Uppföljning: Kameldrivarkudde

Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

Nej NEJ!!

en är INTE min!
jag skule över min döda kropp ha något leopardfärgat me dfransar!!

Min egen skal få överdrag i brokad.

Jag sydde en i förra veckan! Jätteskön men gav en träningsvärk som heter duga:o...
18781165.jpg

18781167.jpg

Hehe, vet preciiis hur du känner det. Har ridit med sadel på senaste tiden och valde hemmabygge igår när vi skulle ut och bus-galoppera. Det får jag lida för idag kan jag lova...

ja jösses, tredje dagen fick vi byta ryttare på hästen+ sadel...smäärta, så nu har jag inte vågat mig på den på några dagar!

Japp, jag sydde min i somras efter att ha sett din tråd och jag använder den fortfarande. Den är gudomligt skön! Snygg är den också, faktiskt. Skulle vilja göra överdraget i riktigt fårskinn samt ändra lite på modellen, men det får bli ett senare projekt.

Tyvärr har jag inte kunnat använda den så flitigt som jag velat, då hästen fick en hasfraktur och har stått i tre månader. Började igångsättningen för 2½ vecka sedan, men det har varit mest tömkörning då han fallit ur något hemskt över ryggen så jag inte vill sitta på den.

Jag har inga problem, även på väldigt breda hästar. Jag tror det beror på att jag är överrörlig i bäckenpartiet och därför kan vrida benen lite hur som helst. :D

Jättefin! Är det riktigt fåskinn? Det är mitt mål, att kunna göra ett överdrag av fårskinn. Skulle också vilja ändra lite i uppbyggnaden på min prototyp, men på det stora hela är jag fantastiskt nöjd.

tack! nej det är fusk..jättetacksamt att sy i då dåliga sömmar inte syns!

äkta fårskinn låter mysigt!

Du har sytt fast överdragstyget va? Ser så ut.. Blir ju definitivt snyggare men vad gör man då om den blir smutsig?

*KL*

Jag sydde en för mer än ett år sedan, använder den ibland men brukar föredra barbacka. Dessutom känner jag att det finns vissa saker jag vill ändra på så egentligen borde jag göra en helt ny....och dit har jag inte kommit än.

Du har sytt fast överdragstyget va? Ser så ut.. Blir ju definitivt snyggare men vad gör man då om den blir smutsig?

japp det är fastsytt!

efterssom det är en sadel så blir den inte skitig, tvättar mina ridbyxor ofta och hänger upp sadeln efter användning...

skulle den mot förmodan bli skitig så syns det inte efterssom den är mörk och ullig

japp det är fastsytt!

efterssom det är en sadel så blir den inte skitig, tvättar mina ridbyxor ofta och hänger upp sadeln efter användning...

skulle den mot förmodan bli skitig så syns det inte efterssom den är mörk och ullig

Ja det kanske du har rätt i :p

Tänkte på om det under en ridtur skulle börja ösregna.. men det torkar kanske som vilket tyg som helst?

Hur satan sydde ni fasst korvarna? Håller det verkligen om man bara syr dit dom för hand? :eek:

Fick ni gå till någon sadelmakare eller liknande för att sy fasst sadelgjordsstropparna i banden? tror inte min mankin håller för såna grejer :angel:

Åh, nu vill jag sätta igång och göra en "kameldrivarkudde" jag oxå :D

Men kan inte någon lägga ut en steg-för-steg-beskrivning av hur man syr en barbackapad? Plus en lista med vad man behöver för material och så, och hur man ska sy på för vis. Jag har sett Polly_Mulles beskrivning från förra tråden, men jag skulle behöva en steg-för-steg då jag är lite trög :angel:... Plus som sagt en lista på allt vad man behöver :)
Vet inte om nån redan har gjort en sån beskrivning, men jag frågar ändå ^^ :)

KL

Jag knåpade ihop en lite halvtaskig variant med det jag hade hemma. Den är superful, stoppad med halm och döljs tillsammans med hästen under en dödskallemönstrad filt från Rusta :p
Jag har varit utan riktig sadel sen i januari (och jag är fly förbannad, den är en månad försenad och tvingade mig att ställa in mitt livs första w-tävling!), men kamelkudden är mycket uppskattad så här i fällningstider.
Men som sagt, den är misslyckad och ful så vänta er inga bilder (det finns i en av "sy egna grejer"-trådarna...) :p Kan säga att vojlocken är schackrutig och sydd av mig i mellanstadiet, spänns fast med en röd gammal täckesgjord, korvarna som är stoppade med halm är kossemönstrade och jag orkade inte så ett överdrag, därav fleecefilten :D
Jag vill knåpa en ny, men jag har inga vojlockar och orkar inte sy. Mitt tålamod räcker nästan till att tejpa kartonger på jobbet, sen måste jag ladda om i ett lugnt och stillsamt hörn utan sinnesintryck :p

Har lite idéer om hur jag ska göra en ny variant, men har varken tid eller pengar att lägga på det just nu. Har visserligen hittat lite grejer i stallet som jag kan använda, och tygaffären här har alltid 65% på allt i butiken, så om jag bara sluter fred med symaskinen..

Så fort jag får min riktiga sadel ska dem pimpas till med ett kossemönstrat ländtäcke (som jag aldrig kommer använda :p)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 172
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 367
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur