Uppdateringstråd

Nu har veterinären varit ute, det har bedövats, ultraljudats, röntgats och sprungits. Någon solklar "diagnos" är ännu inte i hamn men han var ganska säker på att roten till det onda sitter i höger fram, även om det är bak hon varit ojämn. Hon är nu sprutad i hovleden fram och sen följer en 14-dagars kur med Metacam, sen återbesök om 3 veckor. Fina B skötte sig galant under hela besöket.
 
Väcker liv i tråden igen :)

Idag var vi på vetcheck för att se om Elsa endast är svag i bakkärran eller om det är något som stör henne. Veterinären såg och kände direkt att det inte var någon fara med knäna utan att den runda hästen skulle öka träningen och stärka, stärka, stärka. Så nu går vi in i intensivträning där han tyckte att ynglingen gott kunde gå 5 dagar i veckan. Ska bli kul att se vad Elsa tycker om det 😅 fick tillskott för muskelbyggande också, biffhäst to come!
 
Hade ett riktigt bra pass på banan igår. Vi har lång väg kvar, men jävlar vilka kliv som hon tar framåt :love: Vi har haft problem med att fatta vänstergalop på banan, men igår bjöd hon till med det en gång. Så kände "det tar jag". Annars vill hon väldigt gärna gå kontra på väntervolten. Men vet hennes höger sida är svag, så hon tycker det är väldigt jobbigt.
Kan ju tillägga att vi har haft problem med hennes bjudning och hon har varit riktigt seg, men jävlar vad hon taggar till även i värmen nu. Har ju varit bekymringar eftersom jag tycker "slöa" hästar inte är så roliga att jobba med, men hon ger precis den känslan jag vill ha i ridningen nu :love: vilket känns så kul! jag älskar när hästar bjuder till och jag passar på att berömma henne stort med varje sak hon gör rätt. Hon bjuder gärna till med lite spontana galopfattningar med.

Ute galloperade vi i veckan och jäklar vilket tempo hon satte i, jag kände "nu går tåget", men roligt att känna hon tar i mer. Även om matte tyckte tempot blev lite väl högt ibland :D:rofl::nailbiting: men hon lyssnade iaf och jag kunna få ner henne till trav ett par gånger.
 
Senast ändrad:
Gammelman ala heltids pensionär, gör inget mer än o vara häst o någon enstaka promena, som ska ha varit en av de mest travsäkra på skolan som jag aldrig "satte galoppen" på under hans korta karriär som ridtravare?

Han har tydligen gått o lärt sig galopp på signal på egen hand, ingen vacker galopp men ändå 😂
Screenshot_20230615-223921~2.jpg
 
Igår backtränades det och idag longerade vi. Elsa var superduktig och tog t.o.m galopp i båda varven enkelt vilket visar på att styrkan tar sig 😍👍 Tränade lite med töm bakom rumpa också vilket hon vant sig super med. Undrar om det var ett framgångsrecept att ge sly-buffé innan? Serverades tistlar, hallonbuske, sälg och rönn på Restaurang Röglan.
1000001466.jpg
 
Skulle vara vilodag, men fick bli en liten promenad för att motverka gräsmagens växande. Det blev miljöträning på max efter 100 meter då det röjsågades och prasslade bredvid vägrenen. Samtidigt som en motorcykel kom mot oss 😅 Elsa kollade lite på röjsågandet och när hon såg motorcykeln rakt fram tyckte hon att det blev lite mycket av allt och stannade. Motorcyklisten var supersnäll dock och stängde av samtidigt som han lät henne gå fram och titta. Efter det hade vi en mysig promenad med litelite skrämsväder i luften bara. 😍
 
Finns det nåt bättre än en fånghäst som rymt in till grannhagen med mer gräs efter 5 veckors torka och 2 dagar regn?
Vi hade en häst här som stod på boxvila pga fång. Flyttades ut i lösdriftens ligghall p.g.a otålig på box. Då tryckte han upp dörrarna där och sprang ut till gräshagen och satte i sig allt han kunde 🙈 Man önskar man kunde förklara varför till djuren ibland.
 
Vi hade en häst här som stod på boxvila pga fång. Flyttades ut i lösdriftens ligghall p.g.a otålig på box. Då tryckte han upp dörrarna där och sprang ut till gräshagen och satte i sig allt han kunde 🙈 Man önskar man kunde förklara varför till djuren ibland.
Verkligen! Hon sprängde staketet imorse igen mellan utsläpp och extra koll innan jobbet…
 

Jag red min yngling för första gången idag 😭 Så himla stolt! Vi hade Eamon ute och hon fick jobba med allt möjligt innan jag fick hoppa upp och så bara "och så travar vi" och jag hängde inte med alls i vad han sa först (typ "oj, nu?") men så gjorde vi det bara och hon var så duktig. Jag som inte ridit på evigheter kände att vi typ klickade direkt och passade tillsammans. Trots min icke-tränade ridfysik 😅 Sadeln var gudaskön och stabil, bra köp inför!
 

Jag red min yngling för första gången idag 😭 Så himla stolt! Vi hade Eamon ute och hon fick jobba med allt möjligt innan jag fick hoppa upp och så bara "och så travar vi" och jag hängde inte med alls i vad han sa först (typ "oj, nu?") men så gjorde vi det bara och hon var så duktig. Jag som inte ridit på evigheter kände att vi typ klickade direkt och passade tillsammans. Trots min icke-tränade ridfysik 😅 Sadeln var gudaskön och stabil, bra köp inför!

Va roligt! Kul o ha så bra hjälp första gången 🙂
 
Idag är första hela dagen på semestern så jag passade på att rida ut en sväng och ta 3åringen med. Efter halva rundan så blev hon så trött hon stannade och jag tappade repet 🫢
Hon stod kvar så det var bara att hämta henne. Men det syns så väl i ögonen när hon blir trött. Men nästa häst (om det blir någon) ska absolut inte ha en så rosa mule för fy vad den tar stryk! Smörjer in med spf 50+ och har luva över men det är på håret att det inte blir brännskador 😬




30FD42A1-6559-47BF-9FD3-088FA05B32DD.jpeg
 
Måste för övrigt tillägga: jag älskar att ha ridvägar! :love:
Det här är en av de vägar vi rider ibland, ett par kilometer av lång och mestadels platt grusväg, som avslutas med två ordentliga uppförsbackar som är det roligaste coben vet: https://www.instagram.com/p/Ctt6sSPIr89/

Jag bodde ju i och hade häst i Göteborg innan vi köpte gården, och där jag stod gällde det hela tiden att tänka "out of the box" för att överhuvudtaget ha mer än två ridvägar att rida på. Dessutom var det andra ekipage, hundpromenerare, cyklister, stressade bilister och fan och hans moster överallt. Nu bor jag på (partiskt) världens bästa plats och de hästmänniskor som bott här i 20 år berättar att de fortfarande hittar nya vägar. DET är livskvalitet, det! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 152
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
946
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 903
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp