Uppdateringstråd

Det går jättebra för Vegas hos hans gulliga familj 😍
Tjejen är väldigt duktig och de har debuterat på tävlingsbanan med en överlägsen vinst som resultat, trots att han busade lite 😁
Samtidigt som jag är väldigt glad för att det går så bra så är det lite bittert att det inte är jag som rider och tävlar 💔
Han är så himla trevlig, rör sig fint och hoppar väldigt väl. Lilla guldponnyn.

Jag har inte ridit alls sen olyckan och även om den inte var ridrelaterad så har jag byggt upp en osäkerhet som jag inte alls känner igen. Har blivit riskmedveten på ett helt annat vis och tyvärr inte på ett bra vis 😅
Men nu har jag varit och hälsat på i ett stall några kilometer hemifrån där det bor några Tinkerhästar. De har ett sto som är 13 år, en snäll och stabil skogsmulle som även är inkörd.
Tanken är att jag ska prova att rida och går det bra ska jag rida ut ett par gånger i veckan 😊
Det är en bit från vad jag gjort innan men i dagsläget är det nog precis vad jag behöver för att komma igång och få tillbaka lite självförtroende.

Visa bifogad fil 119042
Förstår den bittra känslan men roligt att du vill rida igen ♥️
Låter som ett bra upplägg med tinkern
 
Vad tråkigt :(
Lastning är verkligen en riktig bajsgrej om det strular.
Verkligen. Letade rätt på träningstillfällen där Eamon Hickey är i krokarna, så förhoppningsvis har han möjlighet att komma inom snart och ge oss lite verktyg att jobba med. Så kanske att vi får ställa in nästa körkurs-tillfälle, det är verkligen inte kul att inte veta om man kommer komma iväg/hem när det är så långt borta. Då tar jag hellre lite längre tids lastträning, åker till vet i närheten för check och ser.
 
Verkligen. Letade rätt på träningstillfällen där Eamon Hickey är i krokarna, så förhoppningsvis har han möjlighet att komma inom snart och ge oss lite verktyg att jobba med. Så kanske att vi får ställa in nästa körkurs-tillfälle, det är verkligen inte kul att inte veta om man kommer komma iväg/hem när det är så långt borta. Då tar jag hellre lite längre tids lastträning, åker till vet i närheten för check och ser.
Låter klokt.
Jag har ju gett upp min häst för tillfället, men borde kanske ta tag i det igen... Någon gång. Hittills har två proffs också gått bet såatte :angel:
 
Hade ju lastningsträning i måndags med Eamon och det var verkligen supernyttigt. Det var mycket fokus på fokus (pun intended) och grunder, han märkte ju direkt att det var puffande och dragande från Elsas sida och att jag måste sätta tydligheten i vad vi ska göra och inte göra.

Han kunde ju pangtjong få hästen att typ springa in på transporten till sist medan jag behöver slipa min timing och känsla mer. Men vi fick läxor i form av övningar för hand att öva på som jag körde på banan idag och det var en så mer harmonisk häst att handskas med! Inget dragande, flängande med blicken utan ett mycket bättre samspel. Någon gång vid betandet för hand efter så drog hon mot trycket i min hand och då fick hon en liten signal på rumpan att "hallå, här är jag och vi ska hit" och hon rättade till sig direkt och följde. Hon verkar slappna av väldigt i tydligheten också vilket känns givande.

Lite sugen på att boka in honom igen på måndag men plånboken måste konsulteras. 😅 Även om det är en väl värd investering.
 
Red ut en sväng igår, han var väldigt glad att få komma in i de svala stallet och har hittat ett favvoställe att klia på 😅 Högst upp på rumpan o han gick nästan på stället när jag gjorde en dubbelkli där 😂
Antagligen börjat vakna rejält i hingstkänslorna med.. inget jag märkt av så mycket
IMG_2752.jpeg
 
Red ut en sväng igår, han var väldigt glad att få komma in i de svala stallet och har hittat ett favvoställe att klia på 😅 Högst upp på rumpan o han gick nästan på stället när jag gjorde en dubbelkli där 😂
Antagligen börjat vakna rejält i hingstkänslorna med.. inget jag märkt av så mycketVisa bifogad fil 119774
åh vad kul du kunna börja med hästarna igen ! :love: vi kastrerade min 3åring för inte så länge sen, han hade ena kulan i uppe också, men inte i buken, det kalaset gick på 10 k. :meh: men nu är det iaf klart!
 
åh vad kul du kunna börja med hästarna igen ! :love: vi kastrerade min 3åring för inte så länge sen, han hade ena kulan i uppe också, men inte i buken, det kalaset gick på 10 k. :meh: men nu är det iaf klart!
Jaha den kan va uppe men inte i buken?
Har dålig koll.
Kollat upp oriser iaf o det verkar ligga på 20-30 k att plocka ut den..
 
Vaccination idag, inga problem. Däremot har jag haft en magkänsla att det är något som inte riktigt står rätt till med B's rörelseapparat. Hon blir återkommande spänd i ryggen även när hon inte rids samt tappar höger bak i galoppen. Veterinären böjde, filmade och klämde när han var hit idag och höll också med om att det är "något" som inte är helt hundra men kunde inte bedöma var det sitter. Vi bestämde att boka in en fullständig hältutredning till nästa fredag med bedövning och vid behov även röntgen så får vi se vad det ger. Just nu hoppas jag bara att det inte ska vara något stort utan att det i bästa fall är något som går att åtgärda alt något som iaf kan "hållas i schack"...
 
Jaha den kan va uppe men inte i buken?
Har dålig koll.
Kollat upp oriser iaf o det verkar ligga på 20-30 k att plocka ut den..
Den låg i ljumsken. Då är det billigare
Så den kan antagligen ligga i ljumskan eller buken. Buken är mycket dyrare. Tycker ändå det va rätt saftigt. I buken så kostar det 20 till 30. Vi gjorde det på sjöinge. Tydligen låg priset på detta tidigare väl på runt 6 till 8. Det täcks inte av försäkringen tyvärr.
 
Den låg i ljumsken. Då är det billigare
Så den kan antagligen ligga i ljumskan eller buken. Buken är mycket dyrare. Tycker ändå det va rätt saftigt. I buken så kostar det 20 till 30. Vi gjorde det på sjöinge. Tydligen låg priset på detta tidigare väl på runt 6 till 8. Det täcks inte av försäkringen tyvärr.
Nä det vet jag. Ägaren ska göra detta är tanken 🙂
Det är min förra hästs son
 
Idag tog vi transporten och åkte iväg. Det var första gången som jag åkte iväg och då gör jag det ensam :D
Vi åkte för att rida ihop med en gammal stallkompis och min ponny skötte sig utmärkt! Hon gick så lugnt och fint när herrarna var lite uppspelta.
Sen när vi skulle hem så gick hon på direkt och jag var sååå stolt över hennes lugn 🥰
 

Bifogade filer

  • 5B5716CB-A270-4E89-8325-36BE1D43EF30.jpeg
    5B5716CB-A270-4E89-8325-36BE1D43EF30.jpeg
    347,8 KB · Visningar: 45
Longerade Harry igår och kan man bli mer kär än jag är blev jag det igår 😍
Han rör sig så himla trevligt! Fattar galopp direkt på pussljudet o galoppen är mjuk, gungande och han håller en avslappnad överlinje. Just nu skimmraf han i guld och de gör inte saken sämre 😁
IMG_2828.jpeg

Detta är alltså Goldie (min förra häst) första avkomma.
Han påminner om henne men är mer ridbar och mer positiv till att vara med o hitta på saker.
Goldie ville mest gå i hagen o de kan ju ha med o göra att hon reds in sent men när jag tänker på de så passar hon bättre till avel. Väldigt bra mamma, lämnar fina avkommor och trivs med de livet ♥️
 
Jag har bara tränat avsuttet i typ en månad pga tunn häst och sadel som slutade passa men idag red jag igen.
Hästen går på bete sen några veckor tillbaka och har tagit sig fint :)
Av någon outgrundlig anledning valde jag galoppgrejerna och jisses vad kass jag var i början :rofl:
Längde lädrena typ hundra hål och sen fick vi lite bättre ordning på det och jag lyckades stå upp och få hästen i galopp. Blev ett kort pass men tror vi ska göra om det snart igen.
 
Idag hade vi Eamon ute igen på gården och Elsa fick sin allra första inridningsträning, på slutet kunde jag hoppa upp och lägga benet över. Magiskt! :love: Vi kombinerade det med en avslutande lastträning, där jag kunde skicka in henne, själv gå in och sedan ut, stänga dörr, öppna dörr, gå fram till henne och backa ut. Guldstjärna verkligen, det sätter sig snabbt från dessa träningarna och även om de är tuffa mentalt så ser man hur hela hon slappnar av med tydliga ramar.
 
Idag hade vi Eamon ute igen på gården och Elsa fick sin allra första inridningsträning, på slutet kunde jag hoppa upp och lägga benet över. Magiskt! :love: Vi kombinerade det med en avslutande lastträning, där jag kunde skicka in henne, själv gå in och sedan ut, stänga dörr, öppna dörr, gå fram till henne och backa ut. Guldstjärna verkligen, det sätter sig snabbt från dessa träningarna och även om de är tuffa mentalt så ser man hur hela hon slappnar av med tydliga ramar.
Så härligt det låter, blir glad av att läsa! :love:
 
Hatar att vänta på undersökningar. När man väl fått bekräftat att det är något som är off så börjar man inbilla sig en massa saker och helt plötsligt är hästen blockhalt på alla fyra och har säkert brutit ryggen på två ställen...
 
Hatar att vänta på undersökningar. När man väl fått bekräftat att det är något som är off så börjar man inbilla sig en massa saker och helt plötsligt är hästen blockhalt på alla fyra och har säkert brutit ryggen på två ställen...
Känner igen det... Brukar tänka på min favorit-malaphor då - "We'll burn that bridge when we get to it" dvs man kan oroa sig i sönder längre fram istället. Lagom optimistiskt 😅
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp