Uppror inom körningen?

Sv: Uppror inom körningen?

Det finns en detaljerad checklista för funktionskontroll. Den ligger på förbundets hemsida, körning, tävling/blanketter.
Jag håller med om att det är synd att fler inte säger vad de tycker. Men det går att påverka! Förra året hade vi en debatt på Kuskringens hemsida gällande att ta bort kravet på dressyrvagn redan i msv. Det resulterade i den nya klassen nationell msv, där man kan köra msv med maratonvagn i dressyren (men ej kvalificerande till msv). Jag tycker det är bra att man kan få testa innan man bestämmer sig för att köpa en dyr vagn och kanske andra transportmedel.

Vad bra! Det behöver vi puffa för!

Jag kommer ihåg den debatten. Ja, visst går det att påverka. Det känns bara som tuggummi ibland.:angel:
 
Sv: Uppror inom körningen?

PS. Kontrollanten får INTE ta hästen i munnen, det ska groomen göra. DS.

Problemet är bara att de behöver upplysas om. Det känns tjatigt att behöva ta den diskutionen i princip varje gång man står på funktionskontrollen liksom på bettkontrollen vid målgången i maraton.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Det är redan infört att man får starta med tex maratonvagn. Det är bara till att ordna tävling enl nya reglementet.

Och som groom har jag aldrig fått någon hjälp att visa bettet. Jag har själv fått öppna munnen på hästen för att visa bettet. Men visst det kan ju vara olika.

Måste säga att vi har mött väldigt mycket trevliga funktionärer när vi har varit ute och tävlat och ibland har vi fått bra tips så att vår utrustning har utvecklats. Jag tycker att man måste komma ihåg att funktionärerna jobbar helt idellt och så länge de gör sitt bästa och delar med sig av sin kunskap med ett glatt humör så är jag nöjd.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Och som groom har jag aldrig fått någon hjälp att visa bettet. Jag har själv fått öppna munnen på hästen för att visa bettet. Men visst det kan ju vara olika.
Jag har bara varit med om bettkoll på två tävlingar och då är det funktionärerna i maraton-målet som grävt i munnarna. Varken jag eller groomen visste att detta är groomens uppgift och ingen har upplyst oss. Vad är det som kollas egentligen?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag har bara varit med om bettkoll på två tävlingar och då är det funktionärerna i maraton-målet som grävt i munnarna. Varken jag eller groomen visste att detta är groomens uppgift och ingen har upplyst oss. Vad är det som kollas egentligen?

Att inte hästen har blivit skadad munnen. Det händer att domare plockar bort ekipag pga av att hästarna blöder från munnen.
 
Sv: Uppror inom körningen?

*knapplån*

"Christer Pålsson menar att svensk körsport har slagit in på helt fel väg. Körkunskaperna urholkas, regelverk ignoreras liksom säkerhetsfrågorna. Och de som kan sporten, dem ser man till att göra sig av med."
Från Tidningen Ridsport nr 19 2009.

Vidare kommenterar han kvalet till SM. Är det riktigt att man ska kunna köra SM efter två godkända starter i MSV? Varför i så fall? Om inte, hur skulle ni vilja att det var istället?

Är det ett djusskyddsärrende när hästarna är dåligt förberedda till tex SM? Räcker det att göra det svårare att kvala till SM, eller behöver vi vidta andra åtgärder?

Har Christer Pålsson rätt? Har sporten utvecklats fel eller är han en bakåtsträvare som vill bromsa utvecklingen av sporten? Var det bättre förr?

Vad tycker ni?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Vidare kommenterar han kvalet till SM. Är det riktigt att man ska kunna köra SM efter två godkända starter i MSV? Varför i så fall? Om inte, hur skulle ni vilja att det var istället?
Jag är ju ljusår från SM så jag har inte riktigt satt mig in i hur det funkar där. Men en sak som ställer till det om man kräver väldigt många tävlingar som kval är väl att det finns så få tävlingar och det är långa avstånd. Men samtidigt känns det ju väldigt konstigt om man i princip på samma säsong kan ta sig från lätt klass till SM.

Kanske man kan kräva att man ska ha varit på en viss nivå under längre tid, dvs dra ut på kvalet under mer än ett år? Men då måste man nog ha regler så att kusk och häst kan kvala in var för sig - om en rutinerad kusk köper en ny, rutinerad häst så borde de ju kunna platsa på SM ganska snart.

Är det ett djusskyddsärrende när hästarna är dåligt förberedda till tex SM? Räcker det att göra det svårare att kvala till SM, eller behöver vi vidta andra åtgärder?

Det som blir tufft för hästarna i högre klasser är väl främst maraton. Och som reglerna är utformade nu är det väl bara dressyrpoängen som det är krav på en viss nivå för att kvala - maraton räcker om man har tagit sig runt?

Kanske det är där man borde skärpa kvalreglerna, så att man verkligen måste ha genomfört maraton utan tidsfel och med fräscha hästar i mål för att kvala.
Erik Broms skrev ett bra inlägg tycker jag som tar upp något liknande, http://www.kuskringen.nu/info/info_2009/broms_brev.htm

En annan sak han tog upp där som känns orimlig är att han i år kvalat till VM, men inte till SM! Där borde ju reglerna ses över så att de korrelerar bättre.
 
Sv: Uppror inom körningen?

läste körkommitténs protokoll såg att Fredrik Persson sökt om träningsbidrag och tilldelades 10.000:- Tänk vilka möjligheter det finns, synd att de övriga aktiva inte kommit på att ansöka om
träningsbidrag, men det går ju flera tåg.

Heder åt Christer Påhlsson och de avhoppade Zonledarna. Upp till kamp ni som vill utveckla körsporten åt rätt håll inte tillbaka till sandlådan. Mer kompetenta medlemmar i körkommitten önskas.//Kuskil

Jag vet inte, men jag gissar att träningsbidraget är förbehållet landslagskuskar.

Sitter du med i körkommitéen?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Nu har jag läst igenom tråden och oj, vad många bra åsikter och idéer ni har!

Har inte så mycket att tillägga just nu utom en spontan tanke angående krav för att kvala till SM. Kan man inte ha en veterinärcheck vid målgången i maraton? Att hästen måste ha godkänd återhämtningspuls vid två Msv för att få starta SM.

Jätteintressant ämne!:)
 
Sv: Uppror inom körningen?

knapplån

Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden än men tycker att det är en väldigt bra diskussion som jag gärna vill delta i.

Till att börja med tycker jag att nivån på körekipage i stort är ganska låg, oavsett vilken nivå man kollar på (om man antar att nivån borde ligga högre i en högre klass). Det är allt ifrån kuskar som inte har en aning om vad en lösgjord häst är, hästar med otroligt skarpa bett för att visa en snygg böj på nacken (som till min stora fasa premieras av domarna!! :eek:) eller otränade hästar som inte orkar sig igenom en tävling. Att inte ta sig igenom en tävling prickfritt ser jag inte som det stora problemet heller, framförallt inte i lätt klass. Där ska man kunna prova, se hur det fungerar och se hur man ligger till. Problemet tycker jag däremot när man tappar hästens perspektiv bakom tävlingen. Jag vill kunna se min häst i ögonen efter varje start i en tävling, kan de kuskar som piskar fram sin häst, betslar upp den ordentligt eller som blir sur på hästen för att den faller in på volten göra det? Det krävs utbildning för kuskarna VAD en lösgjord häst är och HUR åstakommer man det. Om man ser till de hästar som inte orkar sig igenom tex ett maraton, ta det i deras takt, skritta om det behövs, utgå om det inte går. Måste man ta sig över mållinjen till varje pris?

Någon tog upp varför man bara tränar dressyr i körning, nu vet jag tyvärr inte om det är så men jag ser i alla fall alla momenten som dressyr. På precisionen och framförallt maraton kan du inte ha en häst som faller in eller ut, du ska göra en snygg körning i båda grenarna - inte in, piska på, bända runt och ut. Kan du då se din häst i ögonen efter det?

Jag tycker VERKLIGEN INTE att man ska ha maratonvagn och burkande groom i precisionen, varför lägga in en till gren som redan finns? Jag tycker ju inte heller att den tajta tiden som kan vara upp i klasserna är speciellt hästvänlig när man ihop med det bygger ryckiga banor. Kan man inte göra banan mer teknisk och varför inte köra på +10 istället för +20 i svårklass där problemet uppstår. Som det är nu är det mer värt att köra ner några bollar för att hinna med tiden än att köra nolla på hinder och komma för sent.

Det finns så mycket att säga om den här sporten så skulle jag skriva allt är det nog ingen som orkar läsa mitt inlägg! Med den bedömningen och hur det praktiskt fungerar på tävling har jag faktiskt tröttnat. Jag tycker det är riktigt kul att köra häst och det kan vara kul att åka och köra igenom en tävling ibland som träning.

Det absolut viktigaste som jag ser är att höja nivån på domarna och utbildning så de vet vad de ska döma. tex det som någon skrev om mellantraven... Och ska en 4-åring i lätt klass verkligen gå i en hög form? Hur skulle det dömas i en LB i riddressyren?

Mitt korta inlägg... Men en annan sak till alla er som har praktiska förslag till förändringar - skicka in dessa till körkommittén! Ibland går det faktiskt att påverka!!
 
Sv: Uppror inom körningen?

jaha nu har man precis slösat bort 40 min av sitt liv på att skriva ett långt grundligt inlägg men då bukefalos har en dum j*vla h*elvetes funktion som gör att man blir utslängd efter viss tids inefiktivtet och att skriva inlägg är tydligen ingen aktivitet. Så försvann hela alltet så här kommer en liten sur sammanfattnign av det.

Top Cupen (iform av koncuppen) har funnits/finns i skåne/blekinge men då det föra året som var första året inte blev så bra uppslutning så har den nog lagts ner. Anledning: för långt att åka för att köra en bana två gånger.

I svårklasser så mätter man bara om de konor som har trillat. Pga att alla kör på samma bredd.

Att göra en vagnsbredd till standad funkar nog inte så bra så länge man inte är villig att förbjuda alla 2-hjuliga vagnar under en viss höjd.

Årets SM var en av de sämsta arangerade tävlingar jag har varit ute på i år (har varit på alla söder om lindköping exlusive gotland) Paret som Christer pratar om i artiklen, det som hade fått frågan av C-dommaren om han ville avbryta för att det såg farligt ut. Jag känner kusken i fråga och han hade slarvat bort det stångbettet som den enna hästen skulle ha och då han inte hade reserv så fick den går på ett snällare bett. Ska tilläggas att kusken i fråga kör på tränsbett i maratonen.
Det var jätte många besvikna ungdomar på SM:ett pga att vi fick köra en lättklass maraton.

I De svårare klasserna så väger grenarna mer lika, det är inte ovanligt att man ser ekipag som ligger i mitten av startfältet efter dressyren stå på prispalen när tävlingen är slut. Detta går nog inte så bra att att införa i lättare klasser då det skulle leda till många flera olyckor.

Anledningen till att man tränar så mycket dressyr är för att om din häst är riktigt följsam så kvittar det om du lägger en 20m volt eller en 2m den följer med dig ändå. Dressyr är så mycket mer än en kröckt nacke även om få inom körsporten verkar veta det.

Ja ganska mycket mer var skrivet men då jag är motligt förbanad för tillfället har jag glömt resten.

På återsende.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppror inom körningen?

en sak som jag ska tillägga (bevis på varför jag nästan uteslutande tränar dressyr) . När jag körde mitt gotlandsruss tränade jag ca 90% dressyr och 10% preciton, jag var väldigt väldigt ofta snabbast i de flästa hindrerna.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag skulle nog säga att många av de hinder som finns kräver att man tränar mer än bara dressyr om det ska gå att köra både snabbt och säkert... därmed inte sagt att jag vill ta bort dressyren men i vart fall jag skulle nog inte riktigt våga att ställa upp i maraton utan att ha tränat på hinderkörning innan.

Det lutar, det är omväxlande underlag, man ska hitta vettiga vägar... maraton är liksom så mycket mer än bara dressyr och det är så mycket mera att hålla reda på.

Man har väldigt god nytta av ha en lösgjord häst på yttertöm i maraton och precision... MEN "tekanneform" och bensprattel har man ju däremot ingen som helst nytta av i vare sig maraton eller precision - tvärtom så en häst med höga spektakulära benröreler är för det mesta mycket långsammare än en häst som går i lite mera i "travhästform" - dom använder inte sin energi för att ta sig framåt utan rör sig mera på stället.

Även "styrbaheten" kräver ju ofta att man har en häst som är väl framme på bettet och som inte knäpper av och backar undan från bettet.

Och presentationspoängen har man ju defintivt ingen användning för i hindren.

Genom att vikta de andra grenarna högre i jämförelse med dressyren så kan man ju kanske få undan lite av avarterna inom dressyren - tekannehästarna klarar då inte av de krav som ställs i maraton/precision och man får ett naturligt urval som gynnar mera användbara hästar som är framme på bettet, är lösgjorda men som inte knäpper av och som inte har spektakulära bensprattelövningar för sig.

Avslutar med en liten frågeställning, om nu dressyren går igenom så väldigt mycket i de andra grenarna - varför då kvala med dressyrpoängen överhuvudtaget ?

Maratonpoängen ger ju i såna fall en väldigt god bild av hur man ligger till i dressyren samtidigt som den ger ett mått på hästens kondition - då vore det ju mera logiskt att kvala med maratonpoängen till högre klass och till SM...
 
Sv: Uppror inom körningen?

Då vår klubb inte har tillgång till maratonhinder och vi inte har någon möjlighet att träna maraton har vi fått erfarenheten genom att tävla. Visst ska man köra snabbt så är det ju inte att fördra att göra så här men är man beredd att låta det ta tid så går det. Från början så valde vi långa vägar i sakta tempo men efterhand som vi fått dressyren att funka så har vi märkt att det ger resultat direkt i martonen i form av vändbarhet och snabbare tempoväxlingar. Jag tycker att det efterfrågas samma saker i dressyren som i maratonen som tex kunna svänga, byta tempo och vara väl framme på bettet. Men jag håller med att klubbarna bör ordna maraton träningar för ekipagen för att lära framförallt kusken hur man väljer vägar och hur pass svåra vägar som ens häst klarar av.
Detta med att dressyren är så avgörande i lätta klasser tycker jag ska behållas. Det är ju så att det är väldigt lätt att ställa för höga krav på sin häst i maratonen tex genom att välja för snäva svängar eller för högt temp i hindren. Men i dressyren så blir det ju aldrig samma press eftersom programmet som är framtaget måste följas och inga tider som skall pressas.

Detta är anledningen också till att dressyren är kvalande för att man ska slippa att pressa sin häst i snäva maratonsvängar även om den skulle klara det. Vi försöker alltid att ge hästen en behaglig maratontävling utan att pressa den till det yttersta. Ibland har man ju dock gjort vägval som inte visat sig vara lämpligt för hästen och man har ju då utsatt den för en obehaglig upplevelse som en tränare (om vi hade haft någon) som vet vår utbildningsnivå skulle kunna avråda oss från.

I maratonen handlar det så mycket om vägval som kusken måste göra och ett råd kan därför vara att gå med en erfaren kusk när de väljer vägar för att lära sig att se svårigheterna på de olika vägarna och överföra dem till sin egen häst utbildningsnivå.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Avslutar med en liten frågeställning, om nu dressyren går igenom så väldigt mycket i de andra grenarna - varför då kvala med dressyrpoängen överhuvudtaget ?

Maratonpoängen ger ju i såna fall en väldigt god bild av hur man ligger till i dressyren samtidigt som den ger ett mått på hästens kondition - då vore det ju mera logiskt att kvala med maratonpoängen till högre klass och till SM...

För att dressyren är den enda gren där det finns ett poäng system som är lika oavsätt vilken tävlings plats du åker på (hoppas ni förstår hur jag menar) :)
Jag antar att du menar med maratonpoängen att det är straffen du får i hindrerna? Den funkar ju inte att köra på eftersom att alla hinder är olika långa.

Om hästen knäpper av i nacken så är den inte framme på bettet och förmodligen så jobbar den inte längre riktigt med rygg osv. Dvs att den inte är i någon vidare riktig dressyr form.
Och som jag skrev innan så är dressyr så mycket mera än en krökt nacke. :) Den krökta nacken ska komma tillföljd av att hästen är i god balans har bra takt och är framme på bettet. Dvs allt det du behöver i en maraton. :idea:

Och som jag skrev tidigare så väger grenara mer lika i de svåra klasserna, det är inte alls ovanligt att man ser ekipag som kommer i mitten av dressyren vinna alltihopa (händer mycket sällan på lättklass). Anledningen till att det är så: om de blir mer lika kommer det innebära mer idiotkörning i både maraton och prescition vilket kommer att leda till flera olyckor. Så om du vill ha mera jämnvikt mellan grenarna så är det bara att klättra i klasserna. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppror inom körningen?

Om hästen knäpper av i nacken så är den inte framme på bettet och förmodligen så jobbar den inte längre riktigt med rygg osv. Dvs att den inte är i någon vidare riktig dressyr form.
Men tyvärr så händer det ju ibland att denna form ger väldigt höga dressyrpoäng...
 
Sv: Uppror inom körningen?

Om så är fallet så behövs det mer utbildning av domarna för att kunna bedömma detta.

Javisst ja! Det var väl Christer Pålssons uppdrag i körkommitén att utbilda domare,funktionärer och kuskar ;) Som denna tråden egentligen skulle handla om.

Har faktiskt läst artiklen nu och min tanke är ju att han ofta kritisera domare, funktionärer och vetrinärer ute på tävlingsplatser. Men jag är helt övertygad om att de gör sitt bästa utifrån de kunskaper som de har. Dömer en dressyrdomare dåligt så krävs det ju utbildning. Då tycker jag att Christer Pålsson biter sig själv i svansen när han tycker att det är ynkligt att en kusk kan ställa upp i SM med felanppassad utrustning. Denne kusk har ju faktiskt gått igenom spann kontroll (flera stycken) och fått starttillstånd. Om Christer Pålsson upplever att ingen lyssnar på honom och tar del av hans kunskap kan det ju även bero på hur han framför den. Skäller man på folk så lyssnar de ju inte den gången man har något bra att säga.

På kuskringens hemsida kan man se att det har varit några möten med inriktning på just mycket av dessa saker så till alla er som har bra synpunkter så ta kontakt med någon av de personer som omnämns och lämna dem för att föra körsporten frammåt :D
 
Sv: Uppror inom körningen?

Själv brukar det mest bli tvärtom - här övas det dressyr med hjälp av precisionskörningen :D

Sitter man och kör runt, runt, runt, runt, runt bara hela tiden så brukar man flyta iväg och få dåliga vägar samtidigt som man tappar koncentrationen - lite koner blir då ett bra "uppvaknande" samtidigt som både man själv och hästen blir mera motiverade.

Om man jämför med fälttävlan så där är det ju banhoppningen som avgör om man får komma ut i terrängen och som är kvalande, nu är det förvisso borttaget men som det var förut så var ju kravet 50% eller bättre på dressyren för att köra maraton - i analogi med fältävlan borde det ju då ha varit precisionen som var kvalande och inte dressyren.

Tycker inte du att det är skumt att man kan kvala till SM trots att man inte kan hålla tempot på maratonsträckorna :confused:

Man behöver ju lära inte bara kuskarna utan även groomarna hur dessa ska bete sig i maraton, en bra groom är ju absolut livsnödvändigt i maraton men i dressyr är dom ju mest bara med som prydnadsföremål.

Att lära sig var man har tyngdpunkten på vagnen, hur snäva svängar som går att göra (eller inte går att göra...) och i vilken fart etc är ju något som hela ekipaget (kusk+groom+häst) behöver öva på för att det ska sitta i ryggmärgen. Det är inget som man kan öva på genom renodlad dressyr, sätter man ut lite hinderstöd så kan man ju få in lite känsla för det i alla fall - även om det är ett blekt substitut för att köra i riktiga hinder.

Det känns inte rätt att skicka ut folk som inte är ordentligt förberedda helt enkelt... i synnerhet som jag alltid i andra sammanhang propagerar för realistiska övningar och att det alltid ska vara extra svårt på övning så att det känns som ganska lätt när det är på riktigt sedan.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
1 965
J
Tävling Hej, Har försökt hitta svaret i tråden "Licens och grönt kort" men hittade inte svaret sen försökte jag lägga in frågan i den tråden...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: agtatoon
·
Hoppning Hejhej :) Ska starta i en Pay & Ride om drygt 2 veckor. Har bara en fråga; jag har inte löst ryttarlicens för i år, p.g.a. att jag...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: vildros
·
P
Körning Nu börjar jag med mina oändliga frågor om tävling i körning, igen! Nu har jag läst hela tävlingsreglementet i körning (TR V) Jag jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: miamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp