Uppfödare

Madde_padde

Trådstartare
Hur gör ni om ni inte får valparna sålda?

För de måste väll finnas fler än mig som inte blir av med sina valpar?
 
Sv: Uppfödare

Konstigt.
På din annons står det att de kostar 8000 kr. Om du inte har satt pris så kan ju den missen vara det som avskräcker. Sätt 3000.
 
Sv: Uppfödare

just glömt min annons här....

men 3000 då blir ja lite sådär har man inte råd att betala tex 5 000 varför ska man då ha hund?

3 000 är bra mycke mindre än va de kostat att föra upp dom.... och nej de spelar egnetligen ingen roll MEN hur ska dom då ha råd att betala vetrinär och sådant i framtiden?
Börjar med 5 000 får vi se!

Jag är ju dessutom en hel del petig med var dom hamnar :S så asch!
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare

Inte för att vara tyken men tänker man inte på sånt innan man tar kull? Att det finns en marknad för valparna man föder upp och har en plan om det skulle bli några över?
 
Sv: Uppfödare

Mina är bara 4 veckor och som det ser ut så är alla sålda eller ev en hane kvar :laugh:
Blir denna lille snygging kvar så behåller vi honom :love:

Gå inte ner i pris. Det kommer köpare ska du se.
Ta gulliga kort och sätt ut på nätet. Kanske sätt ut någon på foder till garanterat gott hem? :laugh:
 
Sv: Uppfödare

jo då ja har nödlösningar! de är inga problem egentligen!

Men just sälja dom om man inte får dom sålda?

Jag har så dom kan komma iväg allesmmans men allra hellst så hittar jag ju någon som vill ha en bästa kompisar, en jack russell och vet vad de innebär! Någon som vill köpa en hund och sett just min stam, mina linjer och gillar dom!

Asch ja kan inte formulera mig så de blir rätt... men!
De är ju knappast så så ja funderar på hundstallet eller avlivning men :)
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare

Jag har så dom kan komma iväg allesmmans men allra hellst så hittar jag ju någon som vill ha en bästa kompisar, en jack russell och vet vad de innebär! Någon som vill köpa en hund och sett just min stam, mina linjer och gillar dom!

Då har du ju egentligen inga problem med att få valparna sålda, du är bara kräsen med vart de hamnar.
Välj du en bra valpköpare även om den inte är insatt i just dina linjer, det är väl det viktigaste.
 
Sv: Uppfödare

Jag parar alltid en tik med inställningen att det kan bli en del osålda valpar och frågar alltid mig själv:

* Har jag tid att uppfostra & ta hand om x antal valpar?
* Har jag ork att göra ovanstående?
* Har jag råd att ha x antal valpar kvar för obestämd framtid?
* Kan jag ha dem kvar som vuxna om de förblir osålda?
* Finns utrymme i både bostad och livet för att ha en knippe unghundar?

Om svaret på någon av ovanstående frågor är nej, så blir det ingen kull här :cool:

Min åsikt är att man som uppfödare alltid bör räkna med att det blir osålda valpar och då har en färdig plan för hur man kan hantera det!

Nu har jag iofs inte blivit sittandes med valpar nån gång, men jag ställer mig ändå alltid dessa frågor innan en parning :)
 
Sv: Uppfödare

Jag parar alltid en tik med inställningen att det kan bli en del osålda valpar och frågar alltid mig själv:

* Har jag tid att uppfostra & ta hand om x antal valpar?
* Har jag ork att göra ovanstående?
* Har jag råd att ha x antal valpar kvar för obestämd framtid?
* Kan jag ha dem kvar som vuxna om de förblir osålda?
* Finns utrymme i både bostad och livet för att ha en knippe unghundar?

Om svaret på någon av ovanstående frågor är nej, så blir det ingen kull här :cool:

Min åsikt är att man som uppfödare alltid bör räkna med att det blir osålda valpar och då har en färdig plan för hur man kan hantera det!

Nu har jag iofs inte blivit sittandes med valpar nån gång, men jag ställer mig ändå alltid dessa frågor innan en parning :)

+1 på detta :)
 
Sv: Uppfödare

kl

Är det ingen som har valpköparlistor klara innan ni parar?

Kanske inte på en hel kull, men typ fem-sex stycken.

Inget påhopp, bara en undran, borde ju underlätta lite iallafall och så ser man ju om det ens finns ett intresse för kullen.
 
Sv: Uppfödare

Mina kullar är oftast "borta" innan de föds, men har man 2 tingade tikar & 14 tingade hanar och får ex.vis 7 tikar + 1 hane så har man ju hux flux 5 otingade valpar.
 
Sv: Uppfödare

kl

Är det ingen som har valpköparlistor klara innan ni parar?

Kanske inte på en hel kull, men typ fem-sex stycken.

Inget påhopp, bara en undran, borde ju underlätta lite iallafall och så ser man ju om det ens finns ett intresse för kullen.

Händer ju rätt ofta också att man har en hel hop intressenter men sen när valparna väl föds så har en del ångrat sig, köpt valp hos annan eller så har mormor gått och blivit sjuk eller dyl. så man kan aldrig lita på att man har valparna sålda även om man har en lång kölista - det underlättar naturligtvis men är ingen garanti.
 
Sv: Uppfödare

Jag parar alltid en tik med inställningen att det kan bli en del osålda valpar och frågar alltid mig själv:

* Har jag tid att uppfostra & ta hand om x antal valpar?
* Har jag ork att göra ovanstående?
* Har jag råd att ha x antal valpar kvar för obestämd framtid?
* Kan jag ha dem kvar som vuxna om de förblir osålda?
* Finns utrymme i både bostad och livet för att ha en knippe unghundar?

Om svaret på någon av ovanstående frågor är nej, så blir det ingen kull här :cool:

:bow::bow:
 
Sv: Uppfödare

Jag parar alltid en tik med inställningen att det kan bli en del osålda valpar och frågar alltid mig själv:

* Har jag tid att uppfostra & ta hand om x antal valpar?
* Har jag ork att göra ovanstående?
* Har jag råd att ha x antal valpar kvar för obestämd framtid?
* Kan jag ha dem kvar som vuxna om de förblir osålda?
* Finns utrymme i både bostad och livet för att ha en knippe unghundar?

Om svaret på någon av ovanstående frågor är nej, så blir det ingen kull här :cool:

Min åsikt är att man som uppfödare alltid bör räkna med att det blir osålda valpar och då har en färdig plan för hur man kan hantera det!

Nu har jag iofs inte blivit sittandes med valpar nån gång, men jag ställer mig ändå alltid dessa frågor innan en parning :)


Nu sitter jag här ännu en sömnlös kväll över mina underbara valpar.... ja jag funderade både och en och två gånger men kunde aldrig för mitt liv tro att dom inte gick att sälja öht.

Kalla min dum och naiv ja va ni vill de är inte de jab ehöver, just nu är de försent att klanka ner och säga vad jag BORDE ha tänkt på.

Jag fick 6 valpar trode jag hade hem till 3-4 st men inte då!
Nu har jag två st utlånade antagligen tar dom över dom i framtiden.

jag har pengar för att ha dom kvar inga problem ränkade ut att jag hittills lagt 30 000 på dom kasn utan problem lägga 30 till de är inga problem egentligen
MEn endå ja tycker inte de är ett skärligt liv att bo tillsammans med 4 kullsyskon, jag klarar inte av att uppfosta eller ge dom den tid dom behöver me så många hundar... Jag annonserar och annonser men nej! de är tvärstopp!


Jag behöver nu några ider på fler sidor att annonser på osv eller om inte annat bara ett snällt ord en klapp på axeln och lite ny pepp. :cry::(
 
Sv: Uppfödare

Har du annonserat ut dem i Norge?

JRT är svår, speciellt om du har strävhåriga. De släthåriga har alltid sålt bättre tycker jag. Gå ner lite i pris och annonsera överallt. I Finland, Norge, Danmark etc. Ta söta bilder på dem och lägg ut i annonserna!
 
Sv: Uppfödare

Kan inte ge så mycket råd utöver dem som redan står i tråden; Ta bra bilder, presentera kullen med en utförlig beskrivning av småttingarna(vid deras ålder börjar ju personligheten framträda- beskriv den!), syfte med kullen osv.
Det är vad jag faller för när jag sitter och småletar bland annonser.

Annars kan jag inte erbjuda så mycket... Iofs, jag bor 1½ mil från dig, och har en 12 veckors BC som letar lekkompisar:angel: Lite väl stor skillnad i ålder och storlek dock;)

Hoppas du hittar bra hem!

/Migo
 
Sv: Uppfödare

allra hellst så hittar jag ju någon som vill ha en bästa kompisar, en jack russell och vet vad de innebär! Någon som vill köpa en hund och sett just min stam, mina linjer och gillar dom!

Men det här framgår ju inte alls i de annonser jag har sett här på buke i alla fall? Du måste väl skriva vilka linjer du har och vad som gör dem "bättre" än andra jr-valpar, annars vet ju folk ingenting? Ta riktigt fina valpbilder, gärna både uppställda och huvudbilder, så folk får ett hum om hur valparna ser ut. Precisera dem som individer och berätta om deras mentalitet och små egenheter. Berätta om hur rasen fungerar som familje/stall/jakthund och vad du önskar av dina valpköpare.
Får du inte valparna sålda så måste du ha dem kvar, alt. sätta ut dem på foder - om du hittar bra fodervärdar, vilket tyvärr inte är så lätt.

Jag tror inte att sänka priset är rätt väg att sälja valpar, i alla fall inte att sänka från 8000 till 5000:- Folk får gärna för sig att det är något fel på valparna om priset sänks kraftigt.
Hoppas du inte tar illa upp, men vet du, jag tror att felet här är att kullen framstår som ganska ointressant, det finns liksom inget som talar för att jag skulle köpa valp av just dig, om jag nu var intresserad av jack russel.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 686
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 654
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Är det någon som har koll på västgötaspets och kan tipsa lite om vad man ska kolla efter/se upp för när man väljer uppfödare/valp? Om...
Svar
8
· Visningar
724
Senast: Tiger tok
·
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
418
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp