Uppfödare "stulit" ägarskap!

Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Låter som din kompis faktiskt varit lite blåögd och inte förstått och uppfödaren verkar samtidigt lite lurig ...

Det är fult av uppfödaren att skicka stoet på betäckning och samtidigt kräva att din kompis ska betala för fölisen om den blir dåligt och sen säga att hon inte äger fölisen (vilket hon iof inte gör eftersom hon inte betalat fölis än ) och som du skrev det verkar vara en soppa av alltihopa .

Mia
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Vilken soppa! Och dessa kontrakt.. man blir ju mörkrädd. :mad:
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Varför ska det vara så svårt att använda sunt förnuft, ärlighet och vänlighet? :confused:
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Varför i helavärden köra iväg så tidigt på betäckning!!!???
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Vilket enligt stoägaren bara var rekommendationer.. Fölet va 4 dagar gammalt när det fick åka 20-25 mil.

Hade fel där, 2 dagar var hon bara, föddes tis morg, åkte tors morg.
O anledningen va för att nästa föl skulle komma vid rätt tidpunkt antar jag. Men tji fick dom.
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Jag tror att det blir svårt att påvisa kontraktsbrott, i alla fall enligt det du berättar här.

Om det är viktigt för kompisen att äga fölet nu, är väl det enklaste att betala det nu. Men ärligt talat förstår jag inte vitsen att stå som ägare nu, det är ju en risk för betalningen får ju köparen stå för även om fölet förolyckas under tiden hos stoägaren. Enda skillnaden är att om fölet förolyckas vid 4 månaders ålder har fölägaren respit med betalningen ytterligare två månader.

Antigen betalar man, står som ägare och tar i besittning och övertar risken, eller så avvaktar man ägarskap och betalning och låter säljaren/stoägaren stå risken.

Förstår inte varför någon av parterna skrivit på ett kontrakt som är utformat så som TS beskriver. Ofattbart.
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Jag tror att det blir svårt att påvisa kontraktsbrott, i alla fall enligt det du berättar här.

Om det är viktigt för kompisen att äga fölet nu, är väl det enklaste att betala det nu. Men ärligt talat förstår jag inte vitsen att stå som ägare nu, det är ju en risk för betalningen får ju köparen stå för även om fölet förolyckas under tiden hos stoägaren. Enda skillnaden är att om fölet förolyckas vid 4 månaders ålder har fölägaren respit med betalningen ytterligare två månader.

Antigen betalar man, står som ägare och tar i besittning och övertar risken, eller så avvaktar man ägarskap och betalning och låter säljaren/stoägaren stå risken.

Förstår inte varför någon av parterna skrivit på ett kontrakt som är utformat så som TS beskriver. Ofattbart.

Jag håller med. Skullefölet förolyckas av någon anledning så står inte stoägaren ("Britta")för det.
Då det i kontraktet står att allt ansvar och ägarskap går över till "Kalle" 48 h efter födseln, så står inte "Britta" för det. Även om fölet skulle skadats av transporten till betäckning skulle "Britta" inte stå för det heller.

Så man får dra slutsatserna att det är rent ut sagt ett pisskontrakt som har skrivits och att stoägaren i detta fallet, (som jag känt sen år tillbaka) helt enkelt kör en fuling, hon vill inte styrka kontraktet så då struntar hon i det helt enkelt.
Nu ska fölet betalas just för att det kan finnas risk för att hon istället tar fölet, då detta vart en riktig liten pärla =)
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Din kompis skulle ha kontaktat någon juridiskt kunnig innan h*n skrev på kontraktet. För sent att göra något nu men h*n har lärt sig till nästa gång.
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Varför i all sin dar ska man "stryka" ett kontrakt? Man har ju varit överens om avtalet när man skrivit på det? Om man nu tycker att stoägaren "kör en fuling" - varför gick man med på avtalet från första början? Är det alltid OK att först säga ja och amen, och sedan skrika i högan sky när det blev som man avtalat?
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Ungefär som i " Kan säljare ångra ett sålt föl VS Uppfödare "stulit" ägarskap....
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Med ägandeskap följer vissa saker, bland annat fri förfogaderätt till sin egendom (som man i och för sig kan avtala att någon annan har under viss tid).

Har någon då hand om Din egendom så har de också oftast ett förvaltningsansvar (beror på vad man avtalar förstås).

Helt uppenbart är att stöägaren är uppfödare, och om Din kompis genom avtal blivit ägare till fölet (utan att full betalning erlagts, utan avtalats att betalas vid senare tillfälle) så bör Din kompis se till att fölet är försäkrat, se till att ha ett avtal med stoägaren som reglerar stoägarens ansvar etc så länge fölet går med stoet samt se till att Din kompis registreras som ägare per omgående. Det bör också framgå av detta avtal vad stoägaren har rätt att utsätta fölet för, vilka informationskrav hon skall uppfylla gentemot ägaren, tillkallande av veterinär etc.

Rent allmänt verkar det som flera sagt vara ett riktigt skitavtal där parterna inte förstår vad de avtalat om.
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Det enklaste för din kompis att göra är ju att betala resterande pengar och sen skicka in byte på ägarskap..
 
Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!

Varför i all sin dar ska man "stryka" ett kontrakt? Man har ju varit överens om avtalet när man skrivit på det? Om man nu tycker att stoägaren "kör en fuling" - varför gick man med på avtalet från första början? Är det alltid OK att först säga ja och amen, och sedan skrika i högan sky när det blev som man avtalat?

Men vilken del är det du har missat? Det har ju inte blivit som de avtalat, och det står inte att man ska "stryka", utan att hon inte kan STYRKA, med det menar jag att det är ett kontrakt som stoägaren skrivit, som min vän skrivit under, och som stoägaren sen inte följer, det spelar ingen roll om full betalning erlagts lr inte för fölet just för att det står i kontraktet att ägarskapet ska gå över till köparen innan full betalning erlagts.
Tror att du har blandat ihop rollerna lite, vilket inte är lustigt i denna soppa.
Snabbt förklarat igen.
Stoägaren skrev kontrakt, min vän skrev under och godkände, de var överens.
Stoägare bryter kontraktet genom att sätta sig själv som ägare på fölet, trots att det i kontraktet (som denne själv skrivit) står att allt ansvar och ägarskap ska överlåtas till köparen (min vän) 48 h efter födseln.
Då köparen betalat språngavgift, skall xxx kr betalas i samband med födseln, resterande xxx kr skall betalas vid leverans som sker vid 6 mån ålder.

Nu är ju detta bara delar ur kontraktet, men jag hoppas att du förstår att det faktiskt är ett kontrakt som stoägaren utformat men sedan inte vill följa. Så vem gör då felet?

Då min vän nu pratat med en jurist, som har sagt detta och framhåller även att det är ett kontraktbrott, som är väldigt tydligt iomed att stoägaren gjort som denne gjort.

MEN, för att allt ska bli guld och gröna skogar, så ska sista betalningen nu erläggas så att fölet blir fullt betalt. Varvid kontraktet inte gäller mer än som ett kvitto. Vilket det förmodligen kommer göra sig bättre som =)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 926
Senast: Freazer
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 590
Senast: Masse
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 729
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp