Uppdateringstråd

Fast alla hästar är väl registrerade i ett höstavelsförbund? Jag har en häst med okänd härstamning och hästen är registrerad hos svenska hästavelförbundet

Jaha de visste inte jag 🙈
Hon är den enda korsning jag haft.

De andra har ju varit mer enkelt, travare, quarter t.ex
 
Så i dag skulle jeg stelle henne på beitet igjen... stellet med henne går greit, og vi får kost og klødd litt. Men, 2 av de 3 andre hestene angriper henne helt uprovosert. Feks, jeg står og smører fluespray og den ene kommer gående i rolig tempo, plutselig så løper han alt han har mot min hest og hogger henne i manken. Hun prøver selvsagt å løpe unna men jeg har jo på grime og leietau mens jeg steller med henne.
En annen hest, som hun er halvt venn med, kom og stilte seg bak henne og plutselig bare spinner hun rundt og sparker hesten min. Det er begge farlige situasjoner, for om det hadde skjedd når jeg sto med hodet under magen og tok på sårsalve så hadde jeg blitt løpt ned når min hest prøver komme seg unna.

Og, disse 2 hestene er høye i rang og kommer og stiller seg rett foran grinden mellom beitet og ridebanen (vi går gjennom ridebanen). Om jeg skal ut og inn med min hest, så vil jeg ikke klare å jage dem bort mens jeg holder henne fordi, spesielt den første, tar full fart og løper henne nesten ned, om hun ikke er kjapp nok til å komme seg unna. Om jeg går bort og prøver å flytte dem, igjen han ene er svært vanskelig å flytte på (stor, tung og vet at han er det), så går de og stiller seg foran grinda igjen med en gang jeg går for å hente min hest.
Jeg har hatt hest på løsdrift en gang før, og hadde ikke dette problemet. Jeg har hatt hest i flokk før, men der var det ingen som holdt på sånn. Jeg er erfaren med hest, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få dette til på en sikker måte så det ikke skjer en ulykke. Når jeg hadde hest på boks så var alt så mye enklere, men jeg vil jo at hun skal gå ute hele tiden og leve mer naturlig.
 
Så i dag skulle jeg stelle henne på beitet igjen... stellet med henne går greit, og vi får kost og klødd litt. Men, 2 av de 3 andre hestene angriper henne helt uprovosert. Feks, jeg står og smører fluespray og den ene kommer gående i rolig tempo, plutselig så løper han alt han har mot min hest og hogger henne i manken. Hun prøver selvsagt å løpe unna men jeg har jo på grime og leietau mens jeg steller med henne.
En annen hest, som hun er halvt venn med, kom og stilte seg bak henne og plutselig bare spinner hun rundt og sparker hesten min. Det er begge farlige situasjoner, for om det hadde skjedd når jeg sto med hodet under magen og tok på sårsalve så hadde jeg blitt løpt ned når min hest prøver komme seg unna.

Og, disse 2 hestene er høye i rang og kommer og stiller seg rett foran grinden mellom beitet og ridebanen (vi går gjennom ridebanen). Om jeg skal ut og inn med min hest, så vil jeg ikke klare å jage dem bort mens jeg holder henne fordi, spesielt den første, tar full fart og løper henne nesten ned, om hun ikke er kjapp nok til å komme seg unna. Om jeg går bort og prøver å flytte dem, igjen han ene er svært vanskelig å flytte på (stor, tung og vet at han er det), så går de og stiller seg foran grinda igjen med en gang jeg går for å hente min hest.
Jeg har hatt hest på løsdrift en gang før, og hadde ikke dette problemet. Jeg har hatt hest i flokk før, men der var det ingen som holdt på sånn. Jeg er erfaren med hest, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få dette til på en sikker måte så det ikke skjer en ulykke. Når jeg hadde hest på boks så var alt så mye enklere, men jeg vil jo at hun skal gå ute hele tiden og leve mer naturlig.
Usch så otrevligt!

Jag hade nog inte grejat med hästen i hagen av flera skäl. Främst för att inte du skall råka komma emellan, men också för att din häst måste komma undan.

Hur länge har du haft hästen där?

Min erfarenhet är att det lägger sig, men det kan ta lite tid för flocken att hitta en balans där den som är lägst i rang lärt sig att hålla visst avstånd.

Jag har ett sto som gör utfall som det du beskriver. Hon är helt ok med alla hästar numera, men det är en som hon "retar upp sig" extra på.

Det är ett annat sto som är långsamt. Hon flyttar sig inte kvickt nog och provocerar nog med att hon är så långsam.

Nu är det bättre men under period fick hon fula bitsår av det ranghöga stoet. Hon flyttade sig helt enkelt inte fort nog.

Så kan det vara så att din häst inte är kvick nog?

Jag förstår att du vill ha hästen mer naturligt, och lösdrift är många gånger skönt för hästen, men det är inte alltid det bästa.

Hon skulle nog uppskatta att få komma på box och äta i lugn och ro också.

Vad tänker du är bästa lösningen?
 
Usch så otrevligt!

Jag hade nog inte grejat med hästen i hagen av flera skäl. Främst för att inte du skall råka komma emellan, men också för att din häst måste komma undan.

Hur länge har du haft hästen där?

Min erfarenhet är att det lägger sig, men det kan ta lite tid för flocken att hitta en balans där den som är lägst i rang lärt sig att hålla visst avstånd.

Jag har ett sto som gör utfall som det du beskriver. Hon är helt ok med alla hästar numera, men det är en som hon "retar upp sig" extra på.

Det är ett annat sto som är långsamt. Hon flyttar sig inte kvickt nog och provocerar nog med att hon är så långsam.

Nu är det bättre men under period fick hon fula bitsår av det ranghöga stoet. Hon flyttade sig helt enkelt inte fort nog.

Så kan det vara så att din häst inte är kvick nog?

Jag förstår att du vill ha hästen mer naturligt, och lösdrift är många gånger skönt för hästen, men det är inte alltid det bästa.

Hon skulle nog uppskatta att få komma på box och äta i lugn och ro också.

Vad tänker du är bästa lösningen?
Hun har bare vært i flokken 2 uker, så derfor vil jeg gi det tid. Hun har også vist at hun ikke vil bli tatt vekk fra flokken, så derfor bestemte jeg meg for å bare gjøre det absolutt nødvendige (sårsalve og insektspray) mens hun er på beitet.
Hun flytter seg kjempefort. Hun passer seg veldig godt for de 2, men den som er et sto, den har hun blitt mer venner med nå. De kan stå å spise gress sammen. Så jeg trodde ikke at den skulle angripe så plutselig når den bare sto og slappet av ved rompa til min hest. Den andre er bare skummel, for han reagerer ikke på kroppsspråket mitt som jeg er vant til at andre hester gjør. Har aldri hatt problem med å vise at jeg skal ha space, at de skal flytte seg, eller gå vekk. Han her, han går deg nesten ned.
Jeg tar henne alltid et stykke vekk fra de andre så vi skal få stå i fred, men de er nysgjerrige og understimulerte og kommer ofte bort for å undersøke.
Jeg har ikke lyst til å sette henne på stall fordi jeg vet ikke om en eneste stall i nærheten som har annet en frimerke paddocker til hestene. Men om dette ikke bedrer seg med tid, så er det et alternativ. Stall er mer behagelig, mer fasiliteter, men også mye mer jobb, og jeg har en kronisk sykdom. Hadde håpet jeg kunne ha henne på løsdrift det første året, til hun er ferdig innridd og litt mer erfaren, så det går an å ha en medrytter på henne.
 
Hun har bare vært i flokken 2 uker, så derfor vil jeg gi det tid. Hun har også vist at hun ikke vil bli tatt vekk fra flokken, så derfor bestemte jeg meg for å bare gjøre det absolutt nødvendige (sårsalve og insektspray) mens hun er på beitet.
Hun flytter seg kjempefort. Hun passer seg veldig godt for de 2, men den som er et sto, den har hun blitt mer venner med nå. De kan stå å spise gress sammen. Så jeg trodde ikke at den skulle angripe så plutselig når den bare sto og slappet av ved rompa til min hest. Den andre er bare skummel, for han reagerer ikke på kroppsspråket mitt som jeg er vant til at andre hester gjør. Har aldri hatt problem med å vise at jeg skal ha space, at de skal flytte seg, eller gå vekk. Han her, han går deg nesten ned.
Jeg tar henne alltid et stykke vekk fra de andre så vi skal få stå i fred, men de er nysgjerrige og understimulerte og kommer ofte bort for å undersøke.
Jeg har ikke lyst til å sette henne på stall fordi jeg vet ikke om en eneste stall i nærheten som har annet en frimerke paddocker til hestene. Men om dette ikke bedrer seg med tid, så er det et alternativ. Stall er mer behagelig, mer fasiliteter, men også mye mer jobb, og jeg har en kronisk sykdom. Hadde håpet jeg kunne ha henne på løsdrift det første året, til hun er ferdig innridd og litt mer erfaren, så det går an å ha en medrytter på henne.
Ja, ge det tid. Två veckor är inte länge.
 
Bedre dag i dag. Hestene hang ikke på grinden, så jeg kunne hente henne og ta henne inn på ridebanen uten for mye problem (litt skummelt når det tikket i strømtråden).
Hun gikk løs mens hun fikk litt ryktning og sårsalve, og avsluttet med en bøtte med litt morøtter. Så satte jeg henne tilbake til de andre uten problem, bare grinden var litt skummel
 
Vi hittade en ny skogsstig idag! Hann med både sol och ösregn, men jag hade kittat mig med regnrock så det gjorde inget :D

Lite under 2 timmar blev det.

1689683030952.png
 
Det går framover. I dag sto de på løsdriften, og jeg kunne ta henne ut og binde henne ved sadelkammaren. Fikk rykte, ta høver og smøre sårsalve, og ta på insektsmiddel. Litt protester når jeg lagde 2 fletter i manen nærmest ørene (så jeg slipper lugge henne når jeg skal ta på grime fordi manen surrer seg inn i ting.🙂 så en god dag.
20230719_123249.jpg
 
Jag har idag registrerat två nya hästar i min Equilab-app och lagt in mitt allra första pass för Darwin, nordsvensk treåring. Och vi har registrerat hela 30 sekunder trav på en "träning" som pågick i tio minuter och 42 sekunder. :D

Men det känns ändå så jäkla högtidligt och stort! Darwin är ju bara häst nummer sex - i ett mer än fyrtio år långt hästliv - som jag nu har påbörjat den fantastiska resan att få utbilda från unghäst till ridhäst. Och oj vad jag redan älskar den där fantastiska Pixiokameran som filmat dagens lilla ridpass! :love: Nu längtar jag bara till den dagen när jag får lägga in och filma mitt allra första ridpass med min underbara Dominus QRE, som just nu är på internatskola del 2. Och till att jag får filma någon ridning alls med min fina Ziggy, som just nu är konvalecent.

Men vad jag ändå är tacksam att bara få ha alla dessa tre fina, älskade hästar i mitt liv. :heart
 
Jag spontananmälde mig till en dressyrtävling utan att ha ridit riktig dressyr på bana på typ ett år 🙈 så idag fick jag tvinga mig dit och testa om allt funkade 😅 vänster galopp är fortfarande dålig men han galopperar och bockar inte bara så jag är nöjd :D
 
Idag har jag mockat ut otaliga skottkärror bädd, så jag var ganska sliten inför kvällens lilla klättringsrunda med Elsa. Men det var bara att komma igång så fick vi se hur det artar sig. Jag kittade henne med träns och sadel eftersom jag hade en liten idé om att kanske jag provar att sitta upp på några meter hem. Och det gjorde jag! Första gången helt själva utanför inridningsträningen. 😍 Pärlan som hon är stod hon så stilla och snällt medan jag hoppade upp och sen skrittade vi en del av sista biten, även om Elsa ville trava lite också. Så glad man kan bli av lite skritt!
 
Jag red dressyrprogrammet idag, två gånger. Första gången var han inte riktigt igång och jag tänkte att han kunde få gå i sitt valda tempo men det gick inte alls bra... Visst maskar man lite med fart men det är ju också käckt om man har något att jobba med överhuvudtaget.

Omgång två satte jag lite mera tryck och då gick det bättre, förutom att vi tappade ena galoppen då han började bocka.

Han har också lärt sig vart galoppen kommer så förekom mig lite.

Nöjd ändå (och helt slut! Shit alltså!) tills jag upptäcker att vi glömde vårat startnummer..
 
Jag red ut idag. En timme och fyrtio minuter blev det. I slutänden fick vi till en lång räcka med massa fina övergångar skritt - trav, där hon balanserade sig själv så himla fint. Det gjorde hela turen :love:
(även om hon var väldigt go resten av turen med)

När jag kom hem hade jag fått ett meddelande på messenger med en bild på oss. En bekant hade varit hemma hos en kompis och sett oss ute, så himla mysigt! :laugh:

1690055730163.png

På eftermiddagen har jag och husse rensat ogräs i hagen. Skitgöra, men man känner sig ju väldans duktig efteråt iaf :D
 
Senast ändrad:
Nytt försök i dressyren! Ganska nöjd med första gången, en felaktig galopp bara (och spökigt vänster varv men det är sen gammalt). Tycker pivon rört sig lite dåligt och dubbelkollar - nope, den har inte varit rätt inställd och inte filmat....

Bara att fixa kameran och köra omgång två. Spökiga hörnet fortfarande spökigt men galoppen funkade :) ena halten blev sämre, men nu kommer jag inte orka rida det igen :rofl:

Jag är nöjd med oss ändå utefter utgångsläget :)
 
Nytt försök i dressyren! Ganska nöjd med första gången, en felaktig galopp bara (och spökigt vänster varv men det är sen gammalt). Tycker pivon rört sig lite dåligt och dubbelkollar - nope, den har inte varit rätt inställd och inte filmat....

Bara att fixa kameran och köra omgång två. Spökiga hörnet fortfarande spökigt men galoppen funkade :) ena halten blev sämre, men nu kommer jag inte orka rida det igen :rofl:

Jag är nöjd med oss ändå utefter utgångsläget :)
Näe inte heller denna gången blev det helt bra :down:
Dubbelkollade filmen och kameran tappade bort oss i ena galoppen. Får nog bli ett nytt försök imorgon ändå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 356
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
973
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 281
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 569
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp