Uppdateringstråd

Jag trillade av idag :D

Min tossiga lilla fröken klättrade upp för en ny väg och skötte sig strålande, ända fram till dess att vi stod två meter från vanliga vägen vi brukar gå på. Någonting i det här välbekanta som inte var riktigt exakt samma som det brukar skavde i cobhjärnan och hon behövde ta ett avvärjande hopp åt sidan, något som jag inte riktigt var med på.

Så jag flög graciöst ner i marken med tanken "Jag tänker fan inte trilla på armbågen igen" och lyckades istället landa optimalt på rumpa/höft/ben istället.

Fröken skötte sig väl efter detta och jag bjuder mig själv på morotskaka som avramlingsfika så slutet gott, allting gott.
Jag höll på att dratta av häromdagen 😂
Haflingern sneglade på hösilagbalar med plast som ven på vår högra sida. Sen tog hon ett skull bort från något läskigt snett bakåt åt vänster? 🤔 red barbacka men satt kvar 😂 de va nära ögat.
 
Overallen åkte på igen!
1678301764003.png


Jag hatar att det envisas med att vara vinter fortfarande, men får väl erkänna att det är ganska fint ändå :D

Pälsen har börjat lossna i stora sjok här och jag tror att jag har hästhår på allt jag äger, inklusive kläder som aldrig ens varit i närheten av hästarna. Känner lite för vår fysio som kommer på fredag och känner igenom alla hästarna. Får förbereda fika för att kompensera för hur täckt av hår hon kommer vara när hon åker :angel:
 
Jag ser att vi inte bor långt ifrån varandra. Är det bra ridvägar i området? Kikar lite på hästgårdar i det området men det är så svårt att veta när man aldrig har haft häst där 😊
Runt Örby är det fantastiska ridvägar, har själv tittat på gård lite till och från, för är riktigt jobbigt att hitta stall som passar oss. Där vi står nu är folk trevliga, men dom får inte lunch i hagen så har varit riktigt jobbigt för mig att meka med när det är snö ute. Det funkar när det finns gräs, men vet ej hur vi skall göra till vintern, det känns som bäddat för magsår med häst utan tillgång till tugg hela dagen :/
 
Runt Örby är det fantastiska ridvägar, har själv tittat på gård lite till och från, för är riktigt jobbigt att hitta stall som passar oss. Där vi står nu är folk trevliga, men dom får inte lunch i hagen så har varit riktigt jobbigt för mig att meka med när det är snö ute. Det funkar när det finns gräs, men vet ej hur vi skall göra till vintern, det känns som bäddat för magsår med häst utan tillgång till tugg hela dagen :/
Det är alltid ett evigt dilemma hur man ska lösa lunchen. Jag står ensam i stallet och hästarna får frukosten ute. Och lunchen var svår att lösa men eftersom det bara är mina 3 så köper jag småbalar och lägger i slowfeedingnät och lägger ut i pallar. Då står de bara utan 2-3 timmar på eftermiddagen innan det kommer nytt 😊
 
Eftersom vi fått vinter igen får vi pausa igångsättningen lite. Istället leker vi i paddocken på kvällarna vilket iof är uppskattat det också. Fällningen har också satt igång på allvar och jag kardar av en halv shetlandsponny varje kväll känns det som. Förhoppningsvis blir det varmt vårväder innan all vinterpäls är borta.

Adobe_Express_20230309_2018560_1.png
 
Jasmin var så fin när jag red dressyr i tisdags. Men på onsdag morgon hade hon fått en reaktion av sadelgjorden efter klippningen. Vi hade mycket problem för flera år sen men sen men när jag började använda fårskinn försvann problemet helt. Men nu åter, trots tvätt och fårskinn. Hoppas det var tillfälligt.
Men jag som trodde jag ridit klart barbacka😂😂 bara bita ihop igen. Och padden var att glömma eftersom den också används med sadelgjorden.

Hur som helst var hon jättefin även barbacka. Drömponny❤️ och jag har rejäl träningsvärk fast jag är van 🤣 men blir verkligen annat när jag trimmar i ridhuset jämfört med uteritter såklart.

AFF45684-8AE2-4084-ACE7-8A9545434B43.jpeg
 
Jag längtar sååå mycket efter att få kunna vara i stallet igen. Opererade mina ansiktsfrakturer i mitten av förra veckan och kirurgen vill inte att jag är i stallet alls förrän två veckor har gått efter operationen, pga infektionsrisk. Igår tjatade jag mig dock till att få åka dit korta stunder om jag är supernoga mer att inte vara typ mitt i damm eller liknande. Tänkte att vi iaf kan åka ut och hälsa på hästen i hagen några gånger❤️

På onsdag har det gått två veckor sedan operationen och då ska jag fasen åka dit varenda dag😍
 
Igår fick Elsa följa med på hundrundan, mest bara för att gå vid husen som hon tycker är lite läskiga (valpar och barn som springer, leksaker och diverse saker överallt osv). Gick jättebra fram tills det att vi skulle hem och det bara sa SWOOSH. Det var snön som gled av i ett stort sjok från hustaket och Elsa plus min ena hund gick i Danger-mode. Jag kunde hålla tillbaka henne i repgrimman då hundarna var framför och jag absolut inte ville att hon skulle trampa ner dem. Efter det var hon lite trippig hemåt men det gick ändå bra. Men ja, vi får väl träna ännu mer vid det huset nu :angel:
 
Jag är rätt nöjd med helgen som varit, för trots att det är snö och jag hatar snö har jag kommit ut :)

I fredags fick alla tre hästarna behandling av sin fysio.

Lördag fick shettis vila för hon hade fått akupunktur och sådant, medan jag passade på att tömköra coben en stund. Hon var superfin, om än Pigg.

Igår passade vi på att rida nere i sommarhagen. Coben var mestadels sansad och jobbade på finfint på stora böjda spår, det var bara några tillfällen när det blev lite för kul med stor yta :D
Screenshot 2023-03-13 09.29.38.png


Barnet red shettisen som var superglad och lite småtokig. Han satt kvar och hade kul han med trots sin skuttande häst, så allt gott :)
 
Får inte rida ordentligt än men idag satt jag i sadeln för första gången sedan olyckan🥰
Har longerat henne varje dag sedan jag fick börja vara i stallet i onsdags och idag satt jag upp och skrittade ett tag efter longeringen. Får vänta lite till med trav och galopp, det blir för mkt rörelse för alla små benbitar som ska stabilisera sig i min trasiga näsa.

2345EA41-4B51-47C5-8907-5046FBA3909A.jpeg
 
Jag har försökt rida min häst, men det är inte så kul nu. Tror det är fällningen/våren som spökar. Red ut (första gången på länge ditåt, men ändå) och han varierade mellan att vara som en seg och lugn ridskolehäst till total Mayhem. Efter en halv kilometer seriebockningar började han krumbukta värre och sen stå på bakbenen så jag hoppade av. Promenerade en bit, hoppade upp och då var han helt cool igen. Suck.
 
Jag har försökt rida min häst, men det är inte så kul nu. Tror det är fällningen/våren som spökar. Red ut (första gången på länge ditåt, men ändå) och han varierade mellan att vara som en seg och lugn ridskolehäst till total Mayhem. Efter en halv kilometer seriebockningar började han krumbukta värre och sen stå på bakbenen så jag hoppade av. Promenerade en bit, hoppade upp och då var han helt cool igen. Suck.
Snart har vi sommar igen! 30 grader varmt så orkar ingen kaosa 🤫
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 226
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 071
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp