Uppdateringstråd

Idag är det slaskig snömoddsdag, men barfotatrollet hade inga problem med det i hagen så jag promenerade upp till galoppslingan och hoppade upp där. Det var ett perfekt träningspass med underlag som jobbar hästen åt en. Vi fick till mjuka och fina övergångar idag vilket kändes kanon. Någon gång fattade vi fel galopp, då var det bara att bryta av och fatta rätt så hon förstod verkligen hjälperna när jag förtydligade. Provade ett nytt bett från Fager som kändes bra även om jag hade velat ha det halva centimetern kortare, får utvärdera allt eftersom. Skönt att kunna alternera med iallafall.

På vägen hem hade det visst plogats på vägen och vår greppvänliga snömodd hade blivit kompakt halka 😅 så vi smög hemåt för hand letandes efter grepp i sicksack. Vi mötte också plogtraktorn vilket gick jättebra även om Elsa ville tassa förbi den lite kvickare än jag tänkt.

20240120_142344.jpg
 
Blev några timmar i stallet idag också 😁
Red dressyr i ridhuset och jobbade vidare med rakriktningen och få ordning på högerbogen. Min högerskänkel blir nästan lam i högervarv i galoppen 😅
Vänster är riktigt bra men där rider jag också mycket bättre.

Red ett par från anläggningen samtidigt och jag pratade lite med en mamma som var så glad för att det ska bli plusgrader nu eftersom deras hästar är så vilda i kylan.
Undrar vad det beror på 🙄
Våra är inte dugg vilda och jag ser inte fram emot slask och is 😑

Tog en vägg till idag, tänker att jag jobbar mig runt stallet en vägg i taget när tid finns 😁
Scannar alla annonssidor varje dagen i jakten på en jms. Nu har jag bestämt att det ska bli en sån så jag får sitta lite på händerna i väntan på att det ska dyka upp och inte köpa något annat.
Har legat ute två i min prisklass innan jag sålde min så förhoppningsvis kommer det snart en till.

Så rent, så fräscht 🌟
1000016941.jpg
 
Her går det ikke framover.
Først kommer det så mye snø at ponnien ikke kan ris på jordene mer for hun detter og mister balansen. Så måker snille bonden en flekk så jeg kan lonsjere/ri på, så kommer mildværet og alt som er måkt er nå is. Jeg har en gårdsvei å ri på som bare er is, den tar det 15 min å ri fram og tilbake på...
Jeg kommer meg ikke til ridehallen for jeg må sitte på med noen, og ingen føler for å kjøre på blankis...

Og jeg prøver febrilsk å finne medrytter men de som jeg likte best svarer ikke lenger på meldinger. Og de 2 som har prøvd virker uerfarne eller redde. (Du kan ikke være redd om du skal ri en unghest).

Og på toppen av dette kjennes det ut som jeg skal kollapse. Kroppen er på vei ned i grøfta, jeg har så vondt og er så sliten. Jeg kjenner at jeg kunne trenge et par dagee helt fri hvor jeg ikke behøver bekymre meg om ponnien finner på noe bøll. At noen bare fikser det. 3 dager. Få hvilt og dratt til legen, det hadde vært fantastisk.

Burde jeg egentlig ikke kjøpt hest... jeg vet ikke. Burde jeg ha kjøpt en annen hest, eldre og mindre "oppfinnsom", kanskje det. Men det er for sent nå, og jeg kjenner at jeg må ha mer hjelp for å komme meg litt oppå igjen.
Og det føles ikke som jeg har noen jeg kan spørre. Mamma og Pappa blir med og tar noen ting, mens jeg gjør andre syssler... og jeg er super takknemlig for det. Men jeg trenger en hel dag fri. Eller 3.
 
Känner mest bleh på allt nu.
Har inte alls haft någon bra känsla när jag ridit de två senaste gångerna. Dressyrsadeln har börjat glida fram, oklart varför.
Stallägaren har en county som jag ska testa nästa gång i ridhuset.
Annars är traven och vänstergaloppen super men jag fattar inte vad jag gör i höger. Det är som hela min följsamhet bara försvinner, Ärtan blir spänd, jag blir spänd och allt blir skit.
Känner mig sämre än sämst just nu 👎
Ska rida ut lördag och söndag och bara ha det trevligt.
Hon känns jättefräsch så jag är inte orolig för att det är Ärtan, det är typisk sis som är problemet 🙃

La ut köpesannons och bland alla irrelevanta svar fick jag en perfekt match. Men efter lite skrivande höjde säljaren priset 5 k 😅
Den är fortfarande inom budget men jag tycker ett är så himla oseriöst och fult så den blir det inte.

Hon är iaf väldigt söt 🩷
1000017042.jpg
 
Känner mest bleh på allt nu.
Har inte alls haft någon bra känsla när jag ridit de två senaste gångerna. Dressyrsadeln har börjat glida fram, oklart varför.
Stallägaren har en county som jag ska testa nästa gång i ridhuset.
Annars är traven och vänstergaloppen super men jag fattar inte vad jag gör i höger. Det är som hela min följsamhet bara försvinner, Ärtan blir spänd, jag blir spänd och allt blir skit.
Känner mig sämre än sämst just nu 👎
Ska rida ut lördag och söndag och bara ha det trevligt.
Hon känns jättefräsch så jag är inte orolig för att det är Ärtan, det är typisk sis som är problemet 🙃

La ut köpesannons och bland alla irrelevanta svar fick jag en perfekt match. Men efter lite skrivande höjde säljaren priset 5 k 😅
Den är fortfarande inom budget men jag tycker ett är så himla oseriöst och fult så den blir det inte.

Hon är iaf väldigt söt 🩷
Visa bifogad fil 137693

Men vafan? Att höjja mitt i? Varför?
 
Hon skulle få det om hon bytte in den istället. Lite märkligt att få besked om det halv tio på kvällen 🙄
Speciellt när jag skrivit att jag är väldigt intresserad och vill komma och kolla i helgen.

Jaha 🙃 ja nackdelen med köp o sälj mellan privatpersoner. Ibland kan de krånglas så
 
Idag tog vi en tidig tur, bettlöst med sidepull på galoppslingan. Elsa var lite avvaktande på vägen upp men det lossnade när hon fick galoppera loss. På avslutningen fick hon långa tyglar och valfritt tempo, då blev det en mjuk och fin galopp från björnen 🥰

20240127_110028.jpg


Vi har även anmält oss till markarbetesträning för nybörjare/unghästar nästa söndag och även tömkörning längre fram i februari. Nu känner man att våren är på väg, äntligen. Första pälsstråna har även börjat fällas, behövs då det är varnare nu och jag inte vill behöva klippa mer 😅
 
Ute i skogen första gången upsuttit på ett bra tag då det har varit halka från helvete. Det sköts en del, vilket jag inte tycker om. Men vi red på grusvägen och det va på bra håll. Donna skötte sig till UG omän rätt pigg. Skvättade inte ens till vid skjutningen 🥰 en riktig liten krigare är don kära lusitanos. Älskade häst. Blev en bild från banan igår.
1000005828.jpg
 
Jaha 🙃 ja nackdelen med köp o sälj mellan privatpersoner. Ibland kan de krånglas så

Ja 😅
Hade jag fått det priset från början hade det känts okej men just att hen plötsligt höjde gjorde att jag inte blev så sugen på att köra 20 mil. Då vill väl hen inte sälja alls helt plötsligt.
 
Mycket bättre idag än igår!
Bara att det var soligt när jag gick till stallet gjorde massor. Underlaget är lite intressant just nu. Det växlar mellan mjuka fina grusvägar och tjock, hal pansaris 😅
Men Ärtan är ordentligt broddad så vi gav oss ut på tur. Hon var superglad och väldigt nöjd med livet ❤️
Kände både igår och idag att hon kommer upp med länken på ett helt annat vis när hon slappnar av så troligen puttar hon fram dressyrsadeln. När den åker fram lär den klämma samt att den begränsar rörelserna, inte konstigt att hon blir spänd av det 😅

La på stallägarens sadel och rent spontant ser det bra ut bortsett från att den är lite vid men det kan jag lösa med correction paden.
Tänkte testa på måndag.
Är så less på ridhuset nu, även om det bara är slutet av januari så känns det som det varit vinter i en evighet nu.
Nu vill jag rida på vår stora, fina utebana 🤩
1000017208.jpg
 
Mycket bättre idag än igår!
Bara att det var soligt när jag gick till stallet gjorde massor. Underlaget är lite intressant just nu. Det växlar mellan mjuka fina grusvägar och tjock, hal pansaris 😅
Men Ärtan är ordentligt broddad så vi gav oss ut på tur. Hon var superglad och väldigt nöjd med livet ❤️
Kände både igår och idag att hon kommer upp med länken på ett helt annat vis när hon slappnar av så troligen puttar hon fram dressyrsadeln. När den åker fram lär den klämma samt att den begränsar rörelserna, inte konstigt att hon blir spänd av det 😅

La på stallägarens sadel och rent spontant ser det bra ut bortsett från att den är lite vid men det kan jag lösa med correction paden.
Tänkte testa på måndag.
Är så less på ridhuset nu, även om det bara är slutet av januari så känns det som det varit vinter i en evighet nu.
Nu vill jag rida på vår stora, fina utebana 🤩
Visa bifogad fil 137753
Det börjar iallafall se hoppfullt ut! Vi har haft snö snö snö sen mitten av november och är så himla trött på det 😂😅⛄️ känns som att det möjligen blir vår lagom till maj 🫣
 
Det börjar iallafall se hoppfullt ut! Vi har haft snö snö snö sen mitten av november och är så himla trött på det 😂😅⛄️ känns som att det möjligen blir vår lagom till maj 🫣

Ja, håller plusgrader i sig några dagar och det fortsätter blås kan jag nog rida där i slutet av veckan.
Men då blir det väl snöstorm igen 😆
 
Ska försöka få igång min fånghäst för 367833 gången. Funkar det inte nu ger jag upp. Så skulle ut på promenad med henne. Efter 100 meter känns det dom jag leder runt en bomb. Efter ytterligare lite tid och avstånd så börjar hon göra levad-liknande rörelser och sen bocka på stället.
Ska det fortsätta såhär så betalar jag någon att sitta upp.
 
Fredag var første ridedag siden lørdag, hatt vaksine/tenner og jeg har vært syk.
Hun var helt jævelig å ri på. Fikk henne ikke opp første bakken fra stallen. Bare stoppet, rygget og jeg får henne ikke fram med sjenkel. Skjer ingenting annet enn at hun rygger (bakkar). Kom oss til slutt opp og da fikk hun sånn framdrift at hun travet opp hele bakken. Red over gårdsplassen og ned den andre bakken, kjempespennende... (sarkasme) og så snudde vi og red tilbake. Hun fikk en liten trav på vei hjem og.

I dag fikk jeg henge på største hesten i stallen, så hun har trippet mesteparten av turen. (Samme tur for vi har ingen andre steder å ri). Fikk trave litt senere i bakken "hjem" og red opp til den andre gården i stedet. Da fikk hun strekke på seg og det kom noen galopp steg. På vei hjem møtte vi en annen hest fra stallen og da ble ponnien enda mer eksplosiv... tjohei. Travet litt på veien langs paddockene når de andre gikk inn og tok veien vekk fra stallen en gang (der vi hadde problem dagen før). Fikk da trav fra gården og et godt stykke oppover. Men når hun bremser så går hun ikke mange meterne på min sjenkling.
Føler at det er hun som bestemmer og jeg ikke har noe å si. At hun fullstendig driter i meg når jeg sitter oppå henne...
Gruer meg til å ri igjen i morgen (samme veien for alle andre steder er det 1 m med snø) for jeg blir mindre og mindre glad i henne når jeg sliter sånn med å få til en så basic ting som å gå fram for sjenkel.
Hun går bare fram når vi går sammen med en annen hest, og det er vel 6. gangen jeg har fått ridd sammen med noen siden jeg kom til stallen... så det er ikke lett å ha noen å ri med.
Begynner å bli så lei av at ting ikke kan gå bedre. Er meningen at jeg skal få hjelp av en trener men utebanen er også dekket av 1 m snø..
Hun var også umulig å få inn bittet i munnen på i dag, jeg trodde jeg hadde knekt koden endelig, men nei. Og hun tar tak og drar ned hodet når jeg skal sette meg opp på henne. Jeg klarer ikke holde igjen, særlig ikke nå som jeg har fått senebetennelse i armen.
Kjenner at jeg er dritt lei, og det var ikke sånn her det skulle være når jeg endelig kjøpte hest igjen.😞
Må bare kunne si til noen hvor dritt alt kjennes... å skrive her er greiere enn å prøve prate med noen på stallen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 335
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
973
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 280
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp