Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd

Nu ser det ut att börja läka 😍
Igår blev jag istället nojig att hon kanske, eventuellt var lite tjock i ett framben 😱
Brukar det verkligen se ut såhär? Är det inte lite tjockare än det andra?
Sen gav jag upp och red i ridhuset. Superfin! Hon rör sig riktigt bra med plus för galoppen. Skulle vara roligt att se min tränare rida henne, hon kan ju rida dressyr på riktigt 😁
Sen kände jag lite på benen igen och märkte inget så nu får jag skärpa mig och sluta vara halvt hysterisk 😅
Idag tog vi några juliga bilder i snön.
Ärtan kan puss 😚❤️
1000015674.jpg
 
Hästar 🙃
Nu när broddtrampet torkat upp och börjat läka, fortfarande lite oro för hoven, men det är bara att vänta och se, så har hon ett skärsår på utsidan av det andra bakbenet 😵‍💫
Bara ytligt och en liten, lokal svullnad men ändå. Ta det försiktigt häst!

Red I ridhuset, är plusgrader och isgata på sina ställen ute. Eftersom hon vilade igår, räknar inte rida 50 meter till ett fält och tillbaka som aktivitet så var hon väldigt pigg idag, då blir kortsidan vid porten väldigt obehaglig. Men fick trots det en väldigt fin känsla och var mycket nöjd med passet.

Nu väntar uteritter i morgon och på onsdag 😁
1000015713.jpg
 
Anna Hassö kommer och håller träningar i "mitt" ridhus i mitten av januari 🤩
Jag och Ärtan ska vara med 🥳
Kommer rida i en grupp med unghästar eller i en ponnygrupp eftersom jag är jäkligt rostig och Ärtan är grön när det kommer till hoppning 😁

Håll tummarna nu för att hoven sitter kvar och inget annat händer 😅
 
Senast ändrad:
Anna Hassö kommer och håller träningar i "mitt" ridhus i mitten av januari 🤩
Jag och Ärtan ska vara med 🥳
Kommer rida i en grupp med unghästar eller i en ponnygrupp eftersom jag är jäkligt rostig och Ärtan är grön när det kommer till hoppning 😁

Håll tummarna nu för att hoven sitter kvar och inget annat händer 😅

Va roligt 🥰 nått o sen framemot!
 
Broddtrampet läker fint och skärsåret från gårdagen har fått en skorpa så nu petar jag inte mer på det utan rider som vanligt och håller koll. Efter dagens tur hade svullnaden gått ner nästan helt, rörelse är bra!

Grusvägarna är toppen igen och vi har galoppera mycket idag 🤩
Hon är ett riktigt lyckopiller, så full av energi och glädje.
Såg älgarna idag också, så trist att de blir så långt bort på bild bara.
Ärtan är van vid vilt efter att ha bott i skogen i flera år så ingen rädsla där inte 😍

På fredag och lördag ska vi träna 🥳
Bommar på fredag och hoppning på lördag. Tanken var att jag bara skulle varit med på fredagen men blev inbokad även på lördagen så varför inte. Tränaren vet att vi är gröna så vi hoppar lite grann och tar det mest som miljöträning 😄

Ärtan och älgarna 🫎
1000015742.jpg
 
Idag hade vi veterinärbesöket och det blev en vetcheck plus blodprov utan några som helst anmärkningar. Elsa fick beröm och komplimanger om hur duktig och fin hon var med alla undersökningar och aktiviteter trots sin ålder vilket alltid gör en mallig. Synd man måste lägga så mycket pengar för att få höra det 😂
 
Vi har varit med på vår första träning 🥳
Det började dock inte alls bra. Har varit plusgrader och regn, leran är tillbaka. Enda nackdelen med stallet, ligger lite i en sänka kombinerat med fantastiskt bra odlingsjord, dvs the lerforce is very strong 😅
Det går ju bra eftersom vi har så stora hagar men vid grinden blir det verkligen misär.
Tyvärr var stallägarens medryttare lite klantig häromdagen och släppte in hästarna utan att stänga av strömmen, Ärtan kom emot grinden och blir nu stressad när hon ska in, ut i hagen går bra.
Så idag blev hon rädd, flög runt i leran, hon blev lerig, jag blev lerig och hon rispade sig själv med en brodd.
Kaos!
Väldigt ytligt som tur var.

Var i god tid så hon hade tid att lugna sig i stallet innan vi gick. Skulle ta av tåbrodd och sulor, så har hon även lyckats tappa en sula och bägge tåbrodden. Fråga inte hur det gått till 😅

Jag vet inte hur jag tänkte sen. Sambon tog bilen till ridhuset med Harry och jag gick. Dels glömde jag ta på mig reflexvästen och jag gick i mina vanliga ridstövlar trots att det var is hela vägen.
Har någon gått i ridstövlar på is?
Det går inte, jag fick glida hela vägen och hålla fast mig i Ärtans man på sina ställen. Dessutom klev jag i en vattenpöl. Var nära att börja gråta 😫

Så till träningen. Ärtan var taggad till tusen. Bockade i galoppfattningarna, sprang på tvären och var mer vild än tam.
Det blev dock bättre och bättre. Var galoppbommar, bockar och små hinder så mycket lydnadsträning.

Det blev lite spänt, lite vilt och vingligt här och där. Ärtan är grön och jag är väldigt ringrostig. Men det var kul och Ärtan var så himla pepp och gjorde verkligen sitt bästa hela tiden.

Jag behöver bli mer stilla och när jag inte vet vad ska göra ska jag göra ingenting istället för att som idag, göra tre olika saker på en gång 😆
Tränarens kommentar inför morgondagen.
"Ta några isbitar innan och några varv silvertejp runt munnen på dig själv så blir det bra".

Min kompis som också var med och tränade.
"Lite kul att du funderade över om hon var för tråkig för dig"

Idag var hon så långt ifrån tråkig dressyrhäst man kan komma. Kändes som att sitta på en het ponny 😁

Finns lite film på min Instagram, har dock privat eftersom jag inte tycker om klimatet på sociala medier.

Varför galoppera över bommarna när man kan hoppa 😆
1000016013.jpg
 
vi skulle egentligen och tränat igår, hoppning! Men tyvärr blev det inställd för tränaren var sjuk.
Så det fick bli en plan B, hoppar alldeles för sällan så ville inte ställa in helt. Fjäskade lite för en kompis som också har någon tränar/ridlärarutbildning så fick lite hjälp ändå 😊 styrketräning blev det och haflingern var så jätteduktig! Kort emellan och räckena ligger på runt 80cm. Det blev riktigt bra!
Måste hoppa mer ofta men är så lat och orkar inte bära fram. På sommaren är det alltid hinder på halva utebanan så man kan hoppa lite när det faller på, men nu lär jag släpa. Alla mina stallkompisar har stora hästar så det stämmer inte med avstånden så det är lite drygt att krånga men visst hjälpa vi åt ibland o hoppar tillsammans!


IMG_7893.jpeg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 516
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
632
Senast: tott
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
998
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 419
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp