Uppdateringstråd

Ja, men hun har ikke vært sånn den første uken. Er dag 9 jeg har henne i dag. Men jeg skal være hjemme i morgen, tenke om. Prøve fokusere på det viktigeste, og så har jeg hjelp på onsdag, et ekstra sett med hender er bra.

Kan ta ett tag innan osäkerheten visar sig fysiskt. 9 dagar är ju ingenting ♥️
Jag tror inte på att bli tuff utan bemöta med lugn o ta några steg tillbaka.
 
Kan ta ett tag innan osäkerheten visar sig fysiskt. 9 dagar är ju ingenting ♥️
Jag tror inte på att bli tuff utan bemöta med lugn o ta några steg tillbaka.
Har ikke tenkt å bli tuff med henne, bare enda mer konsekvent på ting jeg trodde gikk greit. Og så må jeg finne et annet sted å binde henne. Det er litt vanskelig fordi hun har slått framkneet i noe, eller fått et lite spark, så må kjøle det ned. Noe som er vanskelig når jeg ikke har et sted å binde henne ved slangen, og det er masse gress der. Har kjøpt noen isposer som jeg skal bruke, og så skal jeg bestille equi-n-ice bandasjer. Så håper jeg de kan fungere bra.
 
I dag var ikke en god dag. Jeg fikk henne inn fra beitet og fikk spylt beinet hennes. Hun oppførte seg ok, men virket veldig rastløs.
Når jeg skulle binde henne så dro hun hodet så kraftig ned at leietaker strakk seg og taugrimen "løsnet" for å få gress. Hun sparket etter insektene, så jeg kunne glemme å rykte og måtte bare ta på insekt spray og gele. Fikk satt en ispose på kneet hennes mens hun spiste mash med vitaminer, selv da var hun utålig. Når jeg skulle binde henne igjen dyttet hun meg og dro ned hodet så jeg måtte snakke hardt til henne, fikk opp hodet hennes og prøvde innstille litt my space, your spare. Men når jeg skule slippe henne så rev hun seg ut av taugrimen før jeg fikk tatt opp knuten ferdig, men hogg tak i luggen og dro på grimen igjen. Først når hun sto rolig med hodet så tok jeg den av.
Please si at dette bare er en unghest som trenger litt rammer eller en hest som er drit lei insektene..
Det är en Haflinger 🤩
Hon kommer fråga hela tiden hur hon förväntas bete sig. Nu är allt nytt, alla dina signaler, alla rutiner, kompisar.
Det ger med sig efter hand ni lär känna varandra 👍🏻
 
Det är en Haflinger 🤩
Hon kommer fråga hela tiden hur hon förväntas bete sig. Nu är allt nytt, alla dina signaler, alla rutiner, kompisar.
Det ger med sig efter hand ni lär känna varandra 👍🏻
Takk! 🥰
Jeg hadde en dårlig dag, hun hadde en dårlig dag. Og det er utfordrene å ha unghest når man har en forstuet fot, og på løsdrift. Savner en boks å sette henne i, spylespilt, og oppbygging under tak, vekk fra gress...
 
Har ikke tenkt å bli tuff med henne, bare enda mer konsekvent på ting jeg trodde gikk greit. Og så må jeg finne et annet sted å binde henne. Det er litt vanskelig fordi hun har slått framkneet i noe, eller fått et lite spark, så må kjøle det ned. Noe som er vanskelig når jeg ikke har et sted å binde henne ved slangen, og det er masse gress der. Har kjøpt noen isposer som jeg skal bruke, og så skal jeg bestille equi-n-ice bandasjer. Så håper jeg de kan fungere bra.
Va bra 🙂
Jag har haft nån sån period med alla mina hästar där man blir uppgiven och är rädd man tagit fel beslut 🙈 men de kommer gå över ♥️
Min blandning med ardenner i drog ju sönder alla uppbindningar.. hon bara gick så de knaka runt henne. Fick ha henne lös 😂
IMG_2833.jpeg
 
Va bra 🙂
Jag har haft nån sån period med alla mina hästar där man blir uppgiven och är rädd man tagit fel beslut 🙈 men de kommer gå över ♥️
Min blandning med ardenner i drog ju sönder alla uppbindningar.. hon bara gick så de knaka runt henne. Fick ha henne lös 😂
Visa bifogad fil 123253
Du har hvertfall et stall. Jeg har bare tilgang på oppbindingsplass ute, på gress. Og i leskuret på løsdriften. Savner en boks, og spylespilt, og oppbindings plass med 2 tau under tak... Løsdrift er så fint for hesten, men det er så lite for oss mennesker.
 
Nok en dårlig dag, og jeg begynte nesten å gråte på bussen hjem fra stallen.
Hun var enda mer spent i dag, skrapte panisk med frambena, og ropte på de andre hestene. Heldigvis ble det ikke regn, og saltilpasseren ble med ned til beitet for å sjekke salen der, for da var hun lugnere. Men jeg blir så lei meg når jeg ikke kan få henne til å slappe av i et par minutter så jeg kan stelle med sårene hennes og ta på mer insekt spray. Prøvde å kjøle ned kneet hennes med en ispose ute i flokken igjen, men hun gikk nesten over meg og bare slang med frambenet.
Igjen, ingen god dag. Får ikke bygd noen relasjon til henne for hun vil bare være med de andre hestene, kan bare glemme å stelle med henne, eller lonsjere, for ikke å snakke om å få ferdig innridningen...
I morgen skal mamma være med meg, så får jeg holde hesten og det andre frambenet mens hun fester isposen på kneet... og så får hun holde mens jeg tar på sårsalve og insekt spray, alt på beite i flokken... så håper jeg det går bedre, så jeg slipper begynne å grine fordi jeg ikke får gjort disse minimale tingene med henne. Så får resten bare vente, og jeg håper hevelsen på kneet går ned fort, så blir der en mindre ting som MÅ gjøres.
Og saltilpassingen kostet 5800 kr. Tjohei hvor gøy det er å ha hest.
 
Nok en dårlig dag, og jeg begynte nesten å gråte på bussen hjem fra stallen.
Hun var enda mer spent i dag, skrapte panisk med frambena, og ropte på de andre hestene. Heldigvis ble det ikke regn, og saltilpasseren ble med ned til beitet for å sjekke salen der, for da var hun lugnere. Men jeg blir så lei meg når jeg ikke kan få henne til å slappe av i et par minutter så jeg kan stelle med sårene hennes og ta på mer insekt spray. Prøvde å kjøle ned kneet hennes med en ispose ute i flokken igjen, men hun gikk nesten over meg og bare slang med frambenet.
Igjen, ingen god dag. Får ikke bygd noen relasjon til henne for hun vil bare være med de andre hestene, kan bare glemme å stelle med henne, eller lonsjere, for ikke å snakke om å få ferdig innridningen...
I morgen skal mamma være med meg, så får jeg holde hesten og det andre frambenet mens hun fester isposen på kneet... og så får hun holde mens jeg tar på sårsalve og insekt spray, alt på beite i flokken... så håper jeg det går bedre, så jeg slipper begynne å grine fordi jeg ikke får gjort disse minimale tingene med henne. Så får resten bare vente, og jeg håper hevelsen på kneet går ned fort, så blir der en mindre ting som MÅ gjøres.
Og saltilpassingen kostet 5800 kr. Tjohei hvor gøy det er å ha hest.
Är det inte bättre att bara strunta i det där? Låt henne gå i hagen och umgås med henne där när hon är lugn. Hon överlever utan flugspray och att kyla lite kommer ju inte göra någon skillnad. Att lyfta ben och tvinga på henne någon ispåse när hon redan är stressad låter bara onödigt.
Hon kommer ju aldrig vilja bygga relation med dig på det här sättet. Häng ute i hagen utan krav istället. Antingen bara vara där eller typ klia och klappa om hon vill.

Det du beskriver kommer sluta illa. Bromsa och ta det lugnt innan du blir skadad.
 
Är det inte bättre att bara strunta i det där? Låt henne gå i hagen och umgås med henne där när hon är lugn. Hon överlever utan flugspray och att kyla lite kommer ju inte göra någon skillnad. Att lyfta ben och tvinga på henne någon ispåse när hon redan är stressad låter bara onödigt.
Hon kommer ju aldrig vilja bygga relation med dig på det här sättet. Häng ute i hagen utan krav istället. Antingen bara vara där eller typ klia och klappa om hon vill.

Det du beskriver kommer sluta illa. Bromsa och ta det lugnt innan du blir skadad.
Skal ta stellet ute i hagen i dag. Så håper det skal gå bedre. For 3 dager siden kunne jeg ta henne inn, rykta, ta høver, smøre sår og insekt spray, og hun tok det helt fint. Men så har de byttet mellom beitet og løsdriften noen ganger, og jeg tror hun har blitt redd for at man skal flytte vennene hennes mens hun er borte. Så prøver nå å gå helt tilbake på basic og ikke ta henne vekk fra flokken en stund. Hun må ha noe insekt spray og sår salve for hun blir spist opp, og har så mye stikk. Så får jeg til det så blir hun også mer fornøyd. Ser jo at hun slapper av mer når det er mindre insekter.
 
Du har hvertfall et stall. Jeg har bare tilgang på oppbindingsplass ute, på gress. Og i leskuret på løsdriften. Savner en boks, og spylespilt, og oppbindings plass med 2 tau under tak... Løsdrift er så fint for hesten, men det er så lite for oss mennesker.

Det där var flera år sen men jag fick henne inte ens gå från flocken först.
Så det var små steg. Jag o min syster satt i hagen o gosade med henne, gjorde bara roliga saker.
Gick de att leda från flocken så lät vi det vara en seger och tog inte in henne.
Triggerstapling, sluta innan de blir stressade o hålla de positivt ♥️
 
Skal ta stellet ute i hagen i dag. Så håper det skal gå bedre. For 3 dager siden kunne jeg ta henne inn, rykta, ta høver, smøre sår og insekt spray, og hun tok det helt fint. Men så har de byttet mellom beitet og løsdriften noen ganger, og jeg tror hun har blitt redd for at man skal flytte vennene hennes mens hun er borte. Så prøver nå å gå helt tilbake på basic og ikke ta henne vekk fra flokken en stund. Hun må ha noe insekt spray og sår salve for hun blir spist opp, og har så mye stikk. Så får jeg til det så blir hun også mer fornøyd. Ser jo at hun slapper av mer når det er mindre insekter.
Jag förstår behovet av insektsspray, men det är bättre för henne att bli uppäten av insekter än att du envisas med att spraya när det uppenbarligen stressar henne.
Just spray är ju en sån sak som många hästar tycker är läskigt. Är hon redan i ett uppstressat läge blir det nog för mycket.
Låt det vara i några dagar tills du märker att hon är lugnare igen.
 
Jag förstår behovet av insektsspray, men det är bättre för henne att bli uppäten av insekter än att du envisas med att spraya när det uppenbarligen stressar henne.
Just spray är ju en sån sak som många hästar tycker är läskigt. Är hon redan i ett uppstressat läge blir det nog för mycket.
Låt det vara i några dagar tills du märker att hon är lugnare igen.
Jeg sprayer henne ikke, jeg tar det på med hånden.
 
Nok en dårlig dag, og jeg begynte nesten å gråte på bussen hjem fra stallen.
Hun var enda mer spent i dag, skrapte panisk med frambena, og ropte på de andre hestene. Heldigvis ble det ikke regn, og saltilpasseren ble med ned til beitet for å sjekke salen der, for da var hun lugnere. Men jeg blir så lei meg når jeg ikke kan få henne til å slappe av i et par minutter så jeg kan stelle med sårene hennes og ta på mer insekt spray. Prøvde å kjøle ned kneet hennes med en ispose ute i flokken igjen, men hun gikk nesten over meg og bare slang med frambenet.
Igjen, ingen god dag. Får ikke bygd noen relasjon til henne for hun vil bare være med de andre hestene, kan bare glemme å stelle med henne, eller lonsjere, for ikke å snakke om å få ferdig innridningen...
I morgen skal mamma være med meg, så får jeg holde hesten og det andre frambenet mens hun fester isposen på kneet... og så får hun holde mens jeg tar på sårsalve og insekt spray, alt på beite i flokken... så håper jeg det går bedre, så jeg slipper begynne å grine fordi jeg ikke får gjort disse minimale tingene med henne. Så får resten bare vente, og jeg håper hevelsen på kneet går ned fort, så blir der en mindre ting som MÅ gjøres.
Og saltilpassingen kostet 5800 kr. Tjohei hvor gøy det er å ha hest.
Om du ska kyla så ska du göra det i minst 15-20 min för att det ska ha någon effekt. I det här läget - skippa att krångla med det då det troligen ändå inte blir tillräckligt effektivt.
 
Uppenbarligen tycker hon att det är jobbigt med tanke på situationerna och reaktionerna du beskriver.
Hun hadde ingen reaksjon på det før for 3 dager siden når de byttet beite, som jeg skrev. Alt var helt ok da. Det er separasjonen fra de andre hun reagerer på. Så skal prøve å fjerne den triggeren en stund, og prøve igjen i slutten av neste uke.
 
Hun hadde ingen reaksjon på det før for 3 dager siden når de byttet beite, som jeg skrev. Alt var helt ok da. Det er separasjonen fra de andre hun reagerer på. Så skal prøve å fjerne den triggeren en stund, og prøve igjen i slutten av neste uke.
Ja det låter klokt. Men under tiden skulle jag också undvika saker som stressar henne. För bådas skull. Finns ingen anledning att stressa hästen och riskera att skada sig över småsaker som ispåsar och flugspray.
 
Kan melde om en mye bedre dag i dag.
Hun kom når jeg kom inn på beite, vi prøvde med isposen men da protesterte hun, så droppet det og fikk smurt på sårsalve og tatt på insektsspray. Hun fikk noen godbiter når jeg var ferdig med insektsprayen, og etter at jeg fikk på henne maska for da er hun løs og kan stikke av, men hun valgte å bli hos meg. Etterpå møkket jeg litt på beitet og da hadde vi flere kose stunder hvor hun valgte å komme bort til meg.🥰
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 162
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp