uppsägning utan kontrakt?

derficutly

Trådstartare
Jag undrar vad lagen säger om att kasta ut folk från ett stall då det inte skrivits något kontrakt? Har man rätt att kasta ut någon med en dags varsel?
 
Sv: uppsägning utan kontrakt?

Ett muntligt avtal har samma rättsvärde som en dom, så har man muntligen kommit överens om en uppsägningstid ska den gälla även om man inte skrivit något avtal. Problemet med muntliga avtal är att bevisa vad man kommit överens om.
 
Sv: uppsägning utan kontrakt?

Hej så här är det..Om du sköter din häst helt själv dvs hyresvärden tar inget ansvar gällande fodring skötsel mm så har du enl lag 9 månaders uppsägning,efter det kan du ansöka i rätten att få ytterligare 9 mån,efter det kan du få tre månader i taget till du hittar annan box!!!!LYCKA TILL!!!!
 
Sv: uppsägning utan kontrakt?

Rimlig tid pratar man om, 1 dag kan inte anses rimlig.
På samma sätt som hyrsegästen har en uppsägningstid gentemot hyresvärden/stallägaren, har även stallägaren samma ansvar.
30 dagar brukar normalt anses som rimligt för bägge parter, och är väl det som tillämpas när inga skrivna kontrakt finns.

Har man däremot begått något brottsligt eller något som strider mot muntligt avtal, kan stallägaren vägra hästägaren tillträde till stallet med åta sig skötseln av hästen under uppsägningstiden.
 
Sv: uppsägning utan kontrakt?

Oj jag skulle inte våga stå i ett stall utan att ha kontrakt på det..
Hmmm..kom på att jag faktiskt gjorde just det ett tag :idea: i början. Men jag känner de som har stallet sedan länge, ser dem mer som kompisar än som hyresvärdar, och vi sa från början att samma kontrakt gäller för mig som för de andra..
:rofl:

Tycker att 30 dagars uppsägningstid är rimligt, om ej kommit överenns om något..
I "mitt" stall är det 3 månader. :angel:
Men har man brutit mot något i kontraktet (muntligt eller skriftligt) så kan nog annat gälla..
 
Sv: uppsägning utan kontrakt?

det kan ju inte vara 9 månader :confused: har inte kontrakt på min stallplats men är 1 månads uppsägningstid.
 
Sv: uppsägning utan kontrakt?

OM det anses vara lokaluthyrning (d v s man hyr platsen som s k kallhyra, utan eller begränsat med tjänster som ingår) går det också under lagar som styr lokaler. Kontrollera gärna Jordabalken kap.12 - hyreslagen

Klippt från www.lokaler.nu under "Frågor och svar" - googla gärna, det finns många sidor som verifererar detta
---
Hur lång uppsägningstid? Normal uppsägningstid för lokaler är 9 månader
---
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 605
Senast: Dentaku
·
Anläggning Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall? Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte? Vad ingår i...
2
Svar
24
· Visningar
2 225
Senast: Kilauea
·
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 274
Senast: Mia_R
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp