Bukefalos 28 år!

Uppfödare!

W

Wes

Hur gör ni med bet. av skatt..? om man föder upp i liten skala, har bara ett par ston. Måste man ha firma för att bet. rätt skatt eller hur redovisar Ni? försäljningar och även betäckningar om ni har hingst.. de är ju mycket pengar i omlopp..
 
Jag har ett par avelsston och jag tar inte föl på båda varje år. För ett och ett halvt år sedan skaffade jag mig ändå F-skattebevis och redovisar moms. Du får ju också dra momsen om du har firma. För mig lönar det sig, jag säljer ungefär en häst vartannat år. Det är också ett bra sätt att få koll ordentlig koll på sina kostnader.

Piggy
 
Jag har min verksamhet (arabstuteri) registrerad som enskild, passiv firma. Arbetar heltid som anestesisjuksköterska inom landstinget, så försörjningen till hästarna är den lönen.
Går absolut inte med några vinster i min verksamhet. Många tror man gräver guld när man har egen hingst och tror man tjänar massor av pengar på detta. Så är icke fallet. I alla fall inte inom arabhästeriet.

Den skatt (moms) jag får tillbaka över stiger helt klart den skatt (moms) staten skall ha av mig. Utgifterna är definitivt fler än inkomsterna. Och i synnerhet nu när det byggs stall här hemma och detta kommer att kosta bra mycket mer än först uträknat (som vanligt).

Det kom ju en lag från RSV innan att om man hade fler än tre hästar vart man tvungen att registrera detta som firma (går alldeles utmärkt med enskild, passiv). Det ar ju så att många travhästägare gjorde stora pengar på sina travare och "lurade" staten på en massa pengar. Därför fick vi hobbyfantaster också dra vårt strå till stacken, men ser man som så så förlorar ju staten på detta eftersom (som de flesta vet) så går vi hobbyuppfödare def. inte med vinst....
 
Det kom ju en lag från RSV innan att om man hade fler än tre hästar vart man tvungen att registrera detta som firma (går alldeles utmärkt med enskild, passiv).

Detta måste du förklara? Finns ju massor av människor som har > 3 hästar utan firma? Snarare har jag tolkat det som att det är svårt att få registrerad firma då man bedriver hästverksamhet, men att om man har mer än 3 brukar de inte krångla?
 
Jag har jordbruksfastighet och deklarerar för denna. Har FA-skattsedel och är momsredovisningsskyldig. Ännu så länge har kostnaderna varit större än kostnaderna så ingen skatt har betalts på någon vinst. Man kan "spara" förluster och kvitta det mot en eventuell framtida vinst också. Prata med t ex LRF-konsult om du vill veta mer om hur det fungerar i praktiken.
 
Den kan vara aktiv ändå, det beror till viss del på hur mkt tid du lägger på firman + om den är beroende av dig personligen. Du betalar olika skattesats för aktiv/passiv firma, har du en aktiv verksamhet får du göra avdrag mot inkomst av tjänst under de fem första åren.

Finns en del om detta i äldre trådar här.
 
Ja, lag och lag egentligen.
men det kom direktiv om att hade man 3 hästar eller fler så skulle man vara tvungen (i princip) att fixa till sin hästverksamhet som firma (på ett eller annat sätt) för att staten skulle få del av alla de pengar som är involverade i hästverksamheter. De vände sig i första hand till alla de travägare som har en dunderhäst som springer in massor av pengar och där folk får en massa pengar "svart" utan att skatta för dem. Då ville staten ha sitt fingre med i spelet, för si.....så mycket pengar kunde ju folk inte få in utan att staten fick sin del.
Så då blev det beslut på att alla som har 3 eller fler hästar skulle i princip bli "tvugna" att ha firma på hästarna, för de (staten) trodde de kunde få in mer pengar. Men sedan är det ju så med oss hobbyuppfödare att det är ju staten som förlorar på oss, eftersom vi (i regel) måste ha moms/skatt tillbaka!
Detta var för 13-15 år sedan för i den vevan registrerade jag mitt arabstuteri som passiv enskild näringsverksamhet.

Då vart det inga problem att regga som firma och mig veterligen är det inte så idag heller. Har precis en kompis som nyss gjort det och det var inga som helst problem. Reggar detta hos PRV och Länsstyrelsen, betalar vad det kostar (tror det rör sig om 800:-) i reg. avgift. Närmre än så kan jag inte förklara det för det är ju lääänge sedan nu dessa direktiv gick ut...
 
Att regga hos PRV har ingenting med skatt och moms att göra. Det enda du registrerar där är firmanamnet. Registrera dig för moms gör du hos skattemyndigheten och det kostar ingenting.

Jag fick min F-skattsedel på min hästverksamhet för någon månad sen, det var sannerligen inte helt självklart att jag skulle få den utan en rejäl bedömning från myndighetens sida. De var tveksamma, liksom LRF konsult + en revisor som jag talat med. Revisorn sa dock att det var ovanligt att man nekades F-skatt om man hade tre hästar eller mer, därför försökte jag att söka och det gick ju då vägen.

Skattemyndigheten har lärt sig att hästföretagare sällan är några nettoinkomsttagare och därför anses de flesta försök till momsregistrering som ett sätt att få dra moms på det man köper in.

Historien om travhästarna, den minns jag som en debatt om huruvida man fick lyfta A-kassa när man hade företag eller ej? Att det var många som reagerade då de ägde travhästar via bolag och F-kassan tog för givet att det fanns en inkomst på dessa. Men den debatten kanske var en frukt av det du beskriver, om rekommendation att ha hästarna i bolag? Så är det i varje fall inte numer.

Mitt företag är ännu inte reggat hos PRV, jag har inte ansett mig ha råd med de 800:- än :D. Så är det att vara hästföretagare... Å andra sidan vet jag inte riktigt vad man får för pengarna egentligen, man kommer ju med i register och statistik på ett annat vis men det gynnar knappast mig. Min man har redan tre enskilda firmor så vi får ändå all företagsreklam...
 
Jo så mycket begriper jag också att man inte reggar för skatt och moms på PRV, men firman reggar Du där, eller hur?!
Så mycket förstår jag också att det är RSV som sköter skatter och moms....

Sorry men Du skrev till mig precis som jag var en barnrumpa och det är jag långtifrån. Och jag skrev säkerligen otydligt i vanlig ordning igen i mitt förra inlägg...
Men har man firma reggar man väl i alla fall den för skatteredovisnign också..Annars liksom ingen idé att ha firma, eller hur?!
Men nu är det klargjort...

Och ja, det var den debatten som föranledde att man önskade att hästidkare reggades som firma....för att få in skatterna....

När jag reggade mitt arabstuteri som firma kostade det bara 300:- och defintivt inga bedömningar o.s.v. från mymdigheter på den tiden (d.v.s. 1990-91). Nu har jag i och för sig inte F-skattesedel eftersom jag har enskild, passiv firma, då mitt stuteri inte är min huvudsakliga försörjning.
 
Jag vill inte låta nedlåtande men jag tycker du blandar ihop begreppen lite huller om bladder. Om du nu är såpass insatt är det ju inga problem för din egen del, men för många här är det här en ren djungel.

Återigen påpekar jag att registreringen av firma inte har någonting med skatten att göra. Det tycker jag är ett nog så viktigt påpekande. Firma är endast ett skyddande av namnet. Det finns heller (så vitt jag vet) ingen bedömning hos PRV för att få teckna firma för precis vad som helst. De tar ingen hänsyn till vinstsyfte etc (rätta mig om jag har fel). Det är ju hos Skattemyndigheten som bromsklossen ligger.

Sen ska jag komma med en pekpinne till (:D) och det är att F-skatten beror av huruvida du utför tjänster eller ej.
 
Detta är en ren djungel för mig.. trots gedigen ekonom utbildning.. =( ... fast de va ju ett tag sen.
Det som jag grunnar på är företags form.. vad kostar allt och vilka fördelar har jag.. Antar att jag ska ha en enskild firma för min hästverksamhet men jag är ju åf av hästprodukter med.. så kan man se de som passiv firma? jag har ett heltids jobb utöver detta som är min försörjning.
Blir de inte dyrt att betala in moms varje månad? Vilka inköp får man göra avdrag för? jag har ingen jordbruksfastighet. Vad är de för pengar jag får tillbaka i slutet av året?
Om jag säljer en häst för tex 40000+moms vad tjänar jag och vad ska staten ha..?
Hm.. många frågor.. Har varit på skattemyndigheten men de öste bara en hög broschyrer över mig o bad mig komma igen en annan dag.. då det fanns nån person som kunde "sånt här..med hästar"
 
Bara några snabba svar (det är snart kafferast :D).

Enskild firma är nog det bästa för dig. Är du nystartad rekommenderar jag att du deklarerar den som aktiv, då får du som sagt var göra avdrag mot inkomst av tjänst de fem första åren och det är ju i varje fall positivt om man går med förlust...

Det kostar inget att registrera sig för moms och skatt.

Har du omsättning under 1 miljon (tror jag gränsen är) så behöver du inte momsa per månad (men jag tror att du kan välja det om du vill). Då momsar du liksom i själva årsdeklarationen, där in - och ut + skatter räknas ut.

Jag är dålig på detta med skattesatser, men det är klart - säljer du en häst för 40000:- + moms får du ju behålla mindre om du gör det vitt än svart... Så enkelt är det. Inte_ung har rätt bra koll på de här satserna så knallar hon in på tråden får du mkt hjälp.

Du får ju göra avdrag för alla inköp (som hör till verksamheten såklart, men det gör väl nästan allt :angel:), men det som räknas som investeringar har en viss avskrivningstid (du får alltså dela upp utgiften på flera år). Men detta vet du säkert om du läst ekonomi.

Nej, nu måste jag ha en kaffetår, jag är inget proffs på detta men det finns de här på forumet som kan mer än jag. De dyker säkert upp under dagen.
 
Nej Du vil linte låta nedlåtande men tyvärr är det precis vad Du är....
So what om jag blandar och ger när jag skriver mina inlägg. Jag skrev ju det i inlägget ovan...."som vanligt är jag väl otydlig i det jag skriver" eller hur?

Och återigen...det är ju ingen vits att registrera firma om man inte skall ha firman till att dra av momsen på eller hur? Så ser jag det...

Men skit samma Du verkar ju veta allt så precist och bra och märka ord o.s.v. Keep on going.....
 
Om du nu är medveten om att du blandar och ger när du svarar så tycker jag inte att det är så mycket att hänga upp sig på när någon rättar dig.

Det finns många som registrerar firmanamn utan att för den skull ha rätt att dra moms. Det finns också många (säkert fler) som är momsregistrerade utan att ha ett firmanamn. Jag _tycker_ inte att man ska blanda ihop de begreppen, eftersom det är så olika kriterier för dem. Särskilt när det gäller hästverksamhet, som vi ju vet att Skattemyndigheten sällan ser med blida ögon på.
 
tack för svaren, jag får fortsätta grotta i mina broschyrer. Skattemyndigheten är ju inte så bra på att
tala om de fördelar man har så därför vill jag fråga er som håller på.. Jag kommer vara moms reg. men jag kommer inte att regga firma namnet.. jag hade ett namn reggat förut men jag ser de inte som nåt måste.. ingen kommer ju att stjäla de heller..=) o de vore ingen stor förlust om nån gjorde de heller.. som jag ser de så kan man regga ett namn om man tillverkar nåt.. då ser jag en anledning.
 
En annan fördel med att ha reggat firmanamn är att man som företag ofta kan få köpa in till andra priser än privatpersoner. Vissa företag säljer bara till andra företag! Man kan få köpa av tillverkare och grossister mm. Man kan spara en rejäl hacka på det viset! Och så kan man ju sälja vidare och gå med vinst, om man nu vill det ;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
538
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
23 808
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp