Bukefalos 28 år!

Uppfödarkontakt - vad är en "bra" nivå?

I

Indiana_Jones

Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

De som är uppfödare kan byta ut ordet "uppfödare" mot "valpköpare" så kan fler deltaga i diskussionen!

Att ha bra kontakt med "sin" uppfödare anses ju mycket viktigt, men vad ÄR bra kontakt? Vad skall man som valpköpare göra för att göra "rätt"? Vi har tre hundar från två olika uppfödare. En av dem har vi mycket bra kontakt med. Man önskar att vi hade mer tid så vi kunde hälsa på oftare. Det hela är ganska otvunget: vi mailar, pratar i telefon och hälsar på hos henne. Sedan en tid har vi också en hund från henne på halvfoder, så då har jag försökt lägga mig vinn om att ha lite mer regelbunden kontakt. Nu är det t.ex. dags för ett besök snart, känner jag och jag skall också kolla upp vilka utställningar som kan vara aktuella till våren.

Så har vi den andra hundens uppfödare som också var jättetrevlig och det sista de sade var att vi måste höra av oss. Det har jag gjort: mailat bilder, rapporterat eventuella utställningsframgångar, skrivit och berättat vad vi gjort, hur hunden funkar o.s.v. Ibland får jag svar, vanligen mycket korta. Vissa frågor har jag INTE fått svar på. Jag frågade t.ex. om deras åsikt angående ålder vid höftledsröntgen och det var nog 4 månader sedan. Så jag känner att jag börjar ledsna lite faktiskt! Men jag har alltid skickat mail och inte ringt, vilket jag föredrar i de flesta situationer. För mig är mail ett seriöst sätt att hålla kontakt (använder det mycket i jobbet). Samtidigt tycker jag att det är lätt att skriva "kollar inte mail så ofta, ring om du har viktiga frågor" om man föredrar att jag ringer.

Jag har nu på sistone även varit med om att uppfödaren skulle hjälpa mig att visa hunden på utställning och inte dök upp. Jag har fortfarande inte fått någon förklaring (saker kan ju hända), så nu känner jag att jag inte bryr mig längre. Jag tänker inte höra av mig igen.

Vad tycker ni andra? En hund är ju egentligen en vara vilken som helst (i lagens mening) och uppfödaren har ju inget ansvar - egentligen - efter att jag har betalt hunden. Men visst har man väl lite rätt att vara "sur" när man står vid ringside och ingen kommer samt när man inte får svar på viktiga frågor om hälsoundersökningar. Ok att dessa inte var brådskande.

Anneli
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Jag hade kontakt med min uppfödare i ett och halvt år INNAN jag fick min Loka, under den tiden skapade vi en bra kontakt och fick svar på alla mina frågor om rasen och kunde sätta mig in ordentligt i rasen (mkt pga hennes stamtavle intresse). Nu skickar jag kort, vi träffade på stora stockholm och till sommaren är det träningsläger uppe hos dem. Innan jag hämtade min vovve var jag uppe 3 gånger och lärde känna föräldrar och släktingar. Kan ju tillägga att vi har 70 mil mellan oss, så man kan ju inte bara kräva att hon ska ner hit och visa henne i ringen eller liknande.. Men hon fixar gärna så att jag får hjälp av andra inom rasen då jag inte har något intresse för utställning med uppfödaren gärna vill ha ett utlåtande.

Terrierns uppfödare har jag brutit kontakten med, han började avla på allt möjligt och ville bla att jag skulle para min blandis med hennes halvbror (?!?!?!) Eftersom jag inte vill stå skyldig till varken blandrasavel eller inavel så bröt jag, kontakten var ändå inte så god.

Labbens uppfödare är min farbror så vi träffas ett par gånger i veckan. Dock har han inget större intresse för hunden då det är privatuppfödning, han råkade ha en bra tik och visste en bra hane...

Tycker att lite stöd och vägledning aldrig är fel, det behövs..

//E
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Jag kan svara från båda hållen.

Som valpköpare vill jag ha en sådan kontakt med min uppfödare som jag fått. Det var till stor del personkemin mellan mig och uppfödarna som gjorde mitt val så enkelt! Det och att alla tikar dom haft hemma från sin avel har varit oerhört långlivade och friska! Alla hanar vet jag inte med, eftersom det sällan är deras egna hundar.

Jag vill kunna maila/ringa med löjliga frågor som jag egentligen vet svaret på, bara för att känna tryggheten i att uppfödaren alltid vet bäst och svarade på frågan.
Jag vill kunna åka dit en helg utan att känna det som om jag tränger på.
Jag vill att uppfödaren ska vara intresserad av hur min valp utvecklas, och följa dens framfart på utställningar, tävlingar eller vad man nu gör :)

Som uppfödare vill jag att valpköparna håller oss underrättade om vad som händer i valpens liv, och jag älskat att få foton!
Vi vill gärna träffas så ofta som möjligt och få klappa på hunden. Vi har ju ändå speciella band till alla våra valpar! Vissa valpar minns man var tidigare än dom andra, senare, hade små egenheter..

Alla valpköpare utom 1 har vi fortfarande jättebra kontakt med! Den valpköparen gick under jorden efter ett bråk med försäkringar, skador och hans olika krav som vi absolut inte kunde tillmötesgå.

En av valpägarna ur sista kullen har numera blivit min mors närmaste vän och dom tillbringar mycket tid ihop :)
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Jag vill ha nära kontakt med mina valpköpare. Det är ett av kraven för att få köpa valpen. Det är ju trots allt "mina bebisar" det handlar om. De mejlar ofta (nästan varje vecka) och skickar foton. Om de inte hört av sig på länge mejlar jag dem istället och frågar hur det går. I alla fall någon gång i månaden vill jag höra något livstecken.

På somrarna vill jag gärna att vi åker på utställning tillsammans, träffas på rasträffar osv. Tycker det är viktigt att få SE sina sålda valpar som uppföljning i avelsarbetet.

Har ganska lite kontakt med mina egna uppfödare vilket jag tycker är ledsamt. Den första skickade upp en valp med flyg och hörde aldrig mer av sig efter det (svarade inte på mejl etc). Det var 6 år sedan. Välmeriterade och fina avelsdjur men inget som helst intresse för sina sålda valpar. Min andra uppfödare hade jag jättebra kontakt med i början när vi hade hämtat valpen. Vi kunde mejla varandra flera ggr i veckan. Men i takt med att hunden blev större svalnade intresset från hennes sida (slutade höra av sig, svarade inte alls eller bara kortfattat på mejl osv).

Jag hoppas jag kommer ha bra kontakt med mina valpköpare resten av hundens liv. Inte bara under valpstadiet...
 
Tack för era svar!

Det var skönt att läsa att det är fler som verkar använda mail för kontakt. Jag funderade på om jag borde ringa, men som sagt - det är ju lätt att hinta att telefon är bättre än mail. Från min egen horisont känner jag som sagt att jag inte tänker höra av mig igen.

Som tur är har vi en fantastiskt bra rasklubbsavdelning här i staden så mycket hjälp och stöd får jag där. När nästa hund skall köpas så skall jag välja en uppfödare som intresserar sig för sitt avelsresultat. Sedan behöver de ju inte vara utställningsfanatiker, men ett visst basintresse för att se hur avelskombinationen har slagit ut tycker jag känns bättre.

Tack igen!

Anneli
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

En bra kontakt från valpköparens sida anser jag att det är när de hör av sig med jämna mellanrum för att tala om hur det går. Både positiva och negativa saker. Det är jätteskönt när man kan hjälpa till att reda ut problem, och vansinnigt trevligt när man får följa valpen genom livet.

Från uppfödarsidan tycker jag att valpköparen kan förvänta sig att få glada tillrop på alla positiva rapporter och hjälp & stöd när man behöver det. En valpträff per år är heller aldrig fel.

Mvh
Duvan
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Jag tycker att det kan bli lite fel när man som uppfödare kräver tight kontakt med köparna. Det är inte alltid som köparen är en människosocial varelse, och jag tycker att det i första hand är köparna som får bestämma hur tät kontakt de vill ha. Naturligtvis känns det i hjärtat när man "tappar" en valp, men man har ju verkligen försökt att hitta bra hem åt alla, så det är mest det att jag blir så himla glad när jag hör av "barnen". Att de har det bra förutsätter jag.

Mvh
Duvan
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Jag blev lite kinkig när jag köpte min hund.

För när vi var där så var det så himla seriöst bla bla det skulle bli valpträffar, skulle skicka kort på valparna när dom var riktigt små m m. Har inte hört ett knyst knappt fick ett mail en gång men jag har för mig att jag mailade först!

Enda gången jag pratat med uppfödaren var i fråga när jag själv ringde för att kolla om någon övrig valp i kullen fått någon allergi då min är glutenallergiker.

Så man bör nog som uppfödare inte lova för mycket som personen senare i fråga inte kan hålla
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Håller helt med dig om att man inte skall lova mer än man tänker hålla. Det är bättre om man redan från början talar om att man inte har tid att hålla kontakt med alla valpköpare. Att lova runt och hålla tunt är aldrig bra.

Mvh
Duvan
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Fast visst kan det väl hända att människor vill mer än de orkar?
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Vi har bra kontakt med våran uppfödare... Dom hade inga valpträffar men vi åkte dit och hälsade på när vovven var liten för att ena systern bodde där en vecka så 3 av 4 valpar var där och busade :D
Vi hade mest kontakt med den ena men han dog så det blev jue att man fick bättre kontakt med den andra...

Han var ex. här och trimmade robin första gången och så träffades man på olika klubbträffar.
Han ställde honom också i sthml en gång och har kommit och kollat när jag ställt ut...

Nu är det mer sporadiskt men jag tycker att man SKA få ringa uppfödaren iaf under valptiden (vilket vi "fick") med frågor man kan ha om man är osäker men om man är hundvan är det väll lite hyfs att höra av sig och säga hur det går.

Kan inte direkt säga att 1/månad är bra under 1:a året mm. allt kan jue hända...

Men sen kankse det beror på uppfödaren också... om man föder upp flera kullar om året kanske man inte hinner ha så stadig kontakt fast man vill.
Vår hann bara föda upp två kullar innan kenneln slutade (den ena dog) och dom hade vad jag vet bra kontakt med alla sina valpköpare.
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Uppfödaren till min hund är fantastisk!
Både innan valpköpet, tiden mellan då vi tittat ut hunden tills vi hämtade honom, och nu efteråt.
Jag uppdaterar ofta hundens sida med bilder och berättar vad vi gör via mail, och hon skriver mail, och skickar dessutom brev till alla valpköpare med info o annt. Hade en valpträff i somras med.

Precis lagom, man vet att man kan fråga henne om man undrar nåt, hon är intresserad av hur hundarna har det, men det blir inget påhäng på något vis. Känns skönt att ha nån man kan fråga om råd med :smirk:
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Jag vill gärna ha bra kontakt med mina valpköpare och de flesta säger sig vilja ha bra kontakt med sin uppfödare också men tydligen verkar det bara vara upp till uppfödaren att ta kontakten. :mad:
Som uppfödare kan man ha en hel drös med kullar så det blir ganska tidskrävande om uppfödaren ska ta kontakten med alla, det är mycket lättare om valpköparen kan bemöda sig med att skicka ett mail, bilder etc (självklart ska uppfödaren svara då).

Jag har själv utpekats av en valpköpare spm "dålig" på att ta kontakt eftersom jag inte ringde stup i kvarten (hon ringde inte heller) men sedan när jag anordnade valpträff så kom hon inte :mad:

Jag tycker ofta det är så här, det klagas över att uppfödaren inte tar sig tid men sedan när hon/han gör det så kommer inte folk på t ex valpträffar - jag menar, kontakten ska väl vara ömsesidig och inte bara enkelriktad?
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Ja, absolut!

Jag anser att kontakten ska vara ömsesidig, och skulle inte min uppfödare svara (Han sa det innan, att han jättegärna vill ha mail, berättelser, bilder och träffas..) utan någon anledning skulle jag bli irriterad faktiskt.

Just nu vet jag att han har mycket, med alla valpar som skickats med flyg hit och dit, och hans sambo som startar upp sitt företag igen, julen, hundarna, hans jobb.. Så då mailar jag på och han svarar lite kortare än vanligt, men han svarar alltid!

Våra valpköpare älskar när vi anordnar kullträffar, eller med blandade kullar, och bara träffas och har det trevligt! Alla försöker att komma, men ibland så blir det ju knasigt med jobb/familj och alla kommer inte. Men jag uppskattar det väldigt mycket att dom FÖRSÖKER komma, och kan dom inte så ringer dom alltid och ber om ursäkt och är ledsna för det hela. Har vi inte sett hunden på ett tag då, så skickar dom bilder istället! :)

Vi har hittills blivit välsignade med valpköpare som nästan alltid ringer/mailar från början, så att vi slipper sitta med pärmen och gå igenom alla valpköpare en efter en. Sista valpkullen har vi mest kontakt med, men så är dom bara 5 månader nu också.

Första kullen har vi ganska bra kontakt med. 3 st hundar träffar vi ofta (Dom bor ganska nära) och resten (Förutom 1 i Norge som har försvunnit) har vi telefonkontakt med och har träffat några gånger under deras liv.

Så ja, utan ömsesidig förståelse och kontakt, så funkar det inte alls.
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Den nivå du beskriver tycker jag spontant känns "lagom" för mig. Att uppfödare och valpköpare ibland börjar umgås mer och blir vänner är ju sådant som händer, men det måste ju få växa fram. Däremot vill jag i grunden kunna ha en otvungen kontakt med uppfödaren och få respons på frågor, rapporter från aktiviteter o.s.v. utan att för den skull någon av oss känner kravet att man verkligen måste umgås.
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Att det är betydligt enklare att jag som valpköpare tar första kontakten tycker jag är självklart, men jag har förstått när jag pratat med andra hundägare att alla inte tycker det. En enkel anledning verkar vara att många faktiskt inte tänkt på att en uppfödare har många valpköpare men en valpköpare bara en uppfödare. Kanske bör detta poängteras från uppfödarhåll? Även om jag håller med om att det verkar självklart! Även om uppfödaren bara tar en kull/år innebär ju detta att det finns sammanlagt 50-100 valpköpare "aktiva" om uppfödaren har hållt på i en hundlivsläng (ca 10 år).

Jag planerar att köpa en hund till inom viss tid vilket kan vara allt från 6 månader till 2 år (beror på jobbet) och tänkte denna gång vara ute i god tid för att hitta en uppfödare vars kontaktnivå passar mig (självklart måste personen också ha hundar som passar mig!). Det är därför jag skrev denna tråd - för att få lite koll på vad folk tycker och tänker. Alla reflektioner är intressanta!

Anneli
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Självklart kan man ha större vilja än ork. Det gäller dock att känna sig själv så att man trots allt inte tar på sig för mycket. Då är det bättre att positivt överraska motparten genom att göra mer än man lovat.

Mvh
Duvan
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Jag anser att man som uppfödare har ansvar för sina avkommor så länge dom lever, det är ju därför som köparen med förtroende skall kunna vända sig till en registrerad kennel för att även i framtiden kunna få hjälp med vad det nu kan vara.
Som uppfödare vill i alla fall jag ha en kontinuerlig kontakt med mina bäbisar dels för att finnas till hands och dels för att jag vill följa upp mitt avelsarbete och se vad det blev av mina tankat och planeringar.
Mitt ansvar blir jag inte av med även om jag "slutar" med hunduppfödning.
Om jag inte hinner ha kontakt med köparna så bör jag avakta med aveln tills jag får mer tid, en valpträff om året och hjälp med att planera utställningar tycker jag absolut att man skall kunna förvänta sig av uppfödaren
 
Re: Uppfödarkontakt - vad är en \"bra\" nivå?

Du skriver precis det jag tänkte på, att om man har flera valpkullar på ett år så kan det vara jobbigt att hålla kontakten med alla, bättre precis som du skriver att dom hör av sig, så kan man svara på frågor odylikt.
Sedan kan det ju vara så att man tycker att sin valpköpare var en bra köpare, men att man ändå någonstans kände att kemin inte var okej, så man låter det hela bero...
Jag har själv väldigt bra kontakt med min ena uppfödare, vi ställer ut tillsammans, träffas på diverse ställen och vi åker dit med jämna mellanrum, samtalar någon gång/månad.
Men nu är hon en ganska liten uppfödare och har god tid med oss "få" ägare.
Den andre har jag mindre kontakt med, men hon är alltid tillmötes gående då vi ringer eller mailar, brukar höra av mig någon gång/år.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
3 483
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 829
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 318
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 290
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp