Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd

Körde ponnyn men stora vilar. Ska ta tag i honom snart igen. Senare 🙄
Tror det är dags för hoppning på schemat för oss, nu när dressyren är avklarad 😁
 
Första dagen tillbaka på jobbet efter semestern så var redigt trött och omotiverad, dessutom var det kallt och blåsigt och jag hade för lite kläder på mig så vi höll oss i stallet idag. Provade Bs nya träns, egentligen ett kandar men har knäppt bort ett par av sidostyckena. Nosgrimman behöver formas till lite och få ett par extra hål men i övrigt sitter det som en smäck, är sååå himla nöjd. B var lagom road av att stå manekäng.

20220829_173137.jpg
 
Vaknade sur idag. Inte för något särskilt, utan bara sur. Fortsätta gå runt och vara sur större delen av dagen.

Efter jobbet tog jag och fröken cob en tvåtimmarstur upp till galoppvägen och rejsade massor.

301868562_3292024344418654_4824833288076562438_n.jpg

Nu är jag inte sur längre :D
Ååh vad jag längtar tills jag kan ut p galopprejsa med mitt hjärta❤️❤️
Men vi skrittade o travade lite på stubbåkern häromdagen iallafall, med fölungen på släp 🥰
55A5B795-1E85-4D60-8C69-799C5FF9B237.jpeg
 
Etter en lang sommer uten hest kom Diva ponnien hjem i starten på august. Halt og veterinæren fant et røket støttebånd.

Jeg skulle jo ha egen hest, så bestemte meg for å framskynde det, prøving ble avtalt og jeg søkte om den ledige stallplassen. Jeg fikk avslag, de valgte gå med en fremmed. Så mine 2 1/2 år der føles som en eneste stor løgn. Å ikke få plass fordi man ikke er perfekt, de mener jeg er negativ og ikke liker stallen osv føles som et slag i trynet fra folk jeg trodde var vennene mine. Det var mer, men føler ikke for å legge det ut på nettet.

Så jeg har sluttet å ri på min elskede Diva ponni, og jeg savner henne.
Nå skal jeg spare så mye jeg kan hver måned til min egen hest, og jeg har satt meg på venteliste på andre staller så når jeg får en plass så får jeg tenke på å se etter hest igjen.

Heldigvis har min kompis sagt at jeg kan ri en av hennes hester gratis så lenge... jeg gjør henne en tjeneste siden hun er skadet selv og trenger hjelpen.
 
Etter en lang sommer uten hest kom Diva ponnien hjem i starten på august. Halt og veterinæren fant et røket støttebånd.

Jeg skulle jo ha egen hest, så bestemte meg for å framskynde det, prøving ble avtalt og jeg søkte om den ledige stallplassen. Jeg fikk avslag, de valgte gå med en fremmed. Så mine 2 1/2 år der føles som en eneste stor løgn. Å ikke få plass fordi man ikke er perfekt, de mener jeg er negativ og ikke liker stallen osv føles som et slag i trynet fra folk jeg trodde var vennene mine. Det var mer, men føler ikke for å legge det ut på nettet.

Så jeg har sluttet å ri på min elskede Diva ponni, og jeg savner henne.
Nå skal jeg spare så mye jeg kan hver måned til min egen hest, og jeg har satt meg på venteliste på andre staller så når jeg får en plass så får jeg tenke på å se etter hest igjen.

Heldigvis har min kompis sagt at jeg kan ri en av hennes hester gratis så lenge... jeg gjør henne en tjeneste siden hun er skadet selv og trenger hjelpen.
Men herregud. Blir ledsen för din skull! Det låter inte som ett roligt stall oavsett. Så tror set nog blir bättre för dig i slutändan.

Skall själv flytta stall snart och blev en konflikt med stallägaren eftersom denna menar jag pratar skit för jag har sagt flera gånger att strömmen och stängslingen inte är bra. Har sagt till denna och senast frågade en stallkompis vad jag tyckte och då tänkte jag inte stå och ljuga. Min ena häst har rymt två gånger nu från hagen. Har aldrig sagt något dåligt om stallägarens person eller annat men kommenterat på jag inte känner mig trygg med noll ström i hagarna. Så jag förstår din sits. Har varit andra saker med säkerheten som inte är bra. Blandt annat menade stallägaren att mitt brunstande sto kunna gå bredvid två 1 års hingstar tråd i tråd också. Eller när jag 3 gånger hittade 10cm långa spik i hagen och först efter 3 gånge blev det årgärdat 🤕 så jag ses också som negativ och då prata skit eftersom jag inte bara ser åt andra hållet vad som gäller säkerheten med min häst.

För mig att prata skit om man säger dåliga saker om en person men att kommentera på saker som påverkar min häst som inte tas på allvar när man lyfter det anser jag inte är skitprat. Desutssom fick jag några trevliga påhopp i samma veva från stallägaren med min häst och hur "denna inte kommenterade på hur jag gör med min häst fast hen själv skulle göra helt annat" och annat idioti. Jag har aldrig kommenterat på dennas ridning eller träning, mina åsikter har jag hållit för mig själv. Blanda annat när denna låt sin häst gå och bli helt sönder biten av knott så pälsen va helt borta i stora partier på hästen och inte la på ett insektäcke. Tyckte synd om hästen men kommenterade inte på detta. Så alltid roligt att få lite kängor när man väl skall flytta 😅 men är oerhört glad att jag inte sjönk till den nivå och bara sket i hens skitprat. Pinsamt tycker jag det är med hela den situationen nu. Och tråkigt.
 
Det är synd att ni inte bor i närheten då jag har ledig lösdriftplats och är ganska enkel som stallägare enligt utsago 😅
Vad gullig du är :D ja jag ville önska att stallägaren bara varit ärlig, tex sagt "jag vill inte folk ifrågasätter någonting och jag vill att man skall acceptera dåligt stängsel, och ingen ström/dålig ström i hagarna". Då vet man ju liksom vad som gäller. Hade aldrig vilja flytta min häst ditt om jag vetat om sådant, har stått i flera stall innan och aldrig behövt oroa mig för ström eller stängsel i någon av dom.
 
Vad gullig du är :D ja jag ville önska att stallägaren bara varit ärlig, tex sagt "jag vill inte folk ifrågasätter någonting och jag vill att man skall acceptera dåligt stängsel, och ingen ström/dålig ström i hagarna". Då vet man ju liksom vad som gäller. Hade aldrig vilja flytta min häst ditt om jag vetat om sådant, har stått i flera stall innan och aldrig behövt oroa mig för ström eller stängsel i någon av dom.
Helt förståeligt, man tänker att ett staket är funktionsdugligt liksom. Vissa hör dock allt påpekande som personlig attack och då är det nästan hopplöst att fortsätta diskutera. Vi har ju en 80-väg utanför vår ena hage så just att hästarna håller sig innanför staketet är ganska bra att prioritera. 😅
 
Helt förståeligt, man tänker att ett staket är funktionsdugligt liksom. Vissa hör dock allt påpekande som personlig attack och då är det nästan hopplöst att fortsätta diskutera. Vi har ju en 80-väg utanför vår ena hage så just att hästarna håller sig innanför staketet är ganska bra att prioritera. 😅
Det har vi med och vägen är där mycket trafik på. Dom flesta kör i 90-100. Är typ 50 meter från hagen upp till vägen och där är ingen bom eller annat.
 
Men herregud. Blir ledsen för din skull! Det låter inte som ett roligt stall oavsett. Så tror set nog blir bättre för dig i slutändan.

Skall själv flytta stall snart och blev en konflikt med stallägaren eftersom denna menar jag pratar skit för jag har sagt flera gånger att strömmen och stängslingen inte är bra. Har sagt till denna och senast frågade en stallkompis vad jag tyckte och då tänkte jag inte stå och ljuga. Min ena häst har rymt två gånger nu från hagen. Har aldrig sagt något dåligt om stallägarens person eller annat men kommenterat på jag inte känner mig trygg med noll ström i hagarna. Så jag förstår din sits. Har varit andra saker med säkerheten som inte är bra. Blandt annat menade stallägaren att mitt brunstande sto kunna gå bredvid två 1 års hingstar tråd i tråd också. Eller när jag 3 gånger hittade 10cm långa spik i hagen och först efter 3 gånge blev det årgärdat 🤕 så jag ses också som negativ och då prata skit eftersom jag inte bara ser åt andra hållet vad som gäller säkerheten med min häst.

För mig att prata skit om man säger dåliga saker om en person men att kommentera på saker som påverkar min häst som inte tas på allvar när man lyfter det anser jag inte är skitprat. Desutssom fick jag några trevliga påhopp i samma veva från stallägaren med min häst och hur "denna inte kommenterade på hur jag gör med min häst fast hen själv skulle göra helt annat" och annat idioti. Jag har aldrig kommenterat på dennas ridning eller träning, mina åsikter har jag hållit för mig själv. Blanda annat när denna låt sin häst gå och bli helt sönder biten av knott så pälsen va helt borta i stora partier på hästen och inte la på ett insektäcke. Tyckte synd om hästen men kommenterade inte på detta. Så alltid roligt att få lite kängor när man väl skall flytta 😅 men är oerhört glad att jag inte sjönk till den nivå och bara sket i hens skitprat. Pinsamt tycker jag det är med hela den situationen nu. Och tråkigt.
Tusen takk!
Jeg likte meg veldig godt der, selv om det ikke var perfekt. Og jeg trodde jeg hadde gode venner der, noe jeg tydeligvis ikke hadde.
Mitt største problem er at ingen sa noe til meg dersom jeg sa noe som de mente var baksnakking, negativt osv. Jeg er ikke en som blir sur om noen sier i fra til meg på en ok måte. Og når en av de som heste eiere (som er de som driver stallen) mobber ut medryttere og en annen heste eier fordi hun kjefter og skriker om de feks fyller for mye vann ute... og jeg kritiserer henne for det... så er det jeg som er problemet?
Men ja, jeg håper jeg kan finne en annen stall som jeg har råd til å ha hest på og at drømmen min om egen hest igjen kan bli virkelig. Lever for hest, så dette er min store gulerot når ting er vanskelig med kronisk sykdom osv.
 
Årets stora mål nått, vi har förbättras oss i dressyren :banana::banana::banana:
Så sjukt nöjd att vi red fler % bättre än sist, även om den struliga galoppen självklart drog ner betyget massor just där.

Jag VET att jag har en fin häst, som jag älskar högt och heligt oavsett :love:, men han är förbaskat svår att rida/träna och jag har liksom haft rätt lätt att tappa modet gällande oss. Men nu känns det som om vi inte är ett hopplöst fall ändå :o:D
 
B brunstar ordentligt och humöret är därefter, hon bet mig i kepsen när jag böjde mig ned för att spänna longergjorden :rofl:. Jag kände mig lite mer kreativ idag än vanligt och byggde en liten hinderbana i paddocken som vi tömkörde oss igenom. Skrittbommar, slalom runt bildäck, ett ryggningshinder i form av en "bomgata" och så den största svårigheten av alla nämligen att hålla kursen utan att börja svänga hit och dit på eget bevåg så fort jag slutar att aktivt styra i tömmarna. Efter hennes lilla utspel i stallet förväntade jag mig inte någon större framgång men vi fick faktiskt en riktigt fin känsla, speciellt mot slutet av passet när det började falla på plats. Jag tror hon uppskattade att få använda huvudet mer än kroppen idag. Jag överväger att pausa ridningen tills brunsten börjar avta för att vi inte ska bli allt för mycket ovänner. Ridningen är ju vår största utmaning på flera plan, både individuellt och som ekipage så där vill jag helst inte ha några större bakslag just nu.

Jag är även väldigt nöjd med att hennes tillskott verkligen syns nu. I början av sommaren blev hon plötsligt väldigt matt, dassigt och "ullig" i pälsen, troligen pga att hon gått med ett mineralunderskott under våren och så stressen av flytten dessförinnan. Boostade på med extra zink, extra mineraler, extra vitaminer, potatisprotein och nu blänker pälsen som den ska. Det är svårt att få rätt sammansättning på foderstaten när man inte har en analys att gå efter men detta året har jag sett till att vi har analys.

20220830_184125.jpg
 
Jag kommer vara sjukskriven en månad, får absolut inte slå i huvudet under den perioden. Sen ny röntgen om 6 månader då det beräknas vara helt läkt.
Det lutar mer och mer att Vegas åker till Hassö på försäljning.
Inte för att jag på något vis klandrar honom för det som hände, jag orkar bara inte mer.
Två hjärnskakningar på mindre än ett år, bägge med minnesförluster varav denna på över fem timmar sätter sina spår.
Jag vågar inte mer, behöver läka både fysiskt och psykiskt, inte gå runt med ständiga katastroftankar.
Vegas är en så himla fin ponny som älskar att träna och göra saker, han ska inte bara gå övergiven i en hage ett halvår och inte göra något alls.
 
Jag kommer vara sjukskriven en månad, får absolut inte slå i huvudet under den perioden. Sen ny röntgen om 6 månader då det beräknas vara helt läkt.
Det lutar mer och mer att Vegas åker till Hassö på försäljning.
Inte för att jag på något vis klandrar honom för det som hände, jag orkar bara inte mer.
Två hjärnskakningar på mindre än ett år, bägge med minnesförluster varav denna på över fem timmar sätter sina spår.
Jag vågar inte mer, behöver läka både fysiskt och psykiskt, inte gå runt med ständiga katastroftankar.
Vegas är en så himla fin ponny som älskar att träna och göra saker, han ska inte bara gå övergiven i en hage ett halvår och inte göra något alls.

Jag har den största förståelse för dina funderingar och bra att operationen är avklarad med ett ordentligt sjukskrivningsbesked. Men det är för jävligt och orättvist ändå! Ni är/har varit ett så fint ekipage som passat så bra ihop, och du kunde ha haft din eländeskvot täckt och uppfylld helt utan denna händelse. :(
 
Jag har den största förståelse för dina funderingar och bra att operationen är avklarad med ett ordentligt sjukskrivningsbesked. Men det är för jävligt och orättvist ändå! Ni är/har varit ett så fint ekipage som passat så bra ihop, och du kunde ha haft din eländeskvot täckt och uppfylld helt utan denna händelse. :(

Det trodde jag med 💔
Han passar mig så himla bra på alla vis, så trevlig både att hantera och alltid så glad och positiv att rida.
Kunde inte varit en bättre matchning.
Det har bara varit för mycket på för kort tid. Jag klarar inte av att bearbeta mer saker nu, min gräns är nådd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 440
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 319
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp