Uppdateringstråd

Elsa, min lilla Elsa. Pälsen kliar, vårkänslor spritter och matte är mest störig just nu om hon är något annat än ett mänskligt träd att klia sig mot. Hon hade fått skrutta ifred nu om det inte var för att hon haft växtspurt med hakning en dag så därför behöver vi träna benlyft, bakbackningar och fysioövningar för att stabilisera upp. Och idag tömkörde vi på banan över upphöjda bommar och hon var en stjärna. Alert men inte spänd, backar superfint på kommando och sätter igång fint till skritt igen.

Selande på och av är hon mycket mer bekväm med nu också. Hon behöver bara förstå att det blir enklare och skönare för henne om man inte drar huvudet när man ska tränsa av, men det blir bättre och bättre så det kommer också lösa sig. Är ju belöning kring allt och det löser det mesta.
 
Hur går det för er alla i grått-men-nästan-vår-perioden? Eller ni kanske fortsatt har snö och vinterland. Mvh, skåning med svart bälte i lera
 
Första traven under ryttare idag och första uteritten. Duktigt barn och duktig ponny.🥰
Screenshot_2023-03-23-17-44-59-043_com.google.android.apps.photos.jpg
 
Hur går det för er alla i grått-men-nästan-vår-perioden? Eller ni kanske fortsatt har snö och vinterland. Mvh, skåning med svart bälte i lera
Sådär.
Vågar inte rida ut på min häst längre och åkrarna är jättemjuka.. har bara grus i min rundcorall och där kan han ju inte springa 24/7 :meh:

Red en kortis hemma idag, gick in i skogen/upp på berget hemma och där har det fallit lite träd, så vi får väl ut och rensa någon dag. På vägen ner fick hästen en bockattack men höll sig hyfsat i skinnet sen.. blev bara lite skritt och trav hemma pga underlaget.
Kul nästan jämn osv.
 
Hur går det för er alla i grått-men-nästan-vår-perioden? Eller ni kanske fortsatt har snö och vinterland. Mvh, skåning med svart bälte i lera
Det har försvunnit massor med snö sista veckan och idag hade vi +7 och sol. Grusvägarna är perfekta och ridbanan är snart upptinad meeeeeen vi väntar upp till 1dm snö på lördag 😭

Hagarna är fortsatt isiga men snart blir det lite lera en kort period - vi har sandjord så det brukar vara vara nån vecka innan det torkat till.
 
Sådär.
Vågar inte rida ut på min häst längre och åkrarna är jättemjuka.. har bara grus i min rundcorall och där kan han ju inte springa 24/7 :meh:

Red en kortis hemma idag, gick in i skogen/upp på berget hemma och där har det fallit lite träd, så vi får väl ut och rensa någon dag. På vägen ner fick hästen en bockattack men höll sig hyfsat i skinnet sen.. blev bara lite skritt och trav hemma pga underlaget.
Kul nästan jämn osv.
Det är ju ett jäkla dilemma när man vill arbeta ut toket men inte dö i processen 😅

Här höll vi oss på asfalt/grusväg då det regnat konstant och skogsvägarna har passager som är riktiga lerhål. Får vänta på lite torrt väder och sen flisa upp vid det värsta så vi kan gå där utan att se ut som den scenen i Neverending Story med Artax...
 
Det har försvunnit massor med snö sista veckan och idag hade vi +7 och sol. Grusvägarna är perfekta och ridbanan är snart upptinad meeeeeen vi väntar upp till 1dm snö på lördag 😭

Hagarna är fortsatt isiga men snart blir det lite lera en kort period - vi har sandjord så det brukar vara vara nån vecka innan det torkat till.
Jag kan knappt föreställa mig att det är snö någonstans, och då fanns det ändå här några dagar förra veckan 😂
 
Jag är lite deppig. Hade (naivt) tänkt att jag skulle kunna komma igång och rida mer och mer så fort läkaren gav ok. Har varit uppe och skrittat innan och igår fick jag testa trav och galopp, men det kändes ganska obehagligt i ansiktet:(
Funkade om jag stod i lätt sits i trav och galopp, men om jag satt ned eller red lätt så blev det jätteobehagligt av rörelsen/stötarna.

Det är ju bara att lyssna på kroppen såklart, men jag hade verkligen velat komma igång lite iallafall så blev rätt besviken.. Men men, man kan göra mycket nyttigt i skritt och så kan jag ju jogga henne lite iallafall i trav/galopp i lätt sits.

Önskar att jag hade kunnat spola tillbaka tiden och avsluta det där jäkla tömkörningspasset innan olyckan hände. Det hade varit något!
 
Jag är lite deppig. Hade (naivt) tänkt att jag skulle kunna komma igång och rida mer och mer så fort läkaren gav ok. Har varit uppe och skrittat innan och igår fick jag testa trav och galopp, men det kändes ganska obehagligt i ansiktet:(
Funkade om jag stod i lätt sits i trav och galopp, men om jag satt ned eller red lätt så blev det jätteobehagligt av rörelsen/stötarna.

Det är ju bara att lyssna på kroppen såklart, men jag hade verkligen velat komma igång lite iallafall så blev rätt besviken.. Men men, man kan göra mycket nyttigt i skritt och så kan jag ju jogga henne lite iallafall i trav/galopp i lätt sits.

Önskar att jag hade kunnat spola tillbaka tiden och avsluta det där jäkla tömkörningspasset innan olyckan hände. Det hade varit något!
Jag har inte hängt med. Vad har hänt dig? :(
 
Herregud! :jawdrop:

Vilken otur (och tur att det inte slutade med döden) och hur är prognosen nu?

Alltså, livet kan förändras på ett ögonblick.
Det kommer ju ta tid innan allt är helt läkt men jag vet inte riktigt hur lång tid det tar innan jag kan vara igång igen. Hjärna och skalle klarade sig så det var ”bara” ganska omfattande ansiktsfrakturer. Kanske får lite ny form på näsan i slutändan, vem vet🤷‍♀️
 
Vi har börjat om med igångsättningen igen efter vinterns återbesök. Jag är himla nöjd med mina nya långa tömmar. Igår lyckades vi göra galoppfattningar på volt i båda varven, om än rätt flängiga. Man märker att hon är nöjd med att få jobba lite.
 
Det kommer ju ta tid innan allt är helt läkt men jag vet inte riktigt hur lång tid det tar innan jag kan vara igång igen. Hjärna och skalle klarade sig så det var ”bara” ganska omfattande ansiktsfrakturer. Kanske får lite ny form på näsan i slutändan, vem vet🤷‍♀️
Din stackare. Hände det i samband med stall eller arbete, typ longering eller liknande?

Jag tycker mig få en tankeställare lite då och då, särskilt nu när man är lite äldre.

Pyssla om ett sår tex, är faktiskt ganska riskfyllt.
 
Nu vet jag inte exakt hur det tog på dig men personligen tänker jag ofta att jag är dum som inte har hjälm när jag tömkör... trots det fortsätter jag att tömköra utan.
Efter att ha råkat ut för hjärnskakning+hjärnblödning med hjälm där jag var ensam på uteritt och blåljuspersonal inte hittade mig så har jag alltid extra fokus på hjälm i arbete. Även på promenader med unghästar om jag är själv, det räcker att jag halkar och slår i huvudet liksom när vi backtränar så ligger jag där utan någon i närheten. Så jag rekommenderar hjälmanvändande på marken varmt 👍

Men man får verkligen nöta in vanan med att få på den, men sen går det väldigt naturligt. Och jag kan ju som bonus slappna av mer i riskfyllda situationer då jag skyddat mig själv.
 
Nu vet jag inte exakt hur det tog på dig men personligen tänker jag ofta att jag är dum som inte har hjälm när jag tömkör... trots det fortsätter jag att tömköra utan.
Ja jag kommer ha hjälm framöver vid tömkörning, även om det nog inte hade gjort skillnad just den här gången (träff mitt i ansiktet).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp