Uppdateringstråd

Idag tog vi en tur innan hovslagaren skulle komma, jag och Elsa susade i mjuksnön på galoppslingan. Perfekt underlag, så länge man inte tog kurvorna med fart 😅 Vi tränade fattningar direkt från skritt och jag fokuserade på rörlighet i höft och riktning av skänklar. Drömmigt med en så flink fyraåring 🥰 Beröm av hovis sen också som delade pepparkakor med henne till kaffet.
 
Har blivit fortsatt ridning varannan dag av lite olika anledningar.
I lördags var det skitkallt, i söndags red vi och åt måndagen var jag alldeles för trött.
Igår red jag i ridhuset, hon blir lite laddad av de extra vilodagarna men galoppen går riktigt bra nu. Ju mindre jag tänker och bara åker med, desto bättre går det.
Lekte lite med förvänd galopp, kul med utbildad häst igen 😁

Idag har jag sålt min transport så då gick all energi åt till det.
I morgon ska jag rida ut och på fredag blir det vila igen pga fredag 😆
Lördag ska jag ut och galoppera så ör hon förhoppningsvis inte så taggad på Hassö-träningen på söndag.

Nu ska jag bara hitta en ny transport som hon förhoppningsvis gillar lite bättre och sen vill jag åka och träna dressyr 😄

1000016483.jpg
 
Vädret idag 😍
Låg runt nollan och med slättenmått mätt blåste det inget.
Red iväg från stallet vid 16 och det var fortfarande ljust med en vacker solnedgång och himmel. Så underbart! En timme senare var det fortfarande inte helt mörk.
Tänk att om två veckor när jag jobbar dagtid nästa gång kommer det var ännu ljusare och om fyra veckor helt ljust 😁

Även om kylan ska komma tillbaka igen så gör ljuset så himla mycket. Våren är trots allt inte så långt borta längre och allt känns då mycket bättre!
Ärtans broddtramp har läkt jättefint så självklart har hon skaffat ett nytt, exakt på samma ställe fast på andra benet. Dock mycket mer ytligt så förhoppningsvis sitter även den hoven kvar 😆

Brunsten verkar gått över, lugn o stallet och ointresserad av de andra hästarna.
Var lika härligt som alltid när vi red ut. Massa energi men aldrig svår, bara glad över att komma ut på tur och få galoppera i snön.

Ärtan och Niccolina äter alltid ur samma hög. Tjejkompisarna 💞
Eller väninnor kanske är mer passande, Niccolina är två år äldre än Ärtan och är så glad över sin nya vän.
Blir väl tradigt i längden att bara gå med samma gamla farbror 😁
1000016564.jpg
 
Idag blev det ännu en tur på galoppslingan, nu hade vi sällskap av hyresgästen. Alltid kul när Elsa ska hänga med 180-älgarna 😂 Hon fick gå först och bestämma tempo, så vi fokuserade på fattningar, galopp från skritt. Man känner verkligen hur hennes styrka och balans tar sig vilket är jättekul.

Hyresgästen konstaterade att hon verkligen kommit lång väg från sitt knappt hanterade jag när hon kom hit. Nu kunde jag stå mitt i skogen och sätta om hovbootsen medan hon stod snällt och stilla fast någon fasan skriade bredvid samtidigt. När jag började skriva i uppdateringstråden så kunde hon alltså inte ens lyfta ett ben i stallgången utan att kasta sig och veva 😅 the magic of unghästars utveckling.
 
Imorgon är det äntligen dags för hoppträning för Anna Hassö 🤩
Hade sån himla tur att hon kom upp hit redan idag och tog sig tid att hålla en privatlektion för mig och Ärtan 😍
Så himla gulligt av henne.
Red dressyr/markarbete med lite bommar för att förbereda för morgondagen och låta Ärtan ladda ur lite.
Hon var en riktig piggelin 😁

Jag är uppenbarligen färgad av att ha haft flera heta hästar så det har blivit det normala för mig. Jag har inte ens tänkt Ärtan som het innan Anna sa det idag 😅
Troligen därför jag tycker normalpigga hästar är sega och tråkiga 😆
Var väl därför jag upplevde Ärtan som tråkig första gången när det var varmt och hon var sommarrund. Hon var ju absolut inte slö men inte het.
Nu har däremot fullblodet kommit fram ordentligt, hon är i bra hull och har så mycket energi 😍
Så kul att rida och Anna gillade henne verkligen.
Het, lätt i typen och väldigt ambitiös.
Fick jättebra tips hur jag ska tänka och rida. Bra övningar för att kunna rakrikta henne när hon vill gå på dubbla spår.
Jättenöjd med träningen och ser så mycket fram emot imorgon!

1000016621.jpg
 
2024 har vært tøft så lang. Jeg var sliten etter jula (vi måtte ta ekstra stallvakter så stall eier fikk litt fri, og jeg er kronisk syk) så jeg bestemte at ponnien skulle få en uke fri fra nyytårsaften. Onsdagen gikk hun gjennom strømtråden 1. gangen, og det gjenntok seg. Så søndag sto jeg ute i kulda i 5 timer og gjerdet om 2 paddocker så hun skulle få strøm gjennom naboens paddock.
Tirsdag skulle jeg sette henne i gang igjen. Lonsjerte først før jeg våget sette meg i salen. Hun virket sprek og fin. Fikk tilogmed gallopp på lonsjen 4 ganger (får ikke mer enn en halv runde for hun klarer ikke holde galoppen så godt enda). Så skrittet vi litt i snøen på jordet. Virket pigg når jeg slapp henne ut. 2 timer senere er hovis her og ponnien er slapp, så begynner hun å hyperventilere. Teller åndedrett til 71 i minuttet og hun har 38.9 i temp. Ringer veterinær som kommer med en gang (dvs 45 min). Da har feberen allerede gått ned til 38.1 og hun puster normalt. Veterinæren finner ikke noe galt. Tar blodprøve, gir febernedsettende og smertestillende, hun puster nå med 20 i minuttet. 10 min etter veterinær har dratt så hyperventilerer hun igjen, så ringer og veterinæren kommer tilbake og observerer. Sier jeg bare må følge med på henne og anfallet varer 1 time. Jeg sitter i stallen til kl 22, tar jevnlig temp som går ned, og sjekker pusten hennes. Dagen etter sjekker stalleier henne om morgenen, og blir nødt til å slippe henne ut 11.30 fordi hun herjer inne i boksen. Når jeg kommer 13 er hun lugn, tar temp gjevnlig utover ettermiddagen ettersom medisinen nå går ut av kroppen. Fortsatt bra. Er i stallen til kl 18. Kveldforer tar tempen og stalleier sier hun skal passe ponnien for meg dagen etter. Alt bra dagen etter, hun får stå litt ute etter å ha rådført med veterinæren men kl 15 ligger hun i snøen. Blir tatt inn men temp er normal så var nok bare sliten.
Fredag var jeg i stallen kl 8 for å møte veterinæren for å ta ny blodprøve. Crp (som var høy på tirsdagen) er nå nesten normal. Får beskjed om å sette henne i gang sakte.

Jeg har som sagt en kronisk sykdom som gjør at jeg har mindre krefter, takler stress dårlig og må passe på at jeg ikke er for lenge i stallen. Så det har vært tøft for meg, mye vondt, lite søvn og føler meg som en haug med kokt spagetti som jeg skal prøve få til å stå oppreist.
Jeg har hatt hester i mange mange år, jdg har aldri hatt en hest som har hatt så mye sykdom/skade, og som gjør så mye ugang, som Maren. Det er bra hun er søt for hun gir meg grå hår!
1000002006.jpg
 
2024 har vært tøft så lang. Jeg var sliten etter jula (vi måtte ta ekstra stallvakter så stall eier fikk litt fri, og jeg er kronisk syk) så jeg bestemte at ponnien skulle få en uke fri fra nyytårsaften. Onsdagen gikk hun gjennom strømtråden 1. gangen, og det gjenntok seg. Så søndag sto jeg ute i kulda i 5 timer og gjerdet om 2 paddocker så hun skulle få strøm gjennom naboens paddock.
Tirsdag skulle jeg sette henne i gang igjen. Lonsjerte først før jeg våget sette meg i salen. Hun virket sprek og fin. Fikk tilogmed gallopp på lonsjen 4 ganger (får ikke mer enn en halv runde for hun klarer ikke holde galoppen så godt enda). Så skrittet vi litt i snøen på jordet. Virket pigg når jeg slapp henne ut. 2 timer senere er hovis her og ponnien er slapp, så begynner hun å hyperventilere. Teller åndedrett til 71 i minuttet og hun har 38.9 i temp. Ringer veterinær som kommer med en gang (dvs 45 min). Da har feberen allerede gått ned til 38.1 og hun puster normalt. Veterinæren finner ikke noe galt. Tar blodprøve, gir febernedsettende og smertestillende, hun puster nå med 20 i minuttet. 10 min etter veterinær har dratt så hyperventilerer hun igjen, så ringer og veterinæren kommer tilbake og observerer. Sier jeg bare må følge med på henne og anfallet varer 1 time. Jeg sitter i stallen til kl 22, tar jevnlig temp som går ned, og sjekker pusten hennes. Dagen etter sjekker stalleier henne om morgenen, og blir nødt til å slippe henne ut 11.30 fordi hun herjer inne i boksen. Når jeg kommer 13 er hun lugn, tar temp gjevnlig utover ettermiddagen ettersom medisinen nå går ut av kroppen. Fortsatt bra. Er i stallen til kl 18. Kveldforer tar tempen og stalleier sier hun skal passe ponnien for meg dagen etter. Alt bra dagen etter, hun får stå litt ute etter å ha rådført med veterinæren men kl 15 ligger hun i snøen. Blir tatt inn men temp er normal så var nok bare sliten.
Fredag var jeg i stallen kl 8 for å møte veterinæren for å ta ny blodprøve. Crp (som var høy på tirsdagen) er nå nesten normal. Får beskjed om å sette henne i gang sakte.

Jeg har som sagt en kronisk sykdom som gjør at jeg har mindre krefter, takler stress dårlig og må passe på at jeg ikke er for lenge i stallen. Så det har vært tøft for meg, mye vondt, lite søvn og føler meg som en haug med kokt spagetti som jeg skal prøve få til å stå oppreist.
Jeg har hatt hester i mange mange år, jdg har aldri hatt en hest som har hatt så mye sykdom/skade, og som gjør så mye ugang, som Maren. Det er bra hun er søt for hun gir meg grå hår!Visa bifogad fil 136789
Köpte en haflinger med tanken ändå att det nog är en frisk och tålig ras.

Men hon är en riktig prinsesshäst 🙈
i början var det hemskt. Nu kan jag hennes grejer, men nu är det huden som spökar med det ena och det andra.
 
Köpte en haflinger med tanken ändå att det nog är en frisk och tålig ras.

Men hon är en riktig prinsesshäst 🙈
i början var det hemskt. Nu kan jag hennes grejer, men nu är det huden som spökar med det ena och det andra.
Min og! Hun liker ikke alt underlag og er veldig fin på det. Har også fått litt mugg, jeg hat aldri mugg på mine hester, men hun fikk og jeg sliter med å bli kvitt det.

Men mest av alt er hun halvt haflinger halvt vakthund. Skal sjekke ut alt, passe på, og rapportere alle mistenksomme ting til resten av flokken, samme hvor langt unna hjemme vi er...
 
Ärtan var helt underbar på dagens träning 😍
Var terränginspirerat med hinder på snedden, coffin, spets och tekniska linjer.
Hon har nog aldrig sett så många hinder i hela sitt liv 😆
Hon var en stjärna, lite svajigt ibland men hon vill så himla mycket.
Så modig, så glad och så duktig!
Är verkligen glad för min lilla häst 🥰

Kolla på henne, hur söt!
1000016692.jpg


Hon sprattlade till lite och lyckades trampa på en framsko så den vred sig 😅
Har dragit av den och hoven ser jättefin ut. Ska skos om tre veckor så jag hoppas hovslagaren är i krokarna innan det. Nu hade tappskokompetens varit bra men samtidigt är jag lite för feg.
 
Ärtan var helt underbar på dagens träning 😍
Var terränginspirerat med hinder på snedden, coffin, spets och tekniska linjer.
Hon har nog aldrig sett så många hinder i hela sitt liv 😆
Hon var en stjärna, lite svajigt ibland men hon vill så himla mycket.
Så modig, så glad och så duktig!
Är verkligen glad för min lilla häst 🥰

Kolla på henne, hur söt!
Visa bifogad fil 136873

Hon sprattlade till lite och lyckades trampa på en framsko så den vred sig 😅
Har dragit av den och hoven ser jättefin ut. Ska skos om tre veckor så jag hoppas hovslagaren är i krokarna innan det. Nu hade tappskokompetens varit bra men samtidigt är jag lite för feg.

Vilken härlig uppsyn hon har 😍 verkar verkligen som den hästen passar dig prima!

Håller med om skon, likadant här just nu 😅 sen fröken fjorda och kompisen drog ur hagen och drog en jäääääkla snabb galopp så hon har vintervila sen hon trampade av sig den...
 
Vilken härlig uppsyn hon har 😍 verkar verkligen som den hästen passar dig prima!

Håller med om skon, likadant här just nu 😅 sen fröken fjorda och kompisen drog ur hagen och drog en jäääääkla snabb galopp så hon har vintervila sen hon trampade av sig den...

Tappsko är skit 😅
Hon har jättebra hovar då jag kan säkert jogga lite i ridhuset eftersom vi har fiber.
Men jag vill ju rida ut 😅
 
Det går inte hitta en hovboot i passande storlek, att ha vid ridning på hoven som saknar sko tills hovslagaren kan komma ut?

Det går säkert men då kommer jag behöva beställa och hoppas det blir rätt så lär antagligen ta lika lång tid som för hovis att komma.
Men jag har tänkt på det till framtida bruk 😊
 
Passande att det blev svinkallt igen lagom till Ärtan skulle ha ett par vilodagar 😁
Hovslagaren kommer förhoppningsvis nästa vecka och jag ska låna några boots av en kompis och testa.
Tänkte rida i ridhuset i morgon och öva lite på läxan vi fick av Anna.

Letar fortfarande transport men det är svårt.
Antingen är de för nya och dyra eller dör gamla och skruttiga.
Folk verkar hålla hårt i sina enhästars med kombiramp 😅
 
Här var det snöstorm imorse, blåste höger-vänster-upp-ner och tillbaka. Hästarna visste inte riktigt vart de skulle stå i lösdriften. Tänkte jag skulle ta lite tömkörning med lokselen i snön när blåsten lagt sig, väldigt lätt och enkelt eftersom jag själv är ganska sjuk. Man vill ju ändå att Elsa ska röra sig lite extra i kylan.

Hon tyckte det var ett fantastiskt tillfälle att öva på levad när hon snubblade till i pulsandet i sommarhagen i sin allmänna brunstkinkighet 😅 Jag orkade bara sucka, gå fram till henne och be snällt om lugna hästen kunde komma fram istället. Det fick jag och då rundade vi av efter några minuter då vi inte dealade om uppförandets tidslängd, man får vara lite mer realist än optimist ibland. Skottade även lite innergård med henne, dvs att jag håller i tömmen och skottar framför henne som ren miljöträning. Hon tyckte nog mest jag var konstig vilket är story of my life.
 
Idag gick jag och Harry till stallet vid halv tio, kom hem igen halv fyra 😁
Älskar lediga dagar som spenderas i stallet!
Hämtade bootsen igår, den ena modellen blev lite stor men den andra passade bra.
Den är dock inte broddar men testade att rida ut en sväng på grusvägarna och det var inga problem.
Höll mig dock till skritt och trav, Ärtan var jättenöjd och rörde sig glatt och obehindrat. Har inte ridit ut på en vecka så hon taktade hela tiden 😁

När hon står på gången vill hon gärna skita mot ena väggen så den var ju inte jättefräsh nu. Skurade och torkade av den, blev toppen men då såg ju övriga väggar mer skitiga ut än innan 😅
Det går inte när man har ocd så jag tog samtliga boxväggar, dörrar och väggen mot gödselstacken.
Sånt jag pysslar med, skurar stallet mitt i vintern 😆
1000016909.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 350
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
973
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 281
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp