Uppföljning: Kameldrivarkudde

Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

fast med det sättet jag beskrev så är ju gjorden borttagbar. i och med att det blir som en tunnel mellan vojlock och korvarna där du trär i gjorden när du ska använda padden

Jag planerade att använda ridgjord i min pad från början och göra som en tunnel på undersidan man kunde trä in gjorden i men till slut bestämde jag mig för att skippa det. Det var på tok för krångligt.

Mina korvar sydde jag fast på tre sidor (där det svarta tyget är) med maskin, dubbel undertråd och dubbel övertråd. Vid det blåa sydde jag för hand med fyrdubbel tråd. Sitter stenhårt änsålänge i alla fall.

*kl*

Men, alltså nu fattar jag ingenting (som vanligt :angel:)! Det står att man bara ska ha ett täcke, men det ska ju vara två "korvar" :confused:! Och som jag fattade det så skulle man rulla ihop hela täcket till EN "korv", men hur blir det med den andra då :confused:

Alltså jag får nästan panik när jag inte förstår en beskrivning.. Tur att jag inte börjat med padden än, för då skulle jag väl ha slängt skiten vid det här laget :crazy:

Jag som läste slarvigt, sorry.. .:angel: Tror du det är lättast att gära så att gjorden ligger över eller under korvarna? Är det inte risk att det blir sladdrigt om man gör som en tunnel mellan korven och vojlocken? Tänkte att det kanske är svårt att få det att sitta tajt och stabilt runt hela gjorden.

Du får väl rulla ihop ett täcke och se hur tjockt du vill ha korvarna? Ett helt täcke till en korv låter tjockt... Fast det beror ju på vad man har för täcke. :p

men om du rullar från långsida till långsida, så räcker det till två korvar :p
du ska ju inte ha en meter korv på var sida

Och så undrar jag hur man ska sy om man vill ha ett avtagbart överdrag, så att man kan ha flera olika överdrag med olika färger på.

Undrar fortfarande det här (också :p).. För på min "kamelkudde" vill jag kunna byta ut överdragen, men vet inte riktigt hur jag ska sy då... Ska man klä padden med något först (typ fårskinn eller liknande), så att det blir mjukt, och sen göra överdragen som man sätter utanpå? Och hur tror ni det är bäst att sy överdragen?

sy ett permanent överdrag, försök sen knåpa ihop ett avtagbart.
problemet med avtagbart är ju att det kanske inte sitter fast tillräckligt bra = då glider du

ååh, nu blev jag suupersugen på att göra en sådan ti pållen ! får nog bli ett sommarprojekt :D

HAHA vänta ni bara snart kommer mitt konstläder i chockrosa å då blir det ny design mot vad jag gjort innan, jag å pållan lär synas på flera kilometers avstånd :angel::rofl:

Ja, jag får väl knåpa ihop ett stadigt överdrag med massor av kardborreband :D

*Knapplån*

Nu har jag gjort om min kamelkudde :) , för tredje gången ^^.
Denna gång blev jag riktigt nöjd! Förut var problemet att den inte låg stilla :mad: men nu har jag gjort om sadelgjordsfästningen så nu ligger den Helt Stilla! Har även sytt fast paneler av en skumgummipad jag hade (2 cm tjock och stabil!)

Men mitt problem är inte att padden glider, utan jag! :crazy: Min lille islandshäst har en sån j*vla trav! Klarar av att sitta i cirka 2 steg, sen glider jag åt sidorna! Kan jag ha stigbyglar på padden, som stöd bara?

Please help me :bow:

Stigbyglar riskerar att ge väl mycket tryck på ryggen vad jag har förstått. En kompis har använd sådandär elastiska bensnören till hästtäcken och fäst i sin tömkörningsgjord som hon använder när hon rider barbacka för att hon har så dålig balans. Enligt henne fungerar de perfekt - hon får lite stöd, men kan inte lägga någon vikt i dem. Dessutom påstår hon att de skulle gå sönder om hon trillar av.

Kanske något man kan integrera i kameldrivarkudden med hjälp av en ring på varje sida att fästa snörena i (och så gör man en ögla av dem så att båda ändar fäster i samma krok, en på var sida).

Träna din sits istället. Kan jag sitta på min stora travare så kan man sitta på det mesta - det är en träningssak.

Jag började att knåpa med en "kudde" när jag såg tråden första gången (dvs runt julas) men sen blev det inte mer än funderingar....:crazy:
Nu blev jag sugen att sätta igång på riktigt, så bilder på orjektet kommer snart!:d

Hej!
Jag har också tillverkat en sadel, och den är nästan klar.
Jag har ingen häst att använda den på, men eftersom jag blev så avis på alla snygga kameldrivarkuddar gav jag mig attan på att knåpa ihop en själv.
Min slöjdlärarinna har fått för sig att jag ska ta med den till skolan och hålla föredrag inför klassen:o, och det har jag gått med på.:crazy:
Men det ska nog gå bra.
Tack alla bukefalister som gett mig inspiration, och lycka till med fortsatta hemmabyggen!
Tahoi

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 172
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka