Uppror inom körningen?

Sv: Uppror inom körningen?

För att ha mätintyg på vagnen behövs ju en identifikation på vagnarna så man vet att intyget tillhör rätt vagn. Sedan är det ju faktiskt så att alla vagnar med uppblåsbara vagnar har ju olika vagnsbredd pga av de kanske har olika däcktryck. De kan också ha fått sig en törn vid något tillfälle som också har ändrat vagnsbredden.

Att standardisera vagnsbredden är nog inte genomförbart heller eftersom det finns många vagnar som byggs utan åtanke att de ska användas för körtävling och jag tycker att de måste få ställa upp också.

I MSV häst och uppåt så har de ju standardiserat vagnsbredden och då kör alla på samma mått men jag vill definitivt inte införa det i lägre klasser.
 
Sv: Uppror inom körningen?

I år var det väl ett ekipage i vinnarlaget som placerat sig på SM?

*kl*

Var kan man läsa de centrala reglerna för lagserien? Jag funderar på att försöka dra igång en serie i mitt distrikt nån gång framöver. Det enda besked jag fått hittills är att det är upp till varje distrikt att sätta reglerna, men det MÅSTE ju finnas något nerskrivet vad som gäller generellt och för finalen.

Nej hon körde i ungdomsSM som går i medelsvår klass. För att bli uppklassad från att inte få starta lokal lätt klass(som serien går i) så måste man köra 2 MSV med godkänt resultat i dressyr.

Vi är en liten klubb som precis kan få ihop ett lag om vi räknar ihop hela klubbens kuskar. En del av dem har dock tävlat på högre nivå sedan tidigare med andra hästar men vår enda chans att få ihop ett lag är att ta med alla. Vi har ändå tanken att alla ska få vara med och vi har ingen "toppning" i åtanke däremot så stöttar de mer erfarna kuskarna de oerfarna vilket vi andra tycker är bra. Tävlingsformen att tävla i lag tycker jag är suveränt och oss gör det inget om vi inte bli placerade eller vinner pga att duktigare kuskar och hästar är med.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Tävlingsformen att tävla i lag tycker jag är suveränt och oss gör det inget om vi inte bli placerade eller vinner pga att duktigare kuskar och hästar är med.
Detta håller jag med om :love:

Lagtävling är roligt, och självklart så ska de duktigaste vinna. Jag efterlyser bara nerskrivna regler, så att vi blivande arrangörer vet vad som gäller.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Mätintyg på ponny har ju visat sig kunna skilja sådär en 5 cm mot verkligheten :D

Nä, skämt åsido så har du samma sak med ridponny... do kan ha olika broddar etc.

På gummihjul så slår det ju inte mer än 2-3 cm som mest om man inte har helt tomt i däcken.

Som det är idag är det ju inget som hindrar att man kör igenom funktionskontrollen, där oftast dom mäter spårvidden, med väldigt lite luft i hjulen för att sedan stanna innan man kör in på banan och hårdpumpa - så den vägen att fuska finns ju redan.

Och om man har kört på något så kraftigt att det är minskar spårvidden med mer än några mm så är det ändå dags för renovering, det är liksom inte tänkt att man ska tävla med trasiga vagnar.
Som jämförelse har jag inte sett till en bil där camber-vinkel gör mer än max 3-4 mm längst ut på däcket - mer är inte liksom inte tillåtet av säkerhetsskäl.

Vad avser id på vagnen så är detta inget som är "olösbart" med dagens teknik, som sagt var i tididgare inlägg så kan tom vagnens id-system underlätta vid tidtagning och hålla reda på körd väg i maraton om detta är försett med transponderchip - då kan dessa uppgifter lagras direkt i datasystem och det behövs helt plötsligt inte ens hälften så många funktionärer... tänk bara på alla pliktportar som kan stå helt obemannade.
 
Sv: Uppror inom körningen?

I vår klubb har vi haft programkörning och precision några år. Det är ingen tävling utan man kör ett program för en domare och får både muntlig och skriftlig respons och man får köra en precisionsbana där man väljer måttet själv. Bra sätt att få tävlingsträning! Billigt också, ingen veterinär eller godkänd banbyggare behövs.
 
Sv: Uppror inom körningen?

"När vi ändå pratar vagnsbredd så undrar jag: Varför har man inte enats om en vagnsbredd? Tänk vad smidigt om alla vagnarna var lika breda! Varför kan man inte bestämma att alla vagnar som tillverkas efter ett visst datum ska vara tex 125 cm breda. På sikt betyder det att alla vagnar kommer att vara av samma bredd. "Om det nu är så svårt för alla nya kuskar att acceptera ett befintligt minimimått på 125cm så kan ni ju bara gissa vilket ramaskri det blir om man bestämmer ett mått för alla vagnar. Dock kommer problematiken, Kategorier i ponny,häst, kallblod- enbet, par o 4 spann o s v - de kan inte ha samma mått allihop. Så varför göra om hjulet för 5e gången. Vad var felet med måtten som hölls fram till 2008? De följer dessutom FEIs reglemente - enkelt o bra, tillverkarna jublar om det blir standardiserat.
Vagnarna mäts ALLTID i funktionskontrollen och där följer måtten sedan med ekipaget genom tävlingen, inget som kräver en ID handling.
Sedan 1992 rekomenderades att alla vagnar skulle hålla 125cm i spårvidd (maratonvagn) , från och med 2008 var minsta tillåtna spårvid 125 gällande. Detta för att underlätta för arrangörer då det gick åt mindre antal funktionärer, samt för SÄKERHETEN som är den viktigaste aspekten. Dessutom kunde kuskarna fortsätta med vagnarna up i de svårare klasserna utan att BYTA vagn.
2009 togs så denna regel bort och det blev 110 cm som vart minsta tillåtna spårvid - ur säkerhetssynpunkt och i kombination med A:0 helt IDIOTISKT med alla orutinerade kuskar. Vagnstillverkarna som följer reglerna hade konstruerat fixturer för att se till att kuskarna fick vagnar efter de specifika kraven. Håller med "KUSKKIL" nu är det verkligen kräftgång.

I dressyr o precision standardiserades måtten i de olika klasserna redan 2001 från Svår klass nivå, allt för att förenkla .

Om jag börjar köra Rally köper jag regelboken, skaffar det som behövs för att få starta och tävlar efter bästa förmåga för att jag gillar sporten, byta däck för 15000 till varje tävling, "fine" upp till mig om jag vill hålla på med den sporten, i körsporten är det verkligen kinkigt nu -kanske generationsväxling. Kom igen gilla läget och satsa eller kör på den nivå som plånboken och orken håller för. Naturligtvis ska vi göra något å de extrema kostnaderna som boxar tex. det är däremot något som körkommitten har ansvar att lösa genom att hjälpa arrangörer med tips o ideer. Varför inte de mobila boxarna som det stod om på kuskringens sida för ett tag sedan. Alt att arrangörerna tillåter uppsatllning i hagar. Låt oss vara innovativa på riktigt.//Chicco
 
Sv: Uppror inom körningen?

Och det måste anordnas fler träningar, det finns alldeles för få tränare.
"Bokstavstränare" är ju inte ens att tänka på med de krav som gäller för dessa - visst är det bra att A-tränare ska ha tävlat 4-spann internationellt men det är för tusan inte där man börjar sin karriär.

300 licencierade kuskar delar på (struntar i A-tränare) 9st B-tränare, 21 st C-tränare samt 6 st körinstruktörer förutom alla rutinerade kuskar som tränar runt i buskarna. Det innebär 8-10kuskar /tränare och de är utspridda i större delen av Sverige. Naturligtvis är det lika många kuskar som inte har licens som tränar för tränare och då dubblas naturligtvis mängden. Är det för att det är coolt som man vill träna för A-tränare? Jag tror det räcker med C-tränare och instruktör i de flesta fallen. Däremot kanske alla inte är aktiva på samma sätt men det är bara att lyfta luren och fråga. (Eller är det så att många vill bli tränare utan att ha någon egen erfarenhet.)

En annan sak som känns konstig är att det mest tränas dressyr... hur fasen ska man förvänta sig att nån som aldrig har tränat på annat ska lyckas att prestera något annat än möjligtvis en olycka i maraton eller överskriden maxtid i precisionen ?[/QUOTE]
Dressyren är ju fortfarande grunden till all körning oavsett det skapas nya tävlingsformer eller inte. Prata med era Dstriktsgrenledare, de är till för att hjälpa er att ta fram träningstillfällen hitta tränare och stötta alla aktiva i Distrikten. Naturligtvis skall alla discipliner tränas och tränaren hjälper er snabbt att se vart ert största behov ligger, på dem bara.//Chicco
 
Sv: Uppror inom körningen?


Självklart måste det finnas tävlingar på lätt nivå. En grundläggande sak för att öka antalet licenserade kuskar är att det måste bli enklare att börja tävla. Knappast någon köper utrustning för 50.000-100.000kr för att "testa". Det köper man när man vet att man vill fortsätta.


Är inte med på ditt resonemang, skall någon låna ut grejor eller är hästen inräknad i den summan, vi pratar väl om Lätt Klass fortfarande?
En bra ny maratonsele för mellan 5-7000:- och en begagnad maratonvagn för 15-20000:-. Alternativt om vi pratar ponny så kostar selen 4-5000:- och en bra vagn att börja köra i 10000:-.
Under de sista 4 åren så har vi ekiperat en handfull nybörjare för mindre än 20000 och de har utrustning som räcker till Msv klass. Utrustningen håller i minst 10 år så även om det nu blir 50000 så är det 5000 om året. Mångas fest och klädkonto/månad för somliga. Hör inte hit jag vet men....
 
Sv: Uppror inom körningen?

Ett steg i rätt riktning är ju att man i nya TR får anordna en gren i taget, dock återstår några rejäla flaskhalsar.

Ta bort presentationspoängen i dressyren, den flyttar fokus från den sportsliga prestationen och maskeradutstyrseln riskerar att skrämma bort nybörjare. Inför då hellre någon form av uniform från tex Msv och uppåt på liknande manér som riddressyren. Jag har förstått att du tillhör den nyare generationen, att tvinga folk till att köpa dyra uniformer blir inte lätt. Att ta nåt i garderoben eller handla secondhand är skapligt bra för plånboken och poängen med körsporten är väl fortfarande Tradition, det handlar om harmoni inte att man ska se ut som Selma Lagerlöf. I lättare klasserna finns inte kraven på "maskeradutstyrsel" idag där används jeans och klubbjackor så de "nya " kuskarna borde inte bli så rädda.

För att attrahera mera publik (mera publik betyder pengar utifrån = billigare och bättre tävlingar) så gör om poängsystemet så att alla 3 grenarna blir lika utslagsgivande. Idag kan man i princip utgå i maraton, plöja tvärs igenom varenda precisionshinder och ändå bli placerad om man har gjort bra ifrån sig i dressyren. I min värld innebär att peta en boll att man rasar minst 2-3 placeringar. Det har hänt mer än 2 ggr att en 5eplacering efter maraton och en felfri körning i precision inneburit ett SM guld totalt. Årets SM bevisade ju att om man skenar runt som en galning i maraton efter att kört en katastrof dressyr så hjälper ingen maratonteknik i världen att bli "duktig kusk" det ÄR dressyren som ligger till grund för KÖRSPORTEN som liksom fältävlan går ut på Bäst av 3 grenar. Jag skulle inte vilja vara häst den dan det bara blir maratontävlingar. Men i lättklass kan naturligtvis allt hända. Om alla 3 grenarna var värda lika mycket så skulle det bli mera spännande att titta på tävlingarna. Med handen på hjärtat så är det ju maraton som står för utvecklingen inom körsporten, utan maratonhinder så hade tävlingarna i ännu högre grad präglats av folk i maskeradutstyrsel som far omkring i vagnar som är byggda efter 1800-talsteknik - något som snarare borde höra hemma hos vagnshistoriska sällskapet än i en modern sport.

Något som skulle kunna både öka säkerheten och locka mera publik är om groomen skulle få burka i precisionen och att man där lade in maratonmoment... för det är ju i princip bara maraton som lockar någon publik, dressyr och precision är det ju mest bara närmast sörjande som kommer och tittar på. Hur många vältningar finns det i precision? Hur många fnns det i maraton, gissa om olycksrisken då orutinerade kuskar kör som idioter på banorna, är det det som är hästsport enl Welfare of the Horses?" Och med publiken kommer pengarna... travet hade inte haft några prispengar utan publik som spelar. Travet hade inte haft publik om man inte fått spela!!!

En annan sak som känns konstig är att det mest tränas dressyr... hur fasen ska man förvänta sig att nån som aldrig har tränat på annat ska lyckas att prestera något annat än möjligtvis en olycka i maraton eller överskriden maxtid i precisionen ?[/QUOTE] Du har nog missuppfattat detta med körningen, dressyren innebär lydiga hästar vilket innebär säker maraton vilket innebär PRECISION och snabbhet i precision.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Du har nog missat hur det faktiskt ser ut i stora delar av landet, de delar av landet där du inte är bosatt.
Där kan det vara både 20 och 30 mil till närmaste tränare som överhuvudtaget är aktiv.

Och nej, Dressyren är en bra grund men den räcker inte särskilt långt när det kommer till hinderkörning.

Sen när innefattar dressyrprogrammen att hantera lutning i sidled, svängar med 5 meters radie (istället för 10 som är vanligt i dressyren) i galopp, vattenhinder m.m. - du kanske har kört såna dressyrprogram men jag har aldrig sett ett dressyrprogram som tar upp allt som behövs för att bli en bra maratonkusk.

Inte fasen nöjer sig en formel 1 förare med den utbildning som denne fick i trafikskolan...

Jag har aldrig varit ute efter att plocka bort dressyren, men den räcker inte till som enda utbildning om man ska bli en fullfjädrad kusk.
Bakgrunden till tävlingskörningen är ju den klassiska diligenstrafiken - dessa kuskar nöjde sig knappast med att bara sitta och nöta dressyr.

Vad gäller grenledare i distrikten... så varierar dessas kunskapsnivå, och ännu viktigare deras - deras ambitionsnivå, högst avsevärt.
Du tycks hysa någon tämligen naiv föreställning om att bara för att man pratar med grenledaren i distriktet så ska det regna manna från himlen, men i många fall är det inte så verkligheten ser ut.

I många fall krävs det centralt anordnade kurser för att utbilda banbyggare och domare m.m. för att få fart på körningen - där sitter inte distriktsgrenledaren inne med resurserna utan det är högre upp i kedjan som någan har fastnat med tummen i ett visst hål.
 
Sv: Uppror inom körningen?

I mitt distrikt finns inga tävlingar ALLS! Och de intresserade kuskarna är väldigt utspridda och ytterst få i distriktet har några kunskaper om hur man arrangerar körtävlingar. Någon som har bra tips på hur vi gör för att komma igång?

När vi arrangerade tävling första gången så bad vi om hjälp från närliggande klubbar som hade rutinerade funktionärer. Främst till sekretariatet som är en av de svårare posterna. Se till att ha några från klubben som lärs upp under tävlingen så klarar ni er själva sedan. Ett annat alternativ är att praoa på någon annans tävling.

För några veckor sedan var det en kurs i Karlstad i "att arrangera tävling". Hjälps ju inte nu när den redan har varit, men kanske distriktsgrenledarna från norrlandsdistrikten kan gemensamt ordna en liknande kurs hos er.:idea:

Ser att du bor i Ö-vik. När jag bodde i norrland så var Västernorrlands körsällskap aktiva och arrangerade några D+P-tävlingar om året främst på Nordviks bana.
 
Sv: Uppror inom körningen?

För att ha mätintyg på vagnen behövs ju en identifikation på vagnarna så man vet att intyget tillhör rätt vagn. Sedan är det ju faktiskt så att alla vagnar med uppblåsbara vagnar har ju olika vagnsbredd pga av de kanske har olika däcktryck. De kan också ha fått sig en törn vid något tillfälle som också har ändrat vagnsbredden.

Att standardisera vagnsbredden är nog inte genomförbart heller eftersom det finns många vagnar som byggs utan åtanke att de ska användas för körtävling och jag tycker att de måste få ställa upp också.

I MSV häst och uppåt så har de ju standardiserat vagnsbredden och då kör alla på samma mått men jag vill definitivt inte införa det i lägre klasser.

Men det kan knappast röra sig om mer än 1-2 cm på sin höjd. Ärligt talat vad spelar ett par cm för roll i lätt klass? Vad hingrar att du pumpar däcken efter funktionskontrollen i dagsläget?
Har vagnen skadat sig så pass att vagnsbredden blivit så förändrar kanske det inte är lämpligt att tävla?


Varför inte låta alla med samma bredd starta efter varandra?
Hur skulle det se ut på en hopptävling om man blandade kategorierna så att funktionärerna fick höja eller sänka hindren två hål mellan varje ekipage?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Nej hon körde i ungdomsSM som går i medelsvår klass. För att bli uppklassad från att inte få starta lokal lätt klass(som serien går i) så måste man köra 2 MSV med godkänt resultat i dressyr.

Vi är en liten klubb som precis kan få ihop ett lag om vi räknar ihop hela klubbens kuskar. En del av dem har dock tävlat på högre nivå sedan tidigare med andra hästar men vår enda chans att få ihop ett lag är att ta med alla. Vi har ändå tanken att alla ska få vara med och vi har ingen "toppning" i åtanke däremot så stöttar de mer erfarna kuskarna de oerfarna vilket vi andra tycker är bra. Tävlingsformen att tävla i lag tycker jag är suveränt och oss gör det inget om vi inte bli placerade eller vinner pga att duktigare kuskar och hästar är med.

I vårat distrikt så får man inte köra lagserien om man har startat msv. Eftersom det verkar vara olika regler för olika distrikt så undrar jag som Anna_ om det finns ett nationellt regelverk för lagserien.
 
Sv: Uppror inom körningen?

I vår klubb har vi haft programkörning och precision några år. Det är ingen tävling utan man kör ett program för en domare och får både muntlig och skriftlig respons och man får köra en precisionsbana där man väljer måttet själv. Bra sätt att få tävlingsträning! Billigt också, ingen veterinär eller godkänd banbyggare behövs.

Javisst, Pay'n Drive är en mycket billig och bra tävlingsform för kuskar på alla nivåer. Ofta kan man själv välja program.:laugh:
 
Sv: Uppror inom körningen?

Så... om man tävlar på hög nivå och köper vagnar tillverkade i Nederländerna för 100 000 stycket så är några tusenlappar för en uniform helt oöverstigliga pengar ?

Tyvärr så spökar folk ut sig redan i lätt-klass-tävlingar och detta premieras ofta genom att dessa ekipage får extra poäng i dressyren, och dressyren väger tyngre än de andra grenarna.

Som nybliven tävlingskusk är jag ju hjälpt av presentationspoängen, jag behöver bara köpa en flådig gigg med 1800-tals belysning och gräva fram en maskeradutstyrsel så kompenserar det att till viss del att jag inte kan köra... men jag tycker likafullt att det är fel eftersom det lyfter fokus från den sportsliga prestationen.

Om nu traditioner betyder allt för vissa så kan ju dessa anordna såna tävlingar där tradition är viktigare än idrottslig förmåga - men kalla det då för tusan inte för sport. En sport skall känneteknas av den fysiska och mentala prestationen - inte av vad man har för kläder.

Det finns ju dom som kommer i det lägre registret i både precision och maraton och som ändå placerar sig... idag handlar det mera om att vara bäst i dressyren och inte vara bäst i 3 grenar.

Och man får de facto idag anordna rena maratontävlingar och fick göra så även enligt tidigare TR, då var kravet en godkännd dressyrrunda innevarande eller förevarande år för att få ställa upp.

Det som krävs för säkert genomförd maraton inte mera dressyr, utan att folk får öva på hinder under lugna och kontrollerade förhållanden - dressyrbanan och maraton är två skilda världar. Hästar som kröker på nacken och går bakom hand är inte per automatik säkra hästar i maraton, även om det är en klar fördel att köra hästen ordentligt på yttertöm.
Detsamma gäller precision.... som kuriosa kan nämnas att den av våra hästar som är sämst på dressyren presterar ruskigt snabba omkörningar :D

Vad gäller travet och publik.... så publiken kom först och sedan uppstod spelet. Precis som med tex fotboll.
 
Sv: Uppror inom körningen?

"När vi ändå pratar vagnsbredd så undrar jag: Varför har man inte enats om en vagnsbredd? Tänk vad smidigt om alla vagnarna var lika breda! Varför kan man inte bestämma att alla vagnar som tillverkas efter ett visst datum ska vara tex 125 cm breda. På sikt betyder det att alla vagnar kommer att vara av samma bredd. "Om det nu är så svårt för alla nya kuskar att acceptera ett befintligt minimimått på 125cm så kan ni ju bara gissa vilket ramaskri det blir om man bestämmer ett mått för alla vagnar. Dock kommer problematiken, Kategorier i ponny,häst, kallblod- enbet, par o 4 spann o s v - de kan inte ha samma mått allihop. Så varför göra om hjulet för 5e gången. Vad var felet med måtten som hölls fram till 2008? De följer dessutom FEIs reglemente - enkelt o bra, tillverkarna jublar om det blir standardiserat.
Vagnarna mäts ALLTID i funktionskontrollen och där följer måtten sedan med ekipaget genom tävlingen, inget som kräver en ID handling.
Sedan 1992 rekomenderades att alla vagnar skulle hålla 125cm i spårvidd (maratonvagn) , från och med 2008 var minsta tillåtna spårvid 125 gällande. Detta för att underlätta för arrangörer då det gick åt mindre antal funktionärer, samt för SÄKERHETEN som är den viktigaste aspekten. Dessutom kunde kuskarna fortsätta med vagnarna up i de svårare klasserna utan att BYTA vagn.
2009 togs så denna regel bort och det blev 110 cm som vart minsta tillåtna spårvid - ur säkerhetssynpunkt och i kombination med A:0 helt IDIOTISKT med alla orutinerade kuskar. Vagnstillverkarna som följer reglerna hade konstruerat fixturer för att se till att kuskarna fick vagnar efter de specifika kraven. Håller med "KUSKKIL" nu är det verkligen kräftgång.

I dressyr o precision standardiserades måtten i de olika klasserna redan 2001 från Svår klass nivå, allt för att förenkla .

Om jag börjar köra Rally köper jag regelboken, skaffar det som behövs för att få starta och tävlar efter bästa förmåga för att jag gillar sporten, byta däck för 15000 till varje tävling, "fine" upp till mig om jag vill hålla på med den sporten, i körsporten är det verkligen kinkigt nu -kanske generationsväxling. Kom igen gilla läget och satsa eller kör på den nivå som plånboken och orken håller för. Naturligtvis ska vi göra något å de extrema kostnaderna som boxar tex. det är däremot något som körkommitten har ansvar att lösa genom att hjälpa arrangörer med tips o ideer. Varför inte de mobila boxarna som det stod om på kuskringens sida för ett tag sedan. Alt att arrangörerna tillåter uppsatllning i hagar. Låt oss vara innovativa på riktigt.//Chicco

Kanske uttrycke mig lite oklart. Det jag menade med att enas om EN vagnsbredd är att man tex sätter ett datum att alla vagnar som tillverkas efter xxxx ska vara tex 125 cm breda. Alternativt har man kunna bestämmt att om tex tio år så ska alla vagnar vara tex 125 cm. Klart att problemet inte försvinner på en gång men så småningom... Men man måste börja någon gång.

Jag håller med dig om att 110 cm och A:0 är en idiotisk kombination.

I övrigt tror jag inte att det finns någon kusk som var etablerad innan detta år som tycker att 2009 års TR har varit ett lyft.:grin:

Om man ska kunna få nya kuskar att börja och få lättklasskuskarna att ta steget upp i msv så måste det bli billigare att tävla. Blir det fler som tävlar och fler som tävlar i högre klasser så blir det fler och bättre tävlinga. Någonstans måste vi börja.
Mobila boxar nämnde du. Kan du förklara närmare? Jag har missat det på kuskringens sida.
Jag har varit på tävlingar (för flera år sedan) där man hade provisoriska spiltor i ridhuset. Jättebilligt!
 
Sv: Uppror inom körningen?

Och det måste anordnas fler träningar, det finns alldeles för få tränare.
"Bokstavstränare" är ju inte ens att tänka på med de krav som gäller för dessa - visst är det bra att A-tränare ska ha tävlat 4-spann internationellt men det är för tusan inte där man börjar sin karriär.

300 licencierade kuskar delar på (struntar i A-tränare) 9st B-tränare, 21 st C-tränare samt 6 st körinstruktörer förutom alla rutinerade kuskar som tränar runt i buskarna. Det innebär 8-10kuskar /tränare och de är utspridda i större delen av Sverige. Naturligtvis är det lika många kuskar som inte har licens som tränar för tränare och då dubblas naturligtvis mängden. Är det för att det är coolt som man vill träna för A-tränare? Jag tror det räcker med C-tränare och instruktör i de flesta fallen. Däremot kanske alla inte är aktiva på samma sätt men det är bara att lyfta luren och fråga. (Eller är det så att många vill bli tränare utan att ha någon egen erfarenhet.)

En annan sak som känns konstig är att det mest tränas dressyr... hur fasen ska man förvänta sig att nån som aldrig har tränat på annat ska lyckas att prestera något annat än möjligtvis en olycka i maraton eller överskriden maxtid i precisionen ?
Dressyren är ju fortfarande grunden till all körning oavsett det skapas nya tävlingsformer eller inte. Prata med era Dstriktsgrenledare, de är till för att hjälpa er att ta fram träningstillfällen hitta tränare och stötta alla aktiva i Distrikten. Naturligtvis skall alla discipliner tränas och tränaren hjälper er snabbt att se vart ert största behov ligger, på dem bara.//Chicco[/QUOTE]

På pappret ser det bra ut. 8-10 kuskar/tränare. Problemet är bara att tränarna inte alltid finns där kuskarna finns. Här finns det tex EN tränare innom tio mil och det är mååånga fler än tio som behöver tränare. Sen kan det också vara så att tränarna själva tävlar och inte har tid att hjälpa andra under tävlingssäsong.
 
Sv: Uppror inom körningen?


Självklart måste det finnas tävlingar på lätt nivå. En grundläggande sak för att öka antalet licenserade kuskar är att det måste bli enklare att börja tävla. Knappast någon köper utrustning för 50.000-100.000kr för att "testa". Det köper man när man vet att man vill fortsätta.


Är inte med på ditt resonemang, skall någon låna ut grejor eller är hästen inräknad i den summan, vi pratar väl om Lätt Klass fortfarande?
En bra ny maratonsele för mellan 5-7000:- och en begagnad maratonvagn för 15-20000:-. Alternativt om vi pratar ponny så kostar selen 4-5000:- och en bra vagn att börja köra i 10000:-.
Under de sista 4 åren så har vi ekiperat en handfull nybörjare för mindre än 20000 och de har utrustning som räcker till Msv klass. Utrustningen håller i minst 10 år så även om det nu blir 50000 så är det 5000 om året. Mångas fest och klädkonto/månad för somliga. Hör inte hit jag vet men....

Ja, vi pratar om lätt klass. Visst kan det vara lämpligt att skaffa en rutinerad körhäst om man vill börja köra. Men om vi utgår från att hästen redan finns så tillkommer utöver det du räknade upp även något transportfordon för att transportera häst och vagn. Tex kanske man måste byta bilen mot en törstig pickup för att få med vagnen, eller en transport med plats för vagnen framför. Visst är det jättebra om man kan hjälpas åt men alla kan, eller vill inte vara beroende av andra för att kunna komma iväg och träna/tävla.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Du har nog missat hur det faktiskt ser ut i stora delar av landet, de delar av landet där du inte är bosatt.
Där kan det vara både 20 och 30 mil till närmaste tränare som överhuvudtaget är aktiv.

Och nej, Dressyren är en bra grund men den räcker inte särskilt långt när det kommer till hinderkörning.

Sen när innefattar dressyrprogrammen att hantera lutning i sidled, svängar med 5 meters radie (istället för 10 som är vanligt i dressyren) i galopp, vattenhinder m.m. - du kanske har kört såna dressyrprogram men jag har aldrig sett ett dressyrprogram som tar upp allt som behövs för att bli en bra maratonkusk.

Inte fasen nöjer sig en formel 1 förare med den utbildning som denne fick i trafikskolan...

Jag har aldrig varit ute efter att plocka bort dressyren, men den räcker inte till som enda utbildning om man ska bli en fullfjädrad kusk.
Bakgrunden till tävlingskörningen är ju den klassiska diligenstrafiken - dessa kuskar nöjde sig knappast med att bara sitta och nöta dressyr.

Vad gäller grenledare i distrikten... så varierar dessas kunskapsnivå, och ännu viktigare deras - deras ambitionsnivå, högst avsevärt.
Du tycks hysa någon tämligen naiv föreställning om att bara för att man pratar med grenledaren i distriktet så ska det regna manna från himlen, men i många fall är det inte så verkligheten ser ut.

I många fall krävs det centralt anordnade kurser för att utbilda banbyggare och domare m.m. för att få fart på körningen - där sitter inte distriktsgrenledaren inne med resurserna utan det är högre upp i kedjan som någan har fastnat med tummen i ett visst hål.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Uppror inom körningen?

När vi arrangerade tävling första gången så bad vi om hjälp från närliggande klubbar som hade rutinerade funktionärer. Främst till sekretariatet som är en av de svårare posterna. Se till att ha några från klubben som lärs upp under tävlingen så klarar ni er själva sedan. Ett annat alternativ är att praoa på någon annans tävling.

För några veckor sedan var det en kurs i Karlstad i "att arrangera tävling". Hjälps ju inte nu när den redan har varit, men kanske distriktsgrenledarna från norrlandsdistrikten kan gemensamt ordna en liknande kurs hos er.:idea:

Ser att du bor i Ö-vik. När jag bodde i norrland så var Västernorrlands körsällskap aktiva och arrangerade några D+P-tävlingar om året främst på Nordviks bana.
Tack för input! Distriktsgrenledaren är nybörjare och dessutom har hon så många konstiga idéer, så det är bra att få höra från andra vad som kan vara lämpligt ;) (det är jag som är distriktsgrenledare :eek: )

En arrangörskurs är redan under planering, med god hjälp av zonledaren :laugh:

Och VKS är fortfarande aktiva - dock är klubben inte längre ansluten till Ridsportförbundet, vilket försvårar när man vill arrangera tävlingar!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
1 966
J
Tävling Hej, Har försökt hitta svaret i tråden "Licens och grönt kort" men hittade inte svaret sen försökte jag lägga in frågan i den tråden...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: agtatoon
·
Hoppning Hejhej :) Ska starta i en Pay & Ride om drygt 2 veckor. Har bara en fråga; jag har inte löst ryttarlicens för i år, p.g.a. att jag...
Svar
4
· Visningar
988
Senast: vildros
·
P
Körning Nu börjar jag med mina oändliga frågor om tävling i körning, igen! Nu har jag läst hela tävlingsreglementet i körning (TR V) Jag jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
2 134
Senast: miamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp