Uppdateringstråd

Måste för övrigt tillägga: jag älskar att ha ridvägar! :love:
Det här är en av de vägar vi rider ibland, ett par kilometer av lång och mestadels platt grusväg, som avslutas med två ordentliga uppförsbackar som är det roligaste coben vet: https://www.instagram.com/p/Ctt6sSPIr89/

Jag bodde ju i och hade häst i Göteborg innan vi köpte gården, och där jag stod gällde det hela tiden att tänka "out of the box" för att överhuvudtaget ha mer än två ridvägar att rida på. Dessutom var det andra ekipage, hundpromenerare, cyklister, stressade bilister och fan och hans moster överallt. Nu bor jag på (partiskt) världens bästa plats och de hästmänniskor som bott här i 20 år berättar att de fortfarande hittar nya vägar. DET är livskvalitet, det! :D
Där håller jag med till 100%, har så många ridvägar här så jag vet knappt vart jag är ibland. Har bott här i 25 år men har nog bara utforskat en bråkdel. Jag kan välja på skogsstigar, skogsvägar, grusvägar, sandvägar, korta backar, långa backar, branta backar och flacka backar i all oändlighet.
Finns vägar för ridning och för körning, korta rundor, långa rundor och allt däremellan. Man behöver liksom inte rida samma runda ens varje månad. Älskar’t 😍
 
Där håller jag med till 100%, har så många ridvägar här så jag vet knappt vart jag är ibland. Har bott här i 25 år men har nog bara utforskat en bråkdel. Jag kan välja på skogsstigar, skogsvägar, grusvägar, sandvägar, korta backar, långa backar, branta backar och flacka backar i all oändlighet.
Finns vägar för ridning och för körning, korta rundor, långa rundor och allt däremellan. Man behöver liksom inte rida samma runda ens varje månad. Älskar’t 😍
Underbart!
 
Vad lyxigt ni har det @NOC14 och @Andromedae !
Här finns det... Mycket begränsat med vägar, det mesta är små (asfalterade) byvägar och traktorvägar mellan åkrar. Bönderna är i alla fall schyssta så vi får rida på kantzonerna. Några små skogsplättar finns också.. men det gick inte att välja bara efter ridvägarna när vi skulle köpa tyvärr 😅
 
Vad lyxigt ni har det @NOC14 och @Andromedae !
Här finns det... Mycket begränsat med vägar, det mesta är små (asfalterade) byvägar och traktorvägar mellan åkrar. Bönderna är i alla fall schyssta så vi får rida på kantzonerna. Några små skogsplättar finns också.. men det gick inte att välja bara efter ridvägarna när vi skulle köpa tyvärr 😅
Nää, att hitta rätt gård är ju en jäkla labyrint även om man bortser från ridvägar. Rätt storlek, rätt pris, rätt känsla. Alla vi med egen gård är ju jäkligt lyckligt lottade som kommit dit!

Jag kollade med ett av de närmaste stallen hur de hade det med ridvägar men visste inte hur lyckligt lottad jag skulle komma att bli innan jag flyttade hit :idea:
 
Där håller jag med till 100%, har så många ridvägar här så jag vet knappt vart jag är ibland. Har bott här i 25 år men har nog bara utforskat en bråkdel. Jag kan välja på skogsstigar, skogsvägar, grusvägar, sandvägar, korta backar, långa backar, branta backar och flacka backar i all oändlighet.
Finns vägar för ridning och för körning, korta rundor, långa rundor och allt däremellan. Man behöver liksom inte rida samma runda ens varje månad. Älskar’t 😍
Samma här! Och då bor jag ändå i Stockholmsförort. :love:
 
Vad lyxigt ni har det @NOC14 och @Andromedae !
Här finns det... Mycket begränsat med vägar, det mesta är små (asfalterade) byvägar och traktorvägar mellan åkrar. Bönderna är i alla fall schyssta så vi får rida på kantzonerna. Några små skogsplättar finns också.. men det gick inte att välja bara efter ridvägarna när vi skulle köpa tyvärr 😅
Ja, det är verkligen en lyx som jag är otroligt tacksam för. För mig är det helt avgörande för att ens ha häst, skulle nog inte hitta motivation nog annars ☺️ Hebbe och hans mamma innan det, är inridna i skogen och rids/reds till 80-90 % ut.
 
Då och då får man dom där välbövliga boost passen där det som varit svårt faktiskt känns lätt! Tömkörning är inte min starkaste sida, och galopp på volt är inte ponnys men idag var vi faktiskt rätt duktiga båda två! 😁

Vi skrittade av ute och njöt av att det är sommar. 🥰
Screenshot_20230625-231556~2.png
 
Jag red ett dressyrpass igår och det gick också bra! Skulle vilja rida någon online-dressyr i sommar, men behöver träna lite på olika cirklar och gångarter först :D
Har inte fått ihop en enda träning för instruktör på hela senvåren/sommaren så känner mig något ringrostig..
 
Här har det blivit pissväder. Blåser och regnar som bara den så jag bjuder på en bild från de fina dagarna. Lily (fuxen) som vi håller på att rida in har skött sig utmärkt. Vi tar en lugn inridning för jag har inte något speciellt mål och idag så fyller hon 3år
 

Bifogade filer

  • C81F321D-712A-4201-93CE-342C5D39D031.jpeg
    C81F321D-712A-4201-93CE-342C5D39D031.jpeg
    471,4 KB · Visningar: 43
Här har vi typ gått på semester 😅 Hebbe ska få ta det lugnt under juli månad, endast skrittrundor och en o annan körtur, kommer det bli. Han är rätt sen av sig, både fysiskt och mentalt så känner att han behöver smälta alla äventyr sen i vintras ☺️ får väl bjuda på en gammal bild iaf.
IMG_9472.jpeg
 
Idag hade vi inridningsträning igen för Eamon och Elsa var superduktig. Grundövningarna blir hon ibland lite för på och gissar sig till vad man vill innan man ber henne men det tog sig sen. Sen hoppade jag upp och travade på volt i lina, sen knäpptes den av och vi travade själv på volten, vände tillbaka och bytte varv i omgångar 😍 Ut på asfalten en runda och travade fram och tillbaka, svänga, rygga. Skänkelhjälpen är fortfarande lite in the making men hon gjorde sitt bästa för att förstå. Så stolt!
 
Idag hade vi ridhuspremiär för Elsa. Vi åkte till hästgymnasiet i närheten med en vän som jobbar där som stöd och guide. Hon var lite spänd i början men hon fann sig i allting snabbt. Vi bankade lite i sargen, hade sällskapet uppe på läktaren, hängde över läktaren. Elsa tyckte det var en skitsnygg häst i spegeln, skönt att slippa vara ensam därinne 😂👍 Gick en runda på utebanan, kollade hinder och flaggor, gick en rundtur på anläggningen. Sen gick det perfekt att lasta på själv och åka hem igen. Guldstjärna!

På måndag ska vi iväg på inridningsträning i ridhus, så nu är hon väl förberedd inför det.
 
Känns som att denna tråden snart blir massa dagboksinlägg av mig bara 😅 Men skitsamma, för idag galopperade vi för första gången!

Vi var på inridningsträning i ridhuset idag, andra gången i ett ridhus och första gången på denna anläggningen. Lastade direkt, stod stilla medan jag sadlade och var allmänt trevlig på plats. Inne i ridhuset var Elsa var superduktig, hon har aldrig tränat bland andra hästar men höll ändå helt fokus. Efter lite inledande övningar satte jag upp utan ledare och travade på fyrkantsspåret över lite bommar. Kändes helt naturligt för Elsa som tultade på som ingenting. Sen ropade tränaren "och så tar vi en galopp", petade igång henne och rullade runt fyrkanten och över bommar. Så himla stolt! :love:
 
I dag var ikke en god dag. Jeg fikk henne inn fra beitet og fikk spylt beinet hennes. Hun oppførte seg ok, men virket veldig rastløs.
Når jeg skulle binde henne så dro hun hodet så kraftig ned at leietaker strakk seg og taugrimen "løsnet" for å få gress. Hun sparket etter insektene, så jeg kunne glemme å rykte og måtte bare ta på insekt spray og gele. Fikk satt en ispose på kneet hennes mens hun spiste mash med vitaminer, selv da var hun utålig. Når jeg skulle binde henne igjen dyttet hun meg og dro ned hodet så jeg måtte snakke hardt til henne, fikk opp hodet hennes og prøvde innstille litt my space, your spare. Men når jeg skule slippe henne så rev hun seg ut av taugrimen før jeg fikk tatt opp knuten ferdig, men hogg tak i luggen og dro på grimen igjen. Først når hun sto rolig med hodet så tok jeg den av.
Please si at dette bare er en unghest som trenger litt rammer eller en hest som er drit lei insektene..
 
I dag var ikke en god dag. Jeg fikk henne inn fra beitet og fikk spylt beinet hennes. Hun oppførte seg ok, men virket veldig rastløs.
Når jeg skulle binde henne så dro hun hodet så kraftig ned at leietaker strakk seg og taugrimen "løsnet" for å få gress. Hun sparket etter insektene, så jeg kunne glemme å rykte og måtte bare ta på insekt spray og gele. Fikk satt en ispose på kneet hennes mens hun spiste mash med vitaminer, selv da var hun utålig. Når jeg skulle binde henne igjen dyttet hun meg og dro ned hodet så jeg måtte snakke hardt til henne, fikk opp hodet hennes og prøvde innstille litt my space, your spare. Men når jeg skule slippe henne så rev hun seg ut av taugrimen før jeg fikk tatt opp knuten ferdig, men hogg tak i luggen og dro på grimen igjen. Først når hun sto rolig med hodet så tok jeg den av.
Please si at dette bare er en unghest som trenger litt rammer eller en hest som er drit lei insektene..

Hon har väl ett nytt hem? Osäker att gå från sina vänner, blir stressad + insekterna?
 
Hade en Valkyria-fotosession idag 😅 köpte en Valkyria-dräkt på Operans klädutförsäljning och idag kom den på. Min stackars häst är ju lite bakskygg kom jag ihåg när jag hoppat upp barbacka med lång kjol och släp 🙈 men vi redde ut det och tror några av bilderna blev bra.
Kanske inte så mycket ridning att skritta runt i typ 20-30 minuter men han var så himla duktig med allt omkring och jag är så glad över att han ställer upp på mina dumheter trots att han egentligen är rätt nervös av sig.
 
Hade en Valkyria-fotosession idag 😅 köpte en Valkyria-dräkt på Operans klädutförsäljning och idag kom den på. Min stackars häst är ju lite bakskygg kom jag ihåg när jag hoppat upp barbacka med lång kjol och släp 🙈 men vi redde ut det och tror några av bilderna blev bra.
Kanske inte så mycket ridning att skritta runt i typ 20-30 minuter men han var så himla duktig med allt omkring och jag är så glad över att han ställer upp på mina dumheter trots att han egentligen är rätt nervös av sig.
Vad häftigt, nu vill man ju se bilderna!
 
Vad häftigt, nu vill man ju se bilderna!
Jag med men har inte hunnit in från stallet än :rofl:
Första omgången var helt katastrofala, kameran stod på manuell och ison spökade så att blev överexponerat. Var inte läge att fippla med från hästryggen men efter att jag ändrade till auto (som jag trodde den stod på från början) funkade i alla fall den biten.
Grannen var snäll och stod bakom avtryckaren.
 
Hon har väl ett nytt hem? Osäker att gå från sina vänner, blir stressad + insekterna?
Ja, men hun har ikke vært sånn den første uken. Er dag 9 jeg har henne i dag. Men jeg skal være hjemme i morgen, tenke om. Prøve fokusere på det viktigeste, og så har jeg hjelp på onsdag, et ekstra sett med hender er bra.
 
Ja, men hun har ikke vært sånn den første uken. Er dag 9 jeg har henne i dag. Men jeg skal være hjemme i morgen, tenke om. Prøve fokusere på det viktigeste, og så har jeg hjelp på onsdag, et ekstra sett med hender er bra.
Jag tänker att i början, speciellt med unghäst, så kan det vara att man helt enkelt råkat göra rätt utan att riktigt befästa vad som är rätt eller fel. T.ex att hästen inte vet att man ska stå still när man tar av grimman, men har gjort det ändå. Speciellt på nytt ställe där den inte kunnat sätta sig helt in i rutinen än, så jag hade inte oroat mig för mycket utan fokuserat på att vara konsekvent och tydlig. Då löser sig det mesta 😊
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 251
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 093
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp