Uppfödare "stulit" ägarskap!

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Hallå!
Har en vän som behöver lite hjälp, då jag inte kan ge henne ordentliga svar vänder jag mig till hjälpande medmänniskor =)

Det hela började med att hon lånade mage på ett sto, kontrakt skrevs, i kontraktet skrevs det att en del ska betalas när fölet föds, en annan vi leverans, 48 h efter fölets födelse skulle ansvar och ägarskap tillfalla henne.

Ända sedan fölet kom har det vart rabalder om det, ägaren till stoet vill stå som ensam uppfödare och ha sin initialer i namnet på fölet, 4 dagar efter att stoet fölade skickades hon iväg för att betäckas på första brunsten, o det handlar om ca 20-25 mil bort, vilket innebär att min vän nu inte har sett hennes föl sen det kom ut i maj. För stoet har inte betäckts än. Hon kommer inte igång på brunsten ordenligt.
Men tillbaka till saken iaf, nu har ägaren till stoet skickat in papper till den förening som fölet ska registreras i, och skrivit sig själv som ägare till fölet!
Är detta verkligen rätt? Fölet är inte fullt betalt förrns vid lev, vid 6 månaders ålder, men i kontrakt står det ovannämda, tilläggas ska också att när sto med föl skickades iväg ville min vän att ägaren till stoet skulle ansvara för ev skador på föl eftersom det skickades iväg mot hennes vilja, vilket ägaren absolut inte gick med på.

Så hjälp!! Hur ska man gå tillväga???:confused:
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Om hon lånat mage på stoet så är väl brukligt att man står för alla betäckningskostnader samt stoets och fölets kostnader fram tills avvänjning?'

Om hon istället har tingat fölet så är det ju uppfödaren stoägaren.
Stoägaren måste ju också kunna betäcka om stoet i år sen om de får resa när de är så unga som fyra dagar?

De måste ju ha detta reglerat i kontraktet?
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Med det lilla som jag kan utläsa här så det enda som hon bör opponera sig kring är väl själva ägandeskapet. Kan nog förstå om stoägaren vill stå som uppfödare och hon har sin fulla rätt till det tror jag så tillvida inget annat är skrivet om det i kontraktet.
Lånar man mage numera så registrerar du som ska ha fölet sig i ASVH´s språngrulla , dvs du som ska betala seminavg, språng mm äger "språngsedeln". Därefter kan bara du stå som ägare och uppfödare om inget annat registreras från din sida. Det är vad jag kan utläsa i alla fall. Kontrakt måste man ju ändå skriva om allt det andra förstås
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Hon har ju lånat magen, valt hingst och ombesörjt betäckningskostnader mm, men de kom överens om ett fast pris så ägaren till stoet har betalat bla ultraljud, foder och uppehälle, ska även stå för att fölet blir chippat och registrerat, och för detta ville ägaren till stoet att hon ska betala en del (utöver betäckningen) vid födseln, och sista delen vid avvänjningen då hon kan ta hem fölet.

Att stoet och fölet skulle åka iväg hade det inte ens diskuterats då ägaren sa att hon inte hade råd att betäcka stoet iår, utan det sades strax innan de åkte.
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Det hela handlar ju om att ägaren till stoet har satt sig själv som ägaren till fölet, bortse från allt det andra, det var för att sätte er in i historien lite, vet att ägaren till stoet har laga rätt till att stå som uppfödare men man kan ju deala med och sätta 2 namn.

Men det jag vill ha svar på är om uppfödaren har enligt lag rätt att sätta sig som ägare när det finns ett kontrakt som säger att ägarskapet tillfaller en annan 48 h efter födseln?
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Om det inte är akut (tex sjukdom) så får INTE fölet transporteras för 1v ålder (jordbruksverkets regler)
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Avtalslagen finns men hur användbar dne är i det här fallet beror på hur kontraktet är utformat.

En idé kan vara att kontakta avelsföreningen som fölet ska registreras i och skicka en kopia av avtalet.
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Jag tycker mer att det låter som det är fråga om ett beställt föl. D v s fölet är beställt med stam etc, betalning sker efterhand och fölet levereras vid 6 månaders ålder. I så fall är det ju solklart stoägaren som ska stå som uppfödare, och också som ägare innan full betalning skett.
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Jag tycker mer att det låter som det är fråga om ett beställt föl. D v s fölet är beställt med stam etc, betalning sker efterhand och fölet levereras vid 6 månaders ålder. I så fall är det ju solklart stoägaren som ska stå som uppfödare, och också som ägare innan full betalning skett.


Håller med. När vi gjort på detta vis så har vi givetvis varit uppfödare, stoet är ju vårat, beställningen gällde en särskild hingst.

och blir man sur för att stoägaren vill betäcka om stoet, och inte förlora ytterligare år/inkomster, så får man väl helt enkelt köpa ett eget sto?
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Men om kontraktet säger att fölet tillfaller din vän efter 48 timmar så kan hon ju inte vara uppfödaren eftersom hon inte ägde fölet när det föddes?

Jag tycker det verkar jättetråkigt att det skurit sig mellan din vän och stoets ägare. Hade jag varit i samma sits så hade jag nog verkligen lagt manken till för att komma överens. Och det är ju inget konstigt att stoets ägare vill betäcka om? Det brukar man ju göra med avelsston? Visserligen skulle hon först inte betäcka om men man kan väl ändra sig?

Ska stoets och fölets ägare gå och blänga surt på varandra hela föltiden? ush så tråkigt. Råd din vän att försöka komma överens med stoets ägare och inte tjafsa om bagateller... det är ju samma häst ändå :)
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Nu är ju saken den att jag bad om att det skulle bortses från allt utom ägarskapet.
Självklart accepterar hon ju att stoet åkt, men ni måste ju samtidigt hålla med om att har man gått o väntat på en häst i 11 mån o när den väl kommer åker den direkt, så känns det rätt surt, o det har inte varit problem, visst att hon är missnöjd över situationen, men det skulle jag med vara när mitt föl äntligen kommer och 4 dagar efter födseln skickas den långväga bort och det har inte ens påtalats innan. Det med uppfödargrejen, är väl medveten om att hon har laga rätt att stå som uppfödare, men det är inte hon som valt hingst, så då kan man tycka att man kan ju komma överens om att skriva bägges namn? Men då denna människa

O det handlar inte om någon beställning av föl, hon bad om att få låna magen och betäcka stoet, varav stoägaren såg väl sin chans att kunna tjäna en extra hacka på det hela och ville därför ha ett fast pris, (ett pris som jag aldrig skulle betalat)

Men samtidigt åter till frågan: Kontraktet säger efter 48 h, men så som ni förklarar så verkar inte det spela någon roll, 75% av fölet är redan betalt, så egentligen har ju den riktiga ägaren till fölet inget o säga till om numer?
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Vet inte hur du resonerar men jag tycker INTE att det är ok att betäcka ett sto första brunsten efter fölning. Men vissa ser ju inte till djurents väl o ve utan tänker bara på som sagt, inkomster. Nu vart inte stoet betäckt, hon kom ej heller igång på spruta, nu är hon så dålig i benen (sönderriden) så nu ska hon vänta o se om hon ska betäcka henne till sensommaren. Istället för att vara human och låta henne vila ett år för att se om benen blir bättre. För det var med nöd och näppe att hon klarade senaste dräktigheten.
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Personligen avtalar jag alltid att äganderätten övergår först då 100 % av hästen är betald, vad står i kontraktet? Om fölet inte är köparens förrän 48 timmar efter födseln är ju stoägaren solklart uppfödare. Eftersom fölet inte klarar sig utan stoet är det ju stoägaren som har "makten" att göra vad denne vill med sitt sto. T ex betäcka om.
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Om det inte är akut (tex sjukdom) så får INTE fölet transporteras för 1v ålder (jordbruksverkets regler)

Vilket enligt stoägaren bara var rekommendationer.. Fölet va 4 dagar gammalt när det fick åka 20-25 mil.
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Personligen avtalar jag alltid att äganderätten övergår först då 100 % av hästen är betald, vad står i kontraktet? Om fölet inte är köparens förrän 48 timmar efter födseln är ju stoägaren solklart uppfödare. Eftersom fölet inte klarar sig utan stoet är det ju stoägaren som har "makten" att göra vad denne vill med sitt sto. T ex betäcka om.

Kontraktet säger att ägarskapet tillfaller min vän 48 h efter fölets födsel.
Och det handlar inte om uppfödare, utan om att uppfödaren har satt sig själv som ägare till fölet.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Kontraktet säger att ägarskapet tillfaller min vän 48 h efter fölets födsel.
Och det handlar inte om uppfödare, utan om att uppfödaren har satt sig själv som ägare till fölet.

Men hon ska ju inte beatla fölet förrän den är 6 mån ? Då kan hon inte äga fölet.?

Mia
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Kontraktet säger att ägarskapet tillfaller min vän 48 h efter fölets födsel.
Och det handlar inte om uppfödare, utan om att uppfödaren har satt sig själv som ägare till fölet.

Generellt är det så att stoägaren är uppfödare om inget annat uttryckligen avtalats. Och stoägaren förblir därmed ägare tills fölet betalts av köparen och då gör en ägarändring. Vem som betalat vad har inget med detta att göra.

48 timmar efter födelse blir alltså den tidpunkt när fölet får ny ägare. Det konstiga i detta är att fölet inte ska betalas då. Smidigast är väl att skriva ett vattentätt skuldebrev?

För egen del hade jag inte heller lämnat ifrån mig fulla äganderätten innan hästen är till fullo betald. Av det du beskriver så anser jag att stoägaren gjort rätt och jag skulle nog gjort likadant.

Jag antar att ägarebytet är lämpligt att anmäla i samband med att fölet reggas.

Din bekant får helt enkelt lära sig att skriva bättre kontrakt nästa gång.
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

För egen del hade jag inte heller lämnat ifrån mig fulla äganderätten innan hästen är till fullo betald. Av det du beskriver så anser jag att stoägaren gjort rätt och jag skulle nog gjort likadant.

Jag antar att ägarebytet är lämpligt att anmäla i samband med att fölet reggas.

Din bekant får helt enkelt lära sig att skriva bättre kontrakt nästa gång.


Varför ska min vän lära sig skriva kontrakt bättre? Det är ju stoägaren i detta fallet som har brutit mot kontraktet vilket du menar att du också skulle ha gjort? Då är det väl denne isåfall som nästa gång bör lära sig det?

Tycker det är illa att du påtalar ett kontraktsbrott som rätt.
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Men hon ska ju inte beatla fölet förrän den är 6 mån ? Då kan hon inte äga fölet.?

Mia

Där har du poängen, men i kontraktet står det att hon blir ägare 48 h efter födseln, men det ska inte betalas förrns efter 6 månader, så det är ju stoägaren som utformat kontraktet fel.

Det som också ska nämnas är att stoägaren står som ägare, MEN skulle veterinär behöva tillkallas till fölet av någon anledning vägrar hon stå för det.

Såå, det är en enda soppa..:confused:
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Varför ska min vän lära sig skriva kontrakt bättre? Det är ju stoägaren i detta fallet som har brutit mot kontraktet vilket du menar att du också skulle ha gjort? Då är det väl denne isåfall som nästa gång bör lära sig det?

Tycker det är illa att du påtalar ett kontraktsbrott som rätt.

Men hon ska ju inte betala fölungen förrän den är 6 mån ???

Man kan väll inte äga en häst som inte ät till fullo betald ?

Då torde det väll vara bättre om din kompis betalar hästen direkt ? Och sen kräver att hon ska stå som ägare samt uppfödare eller delat uppfödar skap eftersom man delade på endel kostnader ?
Mia
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 926
Senast: Freazer
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 588
Senast: Masse
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 729
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp