Bukefalos 28 år!

Uppfödare!

Åh, äntligen en till som varit med om det! Tack för att du skrev! NU kanske Athena tro på det!
 
SJÄLVKLART är det skilnad på regbevis från PRV och dito från Skattemyndigheten, men det var inte det saken handlade om, vilket du mycket väl vet! Nu handlade det faktiskt om vilket papper man behöver visa upp för att få handla hos grossist. Där trodde du inte på mig när jag skrev att man skulle visa upp sin firmas regbevis, dvs från PRV! Du började prata om andra regbevis som finns och ansåg att det borde räcka med ett bevis på att man är registrerad som enskild näringsidkare. Jag svarade, som du också vet, att jag inte känner till dessa eller om de är lika gångbara hos grossisterna. Men jag *trodde* att de skulle vara det, eftersom det gick ut på samma sak: att bevisa att man faktiskt är ett företag och då har rätt att handla hos grossist. Men tydligen är du på grälsjukt humör?

Idet här sammanhanget var det knappast menat som komplimang när jag skrev att du märker ord. Du är dessutom väldigt godtycklig i ditt ordmärkande, grälsjuk rent av.

Vems svar trådskaparen fått ut mest av kan nog bara hon svara på, det är ingen tävling. Mitt ursprungliga inlägg var menat att visa på en annan fördel med att regga firma. Dvs att kunna handla till fördelaktiga priser hos grossist. I det avseendet har du knappast tillfört något.
 
Det som kanske kan röra till det för en del är att man faktiskt kan göra all registrering via PRV som skickar vidare uppgifterna till skattemyndigheten. Det här är en service som PRV har för att man som ny företagare bara skall behöva skicka in en enda anmälan till ett ställe.

Detta gör att man kanske lätt blandar ihop rollerna.
 
Vad menar du med "Tvångsfirma vid jordbruk"?

En sak kan man vara säker på när det gäller vårt kära skattesystem och det är att det alltid finns något som man känner till. :(
 
Följande skrev du själv:

Jag har inte sagt att man måste vara reggad hos PRV! Jag har sagt att man behöver visa upp registreringsbevis och vi kom ju fram till, för länge sen nu, att det får man även utan att registrera firmanamn!

Därav min fråga vilket reg. bevis som eg. krävs.
 
Det står: 1:a januari 2001 upphörde jordbruksbokföringslagen.

Det var en lag som gjorde alla ägare av jordbruksfastighet bokföringsskyldiga. Jordbruksfastighet var enskild firma till sin ägare hur man än vände sig. Det måste ha varit en kvarleva efter att förvärvstillstånd ALLTID krävdes vid köp av jordbruksfastighet, vilket var fallet före 1992.
 
Du tänker inte sluta, va? Du måste gilla rundgång...

Har du läst vad Inte_Ung skrev ang vilket regbevis som behövs? Har du fler frågor i ärendet kan du väl ta dem via denne, eftersom Inte_Ung verkar ha liiite mer erfarenhet!

Än en gång, för säkerhets skull: Jag har ingen aning om vilket regbevis som krävs, de gånger min man och jag reggat oss som kunder hos grossist har de velat se regbeviset från PRV. Sen om du tror på det eller inte får stå för dig. Du får väl ta kontakt med någon grossistfirma och dra hela grejen där istället, så kan säkert de hjälpa dig att reda ut det hela.

Jag kan bara berätta om mina egna erfarenheter. Sitter inte och hittar på för att reta upp nån annan. Det finns det redan så många här på Buke som gör. För min del är det här avslutat nu.

Hoppas trådskaparen, eller nån annan för den delen, drar fördelar av sitt företag och börjar handla hos nån grossist som passar deras inriktning. Det finns som sagt pengar att spara på det sättet.
 
Så nuförtiden räknas inte jordbruksfastighet automatiskt som enskild firma?? Hur gör man då om man vill driva det som jordbruk ell likn? Ska man kontakta skattemyndigheten för att dra igång? Tycker mycket är så krångligt vg jordbruksfastigheter... Som det här med att man får betala mindre för elen. Är det energiskatten man slipper betala eller hur är det??
 
Man driver det som vilken annan enskil firma som helst.
Allt det där står jättebra i de broschyrer som Tomas länkade till, läs dem!
 
Jag sitter inte här och skriver för att reta upp dig utan för att jag vill ha svar på min fråga. I början trodde jag att jag fick det (läs mina svar till dig då), men jag har insett att jag inte kommer att få det.

För övrigt kan jag berätta att jag skrev ut registreringsblanketten till PRV igår så jag kommer väl att punga ut med de 800:- när ekonomin blir lite bättre...

En sista grej bara, som inte har direkt med detta med grossister att göra men iaf. Skattemyndigheten fick ju mitt nummer hit till jobbet, de vill ju veta var de kan nå en på dagtid. Det är f.ö. det enda ställe där jag har uppgett det på. Försäljarna ringer som galna, varenda dag är det ngn som ringer och vill ge mig ett extra bra erbjudande bara för att jag är företagare... Så tydligen har man förmåner iaf :p.
 
Som jag skrev så är det nog bäst om du kontaktar nån grossist och hör vad de kräver av dem istället. Om det spelar roll eller inte vilken slags regbevis man har. Enligt Inte_Ung ska det tydligen enbart vara PRV's, men hör för säkerhets skull med en grossist!!!

Eller gäller det en annan fråga? Det har jag i så fall missat. Då får du gärna ställa den igen. Så slipper vi leka gissningslekar :D

Det är väl klart att man kan få erbjudande/förmåner som företagare utan att vara reggad hos PRV, ingen har sagt något annat. Skulle inte förvåna mig om de köper eller prenumererar på listor över (nya?) företagare! Förmodligen får man fler erbjudanden om man dessutom är momsreggad, då är man ju aktiv som företagare och säkert mer köpstark. :)
 
Tack, nu förstår jag nog detta lite bättre. Men som Inte_ung skrev.. varför ska staten ha 30% av vinsten? är de alltid så? vid all försäljning? räcker de inte med att man bet. in momsen? fast de kanske jämnar ut sig när man får göra avdrag för alla grejer.. men då borde ju staten förlora på de??.. får man göra avdrag för veterinär besök och foder och allt som hör till? om man har hästarna som företag o ska "leva på dom"
 
Allt som går med vinst skall skattas med 30% på vinsten. Alla företag, små som stora.

. får man göra avdrag för veterinär besök och foder och allt som hör till? o
Ja just så, det är därför som man bokför och vill ha kvitton på allt.

fast de kanske jämnar ut sig när man får göra avdrag för alla grejer.. men då borde ju staten förlora på de??.
Ja så blir det ju oftast. Men man får ju bara dra av ned till noll. Eller spara förlusten. Läs Broschyrerna som Tomas lade in länkar till i början. De är bra och lättlästa.

Mera kvitton åt folket! Och Hogia Small Office.

om man har hästarna som företag o ska "leva på dom"
Man behöver bara ha dem som företag och behöver inte alls försöka att leva på dem.
 
Tack för bra svar! :bow:

ThomasN: supertack för länkarna! Har spenderat några timmar idag och laddat hem diverse info. Nu ska man bara ta till sig allt...
 
Tack själv!

Ja, varför ska staten tvunget ha in skatt? :D Jag klarar inte av att svara på såna avancerade frågor :rofl: Men det finns ju tack och lov Inte_Ung mfl andra som har sakerna under kontroll :banana:
 
:bow: Tack inte_ung =) nu har jag inga frågor mer tror jag..
Det var väl de där med prv eller icke prv registrering...hm..
 
Enligt skattemyndighetens hemsida (som jag hemsökt idag) krävs det PRVregistrering i de flesta fallen. Så det är nog lika bra att ta tjuren vid hornen och komma på nåt bra namn! Lycka till! Inte bara med namnet, utan allting... :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
594
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
24 082
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 971
Senast: ameo
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp