Uppföljning: Kameldrivarkudde

Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

*Knapplån*

Nu har jag gjort om min kamelkudde :) , för tredje gången ^^.
Denna gång blev jag riktigt nöjd! Förut var problemet att den inte låg stilla :mad: men nu har jag gjort om sadelgjordsfästningen så nu ligger den Helt Stilla!

Från hur till hur ändrade du sadelgjordsfästningen?

Jag ska precis börja med min kameldrivarkudde till en rundryggad häst som alla sadlar glider på, så tänkte jag skulle undvika de konstruktioner som redan bevisats leda till glidning i sidled...

Förresten, om man gör V formade infästningar för sadelgjorden (med D-ringar att fästa stropparna i), vad kan då vara positivt respektive negativt med hur spetsiga eller öppna V man gör? Om man gör öppna V så måste de fästas omlott: den bakre 'armen' på det främre V:t korsar den främre armen på det bakre V:t (om ni förstår hur jag menar). Är detta bättre/sämre/kvittar?

Förresten hade jag megatur igår när jag var ute och letade material till min 'kudde' :p : På ridsportbutiken reade de relativt styva schabrak av lite rejälare storlek. På Jysk reade de lammskinn för halva priset (150 kr styck). Där hade de även Björntråd i flera färger, fast där heter den 'Grizzly'. På Järnias båtavdelning hade de D-ringar i olika storlekar.

aaa jag har problem! Min symaskin klara inte av att sy i ett schabrak plus ett nylonband. det blir för tungt, även med grov nål. Hur har ni andra gjort? Tar ju jättelång tid om jag skall sy allt för hand.

Förresten, om man gör V formade infästningar för sadelgjorden (med D-ringar att fästa stropparna i), vad kan då vara positivt respektive negativt med hur spetsiga eller öppna V man gör? Om man gör öppna V så måste de fästas omlott: den bakre 'armen' på det främre V:t korsar den främre armen på det bakre V:t (om ni förstår hur jag menar). Är detta bättre/sämre/kvittar?

Förresten hade jag megatur igår när jag var ute och letade material till min 'kudde' :p : På ridsportbutiken reade de relativt styva schabrak av lite rejälare storlek. På Jysk reade de lammskinn för halva priset (150 kr styck). Där hade de även Björntråd i flera färger, fast där heter den 'Grizzly'. På Järnias båtavdelning hade de D-ringar i olika storlekar.

Öppna V kan dra ihop sadln (så den blir kort) när man spänner sadelgjorden :)

Vilken tur du har!

Funderar på att fixa en egen nu :) då jag har schabrack hemma så det heter duga :) men tänkte ta min tömkörningsgjord och ta bort ringarna från den. sedan sy fast kudden i den + schabraket. lr om jag tar en täckesgjord? har inte xtra stigläder :s

Hur gör man? skulle vilja ha gillar inte rida med sadel vill ha en som passar nordsvenskar:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 172
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka