Uppror inom körningen?

Sv: Uppror inom körningen?

Något som skulle kunna både öka säkerheten och locka mera publik är om groomen skulle få burka i precisionen och att man där lade in maratonmoment

Den typ av tävling som fyrspannen kör i Globen förstår jag inte varför de har "ensamrätt" på. Jag hittar inget om den i TR?

Publikvänligt, roligt, och skulle kunna göras utbildande för gröna ekipage som får köra några maratonsvängar utan att behöva genomföra en hel maratontävling.

Kan man inte få till något sånt i lätt klass? :laugh:
 
Sv: Uppror inom körningen?

Intressant ämne!
Jag både tävlar själv och arrangerar. Ja, det är en dyr sport. Och det är olika dyrt att arrangera en tävling. En del har egna anläggningar och andra hyr in sig.
I år har vår klubb fått lägga pengar på en ny väg så att vi ska få bättre maratonsträckor. Vi måste renovera vattenhindret eftersom det har blivit söndertrampat av kor. Då talar vi om summor uppåt 100 000. Nästa år måste vi investera i ett nytt dressyrstaket. Som ni förstår täcker inte medlemsavgiften från våra 50 medlemmar detta... Om det mot förmodan skulle bli några kronor över på en tävling (oftast från cafeterian) så går de pengarna direkt åt till saker som behövs för att vi ska kunna anordna nästa tävling.
Nu för tiden är det i princip omöjligt att få ut pengar av sponsorer, man kan däremot få ut lite grejor. Vi har erbjudit företag att få göra reklam för sig i hinder men enda gången de har nappat var på SM. Jag tror att vi måste hjälpas åt att göra reklam för sporten. Vi behöver synas i TV! Och inte bara fyrspann i Globen. De flesta kör ju faktiskt enbet. Vi måste bli bättre på att rapportera till tidningarna om vad som händer i våra klubbar, skicka in egna bilder och texter om tidningarna inte kommer ut själva.
Och till sist får vi inte glömma att det är människor som arbetar idéellt för att andra ska få tävla. De behöver några uppmuntrande ord från de tävlande. Om en funktionär blir otrevligt bemött så lär ju inte han lägga sin söndag i hällregn nästa år när vi ber om hjälp. Inga funktionärer - inga tävlingar.

Jag såg vattenhindret senast vi var hos er. Mycket tråkigt. Jag hoppas att det går att lösa utan allt för stor ekomomisk belastning för klubben. Ni har en väldigt fin tävlingsplats, även om ni verkar ha otur med vädret (och kor;))

Jag håller med om att sporten behöver synas mer, men jag tror att den måste bli mer lättförstådd för att vara intressant. Det är en krånglig sport med många regler som för utomstående (och ibland insatta:eek:) kan verka svårbegripliga.
Att skicka in resultat till "hemmatidningen" tillsammans med ett reportage från tävlingen och ett par bilder gör vi alltid. Oavsett om vi arrangerar eller är "långt bort i stan" och tävlar. Enkelt sätt att synas.;) Syns man inte så finns man inte.:grin:

Det här med att berömma arrnagörer är jätteviktigt. Ibland har man också ett klagomål men det är superviktigt att tala om vad man tycker är bra. Att som arrangör bara få höra negativa saker är döden. Det är så enkelt att berömma något när man hämtar sitt dressyrprotokoll/lämnar tillbaka nummerlappen osv. Det finns alltid något som är bra. Det är dessutom lättare att som arrangör ta till sig kritik om man också får positiv feedback.

Nu är väl inte bortlottningar ett stort problem i körningen men om man hamnar i den situationen så tror jag arrangören hellre "lottar bort" negativa kuskar än de som ger beröm och konstruktiv kritik.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Den typ av tävling som fyrspannen kör i Globen förstår jag inte varför de har "ensamrätt" på. Jag hittar inget om den i TR?

Publikvänligt, roligt, och skulle kunna göras utbildande för gröna ekipage som får köra några maratonsvängar utan att behöva genomföra en hel maratontävling.

Kan man inte få till något sånt i lätt klass? :laugh:

Vi har varit på några sådana "tävlingar". Problemet är att det behövs ganska många starter för att få ekonomisk bärighet. Eftersom det innehåller maraton måste en veterinär finnas på plats hela tiden vilket gör startavgiften väldigt hög. Men kallar man det för träning eller övning eller något liknande så kan man köra utan veterinär.
Gåsaracet är väl ett sådant exempel?
 
Sv: Uppror inom körningen?

En sak som jag har funderat på många gånger är varför man inte gör startlistan till precisionen efter vagnsmått. Det skulle ju bli mycket mindre jobb för funktionärerna, intressantare för publiken och klassen skulle flyta på mycket bättre om man lät alla med samma vagnsbredd köra efter varandra.

När vi ändå pratar vagnsbredd så undrar jag: Varför har man inte enats om en vagnsbredd? Tänk vad smidigt om alla vagnarna var lika breda! Varför kan man inte bestämma att alla vagnar som tillverkas efter ett visst datum ska vara tex 125 cm breda. På sikt betyder det att alla vagnar kommer att vara av samma bredd.

En annan sak som jag förundras över är varför man inte har seedade startfält. Det fungerar ju utmärkt i tex skidåkning som också är en rätt dålig publiksport.
Om tävlingsledningen kunde tala om för den lokala sportreportern att mellan 12-13 kommer hemmahoppen och deras utmanare att vara i maratonhindren så är det kanske större chans att tidningarna verkligen kommer ut och bevakar tävlingen. Det är många sporter som slåss om mediabevakning under en helg, och vi vet ju alla att hästsport inte ligger högst upp på prioriteringsistan.
Det är också lättare att avsätta en funktionär att guida reportern under en eller ett par timmar än under en hel dag, alternativt gå och vänta på någon som kanske dyker upp.
Bjud reportern på fika och se till att den får en bra plats att fota ifrån och erbjud att hjälpa till att leta rätt på intressanta kuskar att intervjua. Gör det enkelt att vara reporter på en körtävling, bygg upp en god relation till de lokala medierna så tror jag att man har kommit en bra bit på väg.

Seedade startfält tror jag också är bra under publiksynpunkt, för som någon sa det måste bli mer publik. Med publiken kommer pengarna.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag fortsätter diskutionen med mig själv...:p

Dressyrdomarna måste dömma jämnare. Ett exempel från i år: En bekant tävlade lagserien och fick 53 straff av dommaren i första omgången. Bra va! Det vinner man ofta på när det är på den nivån. Resultat? 16:e palcering!:eek:
Sista omgången i samma lagserie fick samma ekipage närmare 80 straff trots likvärdiga kommentarer.

Vad är rätt? Jag anser nog att det sista resultatet är mest rätt. Men frågan är, vad sänder det för signaler när man ena gången (poängmässigt) blir höjd till skyarna och nästa knappt får godkänt.

Det är inte "snällt" att dömma generöst i lätt klass, men framförallt måste bedömningen bli jämnare.

Ofta är dressyren också väldigt förutsägbar. I bland undrar man om det överhuvudtaget är någon mening att faktiskt köra. Det är ju enklare att lägga ut resultatlistan med en gång.:grin:
 
Sv: Uppror inom körningen?

Varför har man inte enats om en vagnsbredd? Tänk vad smidigt om alla vagnarna var lika breda!
Det där håller jag inte med om. Visst, köper man en fabriksny lyxvagn för några 10-tusenlappar så är det väl bra om den är standardiserad. Men vi som är nya i sporten försöker ju ofta fixa till den gamla rockard som vi har, med att sätta dit svängel och grejer. Och det är nog svårt att hitta en begagnad ponnyvagn som uppfyller minimåttet på spårvidd (enklare nu när det är 110 cm i lättklass). Om det dessutom ska vara exakt mått så är det nog många som stannar kvar hemma på grusvägarna...

Att göra startlistan enligt vagnsbredd kan jag däremot hålla med om. Men då gäller det ju att vagnarna mäts i god tid innan så att man vet när man ska göra iordning.

Efter helgens äventyr i Skåne skulle jag även önska att startlistan gjordes enligt storleksordning på hästarna :grin: Att komma med en shettis i slutet av startfältet till en helt sönderkörd, enormt tung och spårig precisionsbana känns sådär kul. För en stor häst är det förstås inte heller roligt, men påverkar inte tempot på riktigt samma sätt.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Det där håller jag inte med om. Visst, köper man en fabriksny lyxvagn för några 10-tusenlappar så är det väl bra om den är standardiserad. Men vi som är nya i sporten försöker ju ofta fixa till den gamla rockard som vi har, med att sätta dit svängel och grejer. Och det är nog svårt att hitta en begagnad ponnyvagn som uppfyller minimåttet på spårvidd (enklare nu när det är 110 cm i lättklass). Om det dessutom ska vara exakt mått så är det nog många som stannar kvar hemma på grusvägarna...

Att göra startlistan enligt vagnsbredd kan jag däremot hålla med om. Men då gäller det ju att vagnarna mäts i god tid innan så att man vet när man ska göra iordning.

Efter helgens äventyr i Skåne skulle jag även önska att startlistan gjordes enligt storleksordning på hästarna :grin: Att komma med en shettis i slutet av startfältet till en helt sönderkörd, enormt tung och spårig precisionsbana känns sådär kul. För en stor häst är det förstås inte heller roligt, men påverkar inte tempot på riktigt samma sätt.

Kan man inte ha ett mätintyg på vagnen precis som på ponny? Tex första tävlingen man kör med vagnen så mäts vagnen och två personer plus kusken undertecknar mätintyget. Sedan uppger man i anmälan vagnsbredd och måste visa upp intyget antingen vid startanmälan eller vid slumpmässig kontroll på tävlingsplatsen.
Annars kanske vagnsbredden kunnde finnas med i licensen.... funderar vidare... det måste finnas ett enklare sätt än det vi ar nu.
 
Sv: Uppror inom körningen?

*kl*

För att få fram fler ekipage behöver det anordnas nybörjarkurser. Åstorp hade en sådan kurs, den var populär. Deltagarna ville ha en fortsättningskurs - inget hände. Synd, det var nyblivna ekipage som var tävlingssugna.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Hoppar in med en fråga...

Har du sett den introduktionskurs som SvRF har i körning ?
Där har man skjutit över målet med åtskilliga hästlängder :grin:
Där ingår det att hantera tappskor bla... som utbildning räknat bör den omfatta några veckors heltidstudier - inte tusan är det någon introduktion :grin:

Nä, det skulle behövas helt opretentiösa helgkurser där man går igenom olika selar, hur dom används m.m. och att få pröva på att köra lite lättare körning så att folk kommer igång.

Det finns mycket folk ute i skogarna som skulle kunna komma igång om dom fick mera hjälp till självhjälp sas.

Jag kan ju bara gå till mig själv... jag hade hållit på med hästar större delen av mitt liv både uppsuttet och kört - men var helt grön vad gällde tävlingskörning. Då är steget till tävlingsbanan väldigt långt, men det är inte alls lika långt om man får lite hjälp under ett veckoslut eller två för att komma igång så att man har nått i "hemläxa" att träna på.
 
Sv: Uppror inom körningen?

*kl*

Det enda bekymmer jag kan komma på är att säkerställa rätt identitet på vagnen, men det är ju inget som är ogörligt.

Skulle förmodligen funka med tex plomberingstejp + magnetremsa eller chip.
Plomberingstejpen finns ju med säkerhetstryck och den ändrar färg om den har varit lossad från underlaget, har man då ett chip som sitter fast under tejpen så skulle det kännas säkert nog.

I förlängningen skulle man kunna ha med ett transponderchip som även kan användas för tidtagning och för att hålla reda på vilken väg ekipaget tar i tex maraton - vilket skulle kunna minska antalet funktionärer till en per hinder som då inte ens behöver hålla reda på vilken väg dom körde eftersom detta redan finns i datasystemet... utan kan ägna sig åt att kontrollera så att man inte tappar piskan eller liknande och att kolla så att hindret är fritt för nästa.

Inom distansridning har man ju använt chip och inom orientering är det ju standard numera... finns ingen anledning att inte ha det i körning eftersom det kan spara in en hel massa funktionärer.
 
Sv: Uppror inom körningen?

*kl*

Det enda bekymmer jag kan komma på är att säkerställa rätt identitet på vagnen, men det är ju inget som är ogörligt.

Skulle förmodligen funka med tex plomberingstejp + magnetremsa eller chip.
Plomberingstejpen finns ju med säkerhetstryck och den ändrar färg om den har varit lossad från underlaget, har man då ett chip som sitter fast under tejpen så skulle det kännas säkert nog.

I förlängningen skulle man kunna ha med ett transponderchip som även kan användas för tidtagning och för att hålla reda på vilken väg ekipaget tar i tex maraton - vilket skulle kunna minska antalet funktionärer till en per hinder som då inte ens behöver hålla reda på vilken väg dom körde eftersom detta redan finns i datasystemet... utan kan ägna sig åt att kontrollera så att man inte tappar piskan eller liknande och att kolla så att hindret är fritt för nästa.

Inom distansridning har man ju använt chip och inom orientering är det ju standard numera... finns ingen anledning att inte ha det i körning eftersom det kan spara in en hel massa funktionärer.

Mycket bra förslag!

Några tävlingsplatser har ju börjat att använda orienterarnas tidtagningssystem vilket såklart sparar många funktionärer. Ditt förslag känns som en naturlig utveckling på det.
Om det elektroniskt registrerar vilken väg ekigapet har kört så slipper man diskutionen som ibland dyker upp angående huruvida ritaren har varit 110% fokuserad på sin uppgift och ritat rätt eller ej.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Hoppar in med en fråga...

Har du sett den introduktionskurs som SvRF har i körning ?
Där har man skjutit över målet med åtskilliga hästlängder :grin:
Där ingår det att hantera tappskor bla... som utbildning räknat bör den omfatta några veckors heltidstudier - inte tusan är det någon introduktion :grin:

Nä, det skulle behövas helt opretentiösa helgkurser där man går igenom olika selar, hur dom används m.m. och att få pröva på att köra lite lättare körning så att folk kommer igång.

Det finns mycket folk ute i skogarna som skulle kunna komma igång om dom fick mera hjälp till självhjälp sas.

Jag kan ju bara gå till mig själv... jag hade hållit på med hästar större delen av mitt liv både uppsuttet och kört - men var helt grön vad gällde tävlingskörning. Då är steget till tävlingsbanan väldigt långt, men det är inte alls lika långt om man får lite hjälp under ett veckoslut eller två för att komma igång så att man har nått i "hemläxa" att träna på.

Hm, undrar om samma saker ingår i introduktionskurs för ridning.... eller det kanske inte finns någon sådan...:angel:
 
Sv: Uppror inom körningen?

Har du sett den introduktionskurs som SvRF har i körning ?
Där har man skjutit över målet med åtskilliga hästlängder :grin:
Där ingår det att hantera tappskor bla... som utbildning räknat bör den omfatta några veckors heltidstudier - inte tusan är det någon introduktion :grin:

:eek: Det lät ju..... avancerat.

Kom på att Flyinge anordnar ju introduktionskurser (en helg). För 4700:- MED stalltjänstgöring. :crazy:
 
Sv: Uppror inom körningen?

*kl*

För att få fram fler ekipage behöver det anordnas nybörjarkurser. Åstorp hade en sådan kurs, den var populär. Deltagarna ville ha en fortsättningskurs - inget hände. Synd, det var nyblivna ekipage som var tävlingssugna.

Som jag har förstått det så är det lagserien som ska vara hjälpmedlet för nya kuskar att våga börja tävla. Det blir tryggt när man har en lagledare och i vissa fall rutinerade groomar som hjälper till i början och ser till att inget glöms.

Tyvärr har ju inte alla klubbar förstått syftet med lagserien utan toppar lagen med rutinerade ekipage som har tävlat i många år. Vissa klubbar anmäler flera lag för att nybörjarna också ska få plats.

Om nu deltagarna från den nybörjarkurs du pratar om ville tävla så hade det varit en naturlig fortsättning att starta i lagserien. Föreslå det till nästa år!
 
Sv: Uppror inom körningen?

Nja, deltagarna ville mer ha en fortsättningskurs på nybörjarkursen. Att få köra någon annan häst än den de har hemma t.ex. Men alla var tävlingssugna, absolut! Men den fortsättningskursen rann ut i sanden och jag undrar hur många som löste licens efter det.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Tyvärr har ju inte alla klubbar förstått syftet med lagserien utan toppar lagen med rutinerade ekipage som har tävlat i många år.
I år var det väl ett ekipage i vinnarlaget som placerat sig på SM?

*kl*

Var kan man läsa de centrala reglerna för lagserien? Jag funderar på att försöka dra igång en serie i mitt distrikt nån gång framöver. Det enda besked jag fått hittills är att det är upp till varje distrikt att sätta reglerna, men det MÅSTE ju finnas något nerskrivet vad som gäller generellt och för finalen.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Nja, deltagarna ville mer ha en fortsättningskurs på nybörjarkursen. Att få köra någon annan häst än den de har hemma t.ex. Men alla var tävlingssugna, absolut! Men den fortsättningskursen rann ut i sanden och jag undrar hur många som löste licens efter det.

Tråkigt!:(
 
Sv: Uppror inom körningen?

I år var det väl ett ekipage i vinnarlaget som placerat sig på SM? *suck*

*kl*

Var kan man läsa de centrala reglerna för lagserien? Jag funderar på att försöka dra igång en serie i mitt distrikt nån gång framöver. Det enda besked jag fått hittills är att det är upp till varje distrikt att sätta reglerna, men det MÅSTE ju finnas något nerskrivet vad som gäller generellt och för finalen.

Vad jag vet så ska lagserien följa TR i stort. Sen gör man några små modifieringar för att det ska passa verksamheten och förutsättningarna i det enskilda distriktet. På "mitt" distrikts (PR) sida på kuskringen finns förslag på regler för lagserien. Jag vet inte om de skiljer sig speciellt från övriga distrikt eller ej.
När det gäller kvalificering till lagserien så har vi valt att öppna upp mer för att tillräckligt många klubbar ska kunna delta med ett lag. Men tanken är att det ska vara gröna kuskar i lagserien. Har man tävlat tidigare ska man stå tillbaka. Tyvärr har några klubbar utnyttjat att man kan ha tävlat regionalt i flera år och ändå få köra lagserien vilket har resulterat i att man anmält flera lag och toppat dessa.

Anledningen till detta tror jag delvis ligger i att det finns för få tävlingar hemavid. Många vill tävla men få har råd att åka utanför distriktet. Det gör också att många ligger kvar i lätt klass fast de har kapacitet och mognad för medelsvår. Men om dom startar medelsvår så får dom inte köra lagserien=mindre tävlingstillfällen följande år.
*suck*
VI BEHÖVER FLER TÄVLINGAR!!!
 
Sv: Uppror inom körningen?

VI BEHÖVER FLER TÄVLINGAR!!!

I mitt distrikt finns inga tävlingar ALLS! Och de intresserade kuskarna är väldigt utspridda och ytterst få i distriktet har några kunskaper om hur man arrangerar körtävlingar. Någon som har bra tips på hur vi gör för att komma igång?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
1 966
J
Tävling Hej, Har försökt hitta svaret i tråden "Licens och grönt kort" men hittade inte svaret sen försökte jag lägga in frågan i den tråden...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: agtatoon
·
Hoppning Hejhej :) Ska starta i en Pay & Ride om drygt 2 veckor. Har bara en fråga; jag har inte löst ryttarlicens för i år, p.g.a. att jag...
Svar
4
· Visningar
988
Senast: vildros
·
P
Körning Nu börjar jag med mina oändliga frågor om tävling i körning, igen! Nu har jag läst hela tävlingsreglementet i körning (TR V) Jag jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
2 134
Senast: miamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp