Bukefalos 28 år!

Upprörd på förskolepersonal.

Hon var mest tyst på mötet som var förutom att konstant lägga till att han är elak mot de andra barnen, att han är det varje dag etc. Eftersom det bevisligen inte är det som är problemet han jag himla svårt för att vd hon kan tillföra.
 
Jo självklart blev förskolechefen kontaktad och vi hoppas problemet är löst. De hann dröja så mycket på mötena att de hann lösa så mycket av problemet på de två veckor som varade till mötet att vi inte kunde med att insistera på att hm flytta en i personalen som vi hade tänkt.

Det otäcka är hastigheten vi kunde lösa problemet på (om det är löst...) när det uppmärksammades genom att samarbeta föräldrar (-du får aldrig slåss, aldrig, inte på några villkor, lova mamma. Du får inte slåss idag. -Nu tar jag ditt mjölkglas, vad gör du då. Nej upp med handen säg STOPP, igen.) och att de jobbade med att introducera in honom i gruppen, när de väl fått reda på att han sannolikt ville vara där. Vilket de borde gjort när han var ny, ett år tidigare. Men faktiskt tydligen struntade i. Han var praktiskt taget ensam ny.

De verkade inte se det överhuvudtaget, som sagt lyckades de till och med missa att A och T bråkade när det bara var två barn och två i personalen kvar. De såg inte att D räckte ut tungan åt honom varje gång de såg bort, de hm såg när hon fick på näsan. Personalen verkar liksom stå frusen i grupp nära huset och barnen är spridda över gården.

De har förutfattade meningar helt enkelt (boys will be boys har de till och med sagt en gång). Som feministtjat kan jag kläcka ur mig. Han är stor, han är pojke, han kan leka själv. Således är ha bråkig, kräver burdus, handgriplig hantering och få ord och han måste vara naturvetenskapligt intresserad eftersom han gillar smådjur så lite aloof. Så det blir ju helt fel bemötande mot en öververbal, snäll, ovan vid hård hantering, van att få förklara sig pojke som kan diskutera och hålla löften och tycker om djur för de är söta och älskar att leka med andra.

Nåja, har varit avhandlat i annan tråd. Men jag tror lätt föräldrar till andra barn och förskolepersonal ramlar ned i fördomsgropen med "bråkig pojke" och tror att lösningen är "hårda tag" och "straff" när dessa snare sannolikt förstärker beteenden. Det kan även vara ts problem, att personalen hanterar "bråkig pojke tm", istället för -barn som behöver hjälp att komma in i leken och få kontakt.

(Sedan får man ju en känsla av att mycket av stopp biten som förskolan håller på med verkar handla om att lära bar säga stopp. Lite mindre om att lära barn att lyssna på stopp.)

Han är också stor de treåringar som är kvar på avdelningen förutom honom är ett halvt huvud kortare.
De har även nämnt att han inte leker så mycket med de andra barnen utan söker sig till fröknarna. Han kan leka att de andra barnen är med i leken men inte direkt till till dem.

Har du några lämpliga frågor jag kan ställa under mötet förutom den nu självklara att fråga vad de gör för att han ska komma in i leken.
 
Jag är ju inte så bra på sådant men det verkar vara en konstig typ av uttalande av en förskolepedagog. Om hon verkligen säger -elak mot de andra barnen, när de andra pedagogerna säger att han är knuffig och försöker göra någonting åt det. Vore ju intressant att komma fram till om just hon har en personlig dålig personkemi med just honom. Då är hon ju kanske inte så lämplig att ta hand om honom och har svårt att hantera situationer. Det kanske vore bra om hon kunde ändra attityd och om man kan för de andra pedagogerna klargöra att det inte är ok att springa runt och tycka att 3,5 åringar är elaka. För jag tror inte det är lämpligt eller proffsigt eller ok helt enkelt.

Dessutom verkar det ju svårt för honom att komma in i leken med de andra barnen om de är runt ett. Är det inte lite svårt för en 3,5 åring att ta ansvar för lek på det viset mot ettåringar. Det är kanske bra att han får går med barn som är lite mer i hans egen ålder och äldre som kan leka med honom? Om ni inte hade sagt att han var efter i utvecklingen kunde man ju tänkt att barnen på avdelningen kanske inte ger honom så mycket i interaktion. Samtidigt brukar ju 3,5 åringar väl vara dåliga på att leka tillsammans ännu. Tror det mest bröt igenom på riktigt i högre ålder.

Men sedan kanske man måste försöka öva in ett alternativt sätt att agera än att knuffa hemma också om han vill ngt.
 
Senast ändrad:
Jag är ju inte så bra på sådant men det verkar vara en konstig typ av uttalande av en förskolepedagog. Om hon verkligen säger -elak mot de andra barnen, när de andra pedagogerna säger att han är knuffig och försöker göra någonting åt det. Vore ju intressant att komma fram till om just hon har en personlig dålig personkemi med just honom. Då är hon ju kanske inte så lämplig att ta hand om honom och har svårt att hantera situationer. Det kanske vore bra om hon kunde ändra attityd och om man kan för de andra pedagogerna klargöra att det inte är ok att springa runt och tycka att 3,5 åringar är elaka. För jag tror inte det är lämpligt eller proffsigt eller ok helt enkelt.

Dessutom verkar det ju svårt för honom att komma in i leken med de andra barnen om de är runt ett. Är det inte lite svårt för en 3,5 åring att ta ansvar för lek på det viset mot ettåringar. Det är kanske bra att han får går med barn som är lite mer i hans egen ålder och äldre som kan leka med honom? Om ni inte hade sagt att han var efter i utvecklingen kunde man ju tänkt att barnen på avdelningen kanske inte ger honom så mycket i interaktion. Samtidigt brukar ju 3,5 åringar väl vara dåliga på att leka tillsammans ännu. Tror det mest bröt igenom på riktigt i högre ålder.

Men sedan kanske man måste försöka öva in ett alternativt sätt att agera än att knuffa hemma också om han vill ngt.

Han byter avdelning efter vinterlovet så han kommer ju inte gå kvar om tv månader då går han med barn mellan 3-5(6). Det finns två treåringar till på avdelningen men de går avsevärt kortare dagar.
 
Han byter avdelning efter vinterlovet så han kommer ju inte gå kvar om tv månader då går han med barn mellan 3-5(6). Det finns två treåringar till på avdelningen men de går avsevärt kortare dagar.
Men lekar han "fint" med dem? Skulle det gå och flytta fram bytet?
Våra söner är jämngamla och min skulle inte heller klara av att bara leka med ettåringar hela dagarna, han behöver stimulans från jämnåriga.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det är blandat med 1-2 åringar (mestadels är det nog tvååringar) + två ytterligare treåringar.
De kommer skola in honom successivt i den nya gruppen nu under hösten.
Han leker inte aktivt med dem utan de är med i hans lek som bikaraktärer som han lagar mat till tex än att han faktiskt leker med dem.

Vi har nu de senaste dagarna noterat nog när han inte är snäll mot sin lillasyster och det är nästan alltid när hon förstör, snor saker eller slår till honom. Alternativt att hon inte får vara med när han vill göra något själv till exempel bygga brio järnvägen och hon inte lyssnar på hans stopp/du får inte/du får göra något annat. Så man undrar ju hur det yttrar sig i förskolan.
 
Det är blandat med 1-2 åringar (mestadels är det nog tvååringar) + två ytterligare treåringar.
De kommer skola in honom successivt i den nya gruppen nu under hösten.
Han leker inte aktivt med dem utan de är med i hans lek som bikaraktärer som han lagar mat till tex än att han faktiskt leker med dem.

Vi har nu de senaste dagarna noterat nog när han inte är snäll mot sin lillasyster och det är nästan alltid när hon förstör, snor saker eller slår till honom. Alternativt att hon inte får vara med när han vill göra något själv till exempel bygga brio järnvägen och hon inte lyssnar på hans stopp/du får inte/du får göra något annat. Så man undrar ju hur det yttrar sig i förskolan.

Jag tror gruppsammansättningen är ett problem. Hur väl skyddar personalen ditt barn mot andra småbarn som ännu inte förstår lekreglerna? Har han någonstans där han kan lägga lego ifred utan att någon river i legobitarna? Vart är stimulansen?
Detta gäller givetvis hemma också.
Antagligen orkar han lättare vara snäll i pressade situationer om han får andhämtningspauser.

Jag hade skyndat på bytet till storbarnsavdelning!
 
Lämpliga frågor:
Har de identifierat de situationer, fri lek, inomhus/utomhus, måltiderna, samling, påklädning osv. då det händer att ditt barn inte klarar av situationen och tar till nävarna? Vad ska de göra för att förändra dessa situationerna eftersom de inte fungerar idag? T.ex. Är det den fria leken i helgrupp inte fungerar, kan pedagogerna jobba mer med smågrupper och halvgrupper osv. Har de inga idéer hur de ska förändra sitt arbetssätt, är det dags att koppla in specialpedagogen. Då är nästa fråga, när får ni träffa specialpedagogen?

Kräv en handlingsplan så ni får svart på vitt om vad ni har kommit överens om. En handlingsplan bör också innehålla en plan för uppföljning. Hur ska uppföljningen se ut? Samtal vid hämtning, telefonsamtal varannan vecka om utvecklingen eller?
 
Ett sätt att ha mötet (som det såklart är svårt att inte bli känslosam på) är att lägga fram det som att du (ni) inte förstått vidden av det.
Jag hade berättat hur/ om det uttrycker sig hemma och hur ni gör för att lösa det och ta diskussionen med försk. hur de löser situationerna. Tycker att @Soapbubble har skrivit ner en massa relevanta frågor att lyfta fram på mötet. Det allra bästa sättet är inte att "anklaga" förskolan (fören OM du vet att de brustit i information/ arbetssätt) då det oftast är lättare att komma till en lösning. Även om det kryper i kroppen av förskolläraren så är det av vikt att just hon är med på mötet om det är hon som är ansvarig/ har utbildning.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 006
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 425
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 746
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 409
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp