Bukefalos 28 år!

Uppfödare!

Räcker det inte med att kunna visa upp F-skattsedel då? Annars är det ju en intressant aspekt som jag faktiskt inte tänkt på alls.
 
Njae....det är nog inte så att den möjligheten kommer av att man s a s skyddat sin firma.
Man brukar ha möjlighet att få andra villkor under förutsättning att man är näringsidkare..och det behöver man inte skydda firman för att vara.
Enskild firma drivs ju oftast under eget namn och med personnummer som organisationsnummer. Och..man kan mycket väl vara momsreggad utan att ha skyddat sin firma.

Mycket vanligt att man blandar samman detta... firma...är alls inte företaget...utan bara det namn under vilket man driver näringsverksamhet.
 
Jag har en liten allmän fråga om enskilda företag, visst kan enskilda firmor ha en viss typ av skatteplanering? Jag tänker i det fallet när en uppfödare säljer en häst vartannat år att det finns en möjlighet att lägga undan 25% av vinsten innan skatt i en "periodiseringsfond", dessa kan återföras till verksamheten året därpå om man har ett negativt resultat (ex man har inte sålt någon häst bara haft utgifter på dem. Vid ett negativt resultat har man möjlighet att återföra hela eller delar av "periodiseringsfonden" som då blir "skattefritt" upp till ett nollresultat i verksamheten. Återinförande som gör att verksamheten går med vinst skattas enligt rådande skattesats.

Finns denna möjlighet för ensklida firmor eller förekommer den bara i starkare associationsformer? Har den något annat namn i enskilda firmor?
 
Nej, man behöver inte visa upp Fskattesedel. Däremot brukar de vilja se eller få en kopia på registreringsbeviset, så att man verkligen har ett företag registrerat och inte luras. Sen skiter de i om man skattar eller inte, bara de får sälja! :D
 
Som jag skrev ovan så behöver man oftast (alltid?) visa upp sitt registreringsbevis. Men det får man väl ett även om man reggar företag i sitt eget namn? Och man behöver som sagt inte vara momsreggad för att få handla från dessa firmor/grossister. De vill se att du har en firma reggad eftersom de inte får(?) eller vill sälja till privatpersoner. Hur man sen bevisar det är kanske olika beroende på vad man har för firma? Men det är mer än jag vet!

Jag har mitt regbevis i alla fall. Och som enskild näringsidkare så går det under mitt personnummer ja. Men inte tusan nöjer de sig med att man uppger sitt persnummer! Sen tror jag det är lite olika beroende på vad man sysslar med.

Jag har två firmor reggade, bl.a. en som har med kläder att göra (ej aktiv över huvud taget) och där får jag tex hemskickat kataloger från en grossist, där jag är väkommen att bli kund, enbart pga att de hittade mitt firmanamn i nån lista antar jag. Enda kravet är att man handlar för en viss lägsta summa, 2000kr före moms har jag för mig.

Maken har en rörfirma reggad (han har två yrken...) men den använder han bara för att kunna köpa in grejor till gården lite billigare från rörgrossist. Så vi har tex kunnat installera vedpanna på gården vi köpte (ingen uppvärmning alls innan *hutter*) utan att gå med förlust och eftersom maken är gammal rörläggare har han kunnat installera grejorna själv. Och den här grossisten säljer inte till privatpersoner och de krävde att få se (eller få en kopia av?) regbeviset maken fick när han reggade firman/namnet.

Lite rörigt kanske, men jag är ingen expert på alla termer! Men du förstår kanske vad jag menar i alla fall?
 
Och så heter det väl Enskilt Företag och inte Enskild Firma...annars motsäger du nog dig själv lite.
 
Det heter faktiskt enskild firma även om det låter motsägelsefullt.

Sen tvivlar jag på att det är som du säger betr. inköp från grossist etc, det som borde vara viktigt för dem är ju att du är en del av företagsbeskattningssystemet och inte att du har skyddat ditt namn? Du har ju ett organisationsnummer, det förändras inte för att du reggar hos PRV.
 
Du får naturligtvis tro vad du vill. Jag kan bara berätta våra erfarenheter. Vad gäller kravet på att visa upp regbeviset var det inte bara rörgrossisten som ville det utan även ett annat företag (skorstenar). De var helt ointresserade av om man hade momsreggat eller inte. Det är ju upp till var och en, eller hur?

Men du har rätt i att det heter enskild firma.

Däremot måste man registrera sig som enskid näringsidkare och det är väl då man får sitt regbevis. Det har ju inget med själva namnet på företaget att göra. Men det kan ju vara lämpligt att samtidigt namnskydda sitt företag, så att man inte sen står där och nån har snott namnet man "arbetat in" :D Har ju hänt förr.

Men som sagt. De grossistfirmor VI varit i kontakt med har bara varit intresserade av att se regbevis, så att man inte handlar som privatperson. Om det är olika från grossist till grossist kan jag inte svara på. Men det har ju inte haft med företagsnamnet att göra! Men man kan säkert visa upp sin Fskattesedel med, om man har någon, som beivs? Hoppas du förstår vad jag menar nu.
 
Ett registreringsbevis har du ju oavsett om du har registrerat dig hos PRV eller inte. Du får ju naturligtvis ett sånt av Skattemyndigheten också.
 
Men när man ska handla i en butik som "företagerare" betalar man de vanliga priset och får tillbaka momsen i slutet av året? eller får man lyfta den direkt?
Hur legitimerar man sig som företagare i en butik?.. lite pinsamt om man ska behöva krångla med papper.. reg bevisen som ni talar om..=/ Har handlat åt kompisar som har firma o då har ju jag varit "budet" o bara sagt att jag vill ha ett "skrivet kvitto på firman" o ingen har sagt nåt..
 
I en butik är det enda du behöver tänka på "skrivet kvitto". Nuförtiden skriver ju dock många kassaapparater med de nödvändiga uppgifterna, du behöver bl a uppgifter om moms, datum, specifikation etc. Tänk dig typ Konsumkvitto, där står det ju ordagrant vad du har köpt och ett sånt gäller som skrivet.

MOmsen betalar du precis som när du handlar själv, men får tillbaka i slutet av året som du själv skriver.

Vissa ställen _får_ man bara handla på om man är näringsidkare (men jag betvivlar fortfarande starkt att man måste vara reggad hos PRV), och som Francess skriver kan man också få vissa rabatter.
 
Jag har inte sagt att man måste vara reggad hos PRV! Jag har sagt att man behöver visa upp registreringsbevis och vi kom ju fram till, för länge sen nu, att det får man även utan att registrera firmanamn! Men, man måste registrera sig som näringsdikare!!! Var man gör det om man inte är intresserad av att regga firmanamn samtidigt, det vet jag inte, men det visste ju du tydligen?

Kan vi få till ett avslut på den frågan nu? :D
 
Oh my god. Läs hela tråden, långsamt, en gång till. Och fundera över vilken frågeställning _du själv_ svarade på i ditt första inlägg:

En annan fördel med att ha reggat firmanamn är att man som företag ofta kan få köpa in till andra priser än privatpersoner. Vissa företag säljer bara till andra företag! Man kan få köpa av tillverkare och grossister mm. Man kan spara en rejäl hacka på det viset! Och så kan man ju sälja vidare och gå med vinst, om man nu vill det ;)

Jag inser att det ÄR svårt att förklara denna skillnad, den är tydligen inte så uppenbar som jag anser den...
 
Finns väl inget att hetsa upp sig för, eller hur? Men du verkar gilla att märka ord...

Trodde vi hade rett ut det där med regga firmanamn vs regga som näringsidkare. Det går ut på samma sak i slutändan, eller hur. Något vi också kommit fram till, om du läst alla trådarna (trodde jag i alla fall). Likaså att regbevis får man oavsett. Och att det är just regbeviset det handlade om, för att kunna handla hos (vissa?) grossister etc. Eftersom både jag och maken valt att regga namn och inte bara som näringsidkare så skrev jag det jag skrev ur min synvinkel.

Antingen vill du förstå och då förstår du, eller så vill du tjafsa och då får du fortsätta med det själv. Nu blir det tydligen bara rundgång och det giter jag inte upprepa. Kan vi lägga det här bakom oss nu?
 
Trodde vi hade rett ut det där med regga firmanamn vs regga som näringsidkare. Det går ut på samma sak i slutändan, eller hur.

Nej, det gör det definitivt inte. Det är det jag har försökt få fram hela tiden. För din skull spelar det kanske mindre roll (du verkar inte bry dig vilket reg. bevis jag menar, tydligen har PRV:s och Skattemyndighetens samma betydelse), men jag vill gärna att de som är nystartade eller kanske inte alls startade ska förstå att _det finns en skillnad_. Det var faktiskt en nystartande företagare som startade den här tråden. Jag tror hon är mer nöjd med mina svar än med dina, i ärlighetens namn.

Ord kan vara nog så viktiga i dessa diskussioner, så kalla mig gärna ordmärkare, det tar jag som en komplimang.
 
Jaha, då svarar jag på det sista inlägget då.

Man blir automatiskt momsredovisningsskyldig om man har en omsättning på mera än, jag tror det var, 45 000:-. Att då sälja en häst för 40 000:- borde gå bra. Men inte för 45 000:- och inte två.

Vad som blir kvar efter en försäljning av en häst för 40 000:- plus moms.
Momsen till staten direkt. Och så 30% av vinsten till staten. Men man får göra avdrag för alla kostnader som man har haft. Inklusive momsavdrag. Så därför bör man sköta sin bokföring. För oftast har man då haft mer utgående moms än ingående och mer kostnader än vinst.

Säljer man "privat" och det blir för stor omsättning, så kan man bli skönstaxerad. D.v.s. skattemyndigheten bestämmer vad de tycker att du har tjänat. Och då kan hela försäljningen plötsligt räknas som vinst om man inte har en bokföring.

Jag handlar mycket på grosister. De vill se kopia på Firmans Registreringsbevis. Det blå pappret från PRV. Så jag har alltid med mig en kopia när jag handlar av grossist. Grossisten FÅR bara sälja till sådana som kan bevisa att de har firma.

I skillnaden mellan registrerad firma och att vara momsregistrerad, så har jag inget att tillägga. Alla förklaringar finns redan i tråden.
 
Då måste jag åter fråga det jag ännu inte fått ngt svar på. Räcker det inte att visa registreringsbeviset från Skattemyndigheten? Är det så, att en av "vitsarna" att PRV-regga in firma är just detta, att man inte får handla var som helst? Man tycker ju att det borde räcka med att vara näringsidkare, men som sagt, jag vet inte!
 
Jag vet ärligt talat inte. Men jag vet att min bank (SEB) krävde registreringsbevis från PRV för att behandla mig som "Företag". Det räckte inte med papper från Skattemyndigheten för dem. Fråga någon Grossist. Jag har då alltid blivit avkrävd att visa mitt PRV registreringspapper.
 
Jättetack för bra länkar. Dessa Broschyrer var nya för mig. Och det borde jag ha vetat, fy på mig.

Tack igen. Jag visste t.ex. inte att Tvångsfirma vid Jordbruk var avskaffat år 2001. Tanten hänger tydligen med litet dåligt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
594
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
24 089
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 974
Senast: ameo
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp