud vad otäckt. :heart
 
Jag har råkat ut för en allvarlig olycka där jag blivit sparkad eller trampad i ansiktet, oklart av vilken häst då det skedde i hagen och jag har inget minne av olyckan alls.
Har två frakturer i pannan och ser ut som Frankensteins monster. Operation väntar i veckan, sen en längre sjukskrivning.
Ingen ridning för mig under en lång tid framöver.
Just nu är jag inte säker på om jag vill fortsätta med hästar alls, det var lite för nära ögat denna gång, bokstavligt talat.
Fy fan rent ut sagt, hoppas du blir återställd!
 
Jag har råkat ut för en allvarlig olycka där jag blivit sparkad eller trampad i ansiktet, oklart av vilken häst då det skedde i hagen och jag har inget minne av olyckan alls.
Har två frakturer i pannan och ser ut som Frankensteins monster. Operation väntar i veckan, sen en längre sjukskrivning.
Ingen ridning för mig under en lång tid framöver.
Just nu är jag inte säker på om jag vill fortsätta med hästar alls, det var lite för nära ögat denna gång, bokstavligt talat.
Håper du blir bedre, og at du ikke gir deg med hest. Du har jo verdens fineste og godeste ponni som venter på deg 🥰
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 200
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp