Bukefalos 28 år!

Uppfödare!

PRV-registrering kan du ju göra när du vill. Märker du att du inte kan handla hos vissa grossiter utan det får du ju helt enkelt fixa det. Men som sagt, det kostar ju 800:-.

Idag ringde det en galen försäljare från Göteborg (jag blev helt full i skratt för han lät precis som Hebbe lelle i Albert & Herbert), jag höll på att aldrig bli av med honom... Han skulle sälja tvättmedel, "du tvättar väl hästtäcken o så ibland"... Jo, visst.
 
Nej, NPC hette de. Han var verkligen så extremt påstridig så jag var på väg att nappa, men sen berättade han vad det kostade och då backade jag...

Jag tycker också det är lite fula trick, han menade nämligen att "köper jag genom dem får jag en faktura där det bara står rengöringsmedel". Med andra ord avdragsgillt alltså. Luktar ju liiite skattefusk...
 
Skatten brukar ju vara betydligt mer än 30% på vinster i näringsverksamhet. har du stoppat in pengar så du har rätt att göra räntefördelning så stämmer ju 30% men annars blir det mer, i alla fall om du räknar på hur mycket du netto får ut efter alla skatter och avgifter.

Särskild löneskatt eller egenavgifter är ju ca 24%-31%. Efter det kommer kommunalskatt på minst 30% och utöver det statlig skatt lite beroende på inkomst.

Jag tex har en skatt på minst 65% på inkomster från näringsverksamhet. Då är ändå inte momsen med i det resonemanget.
 
Jag tex har en skatt på minst 65% på inkomster från näringsverksamhet. Då är ändå inte momsen med i det resonemanget.
Jo så blir det ju om man skall ta ut vinsten som lön.

Låter man pengarna vara kvar i företaget, så blir det ju vinstskatt på 30%.
 
65% !! nu blir jag ju avskräckt.. hur ska man få nåt kvar egentligen.. ? om man ska ta ut sin egen lön..? Får man vänta till i slutet av året med att betala in moms o skatt mm i vevan med att man får återbäringen ??
annars så kan man ju inte leva på sin verksamhet..?!
 
Det enda registreringsbevis som är giltigt vid kontakt
med t.ex. post och banker är det blåa från PRV.
Oftast är det teckningsrätten man är ute efter, dvs vem som har rätt att skriva på avtal m.m i företagets namn.
 
Min bank har inte frågat efter registreringsbevis, det de var intresserade av var värde på fastigheten och min ekonomi!

Så min bank struntar rätt mycket om jag finns med hos PRV om de bara tror att jag kan betala mina räntor. Andra banker kanske tänker annorlunda.
 
Det kan bero på att bankerna kan gå in och titta i PRV:s register och där finns ju alltid de senaste uppgifterna. Då är det klart att de inte frågar efter pappret.
 
De flesta lantbrukare jag känner har inte registrerat sig hos PRV men de har inga problem med att låna hos banken ändå.

Har du enskild firma så är det ju ganska uppenbart vem som har teckningsrätten och vem som har betalningsansvar.

Det är kanske annorlunda med andra företag men lantbruk och skogsbruk klarar sig ofta utmärkt uran PRV-registrering.
 
Min bank ville ha PRV-paperet om de skulle ge mig status som "Företagskund". Men i övrigt så spelade det ingen roll.

Dock så tror jag att det underlättade för mig att få ett lån billigare, jag fick ett Företagshypotek i stället för ett In Blanco-lån.
 
Det beror väl som vanligt på vilka förutsättningar man har.

Jag blev lantbrukskund hos min bank tack vare att jag äger en lantbruksfastighet. Lantbrukskunder är ju egentligen en sorts företagskunder. Banken verkar anse att om man bara äger tillräckligt med jord och skog så är man labtbrukare och därför företagare oavsett PRV-registrering.

Fast om man driver ren hästverksamhet utan jordägande eller med för lite mark så kanske banken anser att det inte är lantbruk.

Det är väl stört omöjligt att säga nåt generellt om man behöver registrering eller inte.
 
Jag är lantbrukskund med både jord och skog, också.
Lånen var för att få låna mer än 75% av värderingen på gården, och det var till alla hästar och dragbil och transporten och så. Med PRV pappret så slapp jag dyra topplån och fick ett företagshypotek i stället.

Det är väl stört omöjligt att säga nåt generellt om man behöver registrering eller inte.
Ja, det är nog det enda som är helt säkert.
 
apropå grossister så vill jag bara elda på diskussionen lite till :) genom att påpeka att de grossister (alger, magneter o backontrack) som jag handlar av aldrig har bett att få se något regbevis ...
 
Det finns gott om grossister som säljer till konsumenter. De grossister som enbart säljer till andra företag kräver naturligtvis bevis på detta. Dvs regbeviset. Inget konstigt med det!

Knappast att elda på diskissionen :smirk:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
594
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
24 082
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 971
Senast: ameo
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp