Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd

Idag fick Elsa följa med på stora rundan med de andra hästarna, jag hoppade av och gick med henne då och då för att det inte skulle bli för mycket då den tar sin tid. Det var myyyycket nytt att kolla på: rusande hästar i hagar, plastko, nerbrunnen byggnad med plastpåsar i, knäppande vindflöjlar, ridning över bro vid forsande damm, motorsågande osv. Hon var lite spänd och tittig över allt nytt men hon är så himla stabil ändå så det värsta som händer är några steg framåt eller åt sidan i farten och stopp för koll i skritten. En verklig turkamrat ❤️
 
Träning dag två. Mycket bättre start, ingen panik vid grinden, kom ihåg reflexvästen och sambon tog med mina stövlar i bilen så jag kunde byta i ridhuset 😄

Ärtan var mycket lugnare idag, antagligen för att jag själv var mycket lugnare.
Vi fortsatte där vi slutade igår, bommar, bockar och då hinder. Helt perfekt träning för oss.
Jag är så otroligt glad för min lilla häst som är så glad, positiv och gör sitt bästa hela tiden. Är jag stilla, lugn och stadig blir hon lugn och stadig. Börjar jag greja, titta ner och bli yvig i sadeln blir hon vinglig och ostabil. Verkligen en spegel av mig. Hon är så lyhörd och känslig och man får verkligen ett kvitto direkt när man göra rätt.

Ser verkligen fram emot 2024 när vi får komma igång och träna på riktigt 😍
Jag tränade för denna tränare när jag bodde här efter skolan och jag kommer nog fortsätta rida för henne. Hon är positiv, lyhörd, väl medveten om min historik och lägger ingen press på mig vilket känns väldigt skönt.

1000016093.jpg
 
igår blev första ritten på en vecka. Matte va tvungen att åka iväg till Danmark över julen för att fira, så hästen fick vila då. Saknade henne massor! Väldigt svårt att lämna henne då jag bäst gillar att hålla koll själv. Red ut i mörke och regn, inga problem när man har världens bästa lusitano! pigg som tusan, men skötte sig så bra, inte ens ett skut till sidan blev det. Dock fick hon hålla sig till skritt, då jag märkte att det iberiska blodet kom upp i traven och det blev släng med huvudet och framben som åkte upp. :D idag blev det longering i ridhuset och donnan taggade till extra mycket, hon bjöd även på en fin levad (🙈) när matte lyftade spöt lite för högt. Tar nog en sväng i skogen imorn, fast jag misstänker att vissa delar av våren favorit väg nog har mycket vatten på sig.
 
Min donna är under igångsättning då peppen äntligen har kommit tillbaka. Alltså herre min je....känner knappt igen min häst 🙈 Både i torsdags och i fredags var hon mer vild än tam. Började med att longera henne och tänkte hoppa upp om hon var lugn (vilket hon annars brukar vara efter mindre vilor). Var nog smart att inte rida så här i efterhand 😅Ridhuset var fullt med små elever som hyrt ridskoleponnysar över jullovet och jag tror K lyckades skrämma slag på banne mig varenda kotte inkl föräldrarna och det började redan så fort vi kom in i ridhuset. Det var nog hennes bästa improvisering av rodeohäst hittills. Själv var jag mest imponerad att en 800 kgs klump kan göra såna konster och var glad att jag inte satt på 😁 I fredags var det något lugnare (fast fortfarande Miss CrazyPants) och igår var hon tillbaka till sitt vanliga jag, så idag tänkte fegmatte faktiskt våga sig upp i sadeln😏
 
20240101_145215.jpg


Idag tog vi ett tömkörningspass på banan i skitvädret a la isande regn. Men vad gör det när man har en fantastisk Elsa i tömmarna. 🥰

Vi provade raka bettet som legat ett tag och hon var fantastisk med det i förhållningar, ställning och kontakt. Vi började först med tre varv trav och sen galopp varje varv på longering i grimman och redan då märkte jag att hon var direkt med mig och mjuk. Travade över upphöjda bommar lite senare som avslutning och hon var stadig och lyfte fint upp luddfötterna. Bra träning för mig också som får springa efter henne då jag inte tömkör på volt.
 
Ärtan har vilat ett par dagar, lite tid att smälta träningarna och bara vara häst.
Idag red vi ut en lugn tur, skönt att hon kan stå två dagar utan att bli hysterisk.
Fantastiskt väder, -5, blåsigt och lätt snöfall 🥶
Ser ut som detta väder ska hålla i sig ett par veckor så det är väl bara att vänja sig.
Januari är nog värsta månaden för mig, kallt, mörkt och våren känns långt borta.
Hade önskat lite mer snö, nu är det bara massa is överallt med ett tunt snölager på sina ställen. Ärtan är säker på foten och känns trygg med sina fyra brodd, joggade lite lugnt på isen utan problem.

Ska rida ut I morgon också, även om det är kallt så är det skönt att komma ut i dagsljus. Solen kom fram lite idag och det är alltid trevligt.
Ärtan var nöjd med huvan, skönt att slippa vind och snö i öronen 😊
1000016244.jpg
 
Det är isande blåst här, men eftersom snö och is säkerligen kommer i dagarna så tänkte jag att vi fick ta chansen att rida ut medan vi kan. Gick upp till galoppslingan och hoppade upp där med en Elsa som var lugn trots blåsten, valackerna i hagen bredvid hemma var istället skrikiga springmonster så det är ju skönt att det inte smittade av sig 😂

Utnyttjade blåsten och maxade i galoppen för att lossa handbromsen och det tyckte vi båda var skitkul. Eftersom hon var så med så provade jag att få till lite "elektricitet" i fattningarna vilket gick kanon med fattning rätt från skritt. Blir så himla stolt över henne och hennes utveckling. Skönt att hon fått blåsa ur lite fart också ifall det blir kasst underlag närmsta dagarna.
 
Här det hemskt mycket snö. Kaos överallt i Dalsland. varit insnöad i nästan 2 dygn, sjukt mycket för att inte ens fundera på att handskotta allt. Idag tog jag mig äntligen till stallet. Men körde fast i sista kurvan upp till gården tack vare drivsnö. Snö upp till huven. Sambon var snäll och skotta loss bilen, medans jag gav hästarna lunch och så fick ja laga hagen, då nån varit bus och dragit loss en isolator. Stallägaren är väldigt tacksam när jag kan åka och lunchfodra när hon jobbar. :)
 
Här det hemskt mycket snö. Kaos överallt i Dalsland. varit insnöad i nästan 2 dygn, sjukt mycket för att inte ens fundera på att handskotta allt. Idag tog jag mig äntligen till stallet. Men körde fast i sista kurvan upp till gården tack vare drivsnö. Snö upp till huven. Sambon var snäll och skotta loss bilen, medans jag gav hästarna lunch och så fick ja laga hagen, då nån varit bus och dragit loss en isolator. Stallägaren är väldigt tacksam när jag kan åka och lunchfodra när hon jobbar. :)
Det är så svårt för mig att ens föreställa så mycket snö som skåning 😅
 
Jag skrotade idén om att rida ut idag 😅
Det blåser riktigt hårt, snörök, vägarna driver igen och massa is. Hade inte varit kul för någon.
Blev dressysadel på och ridhuset, räckte att halka sig bort dit, ibland gick det inte ens att se vägen när det blåste in snö från fälten. Blir spännande att köra min lilla bil till jobbet sen 😆

Ärtan var nöjd med valet och var jättefin! Vi hittar varandra mer och mer och jag lär mig lite varje gång jag rider hur hon vill ha det.
Nu är jag snabb att släppa innertygeln direkt hon spänner till och vill springa iväg. Hon är så rädd att man ska ta i henne men släpper jag helt lugnar hon sug direkt, jag kan fånga upp och hitta tillbaka till den mjuka kontakten igen. Det är så roligt att rida henne, alltid mjuk och lätt direkt från start, jobbar på hela tiden och är så positiv 😍

En kompis kom in med sin riktiga dressyrhäst, 180 cm hög med stora, uttrycksfulla gångarter. Rids på kandar och kompisen är alltid oklanderligt klädd i blanka stövlar och snygg outfit.
Jag kände mig som en luffare på en liten ponny i jämförelse 😆

Får se vad vädret bjuder på i morgon. Är tacksam att jag har gångavstånd till stallet och att det är så lättjobbat, vete katten om jag orkat hålla på annars när det känns som vintern aldrig kommer ta slut.
Jag längtar efter att åka och träna dressyr men då behövs både lastträning och bättre väglag.

1000016282.jpg
 
Jag skrotade idén om att rida ut idag 😅
Det blåser riktigt hårt, snörök, vägarna driver igen och massa is. Hade inte varit kul för någon.
Blev dressysadel på och ridhuset, räckte att halka sig bort dit, ibland gick det inte ens att se vägen när det blåste in snö från fälten. Blir spännande att köra min lilla bil till jobbet sen 😆

Ärtan var nöjd med valet och var jättefin! Vi hittar varandra mer och mer och jag lär mig lite varje gång jag rider hur hon vill ha det.
Nu är jag snabb att släppa innertygeln direkt hon spänner till och vill springa iväg. Hon är så rädd att man ska ta i henne men släpper jag helt lugnar hon sug direkt, jag kan fånga upp och hitta tillbaka till den mjuka kontakten igen. Det är så roligt att rida henne, alltid mjuk och lätt direkt från start, jobbar på hela tiden och är så positiv 😍

En kompis kom in med sin riktiga dressyrhäst, 180 cm hög med stora, uttrycksfulla gångarter. Rids på kandar och kompisen är alltid oklanderligt klädd i blanka stövlar och snygg outfit.
Jag kände mig som en luffare på en liten ponny i jämförelse 😆

Får se vad vädret bjuder på i morgon. Är tacksam att jag har gångavstånd till stallet och att det är så lättjobbat, vete katten om jag orkat hålla på annars när det känns som vintern aldrig kommer ta slut.
Jag längtar efter att åka och träna dressyr men då behövs både lastträning och bättre väglag.

Visa bifogad fil 136008
Vilken trevlig modell på häst!
 
Det här med hästar är spännande nästan jämt! O_o
Det har varit fruktansvärt kallt och blåsigt här i norra Skåne några dagar. Vi har en stor hage nere i en dalgång där det finns omväxlande skog och ängar. I somras gick några unghästar på bete där, men det har inte gått att ha vuxna hästar där på hela hösten för de blir så feta då. Det är massor av näringsrikt gräs kvar på marken, av någon anledning har gräset inte vissnat än. När det nu var så blåsigt släppte jag ner hästarna i denna hage. Där är de skyddade, och det finns verkligen tillräckligt med mat. Nu när det kommit snö tar det också lite längre tid för dem att äta, så jag tänkte att det skulle passa dem. Jag gick ner i hagen tillsammans med dem, och de hittar genast att där finns massor av gott gräs under snön. Lämnar dem och tänker att det här går nog bra, ingen behöver bråka om att få mat idag!
Men det hade inte gått mer än 30 min innan jag märker att D-ponnyn (fuxsto) springer hysteriskt. Den nya hästen som varit hos oss i 5 veckor är puts väck. När jag pulsar ner i hagen ser jag att han klättrat över en stenmur och dragit med sig den övre tråden, och försvunnit i skogen utanför. Jag fick snabbt sätta in D-ponnyn i en vanlig hage, och ge mig ut på jakt. Jag hittade honom ganska snart, men problemet var att komma ut ur skogen. De har avverkat och låtit allt som inte går att sälja ligga kvar, så det är jättesvårt att ta sig fram. Dessutom är det massor med stormfällen och allt regnande i höstas har förvandlat marken till sankmark eller å. Den här nya hästen är så stor att han inte kan krypa under på samma sätt som de mindre hästar vi haft förut. Vi pulsade runt i säkert 40 min innan jag lyckades hitta en väg han kom igenom till mer fast mark. 😅

Vid inspektion av hästen såg jag nya märken i täcket från D-ponnyn. Troligen har hon drivit ut honom ur hagen, och han har helt enkelt flytt.
20240104_100610.jpg
Han är livrädd för henne, med all rätt. Nu får de gå i var sin hage istället. :mad:

Men jag måste ändå berömma vår nya stora häst. Så lugn och sansad och väntade tålmodigt när jag försökte flytta nedblåsta grenar, parera för gammal taggtråd som grannen lämnat, passera bäckar osv.
 
Har känt mig ganska trött hela veckan så Ärtan fick vila igår, fanns verkligen ingen energi alls. Räckte att gå till stallet med Harry och pyssla om henne en stund.
Skönt att bara vara hobbyryttare och kunna lägga in extra vilodagar då och då när orken inte finns.

Idag var det kallt men vindstilla och sol, jag har varit ledig och kände mig betydligt piggare. Red ut och galopperade i snön i skogen. Jag gillar våra vägar på slätten men glad att det även finns skog att rida i som variation 😃

Ärtan var superglad och pigg! Hon brunstar, mitt i vintern 😅
Är dock inte bitchig eller sur, bara kladdig på insidan av bakbenen och mer intresserad av sina kompisar. Är som vanligt att rida, bara lite mer bråttom sista biten hem och svarar när kompisarna hälsar henne välkommen tillbaka 😊

Så glad att hon trivs i vårt lilla stall och är nöjd och glad.
Innan förra ägaren köpte henne hade hon bytt hem flera gånger på kort tid 💔
Tur hon fick ett stanna hos henne I flera år innan hon kom hit och jag hoppas vi får många år tillsammans.
Hon är ingen svår häst, hon är bara känslig, försiktigt och blir lätt stressad i stökiga miljöer. Hon trivs med en lugn och trygg person, då blir hon lugn och trygg själv ❤️
1000016339.jpg
 
Var -24 idag bär jag gick upp, väntade med att gå till stallet tills det klättrat upp till -16, fortfarande för kallt för att rida dock 😅
Om man inte är Katrin Norling, på vägen till stallet kom hon travandes på Hullibullie, när jag gick hem kom hon på en av sina andra hästar. Fälttävlansryttare är tåliga 😄

Ärtan var varm under täcker och verkade nöjd med livet.
I morgon ska det bli lite varmare så då ska jag rida 😁
1000016368.jpg
 
Idag åkte vi till stranden och red i mördarkylan. Eller ja, vi gjorde det efter att jag fått gräva fram transporten och sedan kabla igång ledsna billen som stått tre dagar...

Hyresgästen körde med till stranden också med sin transport och nya hästen, så på plats var det mycket drakblås och stirr som smittade av sig lite på Elsa som var sirap att rida pga allt ska kollas på, men det släppte lite eftersom. Speciellt till andra räcergaloppen där hon skulle bralla tusan med matte i full karriär 😂 mysig dag i kylan.
 
Enligt väderleken skulle temperaturen stiga idag redan på morgonen, vid 9 skulle det vara -8 så perfekt för en galopptur!

Men det var -17🙈
Aja kläder på, uteritt stod på schemat och ut bar det. Höll på att förfrysa fingrarna men fick upp cirkulationen efter en stund. Pigg o glad Haflinger som fick galoppera på ordentligt på snötäckta grusvägar. Det ska töa resten av veckan, hoppas inte allt blir is bara, det är långt kvar till våren och på söndag är det -10 och lägre igen.

IMG_7939.jpeg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 488
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
616
Senast: tott
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
996
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 418
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp