Uppdateringstråd

Ja jag kommer ha hjälm framöver vid tömkörning, även om det nog inte hade gjort skillnad just den här gången (träff mitt i ansiktet).
Jag tänkte faktiskt på det när jag läste om din olycka, att hjälm inte skyddar ansiktet.

Min konvalescent var überpigg idag och när hon dansade runt och jag försökte få ordning på henne fick jag en has i bröstet. Jag var nära så det blev mer som en knuff, men hur hade jag kunnat skydda mig mot det?
 
Jag tänkte faktiskt på det när jag läste om din olycka, att hjälm inte skyddar ansiktet.

Min konvalescent var überpigg idag och när hon dansade runt och jag försökte få ordning på henne fick jag en has i bröstet. Jag var nära så det blev mer som en knuff, men hur hade jag kunnat skydda mig mot det?
Min mamma tycker jag ska ha sån hockeyhjälm med galler🤪

Men nej, det är ju många kroppsdelar som är oskyddade. Går ju inte att packa in sig helt..
 
Jag tänkte faktiskt på det när jag läste om din olycka, att hjälm inte skyddar ansiktet.

Min konvalescent var überpigg idag och när hon dansade runt och jag försökte få ordning på henne fick jag en has i bröstet. Jag var nära så det blev mer som en knuff, men hur hade jag kunnat skydda mig mot det?
Säkerhetsväst kanske? Säger hon som inte ens äger en sådan... 🙈
 
Efter att ha råkat ut för hjärnskakning+hjärnblödning med hjälm där jag var ensam på uteritt och blåljuspersonal inte hittade mig så har jag alltid extra fokus på hjälm i arbete. Även på promenader med unghästar om jag är själv, det räcker att jag halkar och slår i huvudet liksom när vi backtränar så ligger jag där utan någon i närheten. Så jag rekommenderar hjälmanvändande på marken varmt 👍

Men man får verkligen nöta in vanan med att få på den, men sen går det väldigt naturligt. Och jag kan ju som bonus slappna av mer i riskfyllda situationer då jag skyddat mig själv.
Jag har lärt mig!

I och med att jag har flera unghästar för tillfället och för att jag på nära håll ser hur lätt det är hänt att de brallar, så har hjälmen kommit på.

Det var nära ögat en gång i höstas och då fick jag en tankeställare.

Sedan dess är hjälmen på vid all hantering såsom promenader utomhus och allt annat arbete från marken.

Hjälmen skyddar inte mot allt, men om man skulle snubbla, komma för nära en hov, eller bli knuffad av hästen, då hjälper den till i alla fall något.

Men det som @MiniLi råkat ut för, klarar ju ingen hjälm.
 
Jag har lärt mig!

I och med att jag har flera unghästar för tillfället och för att jag på nära håll ser hur lätt det är hänt att de brallar, så har hjälmen kommit på.

Det var nära ögat en gång i höstas och då fick jag en tankeställare.

Sedan dess är hjälmen på vid all hantering såsom promenader utomhus och allt annat arbete från marken.

Hjälmen skyddar inte mot allt, men om man skulle snubbla, komma för nära en hov, eller bli knuffad av hästen, då hjälper den till i alla fall något.

Men det som @MiniLi råkat ut för, klarar ju ingen hjälm.
Ja, det är verkligen oturligt och som ni säger hade man ju i slutändan behövt vira in sig helt i bubbelplast egentligen 😅
Eller kanske börja med riddarmode igen, topp till tå i rustning?
 
Etter at jeg brakk ryggen så rir jeg alltid med vest. Det er bare ikke verdt det å ri uten, uansett.
Hjelmen er på når jeg rir, men jeg er ikke like flink til å bruke den på bakken...
 
Jag har alltid hjälm på mig när jag rider, kör och tömkör. När jag promenerat med konvalescent har jag också haft det. Däremot är jag dålig på att ha det vid typ markhantering i övrigt.

Säkerhetsväst är jag värdelös på att få på mig (trots att jag har både en hård och en komperdell ...). Senaste gången jag hade på mig väst var när jag trillade av och kraschade armbågen, jättebra att jag kunde låtsas på sjukhuset som att det är en vanligt förekommande företeelse att den sitter på :angel: Nä, men jag vetetusan varför jag är så motsträvig med västen. Barn och man rider alltid med väst båda två, så jag är ju egentligen i minoritet med mitt västförakt härhemma.
 
Det blev lite dressyr i paddocken idag! Vädret har ju varit hejkon bejkon här de senaste dagarna (igår snöade det typ hela dagen), så när det var sol och lite värmande strålar bestämde jag mig omedelbart för att nu tusan skulle det ridas :D

(Hundra procent att jag föredrar att rida i fint väder alltså. Jag rider ju även om det inte är det, men det är sådan himla njutning att sitta till häst när solen skiner!)

Fröken var duktig och jobbade på. Jag kände mig som en kylskåpsstel heffaklump, men jag skyller på att det varit vinter och min form just nu är oexisterande :angel:

Liten video: https://www.instagram.com/p/CqSriv9oVtM/
 
Har stått på en ridskola mycket samt jobbat måååånga timmar på kirurgakuten och tycker nånstans att som privathäst-ägare ska man föregå med gott exempel då många barn och ungdomar sannolikt ändå ser upp till en (eller man kan ju hoppas! 😛) så bär hjälm mest hela tiden- även ibland vid in/uttag och alltid vid longering/tömkörning och dylikt. Vi har märkt rätt tydligt att ungar i åldern 12-14 tycker det är coolt att va utan hjälm och då ridskolan har som regel att hjälm ska bäras vid ALL hästhantering om man är under 15 så har vi alla fått tjata oss blåa på dem så kör den passivt aggressiva approachen då jag är less på att gnälla på andras ungar (och för att jag vet att om någon olycka händer så är det jag som får ställa upp som läkare på min fritid vilket jag helst undviker).

Olyckor kan ske så snabbt och visst, hjälm skyddar absolut inte mot allt, men i vissa fall är det skillnaden mellan liv och död.

Med det sagt så flyttar min hästis och jag tillbaka till ridskolan från det privata stallet vi stått i sen jag köpte henne 🥳 Är både glad och förväntansfull men också väldigt ångestfylld efter vad som hände med senaste hästen där. Har liksom haft som en mantra de senaste dagarna "Denna häst är inte som den förra, denna häst är inte som den förra". Kändes dock så himla fint när jag var där i helgen och förberedde med att spåna boxen och inreda skåpet och alla jag träffade var så pepp på att jag kommer tillbaka. Är så mysigt att känna sig välkommmen 🥰
 
Tömkörning på schemat idag, glad pålle som mest ville galoppera och bocka 😅. Gick en promenad efteråt och minsann hittade han supermumsigt gräs, blev sur när jag bestämde att vi skulle gå hem 🙄
5D18C4A3-0BA7-4CA2-AD74-FC753C1E642B.jpeg
 
Sköna vårkvällar. Det är första dagen jag slipper slå på belysningen i paddocken efter halva passet :D Madam B var väl inte så himla sugen på att anstränga sig något nämnvärt ikväll men tyckte det var kul med bommarna och pricken över i blev när vi skrittade av genom att gå en sväng runt sommarhagarna. Inte riktigt samma sak som att gå ut längs vägarna men nog så spännande att inspektera stallägarens nya grönsaksland och spana på rådjur bortom fälten.

20230328_194819.jpg
 
Här händer det inte så mycket. Hela förra veckan var jag nere i Skåne på utbildning så hästarna fick vila. Sen följde brorsdöttrarna med upp och äldsta tösen och jag tog vår första ridtur tillsammans. Bella är 28 men beter sig hemskt och knatar på som en krutgumma. Det blir en powerwalk om jag går med..
Sedan har vi fortsatt med insittningen utav hennes 3åring. Vilket också går otroligt bra 🥰
 

Bifogade filer

  • 91A38AC8-EEA6-48FE-9BA2-B0ACFE8DF3FC.jpeg
    91A38AC8-EEA6-48FE-9BA2-B0ACFE8DF3FC.jpeg
    383,5 KB · Visningar: 32
Här ska vi åka iväg på första tillfället i vår inkörningskurs på fredag, så det lasttränas med lunchhinken i den nya transporten som äntligen fått sin nya vägg på plats. Elsa är en pärla att skicka in, dock är det hård lucka på denna och hon har bara åkt transporter med gardin innan. Gardin tycker hon är läskigt även om hon blev bättre och bättre med det ju mer vi tränade.

Idag fick jag hjälp av hyresgästen att stänga luckan medan jag var med inne i släpet. Hon spände sig en del men kunde stress-äta sig genom det med något enstaka ryck, så det ska nog gå att träna på. Imorgon ska vi åka en runda också så hon får vänja sig vid hur denna låter och rör sig också.
 
Och nu är vi i andra ytterläget.. från en häst som knappt går att rida på vintern pga stökig så går han nu knappt att rida pga slö :meh:
Var ute och skrittade på lång tygel, och så vänder hästen och går hem igen. Jahapp..
Pälsfällningen som tar på honom, plus att han drar ner på grovfodret eftersom han hellre letar gräs. Så nu får jag öka kraften så han inte faller ur.
 
Vi har kommit igång riktigt bra nu och idag kändes B riktigt riktigt fin. Hon gjorde förvånansvärt bra galoppfattningar, även i det svaga varvet. Längtar upp i sadeln nu.
 
Här var det tyst...

Igår red vi för första gången på länge vilket gick väldigt bra och idag hade vi en kort lastträning för att se hur hon reagerar. Jag har aldrig lastat henne i min ägo och det är oklart om hon åkt i ett vanligt släp någon gång öht men hon gick på transporten tre ggr utan några större invändningar. Eftersom jag var ensam nöjde vi oss med att bara gå på, stå still och sedan backa av. När vi ska börja stänga för bakom vill jag ha en medhjälpare...

20230429_185927.jpg
 
Ja här var det tyst 😅
Min häst har fallit ur (händer typ varje vår*) och de vanliga sadlarna passar inte längre. Det är också rätt mycket vårkänslor så han får vila helt enkelt.
* Han får fri tillgång på hö och mer kraftfoder än behovet. Däremot äter han mycket mindre grovfoder eftersom han prioriterar "bete". Vill inte stalla in heller pga behöver röra på sig så försöker släppa över i hage med gräs istället när jag kan. Han repar sig snabbt igen bara gräset kommer igång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp